Kotihoidontuki, töitä kotona, verokortti, What?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuas!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuas!

Vieras
Voisko joku hiukka jeesata, oon nyt perjantaista asti koittanut googlettaa ratkaisua kun verotoimistoon tunnn jonotettuani siellä olikin joku uuvatti puhelimen toisessa päässä joka ei osannut sanoa juuta eikä jaata mun kysymyksiin.

Eli, tilanne on nyt siis tämä: Olen kotihoidontuella kotona, lapsemme on reilu 1,5v. Aloin nyt tekemään puhelinhaastatteluja kotona omasta kännykästä. Eli tuloni tulevat siis olemaan tästä eteenpäin kht (n.400e) ja palkka (n. 800e), sekä lapsilisä joka varmaan myös lasketaan mun tuloksi vaikka lapselle säästöön meneekin. Kotihoidontuen hoitolisän olen jo muistanut lakkauttaa, joten sitä ei tuohon enää lasketa.

Nyt mun pitäis toimittaa uuteen työhön verokortti, ja se on tässä se ongelma. Yritin sieltä verotoimistosta kysellä että kuuluuko mun nyt sinne töihin toimittaa ihan normaali verokortti ja kelaan sosiaalietuus-verokortti (vai mikä onkaan nimeltään), vai lasketaanko tää mun palkka nyt sivutuloksi, ja kht olis mun päätulo, mutta mikä kortti sinne kelaan sitten lähetetään? Verotoimistosta vastattiin että kai sä niinkin voit tehdä, mutta ei se nainen osannut sanoa onko tuo ensimmäinen vaihtoehto mahdollista. Ilmeisesti selitin tän asian sinne jotenkin liian sekavasti tai jotain, kai niiden nyt pitäis tietää.

Mulle tuli viime viikolla kotiin verokortti jossa ois veroprossana 9,5% ja se riittäis nyt näille tästä työstä saataville tuloille. Sivutuloprossana siinä olikin sitten joku 26,5%, joten arvaatte varmaan kumman laittaisin sinne töihin mielummin. :D Mutta tietääkö teistä kukaan mtä mun nyt kuuluu noiden verokorttien kanssa tehdä, vai tilaanko vielä uudenkin jollain muulla mahdollisella järjestelyllä? :D

Tilaat muutosverokortin!!
Aika jännä et sulle ei sitä jo suositeltu verovirastosta kun soitit...Ja pyydä verovirastoa lähettämään sen kelan paperin suoraan kelaan!

[QUOTE="vieras";25447123]Tilaat muutosverokortin!!
Aika jännä et sulle ei sitä jo suositeltu verovirastosta kun soitit...Ja pyydä verovirastoa lähettämään sen kelan paperin suoraan kelaan![/QUOTE]

Kelaan olen sen heille menevän verokortin jo toimittanut, mikä lie sosiaalieuus-kortti onkaan. Ja eikös tuo muutosverokortti oo vaan ihan samanlainen verokortti eri tuloille laskettuna? Se ei nyt ollut tässä se ongelma, vaan että lähetänkö tuonne uuteen työpaikkaan nyt verokortin päätoimea varten vai sivutuloja varten, kun olen kerran kotihoidontuella kotona?

Kelaan olen sen heille menevän verokortin jo toimittanut, mikä lie sosiaalieuus-kortti onkaan. Ja eikös tuo muutosverokortti oo vaan ihan samanlainen verokortti eri tuloille laskettuna? Se ei nyt ollut tässä se ongelma, vaan että lähetänkö tuonne uuteen työpaikkaan nyt verokortin päätoimea varten vai sivutuloja varten, kun olen kerran kotihoidontuella kotona?

Mulla oli muutosvk. ja siinä oli molemmat 11% eli ei siis tarvinnut maksaa kummastakaan tulosta lisäprosenttia joka mulla oli 36% ja kela olis ottanu sen 20% vaikka verokortissa olis lukenu esim 10%

[QUOTE="vieras";25447204]Mulla oli muutosvk. ja siinä oli molemmat 11% eli ei siis tarvinnut maksaa kummastakaan tulosta lisäprosenttia joka mulla oli 36% ja kela olis ottanu sen 20% vaikka verokortissa olis lukenu esim 10%[/QUOTE]

Okei, eli mä olen tajunnut koko tuon muutosverokortin ihan väärin vai? :D Mutta siis mulla on vain yksi työ, ja sen lisäksi hoidan lasta kotona ja saan siis kotihoidontuen, eli kannattaako silloin ottaa tuota muutosverokorttia, vai voinko toimittaa töihin sen pääasiallisen verokortin ja kelaan sen kelalle kuuluvan? Tajuaako kukaan enää mitä yritän selittää? :D

Okei, eli mä olen tajunnut koko tuon muutosverokortin ihan väärin vai? :D Mutta siis mulla on vain yksi työ, ja sen lisäksi hoidan lasta kotona ja saan siis kotihoidontuen, eli kannattaako silloin ottaa tuota muutosverokorttia, vai voinko toimittaa töihin sen pääasiallisen verokortin ja kelaan sen kelalle kuuluvan? Tajuaako kukaan enää mitä yritän selittää? :D

Siis kyllähän sä voit noin tehdä,mut etkö sillon maksa liikaa veroja?Ku se kela kuitenkin ottaa väh.20% oli sulla kortissa mikä % vaan...Mut tuleehan ne sit palautuksina takasin!
Mut jos sulla on muutosverokortti niin sitten kela ei muuta sitä %ia ja maksat sen verran kun siinä lapussa lukee...
Mä olin kanssa kh-tuella ja tein keikkaa omassa työssä muutosverokortilla :)

[QUOTE="vieras";25447463]Siis kyllähän sä voit noin tehdä,mut etkö sillon maksa liikaa veroja?Ku se kela kuitenkin ottaa väh.20% oli sulla kortissa mikä % vaan...Mut tuleehan ne sit palautuksina takasin!
Mut jos sulla on muutosverokortti niin sitten kela ei muuta sitä %ia ja maksat sen verran kun siinä lapussa lukee...
Mä olin kanssa kh-tuella ja tein keikkaa omassa työssä muutosverokortilla :)[/QUOTE]

Ok, eli mä taidan vaan sitten huomenna tilata uuden kortin. :)

kyllä kela ottaa ihan sen summan mikä sinne toimitetussa verokortissa on(20% otetaan silloin jos sinne ei oo toimittanut verokorttia). lapsilisästä ei mee veroja. kun teet netissä muutosverokortin niin se sama kortti menee sähköisesti kelaan ja kotiin saat työnantajalle toimitettavan verokortin.
hoitolisää voit hakea 6kk jälkikteen kelasta toteutuneiden tulojen perusteella. jos miehen tulot on tosi pienet niin voittehan te vieläkin sitä lisää saada

Taidat itse ajatella monimutkaisesti. Yksinkertaisesti töihin se uusi verokortti minkä olet saanut ja kelaan verokortti sosiaalietuuksille.
Jos epäilet ettei tuo 9,5% riitä niin tee muutosverokortti, tai vedät sen yli ja kirjoitat vaikka 12% tai 13% verokorttiin ja toimitat työnantajalle.

Tuohan on sun "päätulo" koska se on ensisijainen työ mitä teet niin ei siihen tarvitse mitään sivutulo% :ia käyttää.

[QUOTE="annika";25447560]kyllä kela ottaa ihan sen summan mikä sinne toimitetussa verokortissa on(20% otetaan silloin jos sinne ei oo toimittanut verokorttia). lapsilisästä ei mee veroja. kun teet netissä muutosverokortin niin se sama kortti menee sähköisesti kelaan ja kotiin saat työnantajalle toimitettavan verokortin.
hoitolisää voit hakea 6kk jälkikteen kelasta toteutuneiden tulojen perusteella. jos miehen tulot on tosi pienet niin voittehan te vieläkin sitä lisää saada[/QUOTE]

Ok, kiitos vielä lisäselvityksestä. Kelaan tosiaan olen jo sen sosiaalietuus-verokortin, joten pitääkö mun nyt sinnekin toimittaa uusi jos tilaan sen muutosverokortin? Vai voinko käyttää sitä muutosverokorttia vain töistä saatavaan palkkaan ja kelassa ois se mikä sinne jo meni?

Miehen tulot ei ole mitenkään erityisen pienet, mutta tähän mennessä ollaan saatu n. 120e sitä hoitolisää ja mun tulojen alkaessa rullaamaan, hoitolisän määräksi jää n. 40e.

Taidat itse ajatella monimutkaisesti. Yksinkertaisesti töihin se uusi verokortti minkä olet saanut ja kelaan verokortti sosiaalietuuksille.
Jos epäilet ettei tuo 9,5% riitä niin tee muutosverokortti, tai vedät sen yli ja kirjoitat vaikka 12% tai 13% verokorttiin ja toimitat työnantajalle.

Tuohan on sun "päätulo" koska se on ensisijainen työ mitä teet niin ei siihen tarvitse mitään sivutulo% :ia käyttää.

No niin, kiitos tästä. Olit ehkä eka joka ymmärs mun pointin, ehkä mä sitten tosiaan ajattelen liian monimutkaisesti. :D Eli kysymys oli nyt siitä että lasketaanko tuo mun työ lisätuloksi vai päätuloksi, eli että oisko ollut mahdollista että verotoimisto katsoo kotihoidontuen mun päätuloksi.

No niin, kiitos tästä. Olit ehkä eka joka ymmärs mun pointin, ehkä mä sitten tosiaan ajattelen liian monimutkaisesti. :D Eli kysymys oli nyt siitä että lasketaanko tuo mun työ lisätuloksi vai päätuloksi, eli että oisko ollut mahdollista että verotoimisto katsoo kotihoidontuen mun päätuloksi.

Ei oel olemassa mitään lisätuloa ja päätuloa tuossa tapauksessa. Kaikkea palkkatuloa verotetaan Suomessa samalla tavalla. Mut johtuen verotuksen progressiivisuudesta (eli paremmin tienaavat maksavat suhteessa enemmän veroa) niistä tavallisen palkan päälle maksettavista tuloist amaksetaan enemmän veroa. Tää on siis tilanteisiin, jossa ihmienn on normaalisti töissä mut tekee esim keikkaa muualle tai saa provikkaa päätyöstään.

Pieni korjaus yhteen vastaukseen; Mun tietääkseni KELA ottaa AINA vähintään 20% veron kht:sta, vaikka palkkatyön prosentti olis mitä sen alle. Jos palkkatyön veroprossa menee yli tuon 20, niin tietty sen mukaan ottaa KELAkin. Näin ainakin mulla; Veroprossa on 15 ja KELA ottaa 20%. Ja edelleen, käsittääkseni jos EI toimita korttia KELAlle ollenkaan, ottavat 65% tai jotain. (muistelen kerran näin käyneen minullekin)

Ja tosiaan, tuo freelance-verokortti on aika kätevä, jos tulot on epäsäännölliset, eli jos esim. saat provinkkaa normipalkan päälle, tai jos töitä on eri määrä eri kuukausina. Ja minulla ainakin homma meni niin, etä ekaks pyysin verottajalta tuon freelance-kortin (jonka % siis perustui mun arvioon vuoden kokonaistuloista), jonka sitten toimitin myös KELAan. Ja samaa korttia siis käytän jokaisella eri työnantajalla.

Ainoa, mitä nyt en ihan varmaksi muista oli se, laskettiinko tuohon verottajan prossaan mukaan myös kht vai ei. Mutta tuo on sellainen kysymys, jonka saa selville googlaamalla tai johon luulis urpommankin verovirkailijan osaavan vastata. (siis että onko kht tuloksi laskettavaa vai ei)

Viimeksi muokattu:
siis mulla oli 5% verokortti toimitettuna kelaan viime vuoden lopulla ja kyllä KHTstä on se 5% otettu, alko epäilyttämään niin kävin kelan netissä asian tarkistamassa vielä.

ja siis ap jos otat muutosverokortin niin se mitätöi automaattisesti myös sen kelaan toimitetun verokortin, eli sinne tulee samalla uusi. helpointa olisi mennä vero.fi nettisivuille tekemään sitä uutta korttia niin näät mitä tapahtuu.

mä en oikein ymmärrä miten tää on niin kuolemanvakava juttu kok verokorttiasia, jos maksaa liian vähän veroja niin pahin mitä voi sattua on että tulee mätkyjä. sitte vaan maksat ne mätkyt. nekin on niin hyvissä ajoin tiedossa että niihin ehtii säästää rahaa jos se siitä on kiinni. ja sä voit hakea aina uuden verokortin jos tuntuu että oot alkuvuonna maksanu liikaa veroja tai liian vähän, ja se tasataan sitten loppuvuoden veroissa se summa. mullakin tuo 5% oli heinäkuusta eteenpäin kun kotitalousvähennyksen ansioista olin maksanut alkuvuonna liikaa veroja, nyt ne on tasattu niin että pikkusen tulee palautusta, muttei paljon.

Mä en ainakaan ole koskaan toimittanut kelaan minkäänlaista verokorttia. Eikä ne mitään 60% pidätä, vaan sen 20.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/270809103410ML?OpenDocument

Joo siis luuletko sä ap että on jotain päätyötä ja lisätyötä joita verotetaan eri tavalla?? Siis kaikkea palkkatuloa verotetaan ihan samalla lailla lopullisessa verotuksessa eli on ihan se ja sama, paljonko maksat työstäsi veroa - saat sitten palautusta myöhemmin jos olet maksanut liikaa ja mätkyjä, jos olet maksanut liian vähän.

Luulen ettei ne verotoimistossa osanneet auttaa sinua, kun eivät ehkä ymmärtäneet kysymystä. Kun minäkään en sitä ensin oikein ymmärtänyt, enkä ole varma ymmärsinkö vieläkään :)

Mutta siis toimita vaan sinne töihin se normaali verokortti (ei sivutuloverokortti) ja sillä selvä. Taidat tehdä itse asiasta liian monimutkaisen.

Jos tiedät ne tulosi, niin voit laskettaa vaikka molempiin omat verokortit samalla tai stten eri veroprosenteilla. Kokonaistulot ne lopullisesti vaikuttaa paljonko sitä veroa otetaan.

[QUOTE="hmm";25449047]Joo ja tosiaan ei kela mitään 60 % pidätä, multa ainakin on aina menny se 20 % vaikken ikinä ole sinne mitään verokorttia lähettänyt.[/QUOTE]

Juuh, nyt muistankin, että se oli ihan toinen paikka, joka otti tuon 65%, kun ei ollu korttia. Sorkke siis väärä tieto! Mutta tuosta 20%:n minimistä olen kyllä aika varma. Ihmeteltiin sitä miehen kanssa ja soitin muistaakseni KELAankin, kun en voinu käsittää, miksi ottavat 20, kun kerran kortissa lukee 15%. Niin piti sitten googlettaa itekin tuo asia KELAn sivuilta. Täytyy muuten sanoa, että harvinaisen sekavasti on siellä tuo homma selvitetty, mutta kun itellä on koko ajan ollu freelance-kortti, niin ei ole tarvinnu noiden päätulo / sivutulo -hommien kanssa tapella.

Mutta siis kht:n verotuksesta siellä sanotaan näin:

"Jos palkan ennakonpidätys on alle 20 %, tuen ennakonpidätys tehdään vähintään 20 %:n suuruisena, jollet hae veroviranomaiselta muutosverokorttia kotihoidon tukea varten."

Eipä tuosta taida kukaan tulla hullua hurskaammaksi, varsinkaan ap., mutta laitoin ny kumminkin...

Viimeksi muokattu:
Just soitin tästä asiasta. kelaan ei tarvitse lähettää mitään korttia, verolta menee suoraan tieto kelaan ja jos haluaa pienentää sitä sivutuloverokorttia joka on aika iso määrä mikä menisi siitä kotih.tuesta niin ku soittaa verohallintoon niin sanoo vaan että muutosverokortti sosiaalietuuksia varten niin he laittavat kelaan tiedon ja menee vähemmän % tuesta.

Yhteistyössä