Lehteen töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirjoittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirjoittelija

Vieras
Olen opiskelija sekä kotiäiti. Tykkään hirveästi kaikenlaisesta kirjoittamisesta, mutta minulla ei ole mitään alan koulutusta. Kokemusta on siis ainoastaan omaksi huvikseni kirjoittelusta (olen kirjoittanut aika paljon novelleja, runoja ja muuta sellaista) ja koulussa olen aina saanut hyvän arvosanan äidinkielestä. Osaan siis kirjoittaa ja kirjoitukseni ovat kuulemma myös kiinnostavia. :)

Haluaisin jonkin työn, jota voisin tehdä kotoa käsin opintojen sekä kotitöiden ohella. Onko jollain kokemusta jollekin lehdelle työskentelystä? Paljonko siitä saa palkkaa (toki varmasti vaihtelee paljon, mutta suunnilleen)? Minua kiinnostaisi esimerkiksi haastatteluiden, mielipidekirjoitusten yms. kirjoittaminen. Kertokaa kokemuksia, jos jollain sellaisia on! :) Tiedän, että tuskin kirjoittamisella rikastumaan pääsee, mutta enimmäkseen sellaista ajankulua siitä haluaisinkin. Siinä sivussa tietenkin sitten vähän rahaakin.

Kirjoittaa työkseen mielipidekirjoituksia?

SUosittelen hakeutumaan pieneen paikallislehteen harjoittelemaan vaikka työkkärin kautta tai muuta. Novellit ja runot ei kovin paljon haastattelu ja tiivistyskyvystäsi mitään, joten en pyrkisi heti ns. kukoksi tunkiolle ja isoon lehteen. Pienessä lehdessä saat aloitella rauhassa ja tehdä ohjauksessa pieniä haastatteluja ja reppareita ja kolumneja ja siirtyä siitä sitten pikkuhiljaa itsenäisempään hommaan. Isommassa lehdessä saat vain korjata muitten virheitä ja keittää kahvia...

Halusin vain sanoa, että toimitustyö on hyvin hyvin erilaista kuin "kirjoittelu". Se pitää opetella ihan pohjan kautta. Toki äidinkielen osaamisesta on hyötyä, mutta ei se sinusta toimittajaa tee.

Ja harjoitella voit lukemalla sanomalehtiä, uutisia ja vaikkapa menemällä johonkin tilaisuuteen lehtiön ja kynän kanssa. Teet muistiinpanot ja kirjoitat tilaisuudesta lehtijutun, inresseineen, otsikkoineen ja kuvateksteineen. Ja voit vaikka tarjota juttua jollekkin lehdelle, jos pokeri kestää ja uskot, että juttu on hyvä.

Nöyryys on tärkeintä! Ota kaikki neuvonmuruset kiitollisina vastaan, heti kun nokka nousee pystyyn, et pysty enää toimittajana oppimaan ja kehittymään. :)

Itse olen koulutukseltani terveydenhoitaja mutta työskennellyt 15 vuotta freelace-toimittajana. Hyvin pärjää, tällä hetkellä vielä nuorin lapsista kotona hoidossa, töitä teen ehkä 10-15 tuntia viikossa max ja tienaan n. 2 000 kuussa, vaihtelevasti kylläkin esim. lasten sairastelusta jne riippuen. Olen tehnyt näita hommia jo niin pitkään useamman lehden kanssa että töitä ei tarvitse etsiä ja homma sujuu ihan rutiinilla. Minulla on myös pari vakiojuttusarjaa kahdessa lehdessä jotka ovat pienitöisiä mutta niistä maksetaan ihan hyvin.
Sanomalehdet maksavat n. 2000-3000 merkin jutusta 70-400 euroa, aikakauslehdet huomattavasti enemmän. Mielipidekirjoituksista ei makseta=)
Ei muuta kuin ehdotat jotakin ihmisläheistä aihetta johonkin lehteen (uutisjutut hoidetaan yleensä oman toimituksen voimin), teet jutun sillä sopimuksella että lehti maksaa jos se kelpaa heille. Novelleja jne. on aika vaikea saada lehtiin kaupaksi ellet sitten ole todella hyvä =)

Tänään on kyllä tällä mammalla pää vähän homeessa näköjään :D En tiedä mistä nuo mielipidekirjoitukset tuohon repäisin. Joka tapauksessa kiitos vastauksista ja korjauksista.

Tuo kuulostaa mielenkiintoiselta idealta, että kokeilisin tehdä jostain tapahtumasta jutun, mutta tarvitseeko siihen sitten tapahtuman järjestäjän luvan? Pitääpä vähän katsella millaisia tapahtumia täällä suunnalla on tulossa. Novelleja en nyt ajatellutkaan yrittää lehtiin kirjoitella, kunhan mainitsin että jonkinlaista kokemusta edes löytyy kirjoittamisesta :) Uskon, että tuollaisten lehtijuttujenkin kirjoittaminen luonnistuisi, mutta ei ole oikein tullut tilaisuutta kokeilla.

Lehdet ottavat helpoiten ulkopuolisilta kirjoittajilta ihmisiin ja ilmiöihin liittyviä juttuja: jotakin kummallista tekevä/keräävä/harrastava ihminen, ihmissuhdejuttuja ('Kaisan ja Hilman pitkä ystävyys plii plaa...'), suloisia lemmikkiaiheisia juttuja jne. Tapahtumat on aika vaikea alue koska jos ne ovat vähänkään merkittävämpiä niissä on jo toimmittajia. Toki esim. joku syrjäkylän mielenkiintoinen, perinteikäs tapahtuma on mielenkiintoinen, samoin kauempana olevat yritykset (esim. joku pieni kauppa joka myy oman kylän tuotteita jne). Noita on helpompi kirjoittaa ehkä 'novellitaustalla' kuin puhtaasti uutismaisempia juttuja.
Yleisötilaisuuksissa ei tarvitse olla lupaa, mutta yleensä tuollaisissa pitää haastatella eikä vain siteerata samaa mitä kaikki kuulijat kuulevat ja silloin olisi hyvä tietenkin esitellä itsensä ja tarkoitusperänsä jotenkin.'
Itse aloitin 15 vuotta sitten ihan pystymetsästä, paljon olin omaksi huviksi kirjoitellut jo aiemmin.
Olin jonkun aikaa välissä toimituksessakin töissä (helpompi on myydä erillisiä juttuja kuin päästä toimitukseen ihan raakileena harjoittelijaksi...), mutta vapaana toimittajana on mukavampi, varsinkin nyt kun saa olla lasten kanssa kaikki lomatkin kotona. Vaikka vähän vähemmän rahaa tulee kuin kuukausipalkkalaisena =)

Kiitos taas vastauksestasi :)
Eli jos vaikkapa tiedän jonkun henkilön, jolla on jokin erikoinen harrastus (näin esimerkkinä, tai vaikkapa jokin yritys tai koskettava "tarina" johonkin harrastukseensa tai muuhun liittyen), voisin tutustua tämän harrastuksen faktoihin, haastatella henkilöä, kirjoittaa kiinnostavan jutun ja yrittää tarjota sitä sitten vaikka paikallislehdelle?

Kiitos taas vastauksestasi :)
Eli jos vaikkapa tiedän jonkun henkilön, jolla on jokin erikoinen harrastus (näin esimerkkinä, tai vaikkapa jokin yritys tai koskettava "tarina" johonkin harrastukseensa tai muuhun liittyen), voisin tutustua tämän harrastuksen faktoihin, haastatella henkilöä, kirjoittaa kiinnostavan jutun ja yrittää tarjota sitä sitten vaikka paikallislehdelle?

Näin juuri. Paikallislehdet ei tosin välttämättä maksa sulle ns. paskaakaan, koska niillä on muutenkin ehkä huonossa jamassa talous, mutta jos harjoittelijana voit joustaa siinä kohtaa, niin voit päästä avustajaksi ja saat jotain pientä korjausta pienistä jutuista ja kuvista. Ja huom! paikalliseen, jos yrität, niin sinun tulee kuvata itse juttusi, siellä ei kuvaajia juokse mukana/perässä. Pienestä kannattaa aloittaa. Ja voithan aluksi omaksi vakuudeksi tehdä juttuja tapahtumista ja luetuttaa vaikka sukulaisilla, jos haluat testata, onko sinusta hommaan.

Juuri näin. Eikä sinun tarvitse perehtyä 'liikaa' faktoihin, anna haastateltavan kertoa omin sanoin. Esim. joku vanha jannu joka on pyöräillyt tai hiihtänyt Iisalmesta Kööpenhaminaan, ja koskettavat tarinat ovat aina hyviä. Itse olen löytänyt aiheita myös tältä palstalta=)

Tärkeimpiä asioita aloittaessa on se että yrität pysyä jutun mitoissa (sen voi tarkistaa word-dokumentista, joko merkki- tai sanamäärä), liian pitkät tekstit ovat toimituksen tarkistettavaksi huonoja. Katsot millainen on jutun malli ko-lehdessä (otsikko, alotsikko vai pitempi ingressi, sitaatit, huutomerkit, faktalaatikot jne.).
Tsemppiä!

Sellainen käytännön vinkki vielä että jos on ihan pikkulehteä vähänkään isompi aviisi kyseessä, juttuja kannattaa päätoimittajan sijasta tarjota joko kyseisen sivun tuottajalle (mainitaan teemasivujen ylälaidassa yleensä) tai toimitussihteerille =)
Ja tällä hetkellä ulkopuolislta juttuja ostavat aika hanakasti fuusioituneet lehdet, kuten Alman jne, yhdellä avustajamaksulla kun useampi lehti saa sisältöä, onko se oikein tekijää kohtaan on vähän kyseenalaista mutta ainakin omalla kohdalla lisännyt töitä.

Tiedän yhden henkilön, joka on melko iäkäs ja silti urheilee paljon. Eihän tuossa mitään erikoista ole, mutta laji on sellainen, että sitä ei kovin moni enää vanhemmalla iällä aloita, toisin kuin tämä henkilö. Olisiko tuossa mitään ideaa? Toki riippuu siitä, miten jutun kirjoittaa. Jos kirjoittaa tylsästi, niin ei ketään kiinnosta. Mutta voiko tuosta aiheesta teidän mielestänne saada kiinnostavaa juttua? :)

On hyvä aihe, aloita vaikka siitä tutkiskelu mikä ensimmäisenä itselläsi pistää asiassa silmään ja mikä kiinnostaa. Mikä lajissa vetää harrastajaa puoleensa, mitä se antaa, miltä tuntuu päivä kun ei pääse harrastamaan, jos olis vaikka jokin kamppailulaji niin antaako se kypsässä iässä enemmän filosofista puolta kuin fyysistä jne.
Ja sellaiset on aina hyviä aiheita jos bongaat vaikka jonkun tutkimuksen, otetaan nyt vaikka ööö fiktiivinen 'iltasatuja lapsilleen lukevat vanhemmat nukkuvat itsekin paremmin'. Etsit käsiisi vanhemmat jotka lukevat iltasatuja ja pohditte pitääkö tutkimus paikkaansa. Ja yleistä moraalia parantavat jutut ('nuoret ryhtyivät valistamaan luokkatovereitaan tupakan vaaroista' ja sitten haastattelet noita nuoria) ovat aina in =)

Toimittajaksi ei kyllä nykypäivänä noin vain ryhdytä. Alalle koulutetaan jatkuvasti liikaa väkeä. Kilpailu on kovaa. Kaikille friikuille ei riitä töitä. Se ei vain riitä, että osaa kirjoittaa ja on joku kiva idea. Pitää tuntea alaa. Tietää käytännöt. Osata tekniikat, juttutyypit, periaatteet. Eivät lehdet halua juttuja noviiseilta, kun korkeastikoulutettujakin on paljon tarjolla. Sellaisia, joilla on ammattitaito.

Joten hanki ammattitaito, jos tosiaan haluat mukaan tälle todella kilpaillulle alalle.