Nyt se pahin sitten kävi, se mitä ei koskaan toivoisi kenellekään tapahtuvan (kouristelu --> teho-osasto)

Eli meidän 4-vuotias tyttö kuumeili lauantaina, valitti päänsärkyä ja kurkkukipua ja kuumetta mittasin 38. Päivän aikana syötin Burana 200mg x 3, joista ei apua juuri yhtään kuumeen laskemiseksi. Aamuviideltä sunnuntaina tyttö alkoi maiskuttelemaan ja kuumetta oli 39.3, meni muutama minuutti ennen kuin tajusin että kyseessä kouristelu, tyttö ei siis vapissut tms, maiskutteli vain ja katse lasittuneena ylävasemmalla.

Soitin hätäkeskukseen hienoisessa paniikissa, josta laitettiin ambulanssi paikalle, eikä mennyt kuin viisi minuuttia, niin ensimmäinen yksikkö oli paikalla. Lääkäriyksikkö saapui hetken päästä ja antoivat kouristuksenestolääkettä (Ativan, muistaakseni), jonka johdosta tyttö lakkasi hengittämästä - ventiloivat ja painelivat ambulanssissa matkan lastenklinikalle. Viisi tuntia tyttöä hoitivat ensiavussa, eivätkä saaneet enää heräämään ja kouristuksetkin jatkuivat. Veivät siis teho-osastolle.

Teholla kytkivät hengityskoneeseen ja laittoivat syvään uneen ottaakseen selkäydinnäytteen, jonka jälkeen päättivät jättää tytön koneeseen. Porasivat myös reiän kalloon, jotta saivat aivopaineita mittaavan anturin kallon alle. Lapsen näimme vasta kolmen aikaan päivällä teholla - on hetki, jota tuskin kukaan vanhempi koskaan unohtaa, kun oma pieni on letkujen ympäröimä, suorastaan rääpälemäinen isossa sängyssä ja ainoa ääni huoneessa on hengityskoneen puhina.

Lääkärit ei tienneet mistä on kyse - tekivät kaikki mahdolliset testit ja ottivat mm. aivosähkökäyrää, sillä epäilivät tulehdusta aivokudoksessa. Käyrästä eivät kuitenkaan saaneet haluttua tulosta, joten päättivät vähentää tytön lääkitystä (lääkket jotka pitivät unessa, virustorjujat, kaksi eri antibioottia, vatsansuojalääke, kipulääke) ja näin ollen toivottavasti tyttö virkoaisi. Meidät miehen kanssa häädettiin huoneesta toimenpiteiden ajaksi ja tunnin kuluttua kutsuivat meitä suoraan tehohuoneesta vanhempien huoneeseen kertoakseen että tyttö oli herännyt ja hengittänyt itse ja olivat ottaneet pois koneesta. Oli tiennyt nimensä ja osannut vastata kysymyksiin ja pääsisimme hetken kuluttua häntä näkemään. Se helpotus ja onni, kun tyttö höpötteli sekavana omiansta ja yritti sängystä nousta - varsinkin kun aiemmin lääkäri oli sanonut juuri samat sanat, joita näkee sarjoissa ja elokuvissa, "Teemme kaiken mahdollisen," ja "seuraavat vuorokaudet näyttää suunnan." Varautuivat tytön viettävät osastolla viikon ja sanoivatkin maanantaiaamuna, että ei ole kovinkaan moni muu lapsi näin nopeasti päässyt teholta pois kuin meidän tyttö.

Nyt on siis infektio-osastolla ja puhetta on, että pääsisi jopa huomenna kotiin. Syö haparoiden lusikan kanssa ja kävelyssä vaatii tukea, mutta muuten on loistavasti toennut. Syyksi selvisi influenssa A.

Itse en ole lasta sunnuntai-illan jälkeen nähnyt, sillä sain saman influenssan ja olen maannut kotona 39 asteen kuumeessa - nyt hiukan helpottanut ja voi juoda jopa teetä ja pysyn jaloillani. Eivät päästä mua osastolle sairaana, vaikka kuinka sinne mielisin. Mies on ollut aamusta yöhön asti paikalla, tullut vain nukkumaan kotiin.

Antavat sairaalasta mukaan kouristuslääkettä ja neuvovat mihin sitä pistetään, mikäli tilanne tulee eteen uudestaan. Haluaisinkin kysyä, että jos teillä on lapsi kouristellut kuumeen aikana, niin onko sitä tapahtunut useinkin? Ja onko kuume ollut kovin korkeana?

Ja jos on tiedossa, että influenssa vienyt lapsen teho-osastolle, niin onko mahdollista saada rokotusta jatkossa - eli putoaisiko lapsi ns. eritystarvekatogoriaan allergikkojen yms. kanssa?
 
Voi miten raskas kokemus:hug: Olen lähes sanaton.... miten influenssa voi aihauttaa noin vakavia tilanteita! Ihan kauheata: Onko tämä nyt siis se sama influenssa mikä tänä vuonna jyllää? Vai joku toinen? Onneksi tyttö toipuu!!!!!
 
"..."
virustautia ei saisi lääkitä buranalla... Näin mulle sanoi lääkäri kun oma 3v vietiin ambulanssilla sairaalaan. Vesirokon ja influenssa A:n aiheuttama pikkuaivokuume jota lääkitty buranalla.
 
"vieras"
no se influenssarokotehan ei maksa kuin 11e, ottaisin sen jokatapauksessa tuommosen jälkeen, vaikken ilmaseksi saisikaan.
ikinä en oo kyllä kuullu ettei kuumetta saisi buranalla hoitaa? milläs sitten?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25463187:
Mun tietääkseni ei vie lasta automaattisesti 'rokotettavien' listalle, mutta kysy neuvolasta.
Ookoo, täytyy kysyä. Eka vuosi ilman rokotusta ja heti iski näin pahana. Miten, sattuuko olemaan tietoa, että saavatko lapset yksityisellä maksua vastaan rokotteen kuten aikuiset niin tahtoessaan?

En siis ole mitenkään kaikkien rokotteiden puolestapuhuja, mutta olen aikasen varma ettei influenssarokote lasta veisi teho-osastolle, niinkuin itse virus tällä kertaa teki, joten mielelläni jatkossa rokottaisin.
 
Hui kamala :|

Meillä on 2 kuumekouristajaa. Eivät enää ole kouristelleet (kop kop) kun ikää on 8 v ja 6 v, mutta pienempänä kyllä. Yleensä kuumeen noustessa, ei enää silloin kun ovat jonkin aikaa olleet kuumeessa. En ole vienyt lapsia edes lääkäriin kuumekouristuksen takia, paitsi muistaakseni kerran tai kaksi.

Kerran kuume ja/tai paha korvatulehdus aiheutti tytölle epileptisen kouristuksen, joka oli ihan erilainen kuin kuumekouristukset - pitkäkestoinen, ei symmetrinen. Olimme koko poppoo päiväunilla, havahduin jossain vaiheessa siihen että tytön sänky kolisi ja ajattelin hänen heräneen (jälkeenpäin tajusin että hän kouristeli), ja kun itse heräsin pojan kanssa (noin tunnin kuluttua kaiketi) niin löysin lapsen toispuolisesti kouristavana (tai sellaiseen kouristusasentoon "jäätyneenä", käsi ja sormet vähän nykivät) & tulikuumana. Silloin soitettiin ambulanssi paikalle, kun lapseen ei saanut kontaktia eikä hän havahtunut edes nipistelyyn, läimäisyyn tai nimensä huutamiseen. Tuli tajuihinsa kun ambulanssimiehet olivat olleet paikalla jonkin aikaa, sairaalassa vietti vuorokauden.

Kouristuksiin on aina liittynyt äkillinen kova kuumeen nousu, tyyliin normaalilämmöstä neljäänkymppiin tosi nopeasti. Matalampi kuume ei ole aiheuttanut kouristuksia.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25463256]no se influenssarokotehan ei maksa kuin 11e, ottaisin sen jokatapauksessa tuommosen jälkeen, vaikken ilmaseksi saisikaan.
ikinä en oo kyllä kuullu ettei kuumetta saisi buranalla hoitaa? milläs sitten?[/QUOTE]

Okei, hieno juttu että sitä saa yksityisen puolella. Kyllä se täytyy ottaa tästä lähdin, vaikkei kokonaan influenssaa torjuisikaan, mutta tuskin näin vakavasti tulisi enää kohdalle.
 
"vieras"
Hui kauhistus! Veljeni tyttö sai vuosi sitten kouristelukohtauksen yhtäkkiä aamuyöllä kesken unien. Ei ollut kuumetta tai mitään taustalla. Ikää tuolloin reilu 1,5v. Alkoi vain yhtäkkiä kouristella ja suusta tuli jotain (ei kuulemma mitään vaahtoa kuitenkaan). Viidessä minuutissa oli heilläkin kaksi ambulanssia paikalla ja jotain oli tehty siinä heti paikan päälläkin (en muista enää mitä) ja sitten ambulanssilla vauhdilla kohti keskussairaalaa. Aikaa en tiedä miten pitkään ehti ambulanssilla kestää, mutta noin 60km matkattuaan tyttö tuli tajuihinsa juuri ennen sairaalaa.

Kaikki mahdolliset tutkimukset ja kuvat jne tehtiin heti vuorokauden sisään ja kahden viikon päästä vielä lisää. Koskaan ei mitään syytä löydetty.

Veljeni (ei tämän tytön isä vaan toinen veli) on saanut aikuisiällä kaksi vastaavaa kohtausta ja niihinkään ei koskaan löydetty mitään seitystä. Tämän perusteella lääkärit totesivat sitten lopuksi, että toisilla voi olla taipumusta näihin. Mene ja tiedä sitten, ei meidän suvussa muut ole tälläiseen olleet taipuvaisia eikä ole ollut mitään kuumekouristelua tms.

Saivat myös suppona annettavan lääkkeen kotiin, jos kohtaus tulee joskus uusiksi.
 
"Äiti"
Onneksi tyttö toipui :) Meillä tuli myös teho-osasto tutuksi kun lapsi sairasti puolen vuoden ajan eikä syytä löydetty. Myöskin anturit päässä eikä siltikään löydetty syytä huonoon oloon. Lopulta sairaus löytyi monen testin jälkeen ja kahdeksan leikkauksen jälkeen lapsi on kotona ja voi hyvin :)
 
Ookoo, täytyy kysyä. Eka vuosi ilman rokotusta ja heti iski näin pahana. Miten, sattuuko olemaan tietoa, että saavatko lapset yksityisellä maksua vastaan rokotteen kuten aikuiset niin tahtoessaan?

En siis ole mitenkään kaikkien rokotteiden puolestapuhuja, mutta olen aikasen varma ettei influenssarokote lasta veisi teho-osastolle, niinkuin itse virus tällä kertaa teki, joten mielelläni jatkossa rokottaisin.
Rahalla saa rokotteen aina.
 
"Viima"
Aijemmin syksyllä ystävän kaks vuotias samassa tilanteessa. Onneksi selvisi myös.

Heillä ollaan tarkkana myös kuumeen lanssa mutta uusia kouristuksia ei ole tullut vaikka oerus flunssaa ollutkin.
 
Kamala kokemus teillä, varmasti vie aikansa käsitellä tapahtunut kunnolla :hug: Tuli kyyneleet silmiin kun luin sun kirjotuksen, mielikuva siitä että pieni lapsi makaa isossa sängyssä on jotenkin niin lohduton :'(

No onneksi teidän tyttö selviää ja on varmasti pian taas oma itsensä. Sisukas tyttö teillä, parempia vointeja jatkoon :)
 
Voi kauhistus :( Voimia.

Vinkkinä muille mainitsen että burana ei ole hyvä vaihtoehto kuumeen alentamiseen. Mulle yks lekuri vääns pinnat ku kerroin että olen kuumetta sillä koittanu alentaa. On kuulemma enempi särkylääke. Ja sit panadol tms, enempi alentava...
 
"mie"
Huh. Kauhea koettelemus. Onneksi pieni selvisi.
Meillä jylläsi mykoplasmabakteeri v. 2009. Ensin kaatui sänkyyn keskimmäinen lapsi, joka oli sairaalahoidossa 3 viikkoa keuhkokuumeessa ja astmakohtaus yhtä aikaa. Sitten sairastuin minä äiti keuhkokuumeeseen ja seuraavaksi vanhin tyttö keuhkokuumeeseen. Nuorin 3-vuotias sai suoraan antibiootit, kun kuume nousi (röngten oli jo ehditty sulkea) eli jäi epäselväksi, oliko hänelläkin keuhkokuume. Miehellä oli "vain" keuhkoputken tulehdus yhtä aikaa. Oli aika hirveää aikaa. Tuo sairaalahoidossa ollut keskimmäiseni oli aika huonossa kunnossa ja hoitajakin yöllä sängyn vierellä oli pelännyt, kun ensimmäinen lääke ei purrut (kun ei vielä tienneet, että aiheuttaja mykoplasma).
 
Hui kamala :|

Meillä on 2 kuumekouristajaa. Eivät enää ole kouristelleet (kop kop) kun ikää on 8 v ja 6 v, mutta pienempänä kyllä. Yleensä kuumeen noustessa, ei enää silloin kun ovat jonkin aikaa olleet kuumeessa. En ole vienyt lapsia edes lääkäriin kuumekouristuksen takia, paitsi muistaakseni kerran tai kaksi.

Kerran kuume ja/tai paha korvatulehdus aiheutti tytölle epileptisen kouristuksen, joka oli ihan erilainen kuin kuumekouristukset - pitkäkestoinen, ei symmetrinen. Olimme koko poppoo päiväunilla, havahduin jossain vaiheessa siihen että tytön sänky kolisi ja ajattelin hänen heräneen (jälkeenpäin tajusin että hän kouristeli), ja kun itse heräsin pojan kanssa (noin tunnin kuluttua kaiketi) niin löysin lapsen toispuolisesti kouristavana (tai sellaiseen kouristusasentoon "jäätyneenä", käsi ja sormet vähän nykivät) & tulikuumana. Silloin soitettiin ambulanssi paikalle, kun lapseen ei saanut kontaktia eikä hän havahtunut edes nipistelyyn, läimäisyyn tai nimensä huutamiseen. Tuli tajuihinsa kun ambulanssimiehet olivat olleet paikalla jonkin aikaa, sairaalassa vietti vuorokauden.

Kouristuksiin on aina liittynyt äkillinen kova kuumeen nousu, tyyliin normaalilämmöstä neljäänkymppiin tosi nopeasti. Matalampi kuume ei ole aiheuttanut kouristuksia.
Okei, kiitos tästä. Meillä oli just tollanen "jäätyminen" kyseessä, mutta ei siis edes varsinaisesti kouristellut - hetkeä aiemmin tyttö oli vielä sanonut ettei tahdo lääkettä ja viisi minuttia myöhemmin maiskutteli ja oli jäykkänä eikä reagoinut mihinkään eikä räpytellyt silmiään laisinkaan.

Onneksi teillä jo menneet kouristukset ohi - itseäni kauhistuttaa että mitä jatkossa. Tiedän ettei ne asiat murehtimalla parane, mutta kuitenkin kun kyseessä on oma lapsi, niin ei sitä voi olla ajattelematta.
 
"..."
ei kuume vaan virustauti. Mutta kuumeeseen panadol on lääke nro 1. Jos on esim korvatulehdus niin silloin kuumeeseen panadol ja kipuun burana. Virustaudin yhteydessä on pieni riski sairastua Reyen syndroomaan joka johtuu vain siitä että virustautia on hoidettu burana pronaksen ketomex ketorin linjalla. Tieto siitä että olin antanut vesirokon aiheuttaman kuumeen hoitoon pronaksenia vei lapseni heti pään ct kuvaukseen ja muihin kokeisiin.
 
[QUOTE="...";25463351]ei kuume vaan virustauti. Mutta kuumeeseen panadol on lääke nro 1. Jos on esim korvatulehdus niin silloin kuumeeseen panadol ja kipuun burana. Virustaudin yhteydessä on pieni riski sairastua Reyen syndroomaan joka johtuu vain siitä että virustautia on hoidettu burana pronaksen ketomex ketorin linjalla. Tieto siitä että olin antanut vesirokon aiheuttaman kuumeen hoitoon pronaksenia vei lapseni heti pään ct kuvaukseen ja muihin kokeisiin.[/QUOTE]

No jo nyt on..... :O

Mistä sitä kotona aina tietää, mikä nyt on kyseessä, virus vai bakteeri? : /
 
"..."
Meillä on se kokemus, että burana nimenomaan alentaa kuumetta tehokkaammin ja ennen kaikkea nopeammin kuin panadol.
Rokotteen voi saada ihan tk:ssakin, lääkärit kyllä kirjottaa reseptin, haet apteekista ja sh pistää.
 
1v pojan äiti
Voi miten raskas kokemus:hug: Olen lähes sanaton.... miten influenssa voi aihauttaa noin vakavia tilanteita! Ihan kauheata: Onko tämä nyt siis se sama influenssa mikä tänä vuonna jyllää? Vai joku toinen? Onneksi tyttö toipuu!!!!!
Sen takiahan lekurit korostavat influenssarokotteiden tärkeyttä, kun ne voivat johtaa tällaisiin tilanteisiin! Eikä rokotteista alle 3-vuotiaille tarvitse mitään maksaa, seuraava ktl:n sivuilta:

Maksuttomaan influenssarokotukseen ovat oikeutettuja

Potilas- ja hoivatyötä tekevä terveys- ja sosiaalialan henkilökunta

Raskaana olevat naiset

Kaikki 65 vuotta täyttäneet

Kaikki 6-35 kuukauden ikäiset lapset

3–64-vuotiaat sairautensa vuoksi lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat.

Otin rokotteen pojalleni, joka aloitti päiväkodissa vastikään hoidon. Ei käynyt mielen vieressäkään olla ottamatta, vaikka täällä hysteeriset rokotevastustajat maalailee piruja seinille rokotteiden sivuvaikutuksista.
 

Yhteistyössä