Voiko sairaanhoitaja laittaa tippaneulan kiinni vai tarvitaanko sitä varten lääkäri?

• Viestiketjun aloittaja kysyy
  • Ensimmäinen viesti
sh
iv-luvallinen sairaanhoitaja avaa suoniyhteyden. Hyvin harvion lääkäri (riippuu tok itilanteesta). Lapsilla usein lääkäri kanyloi. Hoitajat myös laimentavat esim ab:t infuusioiksi

"minä"
Minulle laittoi hoitaja leikkaussalissa, oli kiva, kun laittoi, ja sanoi sitten toiselle hoitajalle, että en ole varma onko suonessa, mutta kohtahan se nähdään rupeaako tulemaan patti. Olis tehnyt mieli lähteä juoksemaan siinä vaiheessa kun muutenkin operaatio jännitti.

"vieras"
"Tippaneulaa" ei laiteta kiinni, vaan neulalla pistetään, sitten se vedetään pois ja jäljelle jää pieni letkun palanen. Näin vaan huvikseni vastasin, koska joillakin tuntuu olevan mielikuva, että kädessä on joku neula.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25326387]"Tippaneulaa" ei laiteta kiinni, vaan neulalla pistetään, sitten se vedetään pois ja jäljelle jää pieni letkun palanen. [/QUOTE]
Eli siis kanyyli.

Eikös jokaisessa työpisteessä pidä antaa erikseen näytöt ja saada niiden perusteella i.v. lupa? Ei pelkän koulun käymällä lupia noin vaan saa.
Meillä sellainen sääntö, että edellinen tentti on 5 vuotta voimassa. Olen siis viimeksi koulussa suorittanut lääkelaskutentin valmistuessani 2009. Kanyloinnista olen antanut näytön osastonhoitajalle. Seuraava tenttini ja näyttö on vuonna 2014. Pieni sairaala kyseessä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25326415]Entä keskuslaskimokatetri, siihen tarvitaan ilmeisesti lääkäri,( ei liene perifeerinen?)[/QUOTE]
Kyllä. Laitetaan usein heräämöissä hoitajan avustuksella.

Yhteistyössä