Nyt se pahin sitten kävi, se mitä ei koskaan toivoisi kenellekään tapahtuvan (kouristelu --> teho-osasto)

"poikia3"
Voi kauhistus :( Voimia.

Vinkkinä muille mainitsen että burana ei ole hyvä vaihtoehto kuumeen alentamiseen. Mulle yks lekuri vääns pinnat ku kerroin että olen kuumetta sillä koittanu alentaa. On kuulemma enempi särkylääke. Ja sit panadol tms, enempi alentava...
Mulla on keskimmäinen ollut kuumekouristeleva lapsi, ikinä ei ole pelkkä panadol auttanut kuumeeseen, tällä hetkellä todellakin paremmin toimii burana yksin. Meillä aina kuumeen aikana oli tuplalääkitys, jotta kuume laskee mahdollisimman tehokkaasti. Pienempänä tuplalääkitys oli naprokseeni + panadol, nyt panadol ja burana, joita otetaan vuorotellen.

Sama keskimmäinen on saanut 6 tuntia kestäneen kuumeettoman epilepsia kohtauksen, jonka aikana ei tullut kouristuksia, mutta poika oli tajuton. Molempien kouristustyyppien varalta meillä on kohtauslääkitys, jota ei kuitenkaan ole tarvinnut käyttää. Kuumekouristuksia on ollut kahdesti, ja kerran tuo epilepsiakohtaus, jonka syytä ei löytynyt. Meillekin sanottiin, että suvussa on ilmeinen kouristelutaipumus.

Voimia ap:lle, todella pelottava tilanne teillä oli.
 
"kahdenäiti"
Meillä poika sairastui 1v8kk iässä rotavirukseen. Raju vatsatauti alkoi aamulla ja iltapäivällä lääkärireissun jälkeen tultuamme kotiin alkoi kouristella (kuumetta reilu 40). Kauheinta oli, ettemme edes silloin tajunneet lapsen kouristelevan. Pojan silmät "pyörivät" päässä ja hän tärisi aina hetken aikaa ja sitten vähän ajan kuluttua uudestaan. Lähdimme omalla autolla sairaalaan, sillä emme vielä tuolloinkaan tajunneet tilanteen vakavuutta. Sairaalaan päästyämme poika oli jo tajuton.
Poika ei herännyt seuraavaan 3vrk ja kaikenlaisia testejä jne (selkäydin näyte jne) osastolla tehtiin. Herättyyään ei osannut kunnolla kävellä ja kaikki motorinen toiminta oli aivan hukassa. Aivokäyrissä selvisi voimakasta epänormaaliutta ja selvisi, että poika oli saanut rotan seurauksena aivokuumeen, joka selitti myös kouristelut.
Kotiuduimme viikon kuluttua ja liikkuminen/tasapaino oli edelleenkin heikkoa. Reilussa kuukaudessa poika kuitenkin kuntoutui kotioloissa hurjasti ja uusissa aivokäyrissä aivojen toiminta oli palannut ennalleen. Lapset ovat kyllä sisukkaita! Nyt poikamme on reilu 5v normaali vesseli.
Iso halaus ja hurjasti tsemppiä ap teille!!!
 
"poikia3"
[QUOTE="...";25463584]kyllä se lääkäri tostakin syndroomasta puhui saattoi puhua jostakin muustakin mutta pointti oli se että virustaudissa panadol on lääke nro 1. Joo sori, siis vesirokon aikana nimen omaan tuo pronaksen burana saattaa johtaa siihen reyen syndroomaan. Eihän sitä kaikkea tavallisen kansalaisen luettavaksi panna. Terveysportin lääkäritietokannat on vähän laajemmin kirjoitettu.[/QUOTE]

Kuumekouristelevalle lapselle tämä ei päde, KUUME ON SAATAVA LASKEMAAN nopeasti, ja meillä siihen ei pelkkä panadol ole koskaan riittänyt!
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
farmaseutti
Ibuprofeeni lisää vesirkokon jälkitaudin Streptokokki A aiheuttaman tulehduksen riskiä.

Asetyylisalisyylihappo on kielletty nykyään alle 16v. Ja vesirokon aikana tietenkin, juurikin Reyen oireyhtymän vuoksi.

Veikkaan että CT kuviin on jouduttu vesirokon ja aivotulehdus/aivokalvontulehdus tms riskin vuoksi, ei buranan ja vesirokon takia suinkaan.
 
"vieras"
[QUOTE="...";25463351]ei kuume vaan virustauti. Mutta kuumeeseen panadol on lääke nro 1. Jos on esim korvatulehdus niin silloin kuumeeseen panadol ja kipuun burana. Virustaudin yhteydessä on pieni riski sairastua Reyen syndroomaan joka johtuu vain siitä että virustautia on hoidettu burana pronaksen ketomex ketorin linjalla. Tieto siitä että olin antanut vesirokon aiheuttaman kuumeen hoitoon pronaksenia vei lapseni heti pään ct kuvaukseen ja muihin kokeisiin.[/QUOTE]

Mutta Buranassahan on ibuprofeiini? Vai onko se sama asia kuin asetyylisalisyylihappo?

Reyen oireyhtymä :: Terveyskirjasto
 
"Mari"
Huhhuh, onpas teillä ollut kaamea kokemus! Onneksi kaikki kuitenkin kääntyi parhain päin. Kannattaa ehdottomasti kysyä saako tytär vastaisuudessa ilmaisen rokotteen kun on noin voimakkaasti sairastanut influenssan! Meidän kunnassa ainakin rokotteita jaetaan melko hövelisti pienelläkin syyllä, joten kannattaa kysyä.

Me käytiin koko perhe ottamassa influenssarokote n. kuukausi sitten. Me saatiin se ilmaiseksi (minä raskaana, mies sairautensa takia ja lapsi alle 3 v) ja luulen, että tullaan tuo lapsukainen rokottamaan influenssaa vastaan yli 3-vuotiaanakin.
 
Voi, että kuinka kurjaa, muta onneksi on jo paranemaan päin.

Sitä jäin itse miettimään, että en varmalla uskaltaisi antaa sitä kouristuslääkettä, jos tilanne tulisi eteen, kun lapsi kerran lakkasi sen seuraukseksi hengittämästä.

Paranemista myös äidille ja toivotaan, ettei isään edes tauti tartu :hug:
 
"jon"
Olipa kauhea tapaus. Kannattaa kyllä yrittää jos vaikka tyttö saisi influenssarokotteen jatkossa kun on ollut noin vaikeat oireet. Saa sen tietysti sitten ainakin rahalla, ellei muuten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25464009:
Voi, että kuinka kurjaa, muta onneksi on jo paranemaan päin.

Sitä jäin itse miettimään, että en varmalla uskaltaisi antaa sitä kouristuslääkettä, jos tilanne tulisi eteen, kun lapsi kerran lakkasi sen seuraukseksi hengittämästä.

Paranemista myös äidille ja toivotaan, ettei isään edes tauti tartu :hug:
Tuota kouristuslääkettä mietin itsekin, mutta miehelle oli osastolla vakuuteltu, ettei kyseessä ole sama, jota ambulanssihenkilökunta antoi - josta siis tuo reaktiokin tuli - vaan jotain muuta, jota olivat antaneet teho-osastolla. Tämän ei pitäisi väsyttää, mutta rauhoittaa.

Varmaa on kuitenkin se, että jos lapsi kouristelee ja lääkkeen hälle annamme, myös soitamme hätäkeskukseen. Saimme myös sairaalasta ohjeen vastaisuuden varalle: lapsen kuume ei saisi nousta yli 37,5 - mielenkiintoista, että mitenhän tuo onnistuu, sillä lapsi yleensä valittaa olevansa sairas vasta kun kuumetta on yli 38. Antavat reseptin johonkin tehokkaampaan kuumetta alentavaan lääkkeeseen myös mukaan osastolta, sillä Buranasta eikä Panadolista ollut hyötyä tässä tapauksessa.
 
farmaseutti
Tiedätkö paljonko Ativania pistettiin? Liian suuri annos voi aiheuttaa hengityksen pysähtymisen. Puhdasta pohdintaa, ehkä hyvä.tarkistaa kuitenkin.

Varmaankin saitte diatsepaamiperäruisketta? Mikähän kuumelääke lapselle tuli?
 
Meilläkin kuumekouristeleva tyttö ja kouristukset tulivat nopeasta kuumeen noususta. Kouristuskohtauksen jälkeen olen aina lääkinnyt jo ihan pientä lämpöä ja pitänyt lapsen kotona vällyjen alla, jottei kuume pääse nousemaan.

Ja meillä lääkkeenä peräruiske, eli ei kokemusta pistoksesta.

Aivan kamalaa tuo ap:n tarina, ihan silmät kosteina täällä tarinaanne luin.

Pikaista paranemista pikkupotilaalle!!!
 
Tiedätkö paljonko Ativania pistettiin? Liian suuri annos voi aiheuttaa hengityksen pysähtymisen. Puhdasta pohdintaa, ehkä hyvä.tarkistaa kuitenkin.

Varmaankin saitte diatsepaamiperäruisketta? Mikähän kuumelääke lapselle tuli?
Odottelen epikriisin saamista kotiin ja jos siitä ei selviä kaikki oleellinen, olen yhteydessä sairaalaan - siis Ativanin annostusta silmällä pitäen yms.

Tuo oli diatsepam-johdannaista tuo kouristelulääke jonka sanoivat määräävänsä. Kuumelääkkeestä ei vielä tietoa. Itse en siis ole päässyt sairaalaan ollenkaan, joten olen mieheltä saadun tiedon varassa. Reseptit kirjoittavat huomenna, joten niiden nimillä ajattelin etsiä tietoa lääkkeistä myöhemmin.
 
"hömppö"
kamala tilanne :( Mutta mitä joku väittää tuosta buranassa niin se ei todellakaan pidä paikkaansa, aspiriini on lääke joka on yhdistetty Reyn syndroomaan eikä todellakaan burana!

Meillä on 2 kouristelevaa lasta. Vanhin alko kouristelemaan rajusti 3-vuotiaana ja oikeastaan aina kun kuume nousi. Sillä vaan oli niin, että kouristus iski yleensä vasta sitte jos kuume pääsi korkealle, eli ei nousuvaiheessa kuten monella. Mutta ne oli todella rajuja kohtauksia joiden jälkeen poika saattoi nukkua kellon ympäri heräämättä. Diapam-peräruiskeita annettiin kotiin tulivia kohtauksia varten. Kuumelääkkeenä suositeltiin panadol+pronaxen yhdistelmää mutta meillä todettiin burana+panadol yhdistelmä paremmaksi....

Toinen taas on kouristellu vain yhden kerran, vesirokon yhteydessä. Sillon saatiin stesolid peräruiske kotiin varalle, onneks ei olla tarvittu sitä (kop kop!).

Kannattaa muuten sit aina antaa se kouristuslääke jos kohtaus iskee, vaikka se ehtis mennä ohi! Me jätettiin kerran antamatta kun lapsi toipu kouristuksesta jo ennen kuin ehdittiin lääke antamaan niin puolen tunnin kuluttua se kouristeli jo uudestaan :(
 
"Sirkkeli"
Ihan hirveä tarina ;(
Miun tytär sai 3-vuotiaana kouristuskohtauksen, kuumetta ei ollut kuin jotain 38. Lasittunut katse, toisella kädellä vilkutteli ja en saanut kontaktia. Lähdimme päivystykseen/ensiapuun mikä nyt olikaan, ja muksun tulehdusarvot oli niin korkeat että joutui viikonlopuksi osastolle tiputukseen. Ei saatu selville, että mikä oli.
Mutta kyllä sitten tuolla kohtauksella lapsi sai lähetteen eeg-tutkimukseen. Ei ollut siinäkään vikaa. Homma ei ole toistunut, lapsi on jo 12 v.
 
terve järki
Ottakaa vaan se influenssarokote, niin sairastutte ensivuonnakin, ja terveys pikkuhiljaa menee alaspäin rokotteen sisältämien myrkkyjen takia:

-Thimerosal – a preservative used in multi-dose flu vaccines. It contains 49.6% mercury by weight.1 Mercury has been linked to brain injury, organ failure and muscle weakness.
- Triton X-100 – a detergent and mercury derivative
- Polysorbate 80 – a potential carcinogen
- Formaldehyde – classified as a human carcinogen by the Environmental Protection Agency

Dangers of a Flu Shot | Toxins in Flu Vaccine | Alternatives to the Flu Shot | Health Newsletter

"Vuonna 1993 tehtyjen eläinkokeiden perusteella polysorbaatti 80:n on epäilty aiheuttavan lapsettomuutta.[3]"

http://www.wikiwiki.fi/wiki/Polysorbaatti_80

Formaldehydi | Sikainfluenssa.fi

Strong Evidence MMR, Thiomersal & Other Vaccines Cause Autism - A Population Level Rechallenge in Japan

jne. jne.

Noita kun laittaa kehoon muutamia kertoja, niin vastustuskyky on mennyttä ja sairastuu sitten aina pienimmästäkin, sekä nuo myrkyt aiheuttavat mm. neurologisia sairauksia.

Nykyiset vanhukset eivät olleet saaneet ensimmäistäkään rokotetta, eivät he enää hengissä olisikaan, jos heihin lapsena olisi noita myrkkyjä injektoitu.

Minä en pienenä saanut ensimmäistäkään influenssarokotetta, eivätkä saa lapsenikaan.
 
"just"
Alkuperäinen kirjoittaja terve järki;25465101:
Noita kun laittaa kehoon muutamia kertoja, niin vastustuskyky on mennyttä ja sairastuu sitten aina pienimmästäkin, sekä nuo myrkyt aiheuttavat mm. neurologisia sairauksia.

Nykyiset vanhukset eivät olleet saaneet ensimmäistäkään rokotetta, eivät he enää hengissä olisikaan, jos heihin lapsena olisi noita myrkkyjä injektoitu.

Minä en pienenä saanut ensimmäistäkään influenssarokotetta, eivätkä saa lapsenikaan.
Idiootti. Tiedätköhän yhtään, mikä oli lapsikuolleisuus silloin, kun nykyiset vanhukset oli pieniä? Vain vahvimmat selviytyivät kulkutaudeista ja taudeista, joita vastaan nykyään on rokotteet. Onko käynyt mielessä, että sen takia eivät niin helposti sairastu? Kun ne vahvat on enää jäljellä?

Mulle on annettu kaikki rokotteet ja olen aikuisiällä ollut flunssassa pari kertaa, kuumetta ei kertaakaan vaan lämpö aina alle 38. Yhden kerran mulla on ollut antibioottikuuri angiinaan, siitä on 12 vuotta aikaa. Lapsena ei ollut mitään korvatulehduskierteitä tai muutakaan. Ja ikää on nyt 34. Mulla on yksi lapsi, jolla ikää 1v2kk ja joka on saanut kaikki rokoteohjelman mukaiset rokotteet + influennsapiikit + pneumokokki + rotavirusrokotteet, eikä hän ole ollut vielä päivääkään kuumeessa. Kahtena päivänä koko aikana on ollut nuha siten, että kirkasta eritettä tullut vähäsen ja kestänyt muutaman tunnin, laskeako tuota edes nuhaksi? Sun teorioiden mukaan mun pitäis olla alati sairas ja lapsenikin herkästi sairastua, kun eihän meillä ole minkäänlaista vastustuskykyä! Ja lisäksi lapseni on päiväkodissa, vaan eipä ole vielä mitään pöpöä saanut.

Voit ottaa siis tuon teorias ja tunkea sen niille, jotka sunlaisiin hörhöihin sokeasti uskovat. Onneksi enemmistö vanhemmista osaa ajatella kauaskantoisempia seurauksia, eivätkä taudit ainakaan vielä jyllää keskuudessamme.
 
"vieras"
Hui kamala :( tosi inhottava juttu! Mä jatkuvasti pelkään että mun pojalle tulee tapahtumaan jotain vastaavaa, itku tulee kun vaan ajatteleekin että jotain noin hirveetä tulis omalle kohdalle!
Hyvä että teidän pieni parantuu kuitenkin, ja tsemppiä koko perheelle! <3
 
,,,
vieläkö jonkun piti nostaa tää keskustelu.
mä oon nimittäin niin pahoillani tän tapauksen puolesta (ja onnellinen et kaikki on nyt hyvin)
etten ihan oikeesti kestä nähdä tätä keskustelua enää.
okei tää on elämää ja kurjuuksia tapahtuu. mut kun sais hetken olla ajattelematta näin raskaita ajatuksia ja pelkoa omaa lastansa kohtaan. ja nollata pään tällä palstalla.
anteeks a.p
ei todellakaan sun vikas. eikä tuon nostajankaan
vaan mun pään sisällähän se vika on ;)


mut nyt ei jaksais
 
"vieras"
Reyen oireyhtymä liittyy nimenomaan virustautiin ja ASPIRIINIIN, ei buranaan, pronaxeniin tms. NSAID-lääkkeeseen. Ottakaa asioista selvää ennenkuin höpötätte täällä omianne ja lietsotte ihmisiä paniikkiin.

Kuumeen alentamiseen lapsilla tehokas lääkitys parasetamoli+NSAID-lääkkeen yhdistelmällä!
 

Yhteistyössä