Nyt apua! Olen keittämässä ensimmäistä kertaa riisipuuroa...

• Viestiketjun aloittaja amatöörikokki
  • Ensimmäinen viesti
amatöörikokki
Kotoa löytyy isona kattilana vain teräskattila. Palaako maito siinä heti pohjaan? Tuleeko riisipuurosta sittenkään mitään? Aattona siis tarkoitus keittää, ja vieraitakin tulossa.

Risellan puuroriisiä ja punaista maitojuomaa olen jo ostanut. Saako niistä hyvän puuron?

Vaikkapa
Laita riisit ensin pieneen määrään vettä, eli ei heti maitoa kattilan pohjalle. Sitten maito sekaan, keitä pienellä lämmöllä ja sekoita usein.

Itse kiitän soijamaidosta, tulee tosi hyvää eikä pala pohjaan!

"aapee"
Ei ole kannellista vuokaa...

Mutta tuota vettä tuossa minunkin ohjeessa kehotettiin laittamaan. Ehkä se siitä sitten puuro syntyy... Jännittää, koska tuhosin jo yhden kattilan tänä syksynä, kun poltin siinä maidon pohjaan...

"vieras"
Millanen pohja siinä kattilassa on? Meilläkin vaan teräskattiloita eikä kunnon paksupohjasta ole,oon keittäny niin että maidon lisäämisen jälkeen n vartin sekottanu koko ajan (samalla tulee vahdittua ettei kuohahda yli),sit kattila pois levyltä ja kansi päälle. N 45 min päästä suola sekaan ja sekotus,jos tuntuu hirmu paksulta niin loraus maitoa lisää. Hyvä puuro tulee eikä pääse palamaan pohjaan.

Toinen,vielä helpompi on uuniriisipuuro,mutta mä en tykkää siitä kuoresta mikä siihen väkisin tulee :)

[QUOTE="aapee";25281325]Ei ole kannellista vuokaa...

Mutta tuota vettä tuossa minunkin ohjeessa kehotettiin laittamaan. Ehkä se siitä sitten puuro syntyy... Jännittää, koska tuhosin jo yhden kattilan tänä syksynä, kun poltin siinä maidon pohjaan...[/QUOTE]

voi tehdä ilman kanttakin. mulla ei ol ikinä kansi

"aapee"
Ihan tavallinen pohja kai siinä on, ei mitään erityispaksua. Ehkä mäkin teen noin, että sekoitan jatkuvasti vartin verran ja otan sitten suosiolla pois liedeltä. Kiitos vinkistä.

No,
[QUOTE="aapee";25281351]Ei mulla ole sopivaa astiaakaan. On vain lasagnelle sopiva uunivuoka, eli sellainen iso mutta matala, ei mitään patamaista juttua.[/QUOTE]

voi siinäkin tehdä,laittaa vaikka folion päälle.

"anu"
No mitä jos kävisit ostaas vuuan? Ei maksa montaa euroa ja sitä voit käyttää sit muuhunkin uuniruokaan. Uunissa tehfy riisipuuro on se ainut ja oikea. Ei kattilalle, sanon minä. :)

Yhteistyössä