Nyt tuli esiteinille itkut taas lahjoista..voi huoh sentään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tinttinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli mielestäsi olisi sitten ollut parempi antaa pojalle vaan elokuvalippu ja lahjakortti kuin nuo hyötylahjat siihen lisäksi? Koska aloittajahan jo totesi että a) ne hyötytavarat olisi ostettu joka tapauksessa, jouluksi tai muuten ja b) muuhun ei noiden lisäksi ollut varaa.

• Tykkää
Reactions: Saraella
[QUOTE="Kifa";25304251]Eli mielestäsi olisi sitten ollut parempi antaa pojalle vaan elokuvalippu ja lahjakortti kuin nuo hyötylahjat siihen lisäksi? Koska aloittajahan jo totesi että a) ne hyötytavarat olisi ostettu joka tapauksessa, jouluksi tai muuten ja b) muuhun ei noiden lisäksi ollut varaa.[/QUOTE]

Nooby,onko sun mielestä ok paketoida/naamioida ranskanleipä tai joulukinkku lahjaksi? Noi hyötytavarat ei ole lahjoja vaan naamioitu lajhaksi lahjanpuuttuessa.

Nooby,onko sun mielestä ok paketoida/naamioida ranskanleipä tai joulukinkku lahjaksi? Noi hyötytavarat ei ole lahjoja vaan naamioitu lajhaksi lahjanpuuttuessa.

Mä oon kans sitä mieltä että äiti= ap olisi viisaana käyttänyt tuon rahan vaikka lahjakorttina johonkin liikkeeseen josta poika olisi itse voinut valita mieleisensä lahjan.
Mä kans muistan mitl tuntui saada lahjoja, joita ei edes halunnut/tarviinut koska niitä sai muutenkin.

Harmi että joulun ilo on jäänyt kaupallisuuden jalkoihin. Ja siksi joulusta on tullu painajainen niille jolla ei rahaa krääsään. Mutta turhahan sitä on teineille selittää.

Jännä juttu, miten eri tavoin ihmiset suhtautuu. Meillä on aina, siis ihan aina, annettu joululahjaksi myös jotain hyödyllistä. Ja kun ikää tulee lisää, niin yhä enemmän juuri jotain hyödyllistä.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25304456:
Jännä juttu, miten eri tavoin ihmiset suhtautuu. Meillä on aina, siis ihan aina, annettu joululahjaksi myös jotain hyödyllistä. Ja kun ikää tulee lisää, niin yhä enemmän juuri jotain hyödyllistä.

Nyt olikin kyse 12 vuotiaasta, joka ei vielä välttämättä ymmärrä hyödyllisen päälle. Mä ymmärrän että krääsää ei kantsi ostaa, mutta kun kyse on näinkin pienistä, niin jotakin extralukusuta olisi kiva saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25304456:

Samoin :) Tytär täyttää 2 vkon kuluttua 14v, ja kovasti toivoi pussilakanoita, pesuainesettiä ym. hyödyllistä, kun sukulaiset kyselivät. Muutaman lahjan sai ja oikein tyytyväinen oli...

Jos lahja ei saa olla hyötytavaraa niin sitten en itse haluaisi lahjoja lainkaan koska en kaipaa kaappiini mitään turhaa romua. Kyllä minäkin ostan miehelleni kalsareita ja deodoranttia lahjoihin ja aina on tykännyt kun niitä kerran tarvii ja toisaalta arvostaa että olen nähnyt vaivaa löytääkseni juuri hänelle mieluisan kuosin tai tuoksun ja vielä paketoinut nätisti ja tehnyt kivan kortin.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja zädäm harmaana;25304482:
Nyt olikin kyse 12 vuotiaasta, joka ei vielä välttämättä ymmärrä hyödyllisen päälle. Mä ymmärrän että krääsää ei kantsi ostaa, mutta kun kyse on näinkin pienistä, niin jotakin extralukusuta olisi kiva saada.

Mie ole dinosaurusten aikainen, mutta jotenkin olen koettanut kasvattaa niin, että joulu on ihan muutakin kuin ekstraluksusta... En itsekään odota muuta kuin yhdessäoloa ja hyvää ruokaa, tytölle taisi kokokohta olla aattoaamun ratsastuslenkki. Koskaan ei ole lahjoista marissut, kun ei niitä ikinä ole hirveästi tullut - pitkin vuotta ostetaan mitä tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja zädäm harmaana;25304482:
Mun lapsiraukat ovat saaneet hyödyllisiä lahjoja jo heti ekasta joulustaan lähtien. Mutta mä ymmärrän kyllä, että tämän päivän 12-vuotiaalle voi ottaa koville, jos ei saa lahjaksi mitään toivomaansa. Pidän silti erittäin ikävänä asiana sitä, jos ystävyyssuhteet ovat kiinni lapsen saamista lahjoista.

[QUOTE="sipsi";25304496]Mie ole dinosaurusten aikainen, mutta jotenkin olen koettanut kasvattaa niin, että joulu on ihan muutakin kuin ekstraluksusta... En itsekään odota muuta kuin yhdessäoloa ja hyvää ruokaa, tytölle taisi kokokohta olla aattoaamun ratsastuslenkki. Koskaan ei ole lahjoista marissut, kun ei niitä ikinä ole hirveästi tullut - pitkin vuotta ostetaan mitä tarvitsee.[/QUOTE]

Mä olen kans fossiiliajalta. Eikä kaikkien lahjojen tartte olla "luksusta", mutta 12 vuotias on kuitenkin lapsi (vaikka häneltä voi odottaa joissakin asioissa "aikuismaista" suhtautumistapaa ) ja aina ne hyötylahjat eivät ole sitä, joten mun mielestäni kyl ton ikäiselle voi vaikka sujauttaa 10-20 euroa "luksusta" niiden hyötylahjojen sekaan.

[QUOTE="Kifa";25304509]Eikä kai täällä missään sanottu että ne kalsarit ja saippuat sinänsä olisivat pojalle epämieluisia olleet vaan se harmitti kun ei saanut niitä statuslahjoja.[/QUOTE]

Niin, kuitenkin mielestäni parempi, ettei saanut - jos niihin ei ollut varaa. Elämähän on sitä, että ostetaan se mihin raha riittää. Viimeistään aikuisena se tulee eteen... Kyllä minä ainakin olen suoraan sanonut, että kaikkeen ei raha riitä. Ja ikinä en velalla lahjoja ostaisi, enkä haluaisi kenenkään minullekaan ostavan. Ja haloo, poika kuitenkin SAI joululahjoja, useammankin paketin.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Nimenomaan. Useimmilta tuntuu täällä menneen ihan ohitse että poika siis sai sen lahjakortin ja leffalipun mikä olikin juuri se määrä "luksusta" mihin äidillä oli varaa, ja sitten lisäksi ne hyötyjutut ( jotka olisi ostettu joka tapauksessa ) jotta määrä ei näyttäisi niin pieneltä mikä on ihan ymmärrettävä ajatus. Jos asiasta olisi etukäteen puhuttu ja pojalla olisi ollut vähän realistisempi käsitys äidin rahatilanteesta niin olisi voinut pitää tuota ihan kuvana lahjamääränä, nyt vain odotti liikoja.

• Tykkää
Minuakin vähän ihmetyttää miksi ne lapaset ja pesuainesetit olisivat jotenkin huonompia lahjoja. Itselläni tyttö 13v joka sai joululahjaksi uuden toivomansa kännykän (maksoi 100€) ja sen lisäksi toivoi myös juuri noita kylpyainesettejä, villasukkia, lapasia, muumimukeja, "tuubihuiveja" ja sen sellaisia. Niin että aika monikin nuori toivoo sellaisia lahjaksi, en usko että ne välttämättä apn pojan mielestä huonoja olivat olleet, häntä oli vain harmittanut lahjojen vähyys ja se, että mitä kaverit sanovat. Ihan ymmärrettävää, vaikka toisaalta äiti toimi tilanteessa oikein.

• Tykkää
Oon itse sitä mieltä, että lahjaksi on kiva saada ja antaa jotain sellaista mitä ei itse välttämättä raaski ostaa. Ei mitään täysin turhaketta, mutta jotain sellaista "arjen ylellisyyttä". Tytöille toi on sinällään helpompi, kun jotkut vartalovoit ja tuoksut on aina sellaisia kivoja juttuja.

Ymmärrän sen, että poikaa harmittaa omat lahjat jos kaverit saa iphoneja sun muita useiden satojen tai jopa tuhansien eurojen arvosta. Mutta jos perheellä ei oo rahaa, niin sit ei oo. Ja vaikka olisikin, niin kyllä suuri osa nykynuorista saa aivan törkeen paljon liikaa lahjoja!

Olisin yrittänyt metsästää jotain jännempää vaikka huutonetistä tai kirppareilta jos on tiukkaa. Ymmärrän kyllä että ne lapaset ehkä lämmittää käsiä mutta ei mieltä jos joka paketti on vain tuota normaalia käyttötavaraa, jota ostettaisiin muutenkin. En kyllä ostaisi pojalle lahjakorttia vaateliikkeeseen, ellei sitten se olisi ollut niiden pipojen tilalta, että saa itse valita mieleisensä, mutta en toki tunne tätä poikaa.

Hyvä juttu että opetetaan pärjäämään ja tyytymään siihen mitä on, mutta kannattaisi vähistä varoista tosiaan etukäteen sopia siihen hintahaarukkaan jotain yhtä mieluisaa toivetta, että edes yksi lahja nostattaisi kunnon JES!-fiiliksen. Ei meilläkään osteta PS3:sta vaikka hirveitä pelaajia ollaan, mutta paljon ostetaan PC-pelejä esim. nyt Steamin joulualesta.

[QUOTE="Kifa";25304487]Jos lahja ei saa olla hyötytavaraa niin sitten en itse haluaisi lahjoja lainkaan koska en kaipaa kaappiini mitään turhaa romua. Kyllä minäkin ostan miehelleni kalsareita ja deodoranttia lahjoihin ja aina on tykännyt kun niitä kerran tarvii ja toisaalta arvostaa että olen nähnyt vaivaa löytääkseni juuri hänelle mieluisan kuosin tai tuoksun ja vielä paketoinut nätisti ja tehnyt kivan kortin.[/QUOTE]

Katsos siinä onkin ero, että kuka toivoo. Kyllä minäkin ostin joululahjaksi miehelleni juurikin alusvaatteita, deodoranttia ja hajuvettä, koska hän toivoi jotain hyödyllistä, eikä turhaa krääsää. Mutta koska on joulu, halusin antaa hänelle pientä luksusta, enkä hakenut kalsareitä lähimmästä tarjoustalon alennuskorista tai dödöksi valinnut sitä parin euron Rexonaa. Mutta minä haluan, että minun lahjoistani jää jokin pidempiaikaisempikin muisto, siksi annoin hyödyllisten lahjojen lisäksi myös uuden kellon, josta tiesin mieheni pitävän, koska on katsellut sitä jo jonkun aikaa.

Tiedostan, että on ihmisiä, joilla rahat ovat hyvin tiukilla, mutta silloin sitä voisi keskittää lahjansa laatuun eikä määrään ja ajatella sitä lahjansaajaa, mistä juuri hän voisi pitää. Mitä varattomampi, sitä enemmän täytyy suunnitella etukäteen. Pitikö ne kalsarit ja saippuat ostaa juuri nyt, eikö niitä olisi voinut ostaa tammikuun palkasta?

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja Soppakauhatäti;25304837:
Minuakin vähän ihmetyttää miksi ne lapaset ja pesuainesetit olisivat jotenkin huonompia lahjoja. Itselläni tyttö 13v joka sai joululahjaksi uuden toivomansa kännykän (maksoi 100€) ja sen lisäksi toivoi myös juuri noita kylpyainesettejä, villasukkia, lapasia, muumimukeja, "tuubihuiveja" ja sen sellaisia. Niin että aika monikin nuori toivoo sellaisia lahjaksi, en usko että ne välttämättä apn pojan mielestä huonoja olivat olleet, häntä oli vain harmittanut lahjojen vähyys ja se, että mitä kaverit sanovat. Ihan ymmärrettävää, vaikka toisaalta äiti toimi tilanteessa oikein.

Koska ap:n lapsi on poika, eikä ole kiinnostunut räteistä?

Tytöille on siinä mielessä helpompaa ostaa vaatteita, koska tytöille usein "kelpaavat" tyyliin h&m, only, vero moda jne. Pojilla on usein tarkempaa, että merkki on just eikä melkein. Täytyy olla Carharttia, Converseä, Osirista, Volcomia ja mielellään niin että merkki myös kunnolla näkyy. Näin siinä 11-15 vuoden iässä, kunnes se oma tyyli muotoutuu.

No muuhun puuttumatta niin mietin tuota lahjakorttia että 15 eurolla ei kyllä paljonkaan mitään saa edes alesta kun ne makeet hupparit taitaa yleensä maksaa aika paljon puhumattakaan farkuista.
Ja oliko se pipo sellainen mistä nuoret pitää vai ihan peruspipo?
Mä ymmärrän sun lasta mutta ymmärrän myös sinua äitinä.Kaikki lapsethan odottaa jotain spesiaalia jouluna ja synttäreillä, miksi ei todellakin katsoisi vaikka sieltä Huutonetistä tai keltaisesta pörssistä sitä pelikonetta, niin olisin itse tehnyt ja alkanut jo syksyllä metsästämään sitä. En minäkään sellaista ehkä uutena raaskisi ostaa mutta käytettynä niitä voi saada tosi edukkaasti.

• Tykkää
Jos sillei oo pelikonsolia niin miksei vois ostaa vaikka pleikkari kakkosta käytettynä. noin niinkun aluks kun rahatilanne on tiukka. senjälkeen jos ei kelpaa niin voi jo sanoa lasta kiittämättömäksi. kaiken ei tarvitse olla uutta.
Apua ei! Näin pelaaja ihmisenä en todellakaan suosittelisi ostamaan jotain toista suhteellisen kallista VANHEMPAA konetta siksi että "Tämän nyt on kelvattava kun on halvempi ja jos ei kelpaa niin ompa kiittämätön kakara." Se on täysin eriasia tuo kakkos kone kuin kolmonen. Se on vähän kuin antaisi lahjaksi viimevuoden änärin! LOLOLOL.

Jos on omista lahjuksistani kyse otan mielummin sen yhden halutun lahjan kuin viisi sellaista mitä en tarvitse/halua. Oma äitinikään ei voi tätä ymmärtää. Jos pyydän lakanat se ei hänelle kelpaa vaan pitä väen vängellä keksiä jotain muita lahjoja koska lakanat eivät olleet hänen ideansa. Mua suututtaa niin kovasti ja oon just sellainen kiittämätön pettynyt kakara. Meikä on kaksvitonen ja äiti haluaa edelleen ostaa minulle joululahjan muttei sellaista mitä haluan vaan sellaisen minkä hän haluaa antaa. Ja tämä lahja ei ollut edes rahasta kiinni vaikka monilla muilla olisikin. Mielestäni lasten toive on otettava huomioon.

En tarkoita sitä että pitäisi ostaa se kallis ps3 (joka muuten maksaa ainakin GameStopilla 289,90e uutena+uusi peli kympillä) mutta pistää sitten vaikka säästöön pieniä summia ja kehottaa lastakin laittamaan säästöön rahaa. Itsekkin pelasin lapsena naapureilla ja oli muuten kivaa ja sai uusia kamujakin. ;)

Eli pointtini, yksi toteutettu toive on parempi kuin useampi toteutettu ei toive. Raha rajoittaa mutta onneksi ensi jouluun on vuosi aikaa säästää sitä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="tinttinen";25298492]Ap täällä.

Kallein lahja oli 15€ lahjakortti Seppälään. Muut lahjat minulta olivat suihkusaippuasetti, koulutarvikepaketti, kalsarit ja elokuvalippu. Nuo loput kustansivat noin 20€. Ja sitten vielä se pipo (minusta ihan nätti, turkoosi "teinipipo") sekä poikien sukat ystävältä, mummolta tummanvihreät lapaset. Sekä tietenkin myös yksi konvehtirasia, se oli mummolta ja oikeastaan tarkoitettu minulle, mutta annoin sen pojalle koska en itse niin paljon suklaasta välitä.
Kaiken kaikkiaan lahjojen hinnaksi tulee ehkä noin 45 euroa.

Muut sukulaiset ovat niin kaukaisia eivätkä halua lahjoa. Minulla ei paljoa ole ystäviä ja toinen mummo sekä ukit eivät tykkää antaa lahjoja, koska heillä on niin pienet tulot ja he eivät pidä lahjoja tärkeänä.QUOTE]

Miksi lapsen isä, hänen vanhempansa ja pojan kummit eivät ottaneet osaa pojan joululahjahankintoihin? Tai sisaruksesi jos sinulla sellaisia on?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25305652:
Koska ap:n lapsi on poika, eikä ole kiinnostunut räteistä?

Tytöille on siinä mielessä helpompaa ostaa vaatteita, koska tytöille usein "kelpaavat" tyyliin h&m, only, vero moda jne. Pojilla on usein tarkempaa, että merkki on just eikä melkein. Täytyy olla Carharttia, Converseä, Osirista, Volcomia ja mielellään niin että merkki myös kunnolla näkyy. Näin siinä 11-15 vuoden iässä, kunnes se oma tyyli muotoutuu.
Tässä on kyllä ihan kasvatuksen paikkakin. Mun poikani ei ole ikinä hinkunut merkkivaatteiden perään eikä ole kyllä tytärkään. Mutta en ole minäkään. Nämä ovat asioita, jotka lähtevät vanhempien arvomaailmasta ja tavasta, millä lapsiaan kasvattavat. Jos vanhempienkin asenne on se, että täytyyhän lapsen saada, kun kerran kavereillakin on, niin mun mielestä ollaan metsässä. Nuori voi aivan hyvin löytää oman pukeutumistyylinsä ilman kalliita merkkejä vaatteen sisäsaumassa.

Tässä on kasvatuksen paikka myös niille vanhemmille, joilla on varaa ostaa lapsilleen merkkivaatteita ja muuta kallista sälää. Sen oman natiaisensa kun voi opettaa ymmärtämään, että perheitä on erilaisia eikä ystävyys- tai kaverisuhde saa koskaan perustua siihen, mitä toinen omistaa ja mitä ei. Lapselle opetetaan myös, että kenenkään vaatteita, kännykkää tms ei halveksita eikä niiden vuoksi toisia kiusata. Lapselle opetaan myös, että jos kaveria kiusataan, niin silloin asetutaan sen kaverin puolelle eikä hiljaisten hyväksyjien puolelle. Eikä tee pahaa opettaa lapselleen sitäkään, että kun kerran sinulla on, voit lainata sitä välillä kaverillesikin.

Tämä ketju on aika hämmentävä. Ymmärrän kyllä, että vielä 12-vuotias voi tuntea pettymystä saamistaan lahjoista, se on inhimillistä. Tai pettymystä saamattomista lahjoista.. mutta minusta on outoa, että ajatellaan siten, että vanhemman velvollisuus olisi ostaa lapselle kallita lahjoja, silloin kun niihin ei ole varaa.. ja että voisi vaikka velkaantua ostaakseen lahjoja, joilla lapsi voi mukamas lunastaa paikkansa kaverimaailmassa. Tiedän, että nuoret kaipaavat kipeästi kavereittensa hyväksyntää, mutta mielestäni aikuinen voi yrittää kasvataa lastaan myös siten, ettei tämä liiaksi tavoittelisi ainakaan sellaista hyväskyntää, jota vaatteilla ja merkkikännyköillä ns. ansaitaan.
Ja ainakin opettaa omaa lastaan siihen, ettei kaverin arvo ole riippuvainen siitä, kuinka varakkaita hänen vanhempansa ovat, eikä siitä, miten hulppeasti kaveri asuu, pukeutuu tai tuhlaa rahaa viihde-elektoriniikaan.

Enkä ymmärrä sitäkään, mitä pahaa on hyötylahjoissa. Minun lapseni ovat aina niitä saaneet, ja heille taas hyötylahjat ovat olleet mieleen. Sukat paketissa ovat olleet mielekäämpi saada kuin sukat ilman pakettia.

• Tykkää

Yhteistyössä