Kinkun sulattaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FreeFall
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FreeFall

Aktiivinen jäsen
15.11.2011
1 692
-1
36
Kinkkua olis 4,5 kiloa, se on umpijäässä.

Jos sen nostais päivää ennen paistamista aamulla huoneenlämpöön, ehtiikö se sulaa vuorokaudessa? Vai tarviiko olla pidempään? Ei kai se pilalle mene jos on vuorokauden lämpimässä?

Voit lykätä sen kinkun uloskin sulamaan, jos jääkaapissa on täyttä. Nyt on niin lauhaakin. Mielummin viileään sulamaan,kuin pöydälle. Kinkun lämmitys sitten pöydällä, ennen uuniin laittoa.

Pieni, 2-3 kilon kinkku sulaa jääkaappilämpötilassa 1-2 vuorokaudessa, keskikokoinen 3-6 kilon kinkku 2-3 vuorokaudessa ja iso 8-12 kilon kinkku 3-5 vuorokaudessa. Luullisen kinkun sulatus kestää kauemmin kuin luuttoman.

Mä kans mietin tuota ulos laittamista, mut elukat söis sen alta aikayksikön ja sit oltaiskin ilman kinkkua :snotty: se ei passaa.

Ai siinä on joku lämpötilavaatimus ennenkuin saa uuniin laittaa? hyvä tietää..

[QUOTE="vieras";25246673]Pieni, 2-3 kilon kinkku sulaa jääkaappilämpötilassa 1-2 vuorokaudessa, keskikokoinen 3-6 kilon kinkku 2-3 vuorokaudessa ja iso 8-12 kilon kinkku 3-5 vuorokaudessa. Luullisen kinkun sulatus kestää kauemmin kuin luuttoman.[/QUOTE]

Kiitos! :)

[QUOTE="simi";25246667]Kuinka kauan kinkun pitää olla huoneenlämmössä ennen uuniin laittoa? Sisälämpötilan pitäisi olla ilmeisesti 10 astetta.[/QUOTE]

Pari tuntia, jos sulla on sellanen paistomittari, jossa asteikko on esillä "ihan alusta asti, voit laittaa sen kinkun kylkeen ja näet lihan lämpötilan.

Mites se toimii? Lämmintä vai kylmää vettä? Hauska huomata miten saman asian voi tehdä niin monella eri tavalla :)

Mitää vielä tarkistaa äidiltä, mutta luulisin että kohtalaisen kylmää vesi saa olla tai haileeta, ettei pinta sula liian nopeasti. Se vesi vaikuttaa siihen sulamiseen siten, ettei kinkun pinta lämpene liikaa, mutta kinkku sulaa myös sisältä.

Mitää vielä tarkistaa äidiltä, mutta luulisin että kohtalaisen kylmää vesi saa olla tai haileeta, ettei pinta sula liian nopeasti. Se vesi vaikuttaa siihen sulamiseen siten, ettei kinkun pinta lämpene liikaa, mutta kinkku sulaa myös sisältä.

Veikkaan, että kylmää vettä. Vesihän jäähtyy kuitenkin aika nopeesti, kun jäinen kinkku sinne upotetaan.

Mulla on muuten tapana sulatella lihoja muutenkin pakasteesta niin, että laitan lavuaariin kylmää vettä ja lihan sinne. Sulaa nopeammin kuin pöydällä.

Eikös kinkku kannata sulattaa vesiämpärissä hitaasti, niin sulaa tasaisemmin? Näin olen omalta äidiltä oppinut?

Kokemuksesta en suosittele vesiämpäriin laittoa. Itse laitoin pakkasesta vacuumissa olevan kinkun haaleaan veteen sulamaan, mutta kappas, vacuumissa olikin reikä josta vettä pääsi sen sisään ja koko kinkku meni pilalle. Haisi koko talo pilaantuneelle lihalle, ei paljoa naurattanut. Sulatus jääkaapissa vaan.

Kokemuksesta en suosittele vesiämpäriin laittoa. Itse laitoin pakkasesta vacuumissa olevan kinkun haaleaan veteen sulamaan, mutta kappas, vacuumissa olikin reikä josta vettä pääsi sen sisään ja koko kinkku meni pilalle. Haisi koko talo pilaantuneelle lihalle, ei paljoa naurattanut. Sulatus jääkaapissa vaan.

,iten se meni pilalle,puhdasta vettähän se varmaankin oli?

Yhteistyössä