Hei, ja paljon terveisiä Einalle, tuolla jossain ketjussa minuakin keväällä tsemppasit, kun mulla oli samanlaiset fiilikset kuin Sintulla nyt!
Mulla myös takana kolme ivf:ää, joissa kussakin siirtoon on nippa nappa päästy, pakkaseen ei kertaakaan ole saatu mitään. Ekalla kerralla siirrettiin yksi alkio, kahdella seuraavalla sitten suosiolla kaksi.
Nuo alkioitten luokituksessa käytetyt asteikot ovat muuten klinikkakohtaisia, eli niitä ei voi verrata toisiinsa suoraan. Jos kyselet alkion luokituksesta muiltakin, niin kysy samalla, minkälaiselle asteikolle kunkin klinikka ne laittaa. Felicitaksella asteikko on yhdestä neljään niin, että puolikkaat ovat vielä siellä välissä. Ykkösiä nähdään kuulemma harvoin, kakkonen on ok. Kolmosia siirretään muttei pakasteta, nelosia ei edes siirretä.
Meidän jokaikinen siirretty alkio on ollut luokkaa 2-3, eikä niistä myöskään yhtäkään olisi pakastettu, mm. tätä kolmipäiväisenä vasta 6- tai 7-soluista, joka nyt aamuyöstä herätti mut potkimalla tuolla navan tietämillä.
Viimeisimmässä siirrossa siirrettiin siis kaksi 2-3 lk:n alkiota, joista samoin kuin Einalla molemmat kiinnittyivät, mutta toinen jätti heti kättelyssä leikin sikseen. Nyt normaali yksösraskaus menee viikolla 23 ja alun jälkeen kaikki on mennyt kuin oppikirjoissa.
Felicitaksella alkiot siis siirretään vasta kolmen päivän viljelyn jälkeen, jolloin niitten pitäisi olla 8-soluisia. Nämä molemmat olivat kehitykseltään hidastuneita. Lääkäri muuten sanoi, että Felicitaksella tämä alkioluokka 2-3 on yleisimmin siirretty, joten kyllä niistä raskauksia silloin alkaa.
Mun pitäisi olla täysin terve, siis limakalvot ok, ei endoa eikä mitään sellaista, ja alkioitten toinen osapuoli on tuntematon luovuttaja eli sen siittiöt oli tutkitusti priimaa, joten mitään selitystä alkioitten huonolle laadulle ja vasta kolmannen yrityskerran onnistumiselle ei ole. Selkeä ero kahteen ensimmäiseen siirtoon oli se, että viimeisellä kerralla sain siirron jälkeiseksi ajaksi Pregnyl-tuen, eli pistelin istukkahormonia (irrotuspiikkikamaa) vielä siirron jälkeenkin. Silloin kehon hormonitasot olivat jo sitä luokkaa, että mulle tuli hyperstimulaatio myös, vaikka maksimihormonimäärilläkin munasolusaldo oli ollut keskinkertainen. Hyperi ei tietenkään harmittanut, kun paljastui, että myös alkanut raskaus sitä stimuloi.
Toivon jaksamista hoitoihin, ja että onni potkaisisi teitäkin.