Koulussa toiset lapset ovat nauraneet tytön vaatteille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mariia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olen yrittänyt iskostaa lapsilleni, että kenenkään ihmisen ulkonäköä ja vaatetusta ei saa arvostella. Että arviot ihmisistä pitää tehdä ainoastaan heidän käytöksensä mukaan. Voihan olla, että kaikki puheenii menee kuuroille korville, mutta vanhempana sitä toivoisi, että lapseni oppisivat näkemään myös pinnan taakse. Että oikeasti materialla ei ole merkitystä.
Niin ja annan jo kuusi vuotiaankin aikalailla itse päättää vaatteistaan, tokikin katson, että ovat paikkaan ja säähän sopivat, mutta kuosit ja värit saa päättää itse.

Niin ja täällä kun tuomittiin heti ap:n lapsen vaatteet, niin en ymmärrä miksi. Kyllä jossain muualla on se vika kuin vaatteissa. Esim. itse voisin hyvin kuvitella tällaisen http://biggu.fi/ilman-kuviota-villa-p-69.html lakin 10+ päässä tai vaikka yläasteelaisellakin pakkasessa.

Hmm.. tällä palstalla sellaiset pistetään panniin, jotka jatkuvasti provosoivat. Mihin se sitten perustuu?

Aikuisten netissä trollaaminen on ehkä vähän eri asia kuin lapsi joka menee "väärissä" vaatteissa kouluun ja ilmaisee itseään jotenkin "väärällä" tavalla?

(Eikä kukaan täällä edes tiedä koko lapsesta ja lapsen tekemisistä mitään! Ei ole mitään todisteita, että lapsi kehuskelisi vaatteidensa maksavan maltaita. Ei tiedetä muuta kuin että lasta kiusataan siksi kun sillä on liian lapselliset vaatteet, ja täällä mammat sitten päättelevät, että kiusaaminen on todennäköisesti lapsen oma vika, kun on liian ylimielinen ja provosoiva. Pyhä jysäys sentään...)

Sitä paitsi - jos joku sanoo "vittu kun sulla on rumat vaatteet" ja siihen vastaa "olet vain kateellinen, kun ne on kalliimmat kuin sulla!" niin onko se sitten provosointia??

Anna tyttösi käyttää kotona noita vaatteita jos haluaa ja osta tytön kanssa yhdessä neutraalimpaa koulupuvuksi. Itselläni oli lapsena hiukan samatilanne. Olin tavallista sievempi ja lahjakkaampi, aikaisin kehittynyt. Äitini oli köyhä ja sairaseläkkeellä, mutta hänellä oli kohtuullisen hyvä vaatemaku ja osti sitten nättejä ja persoonallisia lastenvaatteita esim. stocmannilta ominpäin kun oli varaa siihen. Ongelmana oli että varaa oli harvoin ja samoja harvoja kasvunvaralla olevia vaatteita joutui käyttämään niinkauan kuin ne mahtuivat ja vähän pidempäänkin. Kateelliset tytöt ja ilkeät pojat ottivat vaatteet yhdeksi kiusaamisaiheeksi. Kiusaaminen väheni siltäosin kun sain tilaisuuden itse ostaa vaatteita hm:n naistenpuolelta ja ostinkin aika klassista, sievää ja peittävää. Yläasteella siirryin takaisin persoonallisempiin vaatteisiin ja vähät välitin kuittailusta, tyyli on säilynyt tähän päivään.

Aikuisten netissä trollaaminen on ehkä vähän eri asia kuin lapsi joka menee "väärissä" vaatteissa kouluun ja ilmaisee itseään jotenkin "väärällä" tavalla?

(Eikä kukaan täällä edes tiedä koko lapsesta ja lapsen tekemisistä mitään! Ei ole mitään todisteita, että lapsi kehuskelisi vaatteidensa maksavan maltaita. Ei tiedetä muuta kuin että lasta kiusataan siksi kun sillä on liian lapselliset vaatteet, ja täällä mammat sitten päättelevät, että kiusaaminen on todennäköisesti lapsen oma vika, kun on liian ylimielinen ja provosoiva. Pyhä jysäys sentään...)

Sitä paitsi - jos joku sanoo "vittu kun sulla on rumat vaatteet" ja siihen vastaa "olet vain kateellinen, kun ne on kalliimmat kuin sulla!" niin onko se sitten provosointia??

Edelleen jauhan että heitin tähän provoon uuden näkökulman, joka ei välttämättä pidä (tässä kuvitteellisessa)tarinassa paikkaansa, mutta toisaalta voisi hyvinkin olla totta. Ja tää mun heittohan oli vain ihan arvaus, ap ei (syystä tai toisesta :D ) ikinä palannut vahvistamaan tai tyrmäämään tätä teoriaa.

Eli lapsi X käyttää M&I-vaatetta. Luokkatoveri Y tulee sanomaan että eikös noi oo vähän lapselliset vaatteet. X kertoo kotona äidilleen, äiti käskee sanomaan että sano sä niille että vaikka oliskin muka lapselliset vaatteet niin ne on ainakin paljon kalliimmat ja laadukkaammat kuin Y:n retkut. Lapsi X kertoo tämän Y:lle jolloin Y hermostuu ja heittää X:n pipon lumihankeen ja siitä alkaa päivittäinen X:n vaatteiden repiminen ja tuhoaminen ja haukkuminen.

Selväähän on (korostan että olen ollut koko ajan tätä mieltä!!) että Y toimii väärin. Mutta musta X:kin toimii väärin, tuollainen provosointi on ihan yhtälaista kiusaamista kuin se mitä Y harrastaa. Ja jos tilanne saataisiin loppumaan sillä että X:lle neuvottaisiin toinen tapa suhtautua näihin kiusausyrityksiin (sen sijaan että lähtee mukaan mollaamaan, sanoo itsevarmasti vaikka että " Joo, saattaa nää sun mielestä olla lapselliset vaatteet mutta musta ei ole ja mä tykkään näistä"), ja jos sillä saataisiin repiminen yms loppumaan, niin miksi niin ei voisi tehdä?

Mutta joo mähän olenkin vain idiootti kun toin toisen näkökulman tähän asiaan. Uhrin pitää saada näköjään aina rypeä siinä liemessään (vaikka sen saisikin ehkä loppumaan muuttamalla omaa käytöstään) ja vaikka ainoa näkökulma tilanteeseen tulee uhrin äidiltä niin siihen pitää sokeasti uskoa (että uhri ei ole mitään väärää tehnyt) vaikka potentiaalinen kiusaustilanne pahenisi siitä että uhri soittaa suutaan takaisin.

Eli se joka aloittaa suunsoiton on paha, mutta uhrilta sitten suunsoitto kyllä sallitaan. Kaksinaismoralismia..??

[QUOTE="Veera";25418741]Meillä naapurissa asuu tyttö(4lk.) joka on lihava ja yksinäinen. Ulkovaatetusta todellakin ei vastaa tämä päivän trendiä/muotia edes kohtuullisessa määrin. Esim. pipo on tälläinen: http://www.miniq.fi/verkkokauppa/img/myllymuksut-kyparalakki-merinovilla-punainen.jpg
Tuo pipo sopisi enemmänkin 1-4v lapsille tai sitten olen pudonnut muodin kärrystä[/QUOTE]

Tuo pipo todellakin on pikkulasten vaate, en kyllä laittais edes ekaluokkalaiselle tuollaista vauvalakkia...

Yhteistyössä