Kissalle armonpiikki vai luonnollinen kuolema

• Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
:(
Meillä on sairas kissavanhus. Tänään on eläinlääkäri ja jos sairautta ei saa hoidettua, pitää päättää, antaako armonpiikki vai luonnollinen kuolema.

Mies on sitä mieltä, että luonnollinen kuolema. Itse en tiedä. Haluaisin, että kissa saisi kuolla kotonaan, kun sen aika koittaa, eikä vieraassa paikassa, eli eläinlääkärissä. En kyllä tietenkään haluaisi, että kissa joutuisi kärsimään ennen kuolemaansa. Mutta mitä jos armonpiikki ei ole kivuton, kivulias kuolema olisi kamala.

Mitä pitäisi tehdä?

Armopiikki. Se on kivuton ja lempeä tapa, ei jää kissa kärsimään tai tee kuolemaa päiväkausia. Eihän siinä enää mitään elämänlaatua ole olemassa..

Sama pitäisi sallia ihmisillekin, kauhea seurata vierestä läheisen hidasta kuolemaa ilman toivoa parantumisesta.

poing
Mihin se kissa kuolisi? Luonnollisen kuoleman siis? Mun kissani ehti kuolla tukehtumalla matkalla eläinlääkäriin, kun edellinen ell oli muutamaa tuntia aiemmin diagnosoinut sillä flunssan. Oikeasti sillä oli sydämen vajaatoiminta, joka täytti keuhkot nesteellä ja se tukehtui syliini autossa. :( Se oli hirveää.

Ennen armonpiikkiä kissa nukutetaan uneen, jolloin se ei tiedä tuon taivaallista itse lopetuspiikistä ja kuolemasta.

Blue
"Luonnollisessa" kuolemassa ei ole mitään armeliasta.

Haluaisitko itse kitua ehkä päivätolkulla kamalissa kivuissa kykenemättä syömään, juomaan, liikkumaan yms. lopulta kuivumalla pois?

Harvemmin eläimet kun kuolevat täysin äkillisesti sydänkohtaukseen...

[QUOTE="vieras";25367687]saisiko eläinlääkäriltä kotiin vahvoja kipulääkkeitä ja jos näyttää että kärsii niin sitten piikille..(tekeeköhän ne kotikäyntejä nuissa asioissa?)[/QUOTE]

Miksi täytyy odottaa että kissa alkaa kärsiä ja katsella sitä sitten vierestä? Sitten vielä lähteä kuskaamaan kärsivää kattia. Tuleeko siitä hyvä mieli?

Blue
[QUOTE="vieras";25367687]saisiko eläinlääkäriltä kotiin vahvoja kipulääkkeitä ja jos näyttää että kärsii niin sitten piikille..(tekeeköhän ne kotikäyntejä nuissa asioissa?)[/QUOTE]

Sori mutta kissa ei osaa arvostaa sitä muutamaa lisähetkeä jotka ostetaan jollain kipulääkkeillä vain jotta ihminen tuntisi olonsa hyväksi. Kissa arvostaa vain hyvää elämää ja hyvää kuolemaan ilman kipua ja kärsimystä.

Zika
Mieluummin se armonpiikki hippasen liian aikaisin kuin yhtään liian myöhään. Tätä kun olisin itse noudattanut aikanaan, niin ei tarvitsisi vieläkin tuntea tunnontuskia. Harmittaa kun kuuntelin muiden mielipiteitä.

Blue
Mieluummin se armonpiikki hippasen liian aikaisin kuin yhtään liian myöhään. Tätä kun olisin itse noudattanut aikanaan, niin ei tarvitsisi vieläkin tuntea tunnontuskia. Harmittaa kun kuuntelin muiden mielipiteitä.
Täysin samaa mieltä. Mä vein koirani piikille vähän sen jälkeen kun se oli saanut tuomion että mitään ei voida tehdä. Koira oli silloin vielä suht hyväkuntoinen, söi, joi, teki asiansa. Oli vaan todella väsynyt ja päässä oleva kasvain vaikutti jo hieman tasapainoon ja kipuja varmaan oli jonkin verran.

En olisi kestänyt ajatusta että koira olisi huonontunut radikaalisti esim. keskellä yötä jolloin se ei olisi saanut heti piikkiä vaan se olisi joutunut kärsimään monta tuntia ennen avun saamista.

"Ansku"
Ajatus piikille viemisestä on todella ikävä ja kuuluu asiaan miettiä, onko se oikein vai vieläkö voisi tehdä jotain kissan hyväksi. Meillä 18-vuotias kissa oli todella heikossa kunnossa ja tottakai sitä toivoi vielä ihmettä, mutta lopulta tuli itsellekin rauha, kun huomasi, että kissalla oli piikin saatuaan hyvä olla ja kivut olivat poissa.

Khimaira
Ehdottomasti lopetuspiikki.
Kissa ei kipujaan välttämättä näytä ennenkuin on todella kipeä ja muutenkin, mitä järkeä lääkitä kissaa muutaman päivän takia?
Kivulias ja hidas kuolema olisi kamala..

Lopetuspiikki on armollinen: ensin eläin nukutetaan ja sitten vasta annetaan sydämen pysäyttävä piikki.

Yhteistyössä