Lapsi sai joulupuukeräyksestä pari lahjaa ja yhdessä oli

• Viestiketjun aloittaja "Yh-äiti"
  • Ensimmäinen viesti
no huhhuh teitä
hehheh, mekin ollaan toimeentulotuen asiakkaita ja silti lapsille on tulossa varmaan 15-20 pakettia kummallekkin. Kirppikseltä olen ostellut 1-8e juttuja ja tiedän että ovat varmasti mieluisia.

Kallein maksoi 25 euroa, mikä on käytetty xbox konsoli. Se, että on paljon paketteja ei aina tarkoita että niihin olisi mennyt hitsisti rahaa. Yhtälailla mun lapset voisivat saada joulupuu keräyksen paketit, kenties siellä olisi arvokkaampi lahja kuin mitä itse olen ostanut. Rahaa kun ei ole niin jotain on tarvinnut keksiä.

....
[QUOTE="mie";25279265]Juurikin tämän takia mä autoin tänäkin vuonna ystävää joka oikeasti oli avun tarpeessa :) Hyvä mieli tuli, kun se osasi oikeasti arvostaa sitä apua ja oli siitä oikeasti kiitollinen.[/QUOTE]

Hyvä juttu! Kai se on vain pakko uskoa ettei mihinkään noihin isoihin keräyksiin voi luottaa. Aina siellä on jotkun vetämässä välistä. Harmittaa vain niiden puolesta joilla on oikeasti vaikeaa.
Mutta kaikissa asioissa on aina niitä jotka voittaa ja niitä jotka häviävät. Ja usein kantapään kautta vasta tajuaa esim. sen keräyksen oikeat kasvot.

Ai, ok.
Meillä oli tapana juurikin saada jonkin verran hyötytavaroitakin joululahjoiksi. Pipoja, sukkia, lakanasettejä, lapasia, vaatteita yleensäkin. Ja sitten todella vähän leluja kun niin pirun kalliita ovat.
Mutta kai nykyajan käyhät perheet ovat vähän eri tasolla noin taloudellisesti kuin silloin 90-luvulla. Silloin varmasti osattiin iloita ihan niistä rukkasistakin.

Mutta uskon että Suomessa on köyhiä ja sitten niitä "köyhiä", mutta pirun hankala heitä on kai erottaa silloin kun ovat siellä jonossa ja valittavat miten vähän rahaa on. Kai sen sitten vasta jälkeenpäin näkee ketkä kiittävät ja ketkä valittavat saamistaan lahjoistaan.
Eli köyhän lapsen on parempi olla tyytyväinen niistä villasukista, jos oletuksena on että lahjoja ei saa myöskään olla muuta kuin se TASAN yksi. Eikö silloin olisi kiva, että se lahja olisi todellakin lapsellinen?

"a p"
Mistä jotkut päättelee, että en ole kiitollinen ja onnellinen lapseni lahjoista? Miksi en muka arvosta lapseni jokaista lahjaa?

Onko teillä muilla muuten joulu koska kun teidän mielestä annoin lapsen avata lahjat monta päivää ennemmin? Meilläpäin on jouluaattoon enää kaksi yötä...

Keittiönoita
[QUOTE="Tiina";25279216]Eihän kukaan osta lahjoja sellaiseen keräykseen, jossa sanotaan, että vähävaraisille, jotka eivät muuten saisi kuin pari lahjaa. Mutta olet siis täysin oikeassa![/QUOTE]
Tai sitten ostaisi. Mä tuskin olen tässä maassa ainoa, joka ei valitse lahjojensa saajia sen perusteella, onko antamani lahja lapsen ainoa vai ei. Mä valitsen lahjojeni saajat siten, että arvelen lahjan ilahduttavan niin lasta kuin vanhempiakin. Vanhempia siinä mielessä, että vähävaraisuus on rankkaa vuoden jokaisena päivänä ja jos lapsi jouluna saa multa sitten yhden paketin lisää, siitä tulee lapsen vanhemmillekin hyvä mieli. Aina lahjoituksissani ei ole edes kyse perheen varsinaisesta vähävaraisuudesta vaan siitä, että syystä tai toisesta heidän voimavaransa ovat joulun järjestämisessä koetuksella. Taustalla voi olla sairautta, pelkoa työpaikan menetyksestä, avioeroa jne. Mun lahjojeni tarkoitus on ilahduttaa, ei "kilpailuttaa kurjuutta". Uskoisin, että oikeanlaisella markkinoinnilla myös Joulupuu-keräykseen löytyisi lahjoittajia ilman, että lahjoittajat kokevat jälkeenpäin tulleensa huijatuiksi.

huhhuh teidän kanssa
Hyvä juttu! Kai se on vain pakko uskoa ettei mihinkään noihin isoihin keräyksiin voi luottaa. Aina siellä on jotkun vetämässä välistä. Harmittaa vain niiden puolesta joilla on oikeasti vaikeaa.
Mutta kaikissa asioissa on aina niitä jotka voittaa ja niitä jotka häviävät. Ja usein kantapään kautta vasta tajuaa esim. sen keräyksen oikeat kasvot.
mitä välistä vetämistä se on, jos olet toimeentulotuen asiakas ja saat tällaisen paketin?? Ihan yhtä paljon sulla on ollut rahaa käytettävissä niihin lahjoihin kuin "oikeasti köyhällä" toimeentulotuen asiakkaalla. Se toimeentulotuki kun on ihan yhtä suuri jokaisella.
On vain oma valinta miten senkin rahan käyttää. Mä mieluummin ainakin säästelin, että sain lapsille ostettua paketit, koska ei se lasten vika ole ettei meillä ole rahaa. Toiset taas vaikka ryyppäävät tai polttavat tupakkaa näillä rahoilla. Vedänkö minä välistä jos haen jouupuupaketin vaikka lapsille onkin paketteja hankittu kirppareilta??

"a p"
Aika ilkeää jos joku on sitä mieltä, että mä vedän välistä. :(

"mie"
[QUOTE="a p";25279309]Mistä jotkut päättelee, että en ole kiitollinen ja onnellinen lapseni lahjoista? Miksi en muka arvosta lapseni jokaista lahjaa?

Onko teillä muilla muuten joulu koska kun teidän mielestä annoin lapsen avata lahjat monta päivää ennemmin? Meilläpäin on jouluaattoon enää kaksi yötä...[/QUOTE]

Nimenomaan... Vielä kaksi yötä jouluun.
En omienkaan anna paketteja avata vielä, vaan joutuvat odottamaan jouluun, vaikka olisikin varaa ostaa vaikka kokonaan uudet paketit jouluksi

"mä"
Keillä on mielestäsi "oikeasti vaikeaa"? Ottaen huomioon, että kaikista köyhimmät ja/tai sairaimmat saavat minimitoimeentulon ja heille ei ilmeisesti ole paketit mielestäsi tarkoitettu (tt-tuesta kun voi halutessaan ostaa montakin pakettia) niin haluaisin kuulla, mitkä ovat mielestäsi kriteerit saada paketteja.

sh-äiti
Olenkohan minä ainut epäuskoinen joka ajattelee että harvoin, niin harvoin nuokin lahjapaketit menee opikeille, todellisille tarvitsijoille? Niinpä en koskaan niihin itse osallistu. Tämä palsta on juuri ensimmäinen jossa näitä saatuja lahjapaketteja sitten aletaan ruotimaan ja haukkumaan. Joten ei voi tarpeeseen, sis todelliseen tarpeeseen tulla. Ja kyllä, olisin niin valmis itse ostamaan vaikka miliasen lahjapaketin jolekin lapselle, jonka tiedän oikeasti elävän köyhyydessä, mutta en tiedä yhtään tällaista perhettä. Toimin myös Mll:n hallituksessa ja jaamme yhdessä srk:n kanssa hyvä joulumieli ruokalahjakortteja. Tässäkin toivon niin suuresti jotta ne menisivät todellisille tarvitsijoille, mutta epäilen!

huhhuh teidän kanssa
[QUOTE="mä";25279341]Keillä on mielestäsi "oikeasti vaikeaa"? Ottaen huomioon, että kaikista köyhimmät ja/tai sairaimmat saavat minimitoimeentulon ja heille ei ilmeisesti ole paketit mielestäsi tarkoitettu (tt-tuesta kun voi halutessaan ostaa montakin pakettia) niin haluaisin kuulla, mitkä ovat mielestäsi kriteerit saada paketteja.[/QUOTE]

Ilmeisesti se, että vanhemmat on ryypänneet pakettirahat

"Vieras"
Kyllä munkin mielestäni jotenkin särähtää, että lahjoja on avattu jo nyt :(. Mä en voi sille mitään. Mä lahjoittaisin mieluusti jollekin lapselle joululahjan, mutta en tykkäisi siitä, että se menee sellaiselle, joka ei oikeestaan sitä tarttis. Ne paketit on joululahjoja - eikä vielä ole joulu. Ja jos jouluksi ei ole kummosia lahjoja, niin miksi ihmeessä avata ennen joulua?

Mistähän löytyisi OIKEASTI sellaisia perheitä, joissa ei lahjoja tule jouluna. Perhe, jossa se lahjoitettu lahja on tärkeä - ja lisää lapsen uskoa joulupukkiin ja joulun taikaan! Mä laittaisin heti sellaiselle lapselle lahjan - vaikka joka joulu.

Näistä keräyksistä on vaan aina tullut päinvastaista tietoa liikaa... Morkataan saatuja lahjoja ja kerrotaan, kuinka sitä ei olis kannattanut hakea tai muuta vastaavaa :( Valitettavasti menee ihmisiltä lahjoittamisen halu, kun näitä lukee. Liikaa käytetään hyväksi ihmisten hyväntahtoisuutta - ja se varmaan kostautuu tulevina vuosina. Kuka haluaa lahjoittaa joululahjoja, jotka aukaistaan ennen joulua, koska lapsi saa silloin jouluna muutenkin lahjoja. :(

Minun mielipiteeni johtuu siitä, että olen niin kiinni perinteissä. Ettei minun ajatusmaailmaan mahtunut ajatus siitä, että kaikki ei toimi samalla tapaa kuin minä.

Joten mielipiteeni oli turhan kärkäs. Pahoitteluni siitä. Näin joulun alla ei olisi tarve kylvää riitaa tai pahaa mieltä kenellekkään. Joten olisin voinut miettiä ennenkuin aieman tekstini kirjoitin.

Kukin tavallan :heart:. Pääasia, että lapset ovat iloisia ja onnellisia. Ja anteeksi jos tuotin aloittajalle pahan mielen.

Keittiönoita
[QUOTE="a p";25279326]Aika ilkeää jos joku on sitä mieltä, että mä vedän välistä. :([/QUOTE]
Hei...ei vika ole sun vaan kuten aiemmassa jo kirjoitin, tuon Joulupuu-keräyksen järjestäjien. Keräyksen mainonta on harhaanjohtavaa ja sen vuoksi mä ymmärrän oikein hyvin joidenkin lahjoittajien ärtymyksen. Mutta täysin syyttä he kohdistavat ärtymyksensä sinuun, se ärtymys pitäisi kohdistaa keräyksen järjestäjiin. Vaikka keräyksen sivuilla onkin täsmennetty lahjoitusten kohteita, moni silti lahjoittaa vain sen mielikuvan perusteella, mikä keräyksen mainonnasta on syntynyt. Oikeastaan lahjoittajat voisivat syyttää vain itseään, jos eivät ole käyneet tarkemmin perehtymässä keräyksen sivustoon.

Rauhallista Joulua sinulle ja perheellesi!

juuh
Minun mielipiteeni johtuu siitä, että olen niin kiinni perinteissä. Ettei minun ajatusmaailmaan mahtunut ajatus siitä, että kaikki ei toimi samalla tapaa kuin minä.

Joten mielipiteeni oli turhan kärkäs. Pahoitteluni siitä. Näin joulun alla ei olisi tarve kylvää riitaa tai pahaa mieltä kenellekkään. Joten olisin voinut miettiä ennenkuin aieman tekstini kirjoitin.

Kukin tavallan :heart:. Pääasia, että lapset ovat iloisia ja onnellisia. Ja anteeksi jos tuotin aloittajalle pahan mielen.
Tää jos mikä mua risoo kunnolla!! On mustavalkosta ajatella, että oma tapa on ainoa oikea!
Onneksi sinä älysit pyytää anteeksi. Liian moni ei vaan tajua erilaisuutta, ja erilaisia tapoja.. Raivostuttavaa

....
[QUOTE="mä";25279341]Keillä on mielestäsi "oikeasti vaikeaa"? Ottaen huomioon, että kaikista köyhimmät ja/tai sairaimmat saavat minimitoimeentulon ja heille ei ilmeisesti ole paketit mielestäsi tarkoitettu (tt-tuesta kun voi halutessaan ostaa montakin pakettia) niin haluaisin kuulla, mitkä ovat mielestäsi kriteerit saada paketteja.[/QUOTE]

Kyllä täälläkin on kerrottu niistä perheistä jossa esim. mies on joutunut onnettomuuteen eikä perhe saa rahaa mistään kun vakuutusyhtiöt ja sossut sun muut jahkailevat että kenen kuuluu maksaa jne.
Siis sellaisia joilla on oikeastikin asunto lähdössä jalkojen alta. He ovat mielestäni niitä joilla on oikeasti hankalaa.

Ja sit tietty erilaisissa laitoksissa (koulu-/lastenkodit ym) asuvat lapset.

Ehkä ajattelisin eri tavalla jos olisin rikas, mutta näin pienituloisena on ajatukset tällaiset.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti;25279347:
Olenkohan minä ainut epäuskoinen joka ajattelee että harvoin, niin harvoin nuokin lahjapaketit menee opikeille, todellisille tarvitsijoille? Niinpä en koskaan niihin itse osallistu. Tämä palsta on juuri ensimmäinen jossa näitä saatuja lahjapaketteja sitten aletaan ruotimaan ja haukkumaan. Joten ei voi tarpeeseen, sis todelliseen tarpeeseen tulla. Ja kyllä, olisin niin valmis itse ostamaan vaikka miliasen lahjapaketin jolekin lapselle, jonka tiedän oikeasti elävän köyhyydessä, mutta en tiedä yhtään tällaista perhettä. Toimin myös Mll:n hallituksessa ja jaamme yhdessä srk:n kanssa hyvä joulumieli ruokalahjakortteja. Tässäkin toivon niin suuresti jotta ne menisivät todellisille tarvitsijoille, mutta epäilen!
Mä olen monesti miettinyt, että "todellisia tarvitsijoita" ovat ne, jotka eivät noita paketteja saakaan. Siis ihmisiä, jotka eivät ole sen paremmin toimeentulotuki- kuin lastensuojeluasiakkaitakaan. Ihmisiä, jotka eivät neuvolassakaan sano ääneen, että on taloudellisesti tiukkaa tai henkisesti raskasta. Tulot ehkä ylittävät just eurolla tai parilla toimeentulotuen rajan ja nämä ihmiset ovat väliinputoajia tässäkin asiassa.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
afsgfvdx
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25279427:
Mä olen monesti miettinyt, että "todellisia tarvitsijoita" ovat ne, jotka eivät noita paketteja saakaan. Siis ihmisiä, jotka eivät ole sen paremmin toimeentulotuki- kuin lastensuojeluasiakkaitakaan. Ihmisiä, jotka eivät neuvolassakaan sano ääneen, että on taloudellisesti tiukkaa tai henkisesti raskasta. Tulot ehkä ylittävät just eurolla tai parilla toimeentulotuen rajan ja nämä ihmiset ovat väliinputoajia tässäkin asiassa.
no tällaisilla ihmisillähän on just se euro kaks enemmän rahaa kuin näillä, jotka näitä lahjoja nyt saa. Miten ne nyt sitten eroaa toisistaan??

"mhm"
En todellakaan ajattele, että sen minun antamani lahjan pitäisi olla AINOA jonka lapsi saa.
Mutta haluaisin, että se tulee tarpeeseen, lapselle, joka muuten saisi vain vähän lahjoja. Lapselle, jota ne todella ilahduttaisi. Lapselle, joka tämän ylimääräisen lahjan ansiosta voisi uskoa "joulun taikaan", "joulupukkiin" tai ihan vaan tuntemattomien hyväntahtoisuuteen.

Ehkä ap:n lapsi on juuri tällainen. Toivottavasti.

Mutta kieltämättä minullekin pahalta kuulosti se, että paketit on annetttu avata jo ennen joulua. Eihän ne silloin jouluna lasta enää ole ilahduttamassa...

[QUOTE="a p";25279169]Säkin varmaan oletat mun ostaneen lapselle lahjoja satojen eurojen edestä. No en ole ostanut kun ei ole varaa. Se, että annoin lapsen avata lahjat jo nyt ei tarkoita sitä, että häntä odottaa kasa lahjoja aattona.

Sä väitit ettet stressaa joulua. No aika stressaantuneelta sä vaikutat vai miksi olet noin ilkeä?[/QUOTE]

Ei mullakaan ole varaa ostaa lapselleni lahjoja satojen eurojen edestä. Silti annan osan vähästäni hyväntekeväisyyteen. Toivoisin kovasti, että lahjoitukseni menisi sellaisille, jotka oikeasti apua tarvitsevat, en sunkaltaisille ahneille loisille, joilla ei todellista tarvetta avulle ole. Jos olisi, et todellakaan olisi antanut lapsen avata lahjoja etukäteen, vaan aattona.

Keittiönoita
no tällaisilla ihmisillähän on just se euro kaks enemmän rahaa kuin näillä, jotka näitä lahjoja nyt saa. Miten ne nyt sitten eroaa toisistaan??
Se eroaa siinä, että jos heidän pesukoneensa hajoaa tai tarvitsevat silmälasit, he maksavat sen sillä ylimääräisellä eurolla kahdella eivätkä saa harkinnanvaraista toimeentulotukea hankintaan. Jolloin heidän elämiseen ja joulun järjestämiseen jää vähemmän rahaa kuin niillä, jotka ovat tukien piirissä.

"Sirkkeli"
Toivon tosiaan, että kellekään keräyksen lapselle ei olisi ne saadut lahjat ainoat. Vain mukava lisä muuten vähiin/köyhiin lahjoihin.
Mutta sitä en ymmärrä, että jos on tarve keräyksen lahjoihin(eli saa muualta vähän lahjoja), niin sitten annetaan avata ne ennen joulua :/

Ei mullakaan ole varaa ostaa lapselleni lahjoja satojen eurojen edestä. Silti annan osan vähästäni hyväntekeväisyyteen. Toivoisin kovasti, että lahjoitukseni menisi sellaisille, jotka oikeasti apua tarvitsevat, en sunkaltaisille ahneille loisille, joilla ei todellista tarvetta avulle ole. Jos olisi, et todellakaan olisi antanut lapsen avata lahjoja etukäteen, vaan aattona.
Minusta sinä nyt kyllä kirjoitat melkoisen ilkeään sävyyn.

"vieras"
[QUOTE="mä";25279167]KAIKILLA tässä maassa on varaa ostaa lahjoja lapsilleen, jos on vähänkään tahtoa Miksi hemmetissä nuo lahjat pitäisi aina jakaa vain sellasiin perheisiin, jossa juodaan ja poltetaan savuna ilmaan kaikki rahat? Toimeentulon minimiraja on tasan sama jokaiselle ja jos joku mieluummin niistä rahoista säästää ja ostaa lapselleen lahjoja niin yhtä lailla hän on noihin lahjoituspaketteihin oikeutettu kuin sellainen joka on rahansa baareihin tuhlannut! Mieluummin minä sellaiselle lahjani annan, joka itsekin yrittää lapselleen jotain laittaa kuin sellaiselle, joka turvautuu pelkästään lahjotuksiin.[/QUOTE]

Sä ajattelet asiaa vain aikuisten kannalta. Ei ne lahjat aikuisille ole! Kyllä mä ainakin soisin lahjat myös niille lapsille, joiden omia vanhempia kiinnostaa enemmän ryypätä rahansa kuin ostaa lapsille lahjoja. Sinänsä toki minusta enemmän kuin ok että kaikille vähävaraisille niitä jaetaan. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin että ne lapset niitä saisi, jotka ei muuten saisi ainoatakaan, oli ne vanhempien rahat mennyt mihin vaan. Ei se sen lapsen vika ole.

Tässä näkee minusta hyvin selkeästi sitä, että ihminen antaessaan haluaa myös itse saada. Haluaa kiitollisuutta ja nöyryyttä. Siksi halutaan niin tarkkaan tietään kuka miksi milloin. Paljon helpompaa on kun ei tiedä liikaa, tekee sen minkä tahtoo tehdä eikä odota mitään pokkurointia ja todistelua, että kyllä täällä on asiat huonosti, etkö voisi ropostasi antaa. Sellainen on minusta vähän (eikä ihan vähän) ällöttävää.

Yhteistyössä