"Riitaan" ei aina tarvita kahta!

  • Viestiketjun aloittaja "Merja"
  • Ensimmäinen viesti
"Merja"
Tuossa väkivalta-ketjussa väitettiin, että molemmissa osapuolissa on vikaa, mutta haluasin tarkentaa, että näin ei kuitenkaan aina ole.
Olin itse jonkin aikaa suhteessa, jossa mies oli väkivaltainen.
Hän kuvitteli asioita ja sai mustasukkaisuuskohtauksia näistä kuvitelmistaan.
Esim. yhden kerran kävin lähikaupungissa hoitamassa asioita ja kun tulin kotiin niin mies oli ensin normaali mutta yhtäkkiä sai hirveän kohtauksen ja alkoi syyttää, että en ole ollut asioilla vaan jossain muualla. Vaikka näytin bussilipun (hän sitä vaati) niin se ei vakuuttanut häntä.
No siitä seurasi sitten mm. koko illan ja yön kestävä vapaudenriisto erinäisine tilanteineen.
No, mut siis halusin vain sanoa, että ei se toinen ole aina välttämättä tehnyt mitään pahaa.
 
Mun mielipide on, että ekaan "riitaan" (väkivaltaiseen sellaiseen) ei aina tarvita kahta, mutta toiseen tai useampaan tarvitaan jo kaksi.

Hit her once - shame on him.
Hit her twice - shame on her.
Ei se tarkoita ihan tuota aloittajan kuvailemaa tilannetta... Sanoma on lähinnä se, että oma mokas jos tuollaiseen suhteeseen jäät. Väkivaltainen, mustasukkainen sekopää ei tarvitse minkäänlaista provosointia edes, saa "riidan" aikaan ihan oman päänsä sisällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äits;25276122:
Ei se tarkoita ihan tuota aloittajan kuvailemaa tilannetta... Sanoma on lähinnä se, että oma mokas jos tuollaiseen suhteeseen jäät. Väkivaltainen, mustasukkainen sekopää ei tarvitse minkäänlaista provosointia edes, saa "riidan" aikaan ihan oman päänsä sisällä.
Ekan kerran jälkeen voi lähteä, sen sijaan että antaa väkivaltaiselle mustasukkaiselle sekopäälle mahdollisuuden käydä toistamiseen kimppuun. Saati sitten vuosikausien ajan.
 
Ekan kerran jälkeen voi lähteä, sen sijaan että antaa väkivaltaiselle mustasukkaiselle sekopäälle mahdollisuuden käydä toistamiseen kimppuun. Saati sitten vuosikausien ajan.
Niinpä niin. Sitähän tässä tarkoitinkin. Kun tuo sinun käyttämäsi sanonta ei kuvannut laisinkaan kuitenkaan ap:n tilannetta, eikä se ollut tämän aloituksen pointti mielestäni. Vaan se, että väkivaltaisen riidan saa aikaiseksi yksikin henkilö. Ellei ole moisessa suhteessa elänyt, on todella helppo todeta, jotta mitäs et lähtenyt..
 
Ken guru
Mä taas ajattelen sen niin, että provosointiin ja ilkeilyyn ei tarvitse mennä mukaan. Eli riitelyyn tarvitaan aina kaksi, koska aina voi kääntää selän, lähteä pois ja olla sanomatta mitään.

Tietysti jos toinen hakkaa, niin aina ei pääse niin vain lähtemään, mutta tuo ei ole riitelyä, vaan toisen ihmisen väkivaltaa toista kohtaan, ihan samoilla kriteereillä kuin joku tuntematon hakkaisi toisen kadulla.
 
  • Tykkää
Reactions: äits
Mä taas ajattelen sen niin, että provosointiin ja ilkeilyyn ei tarvitse mennä mukaan. Eli riitelyyn tarvitaan aina kaksi, koska aina voi kääntää selän, lähteä pois ja olla sanomatta mitään.

Tietysti jos toinen hakkaa, niin aina ei pääse niin vain lähtemään, mutta tuo ei ole riitelyä, vaan toisen ihmisen väkivaltaa toista kohtaan, ihan samoilla kriteereillä kuin joku tuntematon hakkaisi toisen kadulla.
Tämä on kyllä totta.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja äits;25276165:
Tämä on kyllä totta.
Itse tuota "sääntöä" olen noudattanutkin, tosi kovissakin tilanteissa. Eikä ole tarvinnut riidellä. (Ovi kiinni, soitto poliisille jotka hoitavat tilanteen, lähestymiskielto..).
 
Alkuperäinen kirjoittaja äits;25276147:
Niinpä niin. Sitähän tässä tarkoitinkin. Kun tuo sinun käyttämäsi sanonta ei kuvannut laisinkaan kuitenkaan ap:n tilannetta, eikä se ollut tämän aloituksen pointti mielestäni. Vaan se, että väkivaltaisen riidan saa aikaiseksi yksikin henkilö. Ellei ole moisessa suhteessa elänyt, on todella helppo todeta, jotta mitäs et lähtenyt..
Aina sama virsi.

Mutta asiahan on niin, että ei koskaan joudu elämään sellaisessa suhteessa, jos lähtee heti kun väkivallan uhkaakin on ilmassa, tai heti kun on kerran lyöty.

Tuntuu usein siltä, että vain vuosikausia pataansa ottaneella naisella saisi olla mielipide parisuhdeväkivaltaan liittyen.
 
Aina sama virsi.

Mutta asiahan on niin, että ei koskaan joudu elämään sellaisessa suhteessa, jos lähtee heti kun väkivallan uhkaakin on ilmassa, tai heti kun on kerran lyöty.

Tuntuu usein siltä, että vain vuosikausia pataansa ottaneella naisella saisi olla mielipide parisuhdeväkivaltaan liittyen.
Mitä jos ensimmäinen uhkakin ilmenee vasta sitten, kun on jo rakastunut ja luulee toisen jo tuntevansa edes jotenkuten? Ei siitä niin vain sitten lähdetäkään, kun mies on todella pahoillaan ja itkee, vannoo, ettei koskaan enää. Ja itse kuvittelee, että se jääkin siihen, onhan tämä sentään se ihana mies johon rakastuin.

Toki saa mielipide olla muillakin, mutta pitää ymmärtää, että asiasta enemmän tietävät todennäköisesti ne, jotka ovat sen kokeneet. Eikä siitä tarvitse loukkaantua.
 
Ken guru
Aina sama virsi.

Mutta asiahan on niin, että ei koskaan joudu elämään sellaisessa suhteessa, jos lähtee heti kun väkivallan uhkaakin on ilmassa, tai heti kun on kerran lyöty.

Tuntuu usein siltä, että vain vuosikausia pataansa ottaneella naisella saisi olla mielipide parisuhdeväkivaltaan liittyen.
Niin, kaikki ei lähde ensimmäisen lyönnin jälkeen, mutta mun mielestä se nyt ei ollutkaan pointti, vaan se, että tuossa vaiheessa sitten on sitä riitaa, koska kumpikin on vielä halukas riitelemään.

Riidat loppuu kun (ainakin) toinen päättää olla riitelemättä ja lähtee pois jos tilanne vaatii. Eli riitaan tarvitaan aina kaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja äits;25276292:
Mitä jos ensimmäinen uhkakin ilmenee vasta sitten, kun on jo rakastunut ja luulee toisen jo tuntevansa edes jotenkuten? Ei siitä niin vain sitten lähdetäkään, kun mies on todella pahoillaan ja itkee, vannoo, ettei koskaan enää. Ja itse kuvittelee, että se jääkin siihen, onhan tämä sentään se ihana mies johon rakastuin.

Toki saa mielipide olla muillakin, mutta pitää ymmärtää, että asiasta enemmän tietävät todennäköisesti ne, jotka ovat sen kokeneet. Eikä siitä tarvitse loukkaantua.
Se on voi voi sitten, jos oma järki ei sano sitä, että rakkaudella on usein kovin vähän tekemistä sen kanssa, kenen kanssa kannattaa elää ja perhekin perustaa. Elämä ei ole helppoa, eikä lähtemisen aina kuulukaan ihan helppoa olla.

Asiasta voivat tietää myöskin ne, jotka ovat ennaltaehkäisseet tuollaiset tapahtumat omassa elämässään - ja ehkä heillä on sitä oikeampaa tietoa, toisin kuin niillä jotka elävät tai elivät pitkään väkivaltaisessa suhteessa. Vääriä päätöksiähän he ovat tehneet, jos vuosikausiakin ovat nyrkistä saaneet. Osa on oppinut pahemman kautta eikä toistaisi virheitään enää, osa taas selittää että mutku olen niin rakastunut ja mieskin katuu ja on muuten ihana.
 
Beep
Niin, kaikki ei lähde ensimmäisen lyönnin jälkeen, mutta mun mielestä se nyt ei ollutkaan pointti, vaan se, että tuossa vaiheessa sitten on sitä riitaa, koska kumpikin on vielä halukas riitelemään.

Riidat loppuu kun (ainakin) toinen päättää olla riitelemättä ja lähtee pois jos tilanne vaatii. Eli riitaan tarvitaan aina kaksi.
Riidan syntyyn riittää yksi. Se, että joutuu lähtemään jonkun ihmisen luota, ei se hyvillä mielin tapahdu, se on jo ikään kuin riitaa mielestäni. Paska fiilis.
 
Se on voi voi sitten, jos oma järki ei sano sitä, että rakkaudella on usein kovin vähän tekemistä sen kanssa, kenen kanssa kannattaa elää ja perhekin perustaa. Elämä ei ole helppoa, eikä lähtemisen aina kuulukaan ihan helppoa olla.

Asiasta voivat tietää myöskin ne, jotka ovat ennaltaehkäisseet tuollaiset tapahtumat omassa elämässään - ja ehkä heillä on sitä oikeampaa tietoa, toisin kuin niillä jotka elävät tai elivät pitkään väkivaltaisessa suhteessa. Vääriä päätöksiähän he ovat tehneet, jos vuosikausiakin ovat nyrkistä saaneet. Osa on oppinut pahemman kautta eikä toistaisi virheitään enää, osa taas selittää että mutku olen niin rakastunut ja mieskin katuu ja on muuten ihana.
Huh, kun osaatkin olla....jopa itseriittoinen. Todella hienoa, jos sinun elämääsi ei kuulu väärät/huonot valinnat. Harmi kyllä me kaikki emme ole yhtä älykkäitä. Itsekin kyllä nyt elän onnellisesti parisuhteessa yhden lapsen kanssa, joten luojan kiitos en elämääni pilannut.
 
dfdf
Aina sama virsi.

Mutta asiahan on niin, että ei koskaan joudu elämään sellaisessa suhteessa, jos lähtee heti kun väkivallan uhkaakin on ilmassa, tai heti kun on kerran lyöty.

Tuntuu usein siltä, että vain vuosikausia pataansa ottaneella naisella saisi olla mielipide parisuhdeväkivaltaan liittyen.
Puhut asiaa.

Olen elänyt suhteessa, jossa alkoi olla väkivallan uhka. En jäänyt odottamaan ensimmäistä lyöntiä. Todella tyhmä saa ihminen olla, jos jää väkivaltaiseen suhteeseen. Luulisi viimeistään ensimmäisen tai toisen lyönnin herättävän todellisuuteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Jästipäisyyttä sekin
hyvin harva väkivaltainen ihminen on niin typerä, että näyttää todellisen karvansa suhteessa ennen kuin alkaa luottaa, ettei toinen enää osaa lähteä. Tämän tietäminen kuuluu yleissivistykseen. Toisilla toki on yleissivistys kehnompi kuin toisilla, osittain ilman omaa syytään.

Mutta väkivaltaiseen suhteeseen jäävillä usein on kysymys siitä, että sitä sivistyksen sanomaa ei vain suostuta myöntämään todeksi.
 
Ken guru
Se on voi voi sitten, jos oma järki ei sano sitä, että rakkaudella on usein kovin vähän tekemistä sen kanssa, kenen kanssa kannattaa elää ja perhekin perustaa. Elämä ei ole helppoa, eikä lähtemisen aina kuulukaan ihan helppoa olla.

Asiasta voivat tietää myöskin ne, jotka ovat ennaltaehkäisseet tuollaiset tapahtumat omassa elämässään - ja ehkä heillä on sitä oikeampaa tietoa, toisin kuin niillä jotka elävät tai elivät pitkään väkivaltaisessa suhteessa. Vääriä päätöksiähän he ovat tehneet, jos vuosikausiakin ovat nyrkistä saaneet. Osa on oppinut pahemman kautta eikä toistaisi virheitään enää, osa taas selittää että mutku olen niin rakastunut ja mieskin katuu ja on muuten ihana.
Mä taas ajattelen, että nimenomaan sellaiset pystyvät ottamaan kantaa tässä asiassa, ja ovat "asiantuntijoita" jotka eivät ole kokeneet tuollaista. Aika monella sellaiseen "tarjoutuu" tilaisuus, ainakin jossain elämän vaiheessa.

Itseään riittävästi kunnoittavat sekä vahvat ihmiset osaavat ja pystyvät välttämään väkivaltaiset tai riitaisat suhteet, eivätkä suostu tulemaan huonosti kohdelluiksi. Ymmärtävät siis että sellaisesta suhteesta ei hyvää saa väännettyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja äits;25276413:
Huh, kun osaatkin olla....jopa itseriittoinen. Todella hienoa, jos sinun elämääsi ei kuulu väärät/huonot valinnat. Harmi kyllä me kaikki emme ole yhtä älykkäitä. Itsekin kyllä nyt elän onnellisesti parisuhteessa yhden lapsen kanssa, joten luojan kiitos en elämääni pilannut.
Jokainen on taatusti tehnyt elämässään virheitä ja vääriä valintoja. Mutta kaikki eivät puolustele ja selittele niitä rakkaudella ja muulla diipadaapalla.
 
Ken guru
Riidan syntyyn riittää yksi. Se, että joutuu lähtemään jonkun ihmisen luota, ei se hyvillä mielin tapahdu, se on jo ikään kuin riitaa mielestäni. Paska fiilis.
Beep, tuleen vänkäämään :D. Mun mielestä sitten tuo yksi ihminen vain riitelee. Kenenkään ei tarvitse a) kuunnella, b) ottaa vastaan haukkumisia. Aina voi kävellä pois, ja voi olla vastaamatta toiselle mitään. Voi laittaa vaikka mp3sen korville soimaan tms. Siinä tilanteessa toinen on aika voimaton. Ei voi riidellä kun kukaan ei vastaa riitely-yritykseen.

Jos käy väkivaltaiseksi, niin poliisit paikalle ja väkivallantekijä ulos!
 
Beep
Beep, tuleen vänkäämään :D. Mun mielestä sitten tuo yksi ihminen vain riitelee. Kenenkään ei tarvitse a) kuunnella, b) ottaa vastaan haukkumisia. Aina voi kävellä pois, ja voi olla vastaamatta toiselle mitään. Voi laittaa vaikka mp3sen korville soimaan tms. Siinä tilanteessa toinen on aika voimaton. Ei voi riidellä kun kukaan ei vastaa riitely-yritykseen.

Jos käy väkivaltaiseksi, niin poliisit paikalle ja väkivallantekijä ulos!
Tuu vaan! :D Kyl mä ymmärrän mitä sä meinaat ja tokihan se on noinkin, että yksin on paha riidellä. Silti sanon sitä jo riidaksi jos toinen aiheuttaa toiselle pahan mielen, sillä "välirikkohan" toi on, väliaikainen tai pysyvä.
 
"sipsi"
Se on voi voi sitten, jos oma järki ei sano sitä, että rakkaudella on usein kovin vähän tekemistä sen kanssa, kenen kanssa kannattaa elää ja perhekin perustaa. Elämä ei ole helppoa, eikä lähtemisen aina kuulukaan ihan helppoa olla.

Asiasta voivat tietää myöskin ne, jotka ovat ennaltaehkäisseet tuollaiset tapahtumat omassa elämässään - ja ehkä heillä on sitä oikeampaa tietoa, toisin kuin niillä jotka elävät tai elivät pitkään väkivaltaisessa suhteessa. Vääriä päätöksiähän he ovat tehneet, jos vuosikausiakin ovat nyrkistä saaneet. Osa on oppinut pahemman kautta eikä toistaisi virheitään enää, osa taas selittää että mutku olen niin rakastunut ja mieskin katuu ja on muuten ihana.
Kumpa asiat olisivatkin noin yksinkertaisia, niin mikäs hätä sitä olisi... Entisessä työssäni näin (nais)ihmisiä, joilla asiat kertautuivat jo toisessa polvessa; kotona isä oli ollut väkivaltainen äitiä ja lapsia kohtaan, itsetunto lytätty jo siellä. Sitten saattaa olla helppo uhri löytämään puolisoksi samantyyppisen ihmisen. Ja en osaa sanoa, kun minuun ei koskaan missään ole käsiksi käyty, mikä ihmisen sellaisessa liitossa pitää. Pelko? Alistaminen? Kiristäminen?

Koskaan en kenellekään (toistuvastikaan) pahoinpidellylle suostuisi sanomaan " Hit her twice-shame on her" :( Mielestäni julmakin lause, joka on helppo sanoa varinkin, jos ei vastaavassa tilanteessa ole ollut.

Ja ei, en millään muotoa hyväksy minkäänlaista väkivaltaa enkä ymmärrä pahoinpideltäväksi jäämistä, silti jollain tasolla sen ymmärrän, että esim. itsetunto maahan asti poljettuna ja hakattuna se lähteminen ei välttämättä niin helppoa ole :(
 
Beep
[QUOTE="sipsi";25276784]

Ja ei, en millään muotoa hyväksy minkäänlaista väkivaltaa enkä ymmärrä pahoinpideltäväksi jäämistä, silti jollain tasolla sen ymmärrän, että esim. itsetunto maahan asti poljettuna ja hakattuna se lähteminen ei välttämättä niin helppoa ole :([/QUOTE]

Juu multakin löytyy ymmärrystä tähän ketjuun ja ymmärrän miten heikkoja ihmisiä on olemassa paljon, alistavat ja alistujat, kummatkin.
 

Yhteistyössä