Turhat tavarat kotona

  • Viestiketjun aloittaja jeips
  • Ensimmäinen viesti
jeips
Keneltä löytyy turhia tavaroita joita vaan sitten survotaan kaappeihin ja lipastojen uumeniin ? Häiritseekö se teitä missään mittakaavassa ? Vai riittääkö jotta kaapinovi menee kiinni niin tavaramäärä on sitten pois näkyviltä...

Meillä on tämä ongelma ja nyt olenkin ajatellut vain pistäväni kierrätykseen kaikki ylimääräiset vaattet
ja tavarat.

Mä olen tässä miettinyt jotta mihin kummaan mä tarvitsen oikeasti niin paljon vaatteita tai jotain muita pikkutavaroita jotta lipaston laatikot tursuaa.
Hyvänä esimerkkinä on noiden vaatteiden lisäksi Tupperin muovipurnukat. Niitä on aivan liikaa, sillä huomaan käyttäväni vain muutamaa purkkia ja muut ovat siellä laatikossa sitten vain olemisen ilosta.
 
-
Mä tein keväällä ja kesällä radikaalin kaappien tyhjennysoperaation..monta säkkiä lähti kierrätykseen. Varsinki niitä tupperin törppöjä :# Nyt oon aika tyytyväinen tavaramäärään..ja tarkkaan harkitsen mitä kaupasta tai kirpparilta matkaani otan. Meillä ei kauheasti oo säilytystilaa mut siltikään paikat ei pursua.
 
Kiuka
Myn juuri kirpparilla hirveän määrän tavaraa: kynttilän alusia, maljakoita ja koriste-esineitä. Möin pilkkahintaan ja onneksi pääsin eroon.

Nyt rankkasin vaatekaapin ja lahjoitan ne pelastusarmeijan kirpparille, en enää viitsi kuskata myyntiin ja ravata siellä pöytää siistimissä.
 
Jeips
Luin aikaa sitten artikkelin jossa sanottiin, että ihminen tarvitsee sata tavaraa...tosin en ole varma oliko siinä sana tarvitsee vai joku toinen...ja se juttu on jäänyt mieleeni. Tosin tuohon sataan tavaraan en varmasti pääse....mutta jos nyt edes saisin kaiken ylimääräisen pistettyä pois mm tarvitsenko todella seitsemän talvitakkia...no en, mutta olen jotenkin perustellut tämän takkipaljouden sillä, että pitää olla erilaisia ja erivärisiä takkeja. No ehkäpä mä teen tuossakin rajauksen ja pistän vaikkapa kolme takkia pois.
 
dert
Tänään heitin roskiin tytön rikkinäisen takni, ei saanu edes vetoketjua kiinni, mutta siellä se oli säilössä. Rumia verhoja kaappi täynnä, pitäisi saada vietyä roskiin.

Komerossa rikkinäinen mikro, parvekkeella rikkinäinen imuri :D

Taloyhtiön roskiin saa viedä vain talousjätettä ja kaatikselle vient maksaai. Joten tuolla ne on pyörineet 6kk.

kohta käärin ne jätesäkkiin ja kannan tuonne piharoskiin.i
 
"vieras"
Luin aikaa sitten artikkelin jossa sanottiin, että ihminen tarvitsee sata tavaraa...tosin en ole varma oliko siinä sana tarvitsee vai joku toinen...ja se juttu on jäänyt mieleeni. Tosin tuohon sataan tavaraan en varmasti pääse....mutta jos nyt edes saisin kaiken ylimääräisen pistettyä pois mm tarvitsenko todella seitsemän talvitakkia...no en, mutta olen jotenkin perustellut tämän takkipaljouden sillä, että pitää olla erilaisia ja erivärisiä takkeja. No ehkäpä mä teen tuossakin rajauksen ja pistän vaikkapa kolme takkia pois.
Se sana oli "pärjää".

Minua häiritsee myös turha tavara ja kerran vuodessa otan kirpparipöydän ja myyn ylimääräistä tavaraa pois. Asumme tietoisesti pienessä asunnossa jo ihan siksikin, ettemme halua hankkia paljoa tilaa ihan vain tavaralle, kolme ihmistä kun mahtuu ihan taatusti kolmioon. Silti tuntuu että tavaraa on ihan liikaa koko ajan. Eniten meillä vie tilaa minun käsityöharrastukseni, kankaita ja lankoja on todella paljon, sekä miehen valokuvausharrastus, hänellä kun on kotistudiovermeet. Lisäksi tilaa vie suuri kirjahylly ja valtava määrä kirjoja jotka eivät kaikki edes mahdu kirjahyllyyn. Joo kirjat voi lainata kirjastosta ja kierrättää kavereiden kesken, mutta kun ei se vain ole sama. Puolustelen tuota kirjakokoelmaamme sillä, että suuri osa on ostettu käytettynä ja niitä lainaillaan kavereille.
 
Jeips
Just toi ostamisvimma on onneksi saatu aisoihin...eihän tästä muuten selviäis ikinä vaan tää ois ihan loputon suo. Mun vanhemmat on hamstraajia ja samoin on miehenkin vanhemmat...ja luojan kiitos meidän tavaramäärä on heihin verrattuna todella pientä.
Mua rupes ahdistamaan tää kaikki kama, kun avasin pari lipaston laatikkoa ja siellä näytti olevan täyttä eikä mulla ollut hajuakaan mitä niissä laatikoissa on.
Samoin mua oikeasti veetuttaa kun mies hilloaa autoonsa kaikkea...mm kalastustarvikkeita pitäisi saada kokoajan lisää vaikkei se saa kalaa noilla nykyisilläkään täkyillä. Mies lainasi mun autoa ja johan sieltä löytyi tyhjä energiajuomatölkki. Just tosta syystä mä luokittelen et meillä on omat autot, koska en kestä sitä siivoa jonka mies saa aikaiseksi.
Koti on vielä aluetta jossa voin vaikuttaa ja pistää kaiken mielestäni turhan menemään ;)
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Voi kyllä! Tänä vuonna on tehty sitä luopumista.. Monta jätesäkillistä olen laittanut ihan suoraan roskiin sellaista kamaa mitä olen vain sysännyt kaappeihin piiloon (siis sellaista mitä ei oikeasti voi myydä tai kierrättää mitenkään). Pari jätesäkillistä vaatteita odottaa sitä kierrättämistä.. Ja edelleenkin voisin karsia vaatteita, koska olen huomannut etten vaan tiettyjä vaatteita käytä koskaan.. Astioita pitäisi vielä karsia, niitäkin on ihan liikaa.

Mietin nykyisin aika tarkkaan että mitä ihan oikeasti tarvitsen ja tulen käyttämään. Jos sovitan kaupoissa vaatteita niin se "ihan kiva" ei enää riitä, oli sitten hintaa miten vähän tahansa (ennen sorruin alennusmyynteihin).. Jos jostain vaatteesta tulee se tunne että "pakko saada!!!" niin sitten ostan :)
 
Tänään heitin roskiin tytön rikkinäisen takni, ei saanu edes vetoketjua kiinni, mutta siellä se oli säilössä. Rumia verhoja kaappi täynnä, pitäisi saada vietyä roskiin.

Komerossa rikkinäinen mikro, parvekkeella rikkinäinen imuri :D

Taloyhtiön roskiin saa viedä vain talousjätettä ja kaatikselle vient maksaai. Joten tuolla ne on pyörineet 6kk.

kohta käärin ne jätesäkkiin ja kannan tuonne piharoskiin.i
Täällä ainakin saa viedä sähkölaitteet (SER) ilmaiseksi kaatikselle.
 
"vieras"
Tänään heitin roskiin tytön rikkinäisen takni, ei saanu edes vetoketjua kiinni, mutta siellä se oli säilössä. Rumia verhoja kaappi täynnä, pitäisi saada vietyä roskiin.

Komerossa rikkinäinen mikro, parvekkeella rikkinäinen imuri :D

Taloyhtiön roskiin saa viedä vain talousjätettä ja kaatikselle vient maksaai. Joten tuolla ne on pyörineet 6kk.

kohta käärin ne jätesäkkiin ja kannan tuonne piharoskiin.i
Joissakin paikoissa on käsittääkseni joidenkin kodinkoneliikkeiden pihassa kierrätyspiste. Katso löytyykö tuolta.
SERTY - Etusivu
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25248350]Joissakin paikoissa on käsittääkseni joidenkin kodinkoneliikkeiden pihassa kierrätyspiste. Katso löytyykö tuolta.
SERTY - Etusivu[/QUOTE]
Ja "Sähkölaitteita ei saa laittaa sekajätteen joukkoon eikä jättää kiinteistön jätetilaan."
 
vapauttavaa
Luin aikaa sitten artikkelin jossa sanottiin, että ihminen tarvitsee sata tavaraa...
Ja kodeissa on kuulemma keskimäärin 10 000 esinettä! Hirveä määrä, miten sellaista pystyy kukaan edes hallitsemaan. Noh, mä en pystynyt, joten aloitin kunnon karsinnan. Olen luopunut rumista astioista, turhista pakastuspurkeista, kirjoista joita en aio lukea uudelleen, käyttämättömistä vaatteista, epämieluisista lahjoista, viherkasveista, tyhjentyneistä säilytyslaatikoista (jotta en täyttäisi niitä uudelleen), ilmaisjakeluista, kylkiäisistä (jos en tarvitse ilmaista patalappua, en ota sitä), ylimääräisistä matoista, tavan vuoksi nurkassa seisovista huonekaluista, joutilaista kodintekstiileistä (jätesäkillinen!!!) ja koriste-esineistä. Vuoden olen asia parissa tahkonnut ja tulosta alkaa näkyä vasta nyt. Varoitan, että tavaran poistoon jää koukkuun:D
 
vapauttavaa
[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";25248331]Jos sovitan kaupoissa vaatteita niin se "ihan kiva" ei enää riitä, oli sitten hintaa miten vähän tahansa (ennen sorruin alennusmyynteihin).. Jos jostain vaatteesta tulee se tunne että "pakko saada!!!" niin sitten ostan :)[/QUOTE]

Sama juttu! Olen päässyt irti siitä ajatusesta, että "ale alkaa, nyt kannattaa ostaa kun halvalla saa", koska olen tajunnut, että todellista säästöä on vain tarpeeseen ostaminen. Olen niin monen himoitsemani tavaran ostohalusta päässyt yli nukkumalla yön yli, että olen vuodessa säästänyt vaikka kuinka. Ja jos näin tehden kuitenkin jotain palavasti haluaa, sen ostaminen tuntuu hyvältä, kun voi olla varma että ostos todella tyydyttää jonkin tarpeen.

Ei mainoksia -tarra on myös tuonut isot säästöt. Ehkä olen missannut parhaat tarjoukset, mutta olen myös välttynyt lukuisilta heräteostoksilta, joiden ostohalun mainos olisi luonut tyhjästä. Se joka väittää, ettei mainonta häneen vaikuta, valehtelee.
 
Jeips
Mä lopetin aikoinaan Stockan hulluilla päivillä käymisen just sen takia, että tuli ostettua kaikkea muka tarpeellista, kun mukamas edullisesti sai. No nyt sitten täytyy aloittaa vaan tuo tavaran lajittelu, mitä oikeasti tarvitsen ja mitä en...mm tupperin joku ihme uunipata tms niin on vieläkin muovipussissa siis siinä samassa missä se emännän lahjana minulle toimitettiin joku viitisen vuotta sitten :D Kolme muuttoa se pata on matkannut mukana, nyt taitaa olla aika etsiä uusi koti padalle.
Ja kaikelle muulle turhakkeelle..
 
[QUOTE="mävaan";25248526]Joskus yhdellä palstalla oli haaste, "Hävitä 5 tavaraa päivässä vuoden ajan"...ja siis tuohon kuului kaikki lehdistä vaatteisiin..[/QUOTE]

Tämä olisi muuten hyvä ohje.

Itse ainakin tiedostan, että kaapeissa on paljon käyttämätöntä tavaraa, jotka pitäisi heittää pois, mutta en oikein tiedä miten. Jotakin ikivanhoja digibokseja, kännyköitä, astioita, koriste-esineitä jne. Tuntuu jotenkin tyhmältä laittaa vain roskikseen.

Ja toki on paljon sellaistakin tavaraa, mitä kokee joskus muka tarvitsevansa, mutta todellisuudessa sitä ei koskaan tarvitse, tai vaikka tarvitsisikin, niin ei edes tiedä, että jossain kaapissa sellainen on.

Ja joitain perintöjuttuja ja lahjaksi saatuja tavaroita on myös tosi vaikea heittää pois, kun tuntuu jotenkin, että loukkaa jotakuta, jos nyt heittää jotain sellaista roskikseen.
 
jeips
Meillä on varmaan kahdenksan pienellä vialla varustettuja kännyköitä tuolla lipaston uumenissa...ja kuka niitä käyttää, no ei kukaan koska aina on vaan hankittu uusi kun edelliseen on tullut jotain vikaa. Tää on taas näitä hetkiä, kun vois vaan paukuttaa päätä seinään ja koittaa nauraa omalle hölmöydelleen.
Toki on tavaroita joista en ole valmis luopumaan, vaikkei niiden käyttöaste olisikaan kovin suuri ja ilmankin tulisi toimeen. Hyvänä esimerkkinä on pöytähopeat, niitä käytetään ehkä kerran maks kaksi vuodessa, useamminkin voisi käyttää jos muistaisi...sama pätee noihin ns parempiin astioihin.
 
"vieras"
Juu. Häiritsee ja meillä ei siksi ole turhaa tavaraa. Nakkaan kaiken kiertoon, mille ei ole käyttöä. Alunperin syynä tähän vimmaan oli pienet säilytystilat, nyt ihan vain mukavuus ja helppous.

Mies varmaan keräis krääsää, jos olisin antanut sen tapahtua. Nyt on sopeutunut kaiketi ja hymyilee hamsterivanhemmilleen, jotka säilöö kaiken.
 
jeips
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25249493:
Aina kun ostaa jotain uutta, heittää saman verran vanhaa pois.

Keittiönoita täällä sanoikin, että ei kannata ajatella "tarvitsenko tätä vielä" vaan "milloin tätä tarvitsen" ;)
Mieheni vastais tohon "milloin tätä tarvitsen" siten, että varmasti jossain vaiheessa.... :/
 

Yhteistyössä