monta kysymystä vauvoista :)

• Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti
"odottaja"
Hei ! Olen nuori odottaja ja minulla on paljon kysymyksiä liittyen vauvoihin. :) Kiitos jos jaksat vastata asiallisesti ! :) <3
1. Mitkä ovat hyödyllisimmät tarvikkeet syntymästä lähtien ?
2. Paljon vauva tarvitsee maitoa päivässä ?
3. Monta kertaa vauvaa kylvetetään viikossa ?
4. Kuinka vanhan vauvan kynnet saa leikata ?
5. Onko fiksumpaa ottaa äitiyspakkaus vai rahat ?
6. Minkä kokoisia vaatteita vauva käyttää ?
7. Onko tutti ja sitteri tarpeelliset ?
8. Mitä vauva käyttää päivävaatteina sisällä ettei tule kylmä ?
9. Voiko nukkuvaa vauvaa pitää sylissä / rintarepussa / kantoliinassa ?
10. Kannattaako käyttää puhdistusliinoja vai vettä vaipan vaihdossa ?
11. Onko paha asia jos ei imetä siksi että on helpompaa käyttää pulloa ?
12. Paljon Kelalta saa tukea jos on yksinhuoltaja ja alaikäinen eikä voi asua kotona ?

nuori isä
1. kodin electroniikka ja mönkijä
2. jos jotain jää valkovenäläisistä yli.
3. kuka nyt vauvaa pesis, eihän se tee töitäkään.
4. ne kannattaa repiä pois, kasvaa tosi hitaasti eli ei tarvi ollenkaan leikata.
5. ota rahat jos oot köyhä.
6. aika pitkälti riippuu vauvan koosta.
7. ei. sitteri ajaa molempien asian.
8. riippuu sisälämpötilasta eli onko sulla varaa pitää asunto lämpöisenä.
9. ei. nukkuvaan vauvaan jos koskee se saattaa kuolla.
10. Meillä suosittiin käsiä.
11. ei ole, pullostakin kannattaa korkki hävittää ja juode pohjanmaan kautta.
12. Olisko kannattanut käyttää kortsua?

"nora"
1. Mitkä ovat hyödyllisimmät tarvikkeet syntymästä lähtien ?Vaunut,turvakaukalo,sopivankokoien haalari(äp:n haalari on liian iso),vaatteita,vaippoja,kylpyamme.
2. Paljon vauva tarvitsee maitoa päivässä ?No jos imetät niin vaikea sanoa.Pullosta menee n.50ml kolmen tunnin välein(vastasyntyneellä).
3. Monta kertaa vauvaa kylvetetään viikossa ?Kerran viikossa riittää.
4. Kuinka vanhan vauvan kynnet saa leikata ?Olkohan se 2viikkoisen.
5. Onko fiksumpaa ottaa äitiyspakkaus vai rahat ?Jos lapsi on ensimmäinen niin ehdottomasti pakkaus.
6. Minkä kokoisia vaatteita vauva käyttää ?Muutaman ekan viikon menee 50cm..
7. Onko tutti ja sitteri tarpeelliset ?Sen tietää vain kokeilemalla.
8. Mitä vauva käyttää päivävaatteina sisällä ettei tule kylmä ?Alla pitkähihainen body ja sukkahousut päällä gollegehousut ja paita tai potkupuku.
9. Voiko nukkuvaa vauvaa pitää sylissä / rintarepussa / kantoliinassa ?voi jos jakata monta tuntia pitää.
10. Kannattaako käyttää puhdistusliinoja vai vettä vaipan vaihdossa ?Vesipesu kakkojen yhteydessä paras.
11. Onko paha asia jos ei imetä siksi että on helpompaa käyttää pulloa ?Imettäminen on helpompaa,se on steriiliä maitoa,ravinteikasta,aina tarjolla eikä tarvitse värkätä pullojen kanssa.Ja myös ilmaista!
12. Paljon Kelalta saa tukea jos on yksinhuoltaja ja alaikäinen eikä voi asua kotona ? Asumistuki+äitiyspäiväraha+lapsilisä yksinhuoltajakorotuksella,summat löydät kela.fi:stä

"koppis"
[QUOTE="odottaja";25396814]Hei ! Olen nuori odottaja ja minulla on paljon kysymyksiä liittyen vauvoihin. :) Kiitos jos jaksat vastata asiallisesti ! :) <3
1. Mitkä ovat hyödyllisimmät tarvikkeet syntymästä lähtien ? vaunut, sänky ja amme, tosin vauva voi nukkua vaunuissa myös sisällä
2. Paljon vauva tarvitsee maitoa päivässä ? vauva tietää oikean määrän itse, imettää ei voi liikaa. Synnytyssairaalassa opastetaan lisää.
3. Monta kertaa vauvaa kylvetetään viikossa ? minä kylvetin pari kertaa viikossa, pyllyn pesin jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä.
4. Kuinka vanhan vauvan kynnet saa leikata ? leikkasin heti viikon vanhalta äitiyspakkauksen vauvasaksilla.
5. Onko fiksumpaa ottaa äitiyspakkaus vai rahat ? pakkaus (olen ottanut joka kerta, mulla 3 lasta).
6. Minkä kokoisia vaatteita vauva käyttää? riippuu ihan vauvasta, yleensä ihan vasta kotiutunut vauva n. 50-56-senttisiä.
7. Onko tutti ja sitteri tarpeelliset ? meillä ei kahdella ekalla ollut, vasta kolmas imi tuttia 4 kk ikäisestä lähtien.
8. Mitä vauva käyttää päivävaatteina sisällä ettei tule kylmä ? yleensä riittää body ja puolipotkarit.
9. Voiko nukkuvaa vauvaa pitää sylissä / rintarepussa / kantoliinassa ? tottakai voi, meillä kolmonen oli monta tuntiakin päivässä kantoliinassa.
10. Kannattaako käyttää puhdistusliinoja vai vettä vaipan vaihdossa ? vettä ilman muuta, pyyhkeitä vain esim. reissussa, jos vbettä ei ole saatavilla.
11. Onko paha asia jos ei imetä siksi että on helpompaa käyttää pulloa ? pullon käyttö ei ole välttämättä helpompaa. Äidinmaitoa kyllä suosittelen ainakin pienelle vauvalle, korvikkeessa ei ole vasta-aineita kuten äidinmaidossa.
12. Paljon Kelalta saa tukea jos on yksinhuoltaja ja alaikäinen eikä voi asua kotona ?[/QUOTE] tästä ei ole tietoa. Oletko alaikäinen?

Vaatteet, vaipat, kantoliina/rintareppu tulis näin äkkiseltään mieleen.

Itse imetin noin kolmen tunnin välein.

Kerta viikossa riittää.

En muista. Itse pureskelin vauvan kynnet varmaan 3-viikkoisesta alkaen?

Riippuu ihan tilanteesta. Mulla oli niin paljon vauvanvaatteita, että otin rahana ja ostin rahoilla pinnasängyn.

Vastasyntyneelle hankin 50-56cm, lähinnä noita 56senttisiä.

Kyllä niille käyttöä löytyy, vaikka ilmankin pärjää mainiosti. Kaikki vauvat ei edes syö tuttia, eikä tuttia muutenkaan suositella vauvoille imeskeltäväksi.

Riippuu vuodenajasta. Kesällä voi olla ihan vaan vaippasilteen jos on kova helle, tai joku body päällä. Kylmempinä vuodenaikoina ihan vaan vaikka sukkahousut+body ja siinä päällä housut&paita ja jotkut sukat.

Kyllä voi.

Itse käytin vettä kakanpesuun, puhdistusliinat on käteviä reissussa, mutta mun mielestä niitä on turha kotona käyttää.

No ei se paha asia ole, mutta jos imetys sujuu edes kohtalaisen hyvin ja maitoa tulee, niin pulloruokinta on kyllä moninkerroin vaivalloisempaa. Imetys on nimenomaan HELPPOA.

12. Paljon Kelalta saa tukea jos on yksinhuoltaja ja alaikäinen eikä voi asua kotona ?
En ole varma tuosta alaikäisyydestä miten vaikuttaa. Luulen, että alaikäinen odottaja joka ei voi asua kotona laitetaan usein ensikotiin tai johonkin tukiasuntoon.
Kelan tuet taitaa olla kaikille samat, paitsi yksinhuoltajalla tulee lapsilisään yksinhuoltajakorotus.

"kahden äiti"
Hei ! Olen nuori odottaja ja minulla on paljon kysymyksiä liittyen vauvoihin. Kiitos jos jaksat vastata asiallisesti ! <3

Tässä olis vastauksia mun osalta, voi olla että en ihan kaikkia muista...
1. No ihan ekana vaipat, helpot puettavat vaatteet (esim. kietaisubodyt), pari ohutta pipoa sisäkäyttöön, vanupuikkoja ja puhdistusainetta navan puhdistukseen. Itselle helppoa ruokaa, helposti puettavia/riisuttavia vaatteita imetystä varten, terveyssiteitä...
2. Maidon määrä riippuu ihan vauvasta, jos imetät määrää on vaikea sanoa, korviketta voit varata muutaman purkin kaappiin, samoiten tuttipulloja pari, ettei pääse tapahtumaan sitä, ettei imetys onnistukaan (tai sitten et halua/jaksa imettää). Kyllä ne sairaalassa neuvoo.
3. Alkuun riittää kerran viikossa, n. reilun kuukauden ikään asti.
4. N. kuukauden ikäisenä vauvan kynnet itse leikkasin ensimmäisen kerran. Sen takia niin pitkän ajan päästä, koska vauvan kynnet ovat syntymän jälkeen niin ohuet ja tiiviisti kiinni ohuessa ihossa, että voi vahingossa leikata palan ihosta. Tämä on tietysti myös tilannekohtainen.
5. Ehdottomasti pakkaus, varsinkaan jos ei ole hommannut mitään tarvikkeita aikaisemmin. Rahalla ei saa puoliakaan siitä mitä pakkaus sisältää.
6. No se riippuu ihan siitä minkä kokoisena vauvasi syntyy. Itse käytin vauvalla 50-56 kokoisia vaatteita, jotka olivat vastasyntyneelle nekin ihan liian isoja.
7. No alussa ei juuri kumpikaan. Meillä molemmat lapset söivät tuttia 1-2 viikkoisesta eteenpäin. Vastasyntynyt viihtyy paljon paremmin sylissä kuin sitterissä.
8. Itse laitoin bodyn, sukkahousut/puolipotkarit, potkuhousut/helposti puettava koko puku, pipo (tärkeä vastasyntyneellä myös sisällä), tumput ja sukat.
9. Kyllä voi.
10. Itse käytin puhdistuspyyhkeitä aika paljon, eivät mielestäni kuivata ihoa niin paljoa kuin vesi. Tietenkin kakanpesun yhteydessä mieluiten vettä.
11. No tämän saat päättää ihan itse. Kyllähän niitä mulkoilevia katseita tulee ja paljon, jos et imetä, mutta minun kohdallani en paljoa välittänyt niistä. Esikoista imetin vajaat kaksi viikkoa, nuorimmaista noin kuukauden, molemmissa syynä väsymys ja osakseen taidon puute.
12. Tähän en osaa valitettavasti vastata.

"vieras"
Nämä nyt on useimmat ihan mielipidejuttuja ja mikä on toiselle tarpellinen ei välttämättä toiselle olekaan.

Meillä vaunut ihan ehdottomasti. Niihin panostettiin ja koska esikoisen vaunut eivät enää vastanneet ihan täysin tarvetta, kakkoselle ostettiin ihan uudet.

Rinnassa ei ole mittaria, joten mitään tarkkaa määrää on vaikea sanoa, mutta just niin paljon imetetään kuin vauva haluaa. Useimmat vauvat syövät rintaa 2-3 tunnin välein läpi vuorokauden.

Suositus on 1- 2 kertaa vikossa, mutta toiset kylvettää useammin, toiset kerran kahteen viikkoon. Kunhan kylvettää silloin kun vauva on likainen.

Kaksi viikkoa täyttäneen.

Esikoiselle otin ja ottaisin edelleen pakkauksen, kakkosellekin mietin pitkään, mutta otin sitten rahat. Vaatteita saa kyllä kaupoista, mutta peitteiden, makuupussin, ynnä muiden härpäkkeiden hankkiminen tuntui helpommalta ottamalla pakkauksen.

Vauvalle kannattaa hankkia etukäteen muutama 56 kokoinen ja enimmäkseen kokoa 62, mutta jotain muuta merkkiä kuin Tuttaa (jota siis on pakkauksessakin ja on mitoitukseltaan järkyttävän isoa). jos vauva onkin niin pieni että 56 on liian iso, ehtii niitä pieniä ostamaan vauvan synnyttyäkin.

Toisille tutti on vauvoille elintärkeä, toiset ei välitä tippakaan. Sitteri on meillä ihan ehdoton kapistus ja melkein harmittaa ettei esikoiselle hankittu jo etukäteen. Molemmat ovat kuitenkin sellaisia, että hyvin ehtii hankkia siinävaiheessa kun huomaa olevan tarvetta.

Body ja potkuhousut tai body sukkahousut ja housut on meidän vauvan vakiovarustus

Kyllä voi ja se on välillä jopa suositeltavaakin.

Vettä pääasiallisesti, mutta jos vauva kakkaa pikkukakkoja joka ikiseen vaippaan (kuten meillä), ei joka kerta kannata pestä vedellä kun iho kärsii. Kannattaa valita kuitenkin puhdistuspyyhkeet sellaiset joissa on öljyä ( liberolaukun mukana saatavat sisältää).

Ei ole, mutta ihan oikeasti on paljon helpompaa imettää kuin käyttää pulloa. Kannattaa suhtautua avoimesti molempiin vaihtoehtoihin. Anna imetykselle mahdollisuus ja pyydä kaikki mahdollinen apu sairaalasta. Hanki kuitenkin kotiin varalta yksi tuttipullo ja tetra korviketta siltä varalta että niitä tarvitaan

12. Paljon Kelalta saa tukea jos on yksinhuoltaja ja alaikäinen eikä voi asua kotona ?[/QUOTE]

Kysy Kelasta

vrs
Hei! Hienoa, että kannat vastuun vahingostanne ja huolehditkin asioista etukäteen. :)

*Kaukalo. Toimii sisällä myös sitterinä, joten sitteriä ei erikseen tarvitse ostaa. Kannattaa katsella käytettyjä, mutta ei yli 3v vanhoja.
*Tutti. Joillain vauvoilla on niin kova imuntarve heti alusta alkaen, että syövät äidiltään rinnanpäät rikki.
*paljon vaippoja, ei kuitenkaan sitä kaikkein pienintä kokoa, vaan joku 5kg kokosille.

2. Paljon vauva tarvitsee maitoa päivässä?
Kannattaa imettää, koska silloin sinulla on aina ja kaikkialla vauvalle maitoa riittävästi mukana.

3. Monta kertaa vauvaa kylvetetään viikossa?
Kerta riittää. Iltasin kannattaa putsailla kosteuspyyhkeellä kaikki taipeet ja rypyt.
Neuvolasta kertovat.

Pakkaus.

50cm ihan alussa, mutta nopeasti siirtyy jo 56-62 kokoihin.

Sitteri ei ole, jos sinulla on kaukalo. Tutti on joillekin tarpeellinen, mutta se kannattaa antaa vasta, kun imuote on kunnossa ja maito noussut kunnolla rintoihin.

Sukkahousut ja body, päälle joku esim velour-puku. Kesällä riittää yksi kerros.

Siinähän sillä paras on. Kantoliina on aluksi vaikea sitoa, mutta sen kun oppii, jää vaunutkin turhaksi. Se vauva on vaan niin ihana siinä rintakehällä tuhisemassa.
Meillä käytettiin eniten puhdistusliinoja.

Pullon käyttö on hankalaa. Joudut mittailemaan korvikkeita, roudaamaan niitä kaupasta, lämmittämään pulloja ja tiskaamaan koko ajan. Imettäessä lykkäät vaan tissin vauvalle suuhun. Kai tiesit, että vauvat saattavat syödä 30min-1h väleinkin, myös yöllä...? Sopivan korvikemerkin löytäminen voi myös olla vaikeaa. Se on vain 6kk mitä vauva elää pelkällä tissimaidolla, sen jälkeen voi jo antaa pottua ja vaikka mitä. :) Suosittelen muuten tutustumaan sormiruokailuun! :)

(ei tietoa)

Ps. Pinnasänky ei ole välttämätön, varsinkin jos olet vauvan kanssa kaksin. Nuku 120cm runkopatjalla vauvan kanssa, opit nopeasti imettämään unissasi jolloin et väsy niin pahasti. Äiti ei selvin päin vauvansa päälle käänny ja jos jänskättää, voi vauvan asettaa esim linttaan nukutun tyynyn päälle, jolloin hän siis on vähän korkeammalla ja näinollen satavarmasti turvassa. :) Imetyshetki erittää hormooneja, jotka väsyttävät, joten jos univelkaa on, ei kannata imettää istuen, koska vauva voi pudota.

"kohta kahden äiti"
Anteeksi,en jaksa vastata kaikkiin kun olet jo saanut hyviä ja asiallisia vastauksia.

10. Vesi/puhdistuspyyhkeet? Me ollaan käytetty aina paljon enemmän puhdistuspyyhkeitä kun vettä. Lapsellamme on tosi herkästi kuivuva iho,ja puhd pyyhkeitä kun ollaan käytetty niin ikinä ei ole vaippaihottumaa ollut. Toki,jos on rahasta tiukkaa niin halvemmaksihan se vesipesu tulee.

11. Imettäminen vs. pullojen käyttö. Jos kyse ei ole maidon riittävyydestä,niin imetys on nimenomaan paljon helpompaa. Pullot pitää varsinkin ihan pienen vauvan kyseessä ollessa pestä huolellisesti joka käytön jälkeen ja keittää säännöllisesti,plus tietysti että pullo(ja) ja korviketta/pumpattua maitoa pitää olla aina mukana,mihin sitten vauvan kanssa menetkin.

1. Mitkä ovat hyödyllisimmät tarvikkeet syntymästä lähtien ? - meillä ehdottomasti vaunut. ja sit tietty vaipat ja muut perustarpeet.
2. Paljon vauva tarvitsee maitoa päivässä ? riippuu vauvasta, meillä joi kerralla n. 30ml ihan vastasyntyneenä
3. Monta kertaa vauvaa kylvetetään viikossa ? 1x/vk. nyt vuodenikäisen kanssa käyty pidemmän aikaa jokatoinenpv suihkussa.
4. Kuinka vanhan vauvan kynnet saa leikata ? 2viikon ikäisen
5. Onko fiksumpaa ottaa äitiyspakkaus vai rahat ? pakkaus.
6. Minkä kokoisia vaatteita vauva käyttää ? vastasyntyneelle kannattaa varata 50senttisiä ja 56senttisiä bodyja ja potkareita/housuja, yöpukuja
7. Onko tutti ja sitteri tarpeelliset ? meille oli. vauva huus koliikkia 5kk, tutti ja etenkin sitterissä keinuttaminen olivat pelastus.
8. Mitä vauva käyttää päivävaatteina sisällä ettei tule kylmä ? meillä pidettiin pitkähihaista bodya joissa hihat ummessa + potkuhousuja. siis ihan silloin kun oli juuri syntynyt, ja ohut pipo oli myös päässä välillä. nyt menee jo ihan pelkällä bodylla, sukilla
9. Voiko nukkuvaa vauvaa pitää sylissä / rintarepussa / kantoliinassa ? voi
10. Kannattaako käyttää puhdistusliinoja vai vettä vaipan vaihdossa ? vettä kakan kanssa ainakin joka kerralla, puhdistusliinat eivät ole välttämättömiä mutta itse oon niistä tykännyt.
11. Onko paha asia jos ei imetä siksi että on helpompaa käyttää pulloa ? jokainen tehköön omat valintansa.
12. Paljon Kelalta saa tukea jos on yksinhuoltaja ja alaikäinen eikä voi asua kotona ? en tiedä

Tuota saanko pistää välin kysymyksen??

Iski silmään tuo alaikänen ja ei asu kotona?

ELi söit pillerei, miten alaikäsille edes annetaan pillerei???
Ja mies lähti ku kuulit raskautumisesta???

Mites pitkällä olet???

Luulis kyl et sosiaaliviranomaiset ottaa yhteyttä vanhempiisi asian tiimoilta sillä olet alaikänen ja vanhempasi ovat sinusta vastuussa..

"vieras"
[QUOTE="odottaja";25396814]Hei ! Olen nuori odottaja ja minulla on paljon kysymyksiä liittyen vauvoihin. :) Kiitos jos jaksat vastata asiallisesti ! :) <3

itsellesi särkylääkkeitä, siteitä,tissisuojia,imetysliivit ja rintapumppu. vauvalle vaippoja, bodeja muutama, potkuhousuja,housuja ja paitoja. riippuen millon saat vauvan niin toppahaalari/fleecehaalari, lakki (säästä riippuu millainen) töppöset jalkoihin ja käsiin, bebanthenia jos peppu punoittaa(käy myös rohtuneisiin rinnanpäihin kunhan huuhtelee ennen imetystä) kuumemittari, pinnasänky,petivaatteet,vaunut, (turvakaukalo jos vauvaa kuljettaa autossa) harsoliinoja,vauvan pumpulipuikkoja (navan puhdistukseen), vanulappuja (silmien puhistus) Punkka ja lämpömittari! (desinfiointiaine navalle, vauvan puhdistusaine ja vauvaöljy oli myös meillä käytössä)

Riippuu vauvasta. meillä söi 1-2 tunnin välein noin 20-30 milliä. neuvovat laitoksella sitten tuon. kyllä normaalisti vauva ilmoittaa kun on nälkä.

meillä kylvetettiin kerran viikossa

oliko se noin kk ikäisen? meillä käytettiin alusta asti ohuita tumppuja vauvan käsissä ettei vauva saanut raavittua kasvojaan.

Me saatiin kaverilta äitiyspakkaus ja pirusti vaatetta niin ei otettu mutta jos te ette saa niin kannattaa ottaa paketti. siihen saa vauvan nukkumaan alkuviikkoina.
siinä tulee myös sakset, harja yms. ja nykyään jopa ne laatikot on hienoja!

Meidän vauvalle (poika) ei mahtunut 56 edes laitoksella. eli 62 on aika hyvä! parempi ostaa vähän isompia kuin liian pieniä.

Meillä oli ja on. Imeminen tuo vauvalle turvaa niin annettiin tuttia että ei itse tarvinnut tuttina toimia. ja sitteri on meillä käytössä päikkäripaikkana ja kun vauva oli pieni niin nukkui päivät siinä ettei tarvinnut yksin kauas viiä nukkumaan.

riippuu sisälämpötilasta! jos on normaali niin sitten body, potkarit ja mahdollisesti paita ja housut. tuo pukeminenkin riippuu vauvasta. meillä hikoilee tuo tosi helposti.

tottakai voi. ihan miten itse jaksaa ja haluaa. syli on paras paikka pienelle.

vettä mutta puhdistusliinojakin käytettiin jos oli tarvis (kaupassa tai muualla)

Kannattaa ainakin koittaa imetystä. pullot ei oo helpompi, mutta kannattaa varalta ainakin ostaa korviketta ja pullo.

12. Paljon Kelalta saa tukea jos on yksinhuoltaja ja alaikäinen eikä voi asua kotona ?[/QUOTE]

äitiyspäiväraha, lapsilisä, asumistuki ja loput sossusta ainakin 18v täyttäneillä. en tiedä miten ikä tuohon vaikuttaa. ota yhteys sossuun niin neuvovat kaikki rahahommelit! :)

"annika"
sänky(meillä äitiyspakkuksen laatikko), hoitopöytä on myös meillä ollut kätevä. bepanthen, liivinsuojat, kylpyamme, vaipat, vaatteet jne.

rintamaitoa niin usein kun haluaa. korvikemääristä on jotain taulukkoja, riippuvat iästä, niitä en tiedä. mutta korvikettakin vauva juo sen verran kuin haluaa, ei siihen määrän paljon pysty vaikuttamaan.

1-7 kertaa riippuen vauvasta ja vauvan ihon kunnosta.

2viikkoa

äitiyspakkaus on meillä ollut supertärkä, mutta tykkään sen tyylisistä vaatteista mitä siinä on. jotkuthan ei kehtaa esim käyttää äp-haalaria, kun se on niin 'ruma' tms.

vastasyntynyt yleensä 50 tai 56cm, kuukauden tai kahden iästä kokoa 62cm

tutti on meillä ollut tosi tarpeellinen. samoin sitter, mutta sitteri kannattaa ehkä ostaa vasta kun vauva on syntynyt ja muutaman viikon ikäinen niin tietää paremmin haluaako perussitterin vai koliikkikeinun

riippuu sisälämpötilasta. ihan pieni vauva joka on vaan sylissä tai sängyssä eikä lattialla voi käyttä esim body+potkarit talviaikaan, jos on viileää niin siihen vielä vaikka paita päälle.

voi, rintarepun sijaan kantoreppu on vauvalle parempi(esim manduca)

enimmäkseen vettä, myös puhdistusliinat on käteviä reissussa ja enimpien kakkojen pyyhinnässä ainakin jos vesipisteen ja hoitopöydän välillä on matkaa.

on paha asia. sitä paitsi imettäminen on sata kertaa helpompaa kuin pullo. ja jos haluaa päästä helpolla niin jättää sitten ne lapset hankkimatta. lapset on ylipäänsäkin aika vaivalloisia.

no kelalta saat äitiyspäivärahan ja asumistuen(? tähän on kyllä varmaan joku ikäraja), lapsilisän ja siihen yh-korotuksen. sitten saat oman lapsilisäsi itsellesi jos muutat pois kotoa.
sossusta sitten lisää. sossun kautta myöskin mahdollista päästä esim ensikotiin vauvan kanssa.

vrs

Mites pitkällä olet???

Luulis kyl et sosiaaliviranomaiset ottaa yhteyttä vanhempiisi asian tiimoilta sillä olet alaikänen ja vanhempasi ovat sinusta vastuussa..
Milloin muka pillereihin on tullu ikäraja?! o_O

"vieras"
1. Mitkä ovat hyödyllisimmät tarvikkeet syntymästä lähtien ? sänky, hoitoalusta, vaunut

2. Paljon vauva tarvitsee maitoa päivässä ? en ole koskaan tuota selvittänyt, ovat syöneet sen mitä ovat tarvinneet.

3. Monta kertaa vauvaa kylvetetään viikossa ? kerran viikkoon

4. Kuinka vanhan vauvan kynnet saa leikata ? en muista, ei kovin pienen

5. Onko fiksumpaa ottaa äitiyspakkaus vai rahat ? Jos sinulla on vaatteita tai halua niiden olevan juuri sellaisia kuin itse haluat, niin silloin rahat. Muuten vaatteet.

6. Minkä kokoisia vaatteita vauva käyttää ? Riippuu vauvan koosta. 48 cm pitkä käytti kauan 50 ja 56 cm vaatteita, 56 cm pitkä käytti suoraan 62 cm vaatteita lähinnä.

7. Onko tutti ja sitteri tarpeelliset ? Ihan yksilökohtaista

8. Mitä vauva käyttää päivävaatteina sisällä ettei tule kylmä ? Potkareita, bodyjä, aika samanmoisia alkuun kuin yölläkin, pieni vauva nukkuu useinmiten suurimman osan päivästä.

9. Voiko nukkuvaa vauvaa pitää sylissä / rintarepussa / kantoliinassa ? Voi, jos haluaa.

10. Kannattaako käyttää puhdistusliinoja vai vettä vaipan vaihdossa ? Itse kannatan vettä, siihen velliin olisi uponnut määrättömästi puhdistusliinoja, mitä meidän kurapeput ovat saaneet aikaiseksi. Vaipanvaihtopaikka kannattaa silloin olla pesupaikan vieressä, meillä kylppärissä.

11. Onko paha asia jos ei imetä siksi että on helpompaa käyttää pulloa ? Imettämien on kyllä helpompaa kuin pullon käyttö. Ei tarvitse pulloja pestä ja lämmitellä juomisia.

12. Paljon Kelalta saa tukea jos on yksinhuoltaja ja alaikäinen eikä voi asua kotona ? Käy katsomassa kelan sivuilta.

"xXx"

Mites pitkällä olet???

Muuhun en ota kantaa kuin siihen että alaikäisyys ei ole mikään este e-pillerien saannille, itse olen hakeutunut kouluterkan kautta aikoinaan (perhesuunnittelu-)neuvolaan 15-vuotiaana saamaan pillerit, tarjosipa kunta tuolloin 9kk pillerit ilmaiseksi....

"annika"
No ihan mite vaa.. jotenki kuulostaa hullulta et alaikäne napsii e-pillerei..
Kai mie sitte oon erilainen nuori ku en oo koskaan ajatellu edes sekstailevani alaikäisenä tai saatika hankkia pillereitä sen takia..
toisinsanoen sinust ois viksumpaa alaikäisenä tulla raskaaksi tieten tahtoen? eikai se pillereiden kieltäminen estä näitä nuoria harrastamasta seksiä? ja kun tietää minkälaisia tuon ikäiset pojat on niin eivät varmaan ees osais sitä kondomia käyttää vaik haluaisivatkin.

[QUOTE="xXx";25397458]Muuhun en ota kantaa kuin siihen että alaikäisyys ei ole mikään este e-pillerien saannille, itse olen hakeutunut kouluterkan kautta aikoinaan (perhesuunnittelu-)neuvolaan 15-vuotiaana saamaan pillerit, tarjosipa kunta tuolloin 9kk pillerit ilmaiseksi....[/QUOTE]

Mut eikös vanhemmille sitten ilmoitettu asiasta??? Siis iha mielenkiinost kysyn.. et ei tuu sitten puskista omalle kohalle joskus kun tyttö on teini :D

vrs
Sellainen pointti tosiaan, kuten jotkut on jo maininneet: Itsellesi sinun kannattaa hankkia mukavia kotivaatteita, löysiä sellaisia. Maha ei katoa heti, palautuminen voi kestää kauankin. Tarvitset myös siteitä jälkivuoton (se on vähän kuin kuukautiset, mutta yleensä runsaampaa ja voi kestä pahimmillaan viikkoja. Jotkut toki selviää parilla päivällä). Jotkut oikein pehmeät ja kaarituettomat imetysliivit on alkuun hyvät ja iso kasa liivinsuojia (löytyy kaupasta sieltä mistä esim tutit ym).

Kantoliina on myös kannattava hankita, vaikka kallis onkin. Osaatko ommella tai osaisiko äitisi? Jyskistä saa 10e:llä paksua puuvillaa 5 metrin pakassa, sen kun halkaisee kahtia , saat jo 2kpl 5m kantoliinaa. Ostettuna liina maksaa hunajaa. Sitominen on alussa vaikeaa, mutta kun sen oppii, on se helpointa maailmassa. Youtubesta pitäisi löytyä video-ohjeitakin, ainakin englanniksi. :)

[QUOTE="annika";25397479]toisinsanoen sinust ois viksumpaa alaikäisenä tulla raskaaksi tieten tahtoen? eikai se pillereiden kieltäminen estä näitä nuoria harrastamasta seksiä? ja kun tietää minkälaisia tuon ikäiset pojat on niin eivät varmaan ees osais sitä kondomia käyttää vaik haluaisivatkin.[/QUOTE]

Tietääkseni on iha kasvatuksesta kiinni.. Jos jonku kakara haluu jakaa itteään alaikäsenä siittä vaa...

"annika"
Mut eikös vanhemmille sitten ilmoitettu asiasta??? Siis iha mielenkiinost kysyn.. et ei tuu sitten puskista omalle kohalle joskus kun tyttö on teini :D
15 vuotias voi jo kieltää ottamasta yhteyttä vanhempiin. 15v voi vaikka tehdä abortin eikä vanhemmille tarvi kertoa. sinuna olisin ylpeä tyttärestä joka on niin vastuullinen että hankkii ne pillerit jos kerta seksiä aikoo harrastaa.

Yhteistyössä