ketipinor unilääkkeenä?

  • Viestiketjun aloittaja ?????????
  • Ensimmäinen viesti
M-56
Itselläni todettiin masennusta ja pahaa unettomuutta jo 2v sitten.Käytin tenox 20mg auttoi hieman unettomuuteen.V2010 Joulukuussa olin masentunut,unet olivat vain painajaisia,elämä täysin sekaisin, tavallinen lekuri määräsi masennukseen jotakin lääkettä jonka vaikutus alkanee n 1-2kk,päästä,syötyäni niitä n vkon elämäni ROMAHTI täysin pää sekaisin ja itsari aina mielessä!!!!(sukupuoli- elämä ei toiminut),menin uudestaan lekuriin ,lisäksi määrättiin rauhoittavia opamoxsia 30mg ja tenox 20mg niiden kanssa tokkuroin kuukauden ja oli paha olla.Lopetin näiden aineiden käytön n 7 vkon jälkeen,todeten ei apua minulle.Touloluussa 2011 sain erkoislääkärille ajan,2h tutkinna jälkeen hän määräsi minulle ketipinor 25mg 1-2 tab ilalla säännöllisesti. olen nyt käyttänyt ko lääkettä 2,5kk ja ovat todella autanneet ,unettomuuteen,painajaisiin,eikä lainkaan itsetuhoisia ajatuksia,mikä parasta lääke vaikuttaa välittömasti n 1h ja viikon päästä elämä normalisoituu,myös (sukupuoli-elämä)
 
:)
Itselläni on todettu kaksisuuntainen mielialahäiriö ja syön risperidonia ja sen rinnalla ketipinor 25-75 mg iltaisin tarvittaessa unettomuuteen. Ketipinor on toiminut hyvin ja illalla tulee uni ja nukun yhtäjaksoisesti aamuun. Aamulla vain hieman tokkurainen olo, mutta se häviää aina päivän aikana.
 
TapioTaoio
Ei ole mitenkään poikkeuksellista syödä unilääkkeitä vaikka vuosikymmeniä, jos ne toimivat ja kyllä ne toimivatkin. Ketipinor lihottaa, aiheuttaa rytmihäiriöitä, suun kuivumista ja sen kautta reikiintymistä. Mielestäni on rikollista käyttää psykoosilääkettä off-label niin kuin Suomessa on tapana tehdä. Samoin sedatiiviset vanhat antidepressiivat ovat sydämelle vaarallisia (pidentynyt QT-aika esim.) Pyytäkää lääkäreiltänne UNIlääkettä, sitä varten ne on kehitetty ja ne ovat turvallisia.
 
pilleristi
Mulla on ollut ketipinor 25mg 7kk ja nyt alkaa tuntumaan että nukun paremmin ilman ketipinoria kuin sen kanssa. Joten olen lopettanut sen nyt omatoimisesti, saa nähdä mitä tohtori siihen sanoo...Itselläni on alkanut irrota hiuksia ihan järjettömästi kun aloitin tämän lääkkeen :( Joten toivon että loppuisi lopetettuani tämän lääkkeen. Hyväksi unilääkkeeksi olen havainnut imovanen, jota sain tosin lyhytaikaiseksi unilääkkeeksi, mutta sain nyt uusittua reseptin.
 
"vieras"
[QUOTE="onneton";24947804]Minulle aiheuttaa pahoja sivuvaikutuksia, menee kävely tököttelyksi, ja huimaa. Onko kellään tietoa kun sen lääkkeen lopettaa.[/QUOTE]
Ei ole tietoa, mutta sen tiedän, että lopettaminen täytyy tehdä oikein hitaasti annosta pienentäen.
 
MH72
Onko kenellekään tullut Ketipinorista kamala olo ensimmäisen käytön yhteydessä? Minun pitäisi vaihtaa Imovanesta Ketipinoriin 25 mg, mutta kun eilen sen otin, tuli tunnin päästä aivan järkyttävä olo. Aivot olivat ihan virkeänä, mutta kroppa meni totaalisen jumiin. Tuntui ettei veri kierrä ja jäsenet menivät puutuneiksi. Olo oli myös tosi levoton ja ahdistunut. Menin tietysti sänkyyn yrittämään nukkumista, mutta koko yö meni heräillessä jatkuvasti, näin kyllä jotain ahdistavia unia eli nukuin kai välillä. Ahdistunut ja puutunut olo jatkui vielä aamulla, en voinut lähteä töihin. Vaikutus meni ohi vasta keskipäivällä enkä tiedä uskallanko kokeilla uudelleen. Onneksi on taas Imovaneja joilla nukun hyvin. Olen syönyt niitä jo pari vuotta, siksi pitäisi kai vaihtaa pois mutta nyt epäilyttää!
 
E.v
Mulla ekat viikot meni ihan kamalasti. En pystynyt kun makaamaan. Nukuin, makasin, makasin, nukuin. En jaksanut edes kättäni nostaa, se oli epätodellista. Kunnes kroppa tottui. Nyt olen jo kaiketi kolmisen vuotta syönyt sitä. Pahimmillaan 400mg illassa, nyt100mg illassa. Muuten en nuku. En ollenkaan. Pelottaa ajatus että joutus syömään tuota myrkkyä lopunikää mutta eipä haluta valvoakaan. Jnnä miten lääkärit mieluummin antaa syödä neuroleptia vuosia mutta ei nukahtamislääkkeitä kuten mun tilanteessa. Parin imovane ja stella paketin jälkeen lääkäri ei antanut muuta vaihtoehtoa kun ketipinor kun muutama muu lääke ei sopinut turvotuksen ja lihomisen vuoksi. Ei lääkäri kertonut sanallakaan ketipinorin pitkäaikais vaikutuksista ja vaaroista.... Jep jep. Kiitos kyseiselle lääkärille. Nyt ole koulussa ketipinoriin. Viimeksi kun koitin olla ilman, valvoin lähes kaksi viikkoa putkeen ja oli psykoosin partaalla.
 
MH72
Kiva, että joku vastasi heti. Kiitos E.v! Mulla Imovane toimii, on toiminut lähes aina enkä ole edes joutunut nostamaan annosta kuin maksimissaan 2 x 7,5 mg. Koukussahan mä siihen olen ja irti pitäisi päästä, mutta Ketipinorin vaikutus oli niin kamala. En halua ojasta allikkoon ja neurolepti jo sanana kuulostaa pahalta. Olen muutenkin tarpeeksi turvoksissa ja lihava, en halua sitä lisätä. Hitto kun pystyisi edes yrittämään nukkumista ilman lääkkeitä mutta en uskalla sitäkään. Mieluummin tuttua turvallista imovanea...
 
"Uninen"
Kyllähän totuus lääkkeistä on se, että vasta kokeilemalla löytyy jokaiselle sopiva lääkitys, joka auttaa nukkumiseen. Ja lääkityksen määritys ja seuranta pitäisi tehdä erikoislääkärin / uniongelmiin erikoistuneen lääkärin seurannassa. Sama lääke aiheuttaa eri ihmisisä aivan erilaisia vaikutuksia.

Tuo nykyajan tapa guuglata esim. jenkkiartikkeleita ja jakaa niitä sitten "oikeana tietona" on netin ikävä seuraus. Toki sieltä hyvääkin löytyy, mutta harva maallikko voi ottaa kantaa siihen, mikä on totta! Ja kai jokainen normaaliälyinen ihminen ymmärtää, että aina lääkkeet vaikuttavat aivoihin. Eivät ne vissiin muuten voisi toimiakaan?

Todelliset uniongelmat altistavat jopa työkyvyttömyydelle ja itse tällaisesta ongelmasta kärsivänä tiedän, miten rankkaa on yrittää hoitaa vaativa duuni jatkuvalla univajeella. Olen psykiatrini ohjeiden mukaan kokeillut kaikenlaisia lääkkeitä ja kokeilussa on taas iltaisin Ketipinor 25mg. Se toimii kuin junan vessa siinä, että puolen tunnin kuluttua lääkkeen ottamisesta on pakko mennä nukkumaan ja sen avulla pystyy nukkumaan hyvinkin 8 tuntia. Ah luksusta!

Huono puoli onkin sitten se tokkuraisuus, joka kestää seuraavan päivän iltapäivään. Voin hyvin ottaa päivän aikana vaikka kahdet torkut Ketipinorin jälkeen. Eli ei onnistu työpäivinä. Olenkin nyt päätynyt siihen, että käytän Ketipinoria viikonloppuna ja lomilla tilanteen mukaan. Muuten tarvittaessa nukahtamislääkkeitä tai bentsoja. Parasta olisi nukkua "luomuna", mutta kun ei onnistu tällä hetkellä, niin ei onnistu. Kyllä olo on aivan toista, kun edes välillä saa nukuttua kunnon unet!
 
Otto Hapan
Heippa kaikille käyttäjille... ketipinor vaikuttaa elimistössä n. 6 tuntia MIKÄ tekee siitä erinomaisen unilääkkeen koska se ei VOI enään 8 tunnin unien jälkeen vaikuttaa elimistössä, kuten muut unilääkkeet tekee.
 
grty
Itse olen käyttänyt ketiapiinia 6 vuotta ja vaikutus on säilynyt!! Mulla tuo ilta annos on tosin 400mg. hyvät 8 tunnin unet antaa ja ei mulla ole ainakaan mitään haittavaikutuksia ollut.
Suosittelen, että lopetat syömisen välittömästi. Ei näiden mieltätasaavien lääkkeiden ja unilääkkeiden tarkoitus ole suinkaan se, että ne ovat jatkuvassa käytössä vaan pikemminkin tilapäisesti. Ilta-annos 600mg on erittäin suuri ja herättää epäilyt skitsofrenian hoidosta tällä lääkkeellä ja tuolla annostuksella.
 
bipo II
Suosittelen, että lopetat syömisen välittömästi. Ei näiden mieltätasaavien lääkkeiden ja unilääkkeiden tarkoitus ole suinkaan se, että ne ovat jatkuvassa käytössä vaan pikemminkin tilapäisesti. Ilta-annos 600mg on erittäin suuri ja herättää epäilyt skitsofrenian hoidosta tällä lääkkeellä ja tuolla annostuksella.
Kyllä mialialaa tasaavia lääkkeitä syödään melkolailla koko loppuikä jos sattuu olemaan diagnoosina kaksisuuntainen mielialahäiriö joka on siis parantumaton aivojen sairaus. On sitäpaitsi liioiteltua käskeä jotakuta internetissä lopettamaan toimiva lääkitys... mitä sinä asiasta tiedät?

Univaikeudetkin ovat käsittääkseni vahvasti sidottuna mielialahäiriöihin, masennukseen ja ahdistukseen. Siksi näitä lääkkeitä määrätään myös "uniongelmiin". Tiedän omalta kohdaltani bipo II rapid cycling diagnoosilla että elämäni jäisi elämättä ja yöt nukkumatta ilman lääkettä. Mielialahäiriöön liittyy voimakkaasti myös unihäiriö, itse en ole mennyt hakemaan hoitoa pelkästään univaivaan mutta en myöskään ole koskaan nukkunut kunnolla ennen kuin sain lääkityksen. Masennukseen liittyy paljon fyysisiäkin oireita, esim. kipuja, nukkumattomuutta, liikaunisuutta, syöpöttelyä tai syömättömyyttä, ärtyisyyttä, yleistä väsymystä ja painon tunneta, näköhaittoja, pelkotiloja jne. Aina ei ilmene pelkkänä mielialan heittelynä mutta samaa vaivaa siinä hoidetaan.
 
"Vieras"
Lääkärit eivät nykyään määrää bentsoja vaikka ne olisivat turvallisempia kuin esim. vanhat masennuslääkkeet tai antipsykoorit unettomuuteen. Lääkärit on liiaksi peloteltu bentsoriippuvuudella, josta kuitenkin pääsee eroon helpommin kuin vaikkapa lihomisesta ja diabeteksesta jotka sain mirtatsapiinista...Ketipinorista ei juuri kokemusta, yhden tabletin söin joskus, ei vaikutusta.
 
"anna"
olen ketipinoria käyttänyt monta vuotta joo toimiihan se kai en tiijä kun niin paljon muitakin lääkkeitä.ja nyt olen alaknut ihan itse vähentää näitä pillereitä ja ihan hyvin nukun saman lailla kun täys määrillä lääkkeitäkin.ja nyt olen palaamassa normaali ihmiseksi osaan itkeä ja osaan iloita .kyl nuo mieliala lääkkeet on yhtä myrkkyä ,elämästä tulee tasa paksua ei ole laskuja muttei nousujakaan.kun saan kaikki lääkkeet pois pikku hiljaa niin haen luontais tuotekaupoista mäkikuismaa ja toimii kuulemma ihan yhtä varmasti kun mikään mieliala lääke. meille työnnetään mitä ihmeellisimpii läääke yhdistelmii .. minäkin ensin uskoin että niillä paranen eipä niin ole käynyt , nyt on hyvä olo pikkuhiljaa palaamassa ja elämän ilo palaamassa.älkää ihmiset turvatko mieliala lääkkeisiin ne tosiaan suistaa ihmisen normaali elämästä pois.
 
TwistedDream
Bentsodiatsepiinit on tarkoitettu lyhytaikaseen käyttöön ja toleranssi kasvaa jo parin viikon aikana. Jos todella koet edelleen, että tenox auttaa sinua nukkumaan. Toimii se kyllä psyyken kautta ja siihen auttaisi sitten vaikkapa lumelääkekin yhtä hyvin. Riippuvainen bentodiatsepiineistä olet ja sen vuoksi olisi ehdottoman tärkeää vaihtaa riippuvuutta aiheuttavat lääkkeet esim. sedatiivisiksi antidepressanteiksi. Todella kummallista ja ammattitaidotonta määrätä tenoxia 10 vuotta potilaalle. Ihanko yksi ja sama lääkäri sinulle näitä määrää?
Juuri lääkäri sanoi, että kaikilla ei Tenoxin teho hiivu, kun minulle Ketipinoria ja Tenoxia määräsi. Tenoxia ja Temestaa käytin yhteen aikaan reilun vuoden verran kun en mitenkään muuten pystynyt nukkumaan ja oli järki mennä. Kaikki sano, että siihen tottuu ja teho hiipuu, mutta minulla toimii edelleen ja paljon paremmin kuin monet muut nukuttavat lääkkeet. Eipäs siis yleistetä.
 
dessie
Aivan sairasta että joku vetää tuollaisia myrkkyjä jatkuvalla käytöllä vuosia ja suurilla annoksilla. Ketipinorin ainoa järkevä käyttötarkoitus on akuutista psykoosista pudottaminen, tai vahvan psykoottisuuden hoito. silloinkin vain kuuriluontoisesti... Yrittäkää ihmiset taistella itsellenne terapiapaikka ettei tarvitse tuhota aivojaan ketiapiinin tapaisilla myrkyillä...

aivan täysin sairasta että kukaan lääkäri määrää tätä 500mg++++ johonkin unettomuuteen. 100% hoitovirhe.
 
_Rouli_
Eli siis itte oon syöny ketipinoria about. 2,5 vuotta.. alotettii 25mg ja nyt se on jo 150mg ja illalla. neki on mielialaa tasaamaan ja nukahtamiseen ja ne ei oikeestaa enää väsytä...
ja mulla on joskus ollu semmonen tunne et mun jalos meins jotai niinku muurahaisia, eli siis suomeks ne kihelmöi tai jotai... se on iha sairaan ärsyttävää ku ei voi mitää jalkoi paikallaa ku se sit häiritsee. toine juttu on se et aamul o iha sika tokkuraine olo ja ei oikee jaksa tehä yhtää mitää. eli se häiritsee koulunkäyntii.
Tossa vähä aikaa sitte yritin olla ilman niitä mut olin ihan kamalan kiukkunen ja en nukkunu... jonkun näkösiä vierotusoireita kenties ?
huonoi puolia täs ketipinoris on ollu et paino on noussu tässä 2.5 vuoden aikana n.20kiloo ja olo on täl hetkel ihan kamala... tekis mieli lopettaa noi lääkkeet kokonaa, vaan sen takii et mua ei kiinnosta syödä jotai lääkkeit et mä päräisin, tiedän et todennäkösesti pärjään ilmankin...
 

Yhteistyössä