Uusavuttominta mitä olet kuullut?

"Blondie"
Alkuperäinen kirjoittaja sähkö;25312742:
Näin sähkökatkojen ja myrskyjen keskellä on aika uusavutonta kun porukka ei muka tule ilman sähköä muutamaa tuntia toimeen, ei voi lämmittää mikropitsaa tai ei näe töllöä :LOL:
Siinä on jo uusavuttomuus huipussaan kun elämä pyörii sähkön voimalla.
No onpa hauskaa.
Tuliko mieleen että voi olla kyse jostain muustakin kuin töllöstä ja mikroruuasta? Esim tapaninpäivän ateriasta sukulaisille kun on jääkaappi täynnä jouluruokaa ja kaikkea muuta. Muutenhan täällä haukutaan ne jotka heti ryntää kauppaan pyhien jälkeen ja valitetaan että eikö ihmiset osaa varautua. Sitten kun varaudut ja ostat reilusti ruokaa, sekään ei yhtäkkiä ole hyvä.
Ei ne kuule loputtomiin säily jääkaapissa, parvekkeella tai pakastimesta puhumattakaan.
Vettä ei tule eikä vauvanruuat lämpiä.
 
"Blondie"
[QUOTE="Blondie";25312870]No onpa hauskaa.
Tuliko mieleen että voi olla kyse jostain muustakin kuin töllöstä ja mikroruuasta? Esim tapaninpäivän ateriasta sukulaisille kun on jääkaappi täynnä jouluruokaa ja kaikkea muuta. Muutenhan täällä haukutaan ne jotka heti ryntää kauppaan pyhien jälkeen ja valitetaan että eikö ihmiset osaa varautua. Sitten kun varaudut ja ostat reilusti ruokaa, sekään ei yhtäkkiä ole hyvä.
Ei ne kuule loputtomiin säily jääkaapissa, parvekkeella tai pakastimesta puhumattakaan.
Vettä ei tule eikä vauvanruuat lämpiä.[/QUOTE]

Ja mikä muutama tunti? Tutuilla ollut sähköt pois nyt 48 tuntia niin jo alkaa tulla kiire pakasteiden yms kanssa.
 
essip
[QUOTE="vieras";25312530]mutta eniten ihmettelen näitä jotka eivät osaa ihan perusruokia tehdä, kuten puuroa, keittää makaronia tmv. tai ei edes kahvia...[/QUOTE]

Minä olen vasta n. vuoden verran keitellyt kahvia. Itse en kahvia juo eikä ole ollut aikaisemmin tarvetta tai edes kiinnostusta opetella sitä keittämään. Olen toki osannut käyttää sitä kahvinkeitintä, mutta ei ollut aavistustakaan siitä kuinka paljon sitä kahvia pitäisi sinne laittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Ä92
"vieras"
Kyllä nauratti kun kaverini ei voinut tulla kylään, kun ei osannut asentaa vauvan turvakaukaloa autoon. Autossa kun kuitenkin oli telakka ja kaukalon kyljessä ohjeet...

Kyllä mulle olisi puolen päivän sähkökatkos o ongelma kun lämmitys on sähköllä. Kyllähön sitä muuten vois istua kynttilänvalossa lukemassa lapsille satuja, mutta mitä sitten kun nälkä yllättää, taaperolle kun ei viitsi kovin montaa kylmää ateriaa tarjota saati että raa'at perunat ja porkkanat edes maistuisi ja joka vaippaan kakkaavalta vastasyntyneeltä tarvis saada peppu pestyä, eikä sitä viitsisi kylmällä vedellä.
 
Ken guru
[QUOTE="vieras";25312924]Kyllä nauratti kun kaverini ei voinut tulla kylään, kun ei osannut asentaa vauvan turvakaukaloa autoon. Autossa kun kuitenkin oli telakka ja kaukalon kyljessä ohjeet...

Kyllä mulle olisi puolen päivän sähkökatkos o ongelma kun lämmitys on sähköllä. Kyllähön sitä muuten vois istua kynttilänvalossa lukemassa lapsille satuja, mutta mitä sitten kun nälkä yllättää, taaperolle kun ei viitsi kovin montaa kylmää ateriaa tarjota saati että raa'at perunat ja porkkanat edes maistuisi ja joka vaippaan kakkaavalta vastasyntyneeltä tarvis saada peppu pestyä, eikä sitä viitsisi kylmällä vedellä.[/QUOTE]

Eikös voisi käyttää niitä valmiita pesulappuja?
 
"vieras"
Tää palsta on 95% täynnä uusavuttomia-
Ostetaan Tikettiä vaan merkin takia
Ei osata pukea vauvaa ulos vaan kysytään TÄÄLTÄ
Googlea ei osata käyttää vaan kysytään TÄÄLTÄ
Olenko raskaana kun en käyttänyt ehkäisyä, pitäiskö testata _ apua !!
Työttömien ja kotiäitien lapset ovat päiväkodissa- Todella uusavutonta

Paras uusavuton oli se joka tänne kirjoitti että ei VIITTIS pukea vauvaa 100m matkalle 2x kun pitäis eskarinen hakea tuon matkan päästä eskarista

Listaa voi jatkaa vaikka kuinkapaljon......
 
essip
[QUOTE="vieras";25312946]Tää palsta on 95% täynnä uusavuttomia-
Ostetaan Tikettiä vaan merkin takia
Ei osata pukea vauvaa ulos vaan kysytään TÄÄLTÄ
Googlea ei osata käyttää vaan kysytään TÄÄLTÄ
Olenko raskaana kun en käyttänyt ehkäisyä, pitäiskö testata _ apua !!
Työttömien ja kotiäitien lapset ovat päiväkodissa- Todella uusavutonta

Paras uusavuton oli se joka tänne kirjoitti että ei VIITTIS pukea vauvaa 100m matkalle 2x kun pitäis eskarinen hakea tuon matkan päästä eskarista

Listaa voi jatkaa vaikka kuinkapaljon......[/QUOTE]

Kyllä mun mielestä on parempi joltain kysyä vauvan ulkopukeutumisesta kuin pukea väärin. Kaikki ei lue vauvalehtiä.
 
Se oli minusta jotenkin liikuttavaa, kun innokas kokematon pullanleipoja lämmitti maidon vähän liian kuumaksi. Hän kaatoi maidon viemäriin ja otti uuden ja aloitti ihan alusta. =)
Tää oisin hyvin voinu olla minäkin:D
Itse olen ehkä uusavuttomin tuntemani ihminen, opin esimerkiksi keittämään perunoita vasta oman lapseni syntymän jälkeen...
Enkä edelleenkään tiedä, mitä tarkoittaa keittäminen miedolla lämmöllä tai hauduttaminen.
 
"pallukka"
[QUOTE="vieras";25312946]Tää palsta on 95% täynnä uusavuttomia-
Ostetaan Tikettiä vaan merkin takia
Ei osata pukea vauvaa ulos vaan kysytään TÄÄLTÄ
Googlea ei osata käyttää vaan kysytään TÄÄLTÄ
Olenko raskaana kun en käyttänyt ehkäisyä, pitäiskö testata _ apua !!
Työttömien ja kotiäitien lapset ovat päiväkodissa- Todella uusavutonta

Paras uusavuton oli se joka tänne kirjoitti että ei VIITTIS pukea vauvaa 100m matkalle 2x kun pitäis eskarinen hakea tuon matkan päästä eskarista

Listaa voi jatkaa vaikka kuinkapaljon......[/QUOTE]

Näen punaista,aina kun tulee aloitus:
- onko tämä plussa (sis.kuvan)?
- mulla on usein pissahätä/jalat turvoksissa/vatsaa nipistää/jne,olenko raskaana?
- anoppi imetti vauvaani ja antoi taaperolle keskiolutta,saako se tehdä niin?
- mies heitti seinään mutta pyysi aidosti anteeksi,pitäisikö jäädä?

Jne....
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
"Vieras"
Kerran yhdessä työpaikassani 90-luvulla oli joulun alla kahvihuoneessa glögitölkkejä pöydällä rusinoita ja manteleita kulhossa. Pomo tuli siihen ja sanoi että ai kiva joku on tuonut glögiä. Pyöritteli tölkkiä aikansa ja kysyi sitten että hetkinen, miten tätä tehdään? Olin ihan että :O, sanoin että se vaan kaadetaan mukiin ja lämmitetään. Pomo siihen että miten? Minä sitten kaadoin hänelle mukiin glögiä ja lämmitin mikrossa. Ojensin mukin pomolle ja sanoin että laita itse siihen rusinat ja mantelit jos haluat. Pomo vastasi että kiitos sinulle. Alkoi vähän naurattaa, kuitenkin menestyvän firman omistava bisnesmies kyseessä, eikä osaa glögiä lämmittää...:D
En tiennytkään että glögiä voi lämmittää mikrossa, aina olen nähnyt kattilassa hellalla lämmitettävän.
 
Tää oisin hyvin voinu olla minäkin:D
Itse olen ehkä uusavuttomin tuntemani ihminen, opin esimerkiksi keittämään perunoita vasta oman lapseni syntymän jälkeen...
Enkä edelleenkään tiedä, mitä tarkoittaa keittäminen miedolla lämmöllä tai hauduttaminen.
Minä olen myös ollut aika avuton, meillä ei kotona kauheasti tehty ruokaa, kun olin lapsi. Tai ainakaan minua ei otettu (en ollut kiinnostunut) keittiöpuuhiin mukaan. Sitten sitä oppi vähitellen. Vieläkin tulee vastaan juttuja, joita ei ole koskaan kokeillut tai tullut tietämään.

Keittäminen miedolla lämmöllä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että lieden levyn kuumuus on valittu sieltä pienemmästä päästä, vesi tai muu neste ei kiehu täysillä, vaan juuri sopivasti poreillen. Ja hauduttaminen tarkoittaa sitä, että usein melko niukassa nesteessä kannen alla kypsennetään ruoka, esim paisti. Ei peitetä ruokaa kokonaan liemeen.
 
"mellan"
Koulukaveri ei osannut käyttää uunia. No olihan hän vasta 16, että ei kai tuossa iässä nyt vielä tarvitsekkaan osata.
Tuosta hajulukon puhdistamisesta, mie en saa sitä auki, joten joutuisin soittamaan huoltomiehelle. Eli olen kai siinä asiassa uusavuton
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja sähkö;25312742:
Näin sähkökatkojen ja myrskyjen keskellä on aika uusavutonta kun porukka ei muka tule ilman sähköä muutamaa tuntia toimeen, ei voi lämmittää mikropitsaa tai ei näe töllöä :LOL:
Siinä on jo uusavuttomuus huipussaan kun elämä pyörii sähkön voimalla.
Uusavutonta tai ei, mutta yli vuorokauden ilman sähköä sähkölämmitteisessä talossa....annapas vinkkejä, miten pärjätään! ;) Onneksi ei ollut pakkasta....

Ja ei tuo sähkön puuttuminen muutoin niin pahaa olis, mutta pieniä lapsia, milläs ruokit? Peset pyllyt? Se nyt kai on eka juttu kun tulee mieleen, ettei mikro tms toimi, vaan on siinä paljon muutakin. Muutama tunti meneekin, mutta kun ei tule vettäkään, kun vesipumppukin toimii sähköllä...
 
eevee
En mä osaa ajatella että se ettei osaa ruokaa tehdä tai glögiä lämmittää olisi uusavuttomuutta. Ne on vaan asioita mitä se ihminen ei ole joutunut/halunnut syystä tai toisesta opettelemaan.

Toisilla leikkaa nopeemmin, toisilla hitaammin. Se ettei edes YRITÄ ja odottaa muiden hoitavan hommat, se on avuttomuutta mutta laiskaa sellaista.

En mä osannut tehdä ruokaa kun kotoa muutin pois, ei mutsi laittanut mua koskaan kokkaamaan tai opettanut. En osaa vieläkään leipoa pullia kunnolla. En tiedä mitä teen väärin, mutta mun pullat on ihan kamalia!!Nyt kolmikymppisenä arkiruuanlaitto menee jo rutiinilla ja langat pysyy käsissä vaikka olisi montakin asiaa kerralla kesken, mutten vieläkään ole kokenut tarpeelliseksi enkä ole ollut kiinnostunut tekemään sen kummempia ruokia.

Joku asia mikä on sinulle päivänselvää, ei olekaan sitä jollekin muulle. Esim. laitoin yksi päivä tulppaaneja ruukkuun, leikkasin niihin uuden imupinnan. Vierestä katsonut kaverini oli aivan kummissaan että miksi sää leikkaat niitä. Hän ei ole kukkaihmisiä eikä siis voinut tietää tuollaista asiaa joka taas minulle kukkaihmisenä oli ihan päivänselvyys.
 
yksi avuton
Minä en osannut keittää kahvia ennenkuin aloin itse sitä juomaan 18-vuoden iässä. Moni pyöritteli silmiään kun pyydettiin keittämään kahvit ja kysyin typerästi että paljonko jauhetta ja vettä laitetaan. Vastaus oli aina "sopivasti" ja sitten väännettiin vitsiä miten pahaa kahvia keitin.

En osannut käyttää pyykinpesukonetta vielä kotona asuessani. En ollut saanut koskea koko koneeseen ikinä (koska kuulema saattaisin rikkoa sen :D), kaikki merkit olivat hepreaa eikä mitään hajua paljonko pesuainetta, mihin lokeroon ja mihin taas laitetaan huuhteluaine. Pesulämpötilan osasin lukea vaatteen lapusta mutta sitten olisi pitänyt vielä valita oikean lämpötilan lisäksi oikea ohjelma. Ja sitten äitini suuttui minulle ja huusi miten uusavuton kakara olen kun 16-vuotiaana pyysi minua laittamaan ensimmäistä kertaa ikinä pyykit pyörimään ja minä kysyin että "miten".

En myöskään vielä vuosi sitten osannut keittää kananmunaa sopivan kypsäksi. En kehdannut ikinä kysyä keneltäkään oikeaa aikaa siihen, joten vasta vuosi sitten googlasin sen. Sitten piti vielä miettiä että kun vastaus oli noin 7 minuuttia, että aletaanko se laskemaan vasta veden kiehuessa, ja että laitetaanko muna kuitenkin lillumaan veteen jo ennen kiehumista vai vasta veden kiehuessa. Nämä piti ihan kokeilla kun edelleenkään en kehdannut kysyä keneltäkään.

:--------D Hupsuahan se on olla uusavuton, vaan näitäkään asioita kukaan ei ole koskaan opettanut, vaan on vaan oletettu että osaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Ä92
"haha"
Mulle on elävästi jäänyt mieleen kuinka yks meidän luokkalainen poika kysyi multa yläasteella köksän tunnilla että kuinka kelmun saa katki. :D Toinen mille jaksan vieläkin välillä nauraa, oli kun yksi kaveri ei joskus 18v osannut ollenkaan laittaa ruokaa. Hän oli mun luona kylässä ja aloin kokkaamaan meille, pyysin häneltä että paistaisi jauhelihan, ajattelin siis että kyllä nyt sellaista osaa kaikki tehdä. Itse tein toisella puolen keittiötä jotain muuta, enkä kiinnittänyt kaveriin pahemmin huomiota. Muutaman hetken päästä kaveri kysyi multa oiskohan tämä jo valmista, ja kun menin katsomaan, jauheliha oli ihan mustaa kuivaa korppua pannulla. :D Ja kaveri oli epäillyt ettei se ehkä vieläkään ole valmista. :D Tilattiin sitten lopulta pizzat.
 
miekka ja kirves
Minä en osannut keittää kahvia ennenkuin aloin itse sitä juomaan 18-vuoden iässä. Moni pyöritteli silmiään kun pyydettiin keittämään kahvit ja kysyin typerästi että paljonko jauhetta ja vettä laitetaan. Vastaus oli aina "sopivasti" ja sitten väännettiin vitsiä miten pahaa kahvia keitin.

En osannut käyttää pyykinpesukonetta vielä kotona asuessani. En ollut saanut koskea koko koneeseen ikinä (koska kuulema saattaisin rikkoa sen :D), kaikki merkit olivat hepreaa eikä mitään hajua paljonko pesuainetta, mihin lokeroon ja mihin taas laitetaan huuhteluaine. Pesulämpötilan osasin lukea vaatteen lapusta mutta sitten olisi pitänyt vielä valita oikean lämpötilan lisäksi oikea ohjelma. Ja sitten äitini suuttui minulle ja huusi miten uusavuton kakara olen kun 16-vuotiaana pyysi minua laittamaan ensimmäistä kertaa ikinä pyykit pyörimään ja minä kysyin että "miten".

En myöskään vielä vuosi sitten osannut keittää kananmunaa sopivan kypsäksi. En kehdannut ikinä kysyä keneltäkään oikeaa aikaa siihen, joten vasta vuosi sitten googlasin sen. Sitten piti vielä miettiä että kun vastaus oli noin 7 minuuttia, että aletaanko se laskemaan vasta veden kiehuessa, ja että laitetaanko muna kuitenkin lillumaan veteen jo ennen kiehumista vai vasta veden kiehuessa. Nämä piti ihan kokeilla kun edelleenkään en kehdannut kysyä keneltäkään.

:--------D Hupsuahan se on olla uusavuton, vaan näitäkään asioita kukaan ei ole koskaan opettanut, vaan on vaan oletettu että osaan.
Vuonna miekka ja kirves :D
Meillä oli peruskoulun 7 luokalla kotitalous "pakollinen" kaikille ja sen vuoden jälkkeen se oli valinnainen eli sai ottaa valinnaisaineena jos halusi.
Eikö nykyään ole kotitaloutta koulussa vai onko se tehty kokonaan valinnaiseksi ilman sitä yhtä "pakollista" vuotta?
 
Ken guru
[QUOTE="vieras";25313090]Voihan niitä pari kertaa käyttää, mutta jos vaihtaa kakkavaippaa tunnin välein, niin kyllä sitä lämmintä vettä tarvitaan hyvin nopeasti. Meiltä tosinei edes löytyisi mitään pesulappuaj valmiina ja kertakäyttövaipatkin loppuisi alta päivässä.[/QUOTE]

Mutta ettekö pääse kauppaan vuorokauden sisällä? Kyllä ne pesulaput toimii ihan hyvin muutamankin päivän jos on pakko.
 
yksi avuton
Ai niin ja lisää pukkaa!

En ole omistanut telkkaria sitten sen jälkeen kun muutin pois kotoa, ihan vaan koska tietokoneelta näkee kaiken ja enemmänkin. Anoppilassa on revitty huumoria siitä miten uuno olen television ja digiboksin edessä. Digibokseja ei edes ollut vielä silloin kun asuin taloudessa jossa oli telkkari. Osaan vaihtaa kanavaa ja säätää ääniä mutta siihenpa se sitten jääkin.

Mutta sitten taas olen yllättynyt kaveristani joka ei osannut koneelleen hakea ja asentaa ilmaista virusturvaa, surffaili sitten täysin suojatta ennenkuin minä tulin ja asensin sen virusturvan. Tämä taito taas on niitä jotka itse olen oppinut jo ala-asteella, tosin sattuneesta syystä osaan eläytyä tunteeseen kun pitäisi tehdä jotain mitä ei ole koskaan tehnyt ja jos kysyy neuvoa niin vastaukset on lajia "Se on ihan helppoa! Teet vain!" ilman että kukaan viitsii tähdentää että _miten_.
 
Mutta ettekö pääse kauppaan vuorokauden sisällä? Kyllä ne pesulaput toimii ihan hyvin muutamankin päivän jos on pakko.
No mulle tulee kyl mieleen, että läheisistä kaupoistakin voi olla sähköt pois. Justiinsa oli lehdessä vaikka kuinka paljon juttua, kuinka kaupat oli kiinni sähkökatkojen vuoksi vähän siellä sun täällä. Itse en ainakaan kotona osaisi pitää suurta varastoa puhdistuspyyhkeitä kun sellaisia en ole koskaan arjessa käyttänyt lasten kanssa, en pienten, enkä varsinkaan nyt isojenkaan kun ikää on jo 5+.
 
"vieras"
Kaverini paistoi ensimmäistä kertaa jauhelihaa, niin oli murentanut jauhelihan käsin pienen pieniksi muruiksi pannulle. Ei ollut hoksannut, että sen voi murentaa vaikka puuhaarukalla.
 

Yhteistyössä