Ja muille palstan kukkahattutädeille kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miiskalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miiskalle

Vieras
Te väitätte että kukaan ei ajaisi busseja tai siivoaisi ellei olisi somaleita Suomessa. Miten sitten ennen vanhaan riitti kaikkialle suomalaisia työntekijöitä?

Ajat on muuttuneet eikä paluuta enää ole. Nyt minä en suostuisi menemään töihin siivoamaan tai ajamaan bussia, KOSKA niitä mamuja on niin paljon ja joka paikka turvaton. En todellakaan suostuisi tekemään kenenkään somalin kanssa töitä. Moni ajattelee samoin. En uskaltaisi. Moni muukaan ei uskalla. Että se siitä teoriasta että ei kelpaa työt.

Asutteko te edes pk-seudulla tai Tampereella, Turussa, paikoissa joissa maahanmuuttajia, etenkin somaleita on paljon? Tuskin asutte.

Ne ketkä eivät ole joutuneet millään lailla kärsimään somaleista, eivät näköjään pysty ajatuksen tasolla menemään kuvitteellisiin tilanteisiin millaista se olisi. Vaikka esimerkkejä on kerrottu lukuisat kerrat. Onko empatiakyvyssänne jotain vikaa?

Suomi olisi huomattavasti parempi maa ilman somaleita. He eivät ole sopeutuneet 20 vuodessa tänne, eivätkä tule sopeutumaan. Muutama hassu sopeutuja ei riitä.

Mun työpaikka on ihan täynnä mamuja. Siivoja meillä kyllä on ihan paikallinen :D
Ei mua mamut täällä vaivaa laisinkaan. Päinvastoin on tosi hienoa olla kaikkien näiden ihanien ihmisten kanssa töissä <3

• Tykkää
Reactions: tonttuilija
Te väitätte että kukaan ei ajaisi busseja tai siivoaisi ellei olisi somaleita Suomessa. Miten sitten ennen vanhaan riitti kaikkialle suomalaisia työntekijöitä? Mä en ole nähnyt yhtään ulkomaalaista bussin ratissa ( mistä muuten erotat mamun, tai suomessa syntyneen? )

Ajat on muuttuneet eikä paluuta enää ole. Nyt minä en suostuisi menemään töihin siivoamaan tai ajamaan bussia, KOSKA niitä mamuja on niin paljon ja joka paikka turvaton. En todellakaan suostuisi tekemään kenenkään somalin kanssa töitä. Moni ajattelee samoin. En uskaltaisi. Moni muukaan ei uskalla. Että se siitä teoriasta että ei kelpaa työt. Mamu = somali? Ennakkoluulotko pelottaa?

Asutteko te edes pk-seudulla tai Tampereella, Turussa, paikoissa joissa maahanmuuttajia, etenkin somaleita on paljon? Tuskin asutte. Somaleista en tiedä. Mutta suhtiso yliopistokaupunki, missä ulkomaalaisia näkee paljon. Ja vastaanottokeskus löytyy myös. Olen siellä joskus ollut töissäkin..

Ne ketkä eivät ole joutuneet millään lailla kärsimään somaleista, eivät näköjään pysty ajatuksen tasolla menemään kuvitteellisiin tilanteisiin millaista se olisi. Vaikka esimerkkejä on kerrottu lukuisat kerrat. Onko empatiakyvyssänne jotain vikaa? Edelleen ihmettelen vain tätä somaleiden nostamista esiin? Ja se' että yksi tekee jotain, ei ole yleistyksen arvoinen asia

Suomi olisi huomattavasti parempi maa ilman somaleita. He eivät ole sopeutuneet 20 vuodessa tänne, eivätkä tule sopeutumaan. Muutama hassu sopeutuja ei riitä.
Linkkiä tähän. Pelkkä mututietous ei riitä faktaksi

Somalit eivät ole ainoita maahanmuuttajia. Omasta mielestäni tarvitsemme enemmän korkeastikoulutettuja maahanmuuttajia kuin matalasti koulutettuja, mutta se on palkkaajien asia. Yrittäjyys on taas hieno asia, oli perustaja sitten maahanmuuttaja tai suomalainen.

Silti meidän tulee yrittää auttaa apua tarvitsevia, vaikka he eivät olisi suomalaisia. Esimerkiksi Ahtisaari ja Haavisto ovat tehneet tässä hyvää työtä, pakolaisten vastaanottaminen on vain pieni osa tätä työtä.

Asutteko te edes pk-seudulla tai Tampereella, Turussa, paikoissa joissa maahanmuuttajia, etenkin somaleita on paljon? Tuskin asutte.
Asun.

Enkä ole joutunut kärsimään somaleista. Mutta en haluaisi asua somaliperheen seinänaapurina. Ehkä juuri siksi en ole joutunut kärsimään, kun en ole asunut heidän naapurinaan?

Mun somalikokemukset on sangen vähäisiä ja positiivisia. Bussikuskeina on heikäläisiä ollut, ja muutaman tunnen hieman henkilökohtaisemmalla tasolla (tyyliin lapsen kaverin isä).

Enkä mä välttämättä lisää kokemuksia kaipaakaan. Saako niin sanoa? Sanoin silti.

Ja minulle somali on nimenomaan somali, ei synonyymi maahanmuuttajalle.

• Tykkää
Minä en ole ulkomaalaisvihaaja, olen somali-inhoaja, eivätkä somalit ole yhtä kuin mamut. Luulisi sen kaikkien ymmärtävän.

Musta on hienoa että tänne on tullut työtä tekeviä eurooppalaisia, Aasian maista ihmisiä jne. Islamin uskoiset naisten alistaja-kulttuurista tulevat eivät vain ole sopeutuneet.

Asun.

Enkä ole joutunut kärsimään somaleista. Mutta en haluaisi asua somaliperheen seinänaapurina. Ehkä juuri siksi en ole joutunut kärsimään, kun en ole asunut heidän naapurinaan?

Mun somalikokemukset on sangen vähäisiä ja positiivisia. Bussikuskeina on heikäläisiä ollut, ja muutaman tunnen hieman henkilökohtaisemmalla tasolla (tyyliin lapsen kaverin isä).

Enkä mä välttämättä lisää kokemuksia kaipaakaan. Saako niin sanoa? Sanoin silti.

Ja minulle somali on nimenomaan somali, ei synonyymi maahanmuuttajalle.

Hienoa Anatolia että sulla on rohkeutta myöntää kantasi. Harva kehtaa. Pelätään leimautuvansa negatiivisesti. Jokainen ystävä- ja tuttavapiirissäni ajattelee samoin kuin minä asioista, eli emme inhoa kaikkia mamuja, matkustelemme mielellään ulkomaille ja valittuihin kohteisiin, emme Lähi-itään tai Afrikkaan. ;)

Hienoa Anatolia että sulla on rohkeutta myöntää kantasi. Harva kehtaa. Pelätään leimautuvansa negatiivisesti. Jokainen ystävä- ja tuttavapiirissäni ajattelee samoin kuin minä asioista, eli emme inhoa kaikkia mamuja, matkustelemme mielellään ulkomaille ja valittuihin kohteisiin, emme Lähi-itään tai Afrikkaan. ;)
Mä matkustaisin kyllä ihan mielelläni Afrikkaan ja Lähi-Itäänkin. Tai siis olen matkustanutkin. Ja olen muslimin kanssa naimisissa.

Ei se sitä tarkoita, että haluaisin rajat auki ja vapaan maahanmuuton, tai ettenkö olisi ennakkoluuloinen tiettyjä etnisiä ryhmittymiä kohtaan (romanit nyt esimerkiksi, ja somalit) kaiken kuulemani (ja näkemänikin) perusteella. Tai ettenkö haluaisi ulkomaalaisia rikollisia poistettavaksi maasta.

En mä rasistikaan kyllä ole. Suht koht realisti ehkä. On muitakin vaihtoehtoja kuin ääripäät eli totaalinen kukkahattutätiys tai ankara muukalaisviha.

• Tykkää
Vain muutamia esimerkkejä mainitakseni, se on kumma kun istut metrossa tai bussissa, siellä on ihan rauhallista, sitten tulee 2 somalia ja koko bussi raikaa. Eivät ole sopeutuneet, äänen käyttö, järjen käyttö?

Päiväkodeissa ja kouluissa kiusaajat on lähes aina somaleita (tietysti muitakin, mutta ilman somaleita, kiusaamista olisi paljon vähemmän).

Työkaverina oli keikalla kaksi eri somalinaista. Toinen varasti vakkarin työkengät jalkaansa ja toinen lähti kesken päivän jonnekin, tuli takaisin ja sanoi että lähti ostamaan itselleen hansikkaita. Wow.

Somalilapsi kiusasi muita lapsia järkyttävästi, muut eivät tykänneet siitä vaikka teimme kaikkemme että se oppisi leikkimään muiden kanssa eikä jäisi ulkopuolelle. Somalilapsen isä haukkui meidät pataluhiksi, paskoiksi hoitajiksi. Tuntuu että jokaiselta somaliperheeltä puuttui kuri ja käytöstavat.

Kaksi kertaa on kotihoidossa olevaa lastani fyysisesti kiusattu, kummallakin kerralla ollut somali. Yllätys? Ei, vaan jatkoa ikävään sarjaan. Ilman syytä tönäisi leikkipuistossa kumoon, toinen oli kun yhtäkkiä juoksi jostain ja pamautti lelupesäpallomailalla selkään. Ja turhaanko pelkään laittaa lastani Helsingissä päiväkotiin tai kouluun, kun jo kotihoidossa tällaista tapahtuu vaikka siinä vieressä olin, onneksi. Mutta nämä olivat ilman vanhempia puistossa joten en päässyt vanhemmille sanomaan, tosin tuskin olisivat mitään ymmärtäneetkään saati välittäneet.

Sitten sellainenkin asia että saan migreenin tietynalaisista hajuista, enkä voinut enää työskennellä päiväkodeissa koska somalit käyttävät jotain voimakasta imelää hajustetta, joka laukaisi migreenin. Pahinta oli jos äidit hakivat lapsia joukolla, se haju tulvi koko käytävään ja jäi pitkäksi aikaa. Mutta ihan hoitolasten vaatteet ja hiukset haisivat tälle imelälle hajulle josta sain migreenin.

Nyt minä en suostuisi menemään töihin siivoamaan tai ajamaan bussia, KOSKA niitä mamuja on niin paljon ja joka paikka turvaton.

Suo anteeksi, mutta vaikutat aika hysteeriseltä. Voisitko kertoa jotain käytännön esimerkkejä tästä turvattomuudesta (muutakin kuin Iltis-lööppejä tai persupropagandaa)?

Tiettyjen maahanmuuttajaryhmien sopeutuminen/kotouttaminen on kyllä epäilemättä epäonnistunut, mutta syytä löytyy kyllä myös kantaväestöstä itsestään. Pelätään keltaisen lehdistön luomia mörköjä eikä tohdita sanoa edes päivää maahanmuuttajanaapurille. Sopeudu ja kotoudu siinä sitten, kun natiivit eivät edes uskalla katsoa silmiin.
Kyllä, olen asunut Suomen suurimmissa kaupungeissa, minulla on ollut maahanmuuttajanaapureita ja olen ottanut parin kanssa yhteen "kulttuurien törmätessä".
Viime kädessä on kai kyse siitä, halutaanko Suomeen ottaa pakolaisia vai ei. Jos ei oteta, silloin Suomi ei ole mielestäni kummoinen sivistysvaltio. Suomalaiset ovat muutenkin niin sisäänpäin kääntynyttä ja juroa kansaa, että jotain kosketusta muihin kulttuureihin on luotava vaikka keinotekoisesti, ettei Suomesta tule uutta Pohjois-Koreaa :D
Hyvää joulua kaikille!

Asun kyllä pääkaupunkiseudulla, vaikkei Suomen pääkaupungista olekaan kysymys. Maahanmuuttajia täällä on todella paljon - oma perheeni yhtenä esimerkkinä ja siksi näen maahanmuuttajat ihan eri asiana kuin pelkät somalit. Maahanmuuttajat ovat vain ihmisiä jotka ovat lähteneet toisesta maasta, kuka mistäkin syystä ja sitten opetelleet uuden kielen, hankkineet ammatin, työllistyneet jne. Näin pääsääntöisesti, vaikka toki väliinputoajia ja suoraan rikollisiakin löytyy sekä luonnollisesti maahanmuuttajaongelmiakin.

Somaleista on varsin vähän kokemusta vaikka heitä lähes päivittäin näkee ja vuoden asuin lähiössä joka oli kuuluisa somaliasutuksestaan. Lähemmin olen tutustunut vain pariin työkaveriin joista ei ole kuin positiivista sanottavaa, muutenkaan ei ole negatiivisia kokemuksia.

• Tykkää
Reactions: Horuksen silmä
: / Minua inhottaa, kun jo parina päivänä peräkkäin on afrikkalainen mies alkanut huudella perään. Siis ihan silloin kun olen ollut kävelemässä päiväaikaan. Viimeksi tänään rautatieasemalla. En tykkää kyllä yhtään.

Somalit eivät ole ainoita maahanmuuttajia. Omasta mielestäni tarvitsemme enemmän korkeastikoulutettuja maahanmuuttajia kuin matalasti koulutettuja, mutta se on palkkaajien asia. Yrittäjyys on taas hieno asia, oli perustaja sitten maahanmuuttaja tai suomalainen.

Silti meidän tulee yrittää auttaa apua tarvitsevia, vaikka he eivät olisi suomalaisia. Esimerkiksi Ahtisaari ja Haavisto ovat tehneet tässä hyvää työtä, pakolaisten vastaanottaminen on vain pieni osa tätä työtä.

Mitäs järkeä on viedä kehitysmailta heidän parhaat osaajansa, juuri ne osaajat jotka pystyisivät nostamaan kehitysmaat suosta?

asun pk-seudulla ja en ole kertaakaan joutunut pelkäämään mamua millään muotoa..kukaan ei ole huudellut perään eikä muutakaan kammottavaa ole tapahtunut..
se,että mamuja näkee siivoojan ja bussikuskin ammateissa enemmän,johtuu ihan siitä että suomalaisille ei kelpaa enää ne hommat ( toiset ovat mieluummin kotona sossun rahoilla ),kun on liian raskasta ja palkka työhön nähden aivan törkeän alhainen..ja ei,oma mieheni ei ole kummankaan ammattiryhmän hommissa,ennenkuin joku harmaa olevinaan viisaana alkaa huutelemaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25288376:
Asun Tampereella, enkö ole koskaan joutunut ongelmiin mamujen kanssa. Suomalaisten kanssa sitäkin enemmän. Yksikään somalialainen ei ole vaikeuttanut elämääni, moni suomalainen kylläkin.

Poliisi epäilee: Tampereen tuhopoltto meni pieleen
Torstai 25.11.2010 klo 19.51
Poliisi haluaa, että pizzerian omistaja ja tämän veli vangitaan.

Pizzarian yläpuolella olevan Love Hotelin portaat tuhoutuivat tulipalossa. (OSSI AHOLA)LUE MYÖS
Pizzerioiden omistajat pelkäävät vastaiskua
Tampereen rajun kerrostalopalon sytyttäjien tarkoituksena tuskin oli aiheuttaa laajaa tuhoa. Poliisin mukaan tarkoituksena oli vahingoittaa vain pizzeriaa, josta palo alkoi.

Poliisi vaatii tuhopolttoon liittyen vangittavaksi pizzerian omistajan sekä tämän veljen. Lisäksi poliisi on pidättänyt kaksi muuta tapauksen vuoksi kiinni otettua miestä.

Tutkintaa johtavan rikoskomisario Hannu Kallioniemen mukaan vaikuttaa siltä, että epäillyt ovat nyt koossa.

- Epäillyt tuntevat toisensa, mutta en voi vielä kertoa mikä on kahden muun miehen suhde pizzeriaan. Ainakin osa epäillyistä on ulkomaalaistaustaisia, sanoo Kallioniemi.

Omistaja ja pizzeriassa silloin tällöin työskennellyt veli ovat taustaltaan ulkomaalaisia. Ovatko kaksi muuta siis syntyperäisiä suomalaisia?

- Heidän osaltaan tutkinta on alkuvaiheessa, enkä siksi vielä sano mitään heidän taustastaan, tutkinnanjohtaja vastaa.

Veljesten vangitsemisoikeudenkäynti on perjantaina Pirkanmaan käräjäoikeudessa. Siitä, esitetäänkö kahta muuta pidätettyä vangittavaksi, poliisi aikoo päättää perjantaina.

"Epäiltyjen roolit epäselviä"

Varhain maanantaiaamuna syttynyt tulipalo aiheutti kolmen ihmisen kuoleman Hämeenkatu 10:ssä sijaitsevassa kerrostalossa. He menehtyivät savuun, jota levisi porraskäytävään.

Alakerran pizzeriasta alkanut palo tuhosi myös useita muita talossa toimineita ravintoloita. Kymmeniä asukkaita joutui evakkoon.

Rikoskomisario Kallioniemen mukaan ilmeistä on, että polttajan tai polttajien aikomuksena ei ollut aiheuttaa näin suurta tuhoa. Tarkoitus oli vahingoittaa vain pizzeriaa. Miksi, siitä ei poliisilla edelleenkään ole varmuutta.

- Motiivin selvittely on yhä kesken. Myös epäiltyjen roolit ovat epäselviä. Tutkinnassa pyritään selvittämään, ketkä ovat tapahtumiin osallisia ja ovatko he tekijöitä, avunantajia vai jotakin muuta, sanoo Kallioniemi.

Toisin sanoen pizzerian omistajan tai hänen veljensä ei välttämättä epäillä itse sytyttäneen tulipaloa.

Kallioniemen mukaan ei vaikuta siltä, että tuhopolttoon liittyisi jokin muukin rikos - esimerkiksi huumekauppaa tai sen peittelyä. Rikosnimikkeenä on edelleen törkeä tuhotyö, kolme törkeää kuolemantuottamusta sekä useita vammantuottamuksia.

Poliisi epäilee: Tampereen tuhopoltto meni pieleen | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

asun pk-seudulla ja en ole kertaakaan joutunut pelkäämään mamua millään muotoa..kukaan ei ole huudellut perään eikä muutakaan kammottavaa ole tapahtunut..
se,että mamuja näkee siivoojan ja bussikuskin ammateissa enemmän,johtuu ihan siitä että suomalaisille ei kelpaa enää ne hommat ( toiset ovat mieluummin kotona sossun rahoilla ),kun on liian raskasta ja palkka työhön nähden aivan törkeän alhainen..ja ei,oma mieheni ei ole kummankaan ammattiryhmän hommissa,ennenkuin joku harmaa olevinaan viisaana alkaa huutelemaan..

Päivitetty 8.4.2010 18:47, julkaistu 8.4.2010 14:36.

Hyökkääjä raiskasi naista kaksi tuntia keskellä Helsinkiä

STT, MIA PELTOLALähetä palautetta toimittajalle.
Kaksi tuntia kestänyt nuoren naisen raiskaaminen Helsingissä toi 43-vuotiaalle miehelle neljä vuotta vankeutta.

Ulkomaalainen mies hyökkäsi varhain aamulla toissa kesänä Hesperian puiston kävelytiellä naisen kimppuun ja raahasi tämän viereiseen rantakaislikkoon. Siellä hän muun muassa tappamisella uhaten raiskasi uhrinsa. Mies ei ennestään tuntenut naista.

Helsingin hovioikeuden mukaan raiskaus käsitti useita eri tavalla tapahtuneita yhdyntöjä.

Oikeuden mielestä kyse oli raiskauksesta, joka oli tekotavaltaan erityisen moitittava. Tuomion pituuteen vaikuttivat teon laatu, pitkä kesto sekä sen vahingollisuus uhrin kannalta.

Raiskauksesta tuomittu haki Helsingin hovioikeudelta muutosta hänen aiemmin käräjillä saamaansa vankilatuomioon. Mies vaati syytteen hylkäämistä, koska hänen mukaansa sukupuoliyhteydet tapahtuivat ilman väkivaltaa ja uhkausta. Mies myös katsoi, että rangaistus poikkesi yleisestä rangaistuskäytännöstä.

Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomion lopputulosta. Tuomittu joutuu maksamaan uhrille korvausta muun muassa henkisestä kärsimyksestä 9 000 euroa.

Hovioikeus laati salaiseksi määrätystä jutusta julkisen selosteen.

[QUOTE="vieras";25288406]Poliisi epäilee: Tampereen tuhopoltto meni pieleen
Torstai 25.11.2010 klo 19.51
[/url][/QUOTE]

Miten toi tuhopoltto liittyi mun elämääni? Kaikenmaaliset ihmiset tappaa toisiaan, listii perheitään, raiskaa naisia, sytyttää tuhopolttoja. Tampereellakin on sattunut vuosien mittaan useita tuhopolttoja, ja todennäköisesti suurimman osan takaa löytyy ihan suomalainen sytyttäjä.

mun naapurissa asuu somaliperhe, eikä heistä ole mitään harmia ollut. ovat omissa oloissaan, perheen vanhin poika tervehtii kohteliaasti jos sattuu samaan aikaan lähtemään töihin.
lapsen päiväkodissa kolmasosa ryhmän lapsista on somaleita jotka eivät käyttäydy yhtään huonommin kuin muutkaan. meillä töissä on somalihoitajia joista osa tekee työnsä hyvin, osa viettää puolet työpäivästä puhuen puhelimessa ja istuen penkillä poislukien rukoustauot... somalitaksikuskeja en pelkää, eivät ole koskaan käyttäytyneet huonosti. koulukaverina on somalinainen joka pääsääntöisesti opiskelee kuten muutkin.

silti olen sitä mieltä että somalit eivät ole integroituneet suomalaiseen yhteiskuntaan erityisen hyvin. Pysyvät omissa porukoissaan, jopa päiväkodissa somalilapset ovat oma ryhmänsä ja etäisen kohteliaisssa väleissä muiden kanssa. Pihoilla leikkivät lähinnä keskenään.
Töissä somalit ovat omissa oloissaan muiden somalien kanssa aina kuin mahdollista, sama meidän koulussa.
ero chileläisten, iranilaisten, pakistanilaisten, ghanalaiste, vietnamilaisten tai algerialaisten maahamuuttajien kohdalla on todella suuri, siitä huolimatta että täällä myös edellämainittuja on paljon. en tiedä miksi somalit haluavat eristäytyä muista, myös muista maahanmuuttajista.

Yhteistyössä