Auttakaa lapsen käyttäytymisongelmassa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Meillä on pian 4-vuotta täyttävä lapsi, jonka käyttäytymisessä on yksi suuri ongelma: lähes aina, kun olemme lähdössä pois kyläpaikasta lapsi aloittaa hirveän shown.

Sanon aina hyvissä ajoin, että "vähän aikaa ehtii vielä leikkiä, mutta kohta lähdetään kotiin". Sitten kun ilmoitan, että nyt ruvetaan pukemaan alkaa se härdelli. Lapsi lähtee karkuun, alkaa huutaa, uhoamaan, puhumaan rumia. Eikä millään suostuttelulla rupea pukemaan. Kauaa en suostuttelekaan vaan muutaman kehotuksen jälkeen olen napannut lapsen kainaloon ja pukenut väkisin. Koko pukemisen ajan lapsi huutaa ja mesoaa ja itse kieriskelen häpeästä.

Olen yrittänyt myös ennen kylään menoa puhua lapselle, että sitten kun sanon niin ruvetaan pukemaan ja lähdetään nätisti kotiin. Tässä kohtaa lapsi aina "lupaa" lähteä nätisti, mutta poislähdön koittaessa "lupaus" on unohtunut. Uhkailuakin olen käyttänyt, että mikäli et tällä kertaa lähde nätisti pois niin, et saa karkkipäiväkarkkeja tms. ja olen toteuttanutkin, mutta tämäkään ei auta.

Keinot alkaa olla itseltä loppu ja tuntuu, etten kohta ilkeä kyläillä lapsen kanssa missään. Siinä tosin kärsisi omakin sosiaalinen elämä aika roimasti.. Onko kenelläkään vinkkejä mitä voisin vielä yrittää, että poislähtö kylästä onnistuisi ilman tuollaista hirveää showta?

Nappaat lapsen kainaloon ilman pukemisia....ja puet autossa :) Tuo on ohimenevää...meillä ei niinkään enää 4v tuota harrasta mut 2 vuotias ottaa pultteja millon mistäkin :)

Niin ja positiivista huomiointiakin olen koittanut "näytäpä kuinka hienosti osaat pukea" ja houkuttelua mieluisilla asioilla "lähdetään katsomaan onko isä tullut jo töistä" mutta ei mitään tehoa näistäkään.

ap

Mä tekisin niin et sanoisin kyläpaikkaan jo etukäteen et meidän XXX:llä on lähtemisen kanssa ongelmaa, ja sitten lähdettäessä ottaisin suoran lapsen syliin, pukisin vaikka väkisin, ja ulos.
Eli en katsois ees sitä yhtä karkuun juoksemista. Tää säästäis omia hermoja ja kun asiasta olis etukäteen sanonut niin ei niin paljoa kai hävettäiskään.
Ja ehkä se lapsikin joskus oppis et temppuilulla ei saa edes lisähuomiota, ja alkais käyttäytyy?

Uhkailua olet kokeillut, mutta entäs palkintoa? Siis joku ihan mitättömän pieni juttu, vaikka saa tarran tai jotain? Ja sitten se koko homma pitää aloittaa siitä, että "Haluatko saada tarran? No jos haluat, niin puetaanpa sitten nätisti..." ja joka välissä missä vaan sopii, niin puhua siitä tarrasta.

Mun yhdellä kaverilla on 4veensä kanssa tuollaista ongelmaa. Se käyttää munakelloa. Kun lähtöaika lähestyy niin se ottaa munakellon käsilaukustaan, näyttää sen lapselle ja sanoo että no niin, nyt äiti vääntää tähän 15 minuuttia ja sitte kun kello soi niin ruvetaan pukemaan. Heillä tämä toimii hyvin, en tiiä toimiiko kaikilla.

Mun yhdellä kaverilla on 4veensä kanssa tuollaista ongelmaa. Se käyttää munakelloa. Kun lähtöaika lähestyy niin se ottaa munakellon käsilaukustaan, näyttää sen lapselle ja sanoo että no niin, nyt äiti vääntää tähän 15 minuuttia ja sitte kun kello soi niin ruvetaan pukemaan. Heillä tämä toimii hyvin, en tiiä toimiiko kaikilla.

Loistava keino ;D

Älä sano etukäteen lähtemisestä, vaan sanot kyläpaikassa, että lapsella ongelmia lähtemisessä, että kun lähdemme niin lähdemme vauhdilla. Sitten kun tulee lähdön aika sanot lapselle, että nyt mennään, nappaat kainaloon ja heippa.

[QUOTE="Hmmm";25265996]Uhkailua olet kokeillut, mutta entäs palkintoa? Siis joku ihan mitättömän pieni juttu, vaikka saa tarran tai jotain? Ja sitten se koko homma pitää aloittaa siitä, että "Haluatko saada tarran? No jos haluat, niin puetaanpa sitten nätisti..." ja joka välissä missä vaan sopii, niin puhua siitä tarrasta.[/QUOTE]

Tuota lahjontaa olen koittanut lähinnä mukavilla tekemisillä. Esim. "puepa reippaasti niin mennään kotiin leipomaan pipareita" tms. En ehkä lähtisi materialla lahjomaan sillä sittenhän saisi joka kerta olla antamassa jotakin.

ap

Tuota lahjontaa olen koittanut lähinnä mukavilla tekemisillä. Esim. "puepa reippaasti niin mennään kotiin leipomaan pipareita" tms. En ehkä lähtisi materialla lahjomaan sillä sittenhän saisi joka kerta olla antamassa jotakin.

ap

Meillä toimii vaikeissa paikoissa tarrat hyvin, enkä koe sitä mitenkään materiaksi. Lapselle voi tehdä vaikka tarrakortin kyläilyjä varten, johon sitten kerää tarroja. Meillä on kerätty tarroja mm. ruokapöydässä käyttäytymisestä ja toimi hyvin. Kun oli tullut tietty määrä tarroja (viikko eli 7 tarraa) tehtiin lapsen odottama kiva juttu.

ap

Meillä on se pukemisongelma kotoa lähtiessä ja lahjon tarroilla niin, että lapsella on "tarralista" teipattuna kiinni eteisen seinälle. Saa sitten pukemisen jälkeen laittaa tarran siihen listaansa. En kyllä koe, että se on mitään materialla lahjomista, vaan enemmänkin tuollainen keino, jolla ne pukemisesta tulevat kehut tulee konkreettisesti näkyviksi. Sitten voi aina katsella sitä listaa ja sanoa, että "oletpa sinä tosi monta kertaa osannut pukeutua kiltisti" yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Tempperamenttisen äiti;25266210:
Meillä toimii vaikeissa paikoissa tarrat hyvin, enkä koe sitä mitenkään materiaksi. Lapselle voi tehdä vaikka tarrakortin kyläilyjä varten, johon sitten kerää tarroja. Meillä on kerätty tarroja mm. ruokapöydässä käyttäytymisestä ja toimi hyvin. Kun oli tullut tietty määrä tarroja (viikko eli 7 tarraa) tehtiin lapsen odottama kiva juttu.

Meillä ei edes kerätä niitä tarroja mitään tiettyä määrää, vaan ihan se pelkkä tarran liimaaminen on se palkinto. Se on hassua, miten pieneen asiaan lapsi saattaa olla tyytyväinen.

Koikeile kuvia. Etsi netistä tai piirrä itse. Näytä lapselle kohta sanan sijaan kuvaa jossa on leikki. Sit kun pitää pukea niin vaatteen kuvaa ja sano nyt puetaan. Myös kotoa lähtiessä lähteminen kylään olisi hyvä näyttää kuvin. Meillä tämä on toiminut aistiyliherkän ja voimakastahtoisen tytön kanssa.

Yhteistyössä