Millaiset piilolinssit parhaat kuiville silmille? Optikko suositteli kertakäyttöpiilareita MUTTA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eevee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eevee

Vieras
nyt luinkin että sellaiset yötä-päivää piilarit olisikin tosi hyvät vaikka niitä ei siis pitäisikään yötä päivää vaan pelkästään päivällä. Koska ne on jotenkin ohuemmat jne. kuin muut.

Mulla tahtoo nuo kertispiilaritkin alkaa ärsyttää silmää jo 5-6 tunnin pitämisen jälkeen, ärsyttää.

Ja silmäleikkaukseen ei ole varaa.

Luulisin, että ne yötäpäivää-linssit on mukavimmat. Mulla oli kuukausilinssit, mutta mulla on sellainen mielikuva, että joissakin ohjeissa samoja linssejä olisi tarjottu yötäpäivää-linsseiksi. Varsinkin talvella ne kuivui mulla silti niin paljon, etten voinut pitää niitä kovin kauan. Nyt mulla ei ole pariin vuoteen ollut piilareita, mutta haluan seuraavaksi kertakäyttölinssejä niin ei tarvitse huolehtia puhdistuksesta. Lisäksi mulla ne kuukausilinssit ei todellakaan kestänyt kuukautta ja olivat kalliit. Oli inhottavaa kun ennen uusiin vaihtamista niillä ei enää nähnyt niin hyvin. Jouduin töissä koluamaan joskus koko päivän todella pölyisiä "kirjastoja" (arkistoja) joten linssit meni nopeasti huonoiksi.

Mun mielestä yötä-päivää piilareista ja kertiksistä ei voi edes samana päivänä puhua. Tosin mun kokemukset kertiksistä on muutaman vuoden takaa. Viimeisen vuoden ajan oon melkein 100% pitänyt yötä-päivää pidettäviä linssejä ja näitä ei yleensä silmässä tunne ollenkaan. Olen käynyt puolen vuoden välein tarkistamassa tilanteen optikolla ja aina tulee sama viesti, että sopivat todella hyvin eikä silmissä näy merkkejä niiden käytön aiheuttamista muutoksista. Mutta täytyy muistaa, että tämä on hyvin henkilökohtaista. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan noita!

Ok, taidan kokeilla.
Ihmettelen silti optikkoni "ehdottomuutta" kertakäyttöpiilarien suhteen. Kun hän tietää että mulla on kuivat silmät ja niin edelleen.. kai se haluaa sitten vaan myydä mulle edelleen kalliita silmälaseja? :D :D

Parhain vaihtoehto on ehdottomasti silikoniset kertispiilarit. Niissä on molempien parhaat ominaisuudet ja kun tilaa halvimmalla avitoehdolla isoja laatikoita netistä, niin ei mene konkurssiin. Merkki 1-Day Acuvue TruEye. Pitää ensin käydä optikolla sovittamassa.

[QUOTE="vieras";25216033]Parhain vaihtoehto on ehdottomasti silikoniset kertispiilarit. Niissä on molempien parhaat ominaisuudet ja kun tilaa halvimmalla avitoehdolla isoja laatikoita netistä, niin ei mene konkurssiin. Merkki 1-Day Acuvue TruEye. Pitää ensin käydä optikolla sovittamassa.[/QUOTE]

Miksi pitää käydä optikolla? Silikonin takiako?

[QUOTE="aapee";25216041]Miksi pitää käydä optikolla? Silikonin takiako?[/QUOTE]

Koska kaikki piilolinssit ei sovi kaikille, sovittamatta ei kannata ostaa mitään piilareita!

Aina uusi linssityyppi pitää sovittaa. Niissä on eroja joita ei itse huomaa mutta voivat olla vaaraksi pidemmän päälle. Optikko varmistaa että linssityyppi ja sen voimakkuus, halkaisija ja kaarevuus ovat juuri sopivat ja turvalliset.

[QUOTE="aapee";25216030]Ok, taidan kokeilla.
Ihmettelen silti optikkoni "ehdottomuutta" kertakäyttöpiilarien suhteen. Kun hän tietää että mulla on kuivat silmät ja niin edelleen.. kai se haluaa sitten vaan myydä mulle edelleen kalliita silmälaseja? :D :D[/QUOTE]

Kuivat silmät ja piilolinssit | Piilolinssioptikko ja Silikonihydrogeeli piilolinssit

Joo, ja ehdottomasti kuitenkin optikon kautta sovitus. Älä tilaa summamutikassa netistä ilman sovitusta!

[QUOTE="aapee";25216041]Miksi pitää käydä optikolla? Silikonin takiako?[/QUOTE]
Koska pitää tarkistaa, että ovat oikeanlaiset ja niitä uskaltaa käyttää. Jos olet käyttänyt saman merkin samankokoisia ja samalla kaarevuudella olevia linssejä menestyksekkäästi, niin sitten voi ostaa huolettomammin ilman sovitusta.

Itse käytän kertiksiä, kun en pidä jatkuvasti mutta siskoni ja hänen miehensä käyttävt noita yötäpäivää-linssejä. Heillä on ne aina kuukauden putkeen päässä, sitten ottavat pois illalla ja seuraavana aamuna uudet päähän ja taas menee kuukausi.

AirOpticsit! Maailman parhaat kuukausilinssit joita voi pitää yötä päivää. Ei kuivu mulla ainakaan missään olosuhteissa. Silmissä ei mitään käytön jälkiä kun optikolla olen käyny tarkistuttaan =)

[QUOTE="Myy";25216091]AirOpticsit! Maailman parhaat kuukausilinssit joita voi pitää yötä päivää. Ei kuivu mulla ainakaan missään olosuhteissa. Silmissä ei mitään käytön jälkiä kun optikolla olen käyny tarkistuttaan =)[/QUOTE]

Mulla oli AirOpticsit ja silmät kuivui niin paljon, etten voinut pitää niitä. Muulloin pystyin käyttämään niitä, mutta talvella en :)

Liittyen piilareihin. Mulla on kertakäyttöiset linssit ok-merkinnällä. Tuleeko tuo ok-merkillinen linssi asettaa niin, että se ok näkyy itselle oikein päin, eli niin, että se jää alaluomen alle?
Käytän noita niin harvoin, että en muista miten optikko opasti niitä käyttämään! :ashamed:

[QUOTE="aapee";25216115]Air optixit hajataiton korjauksella 109 ,- ... kääks :(

6 paria per laatikko[/QUOTE]

Tuo eka vastaus tässä ketjussa on mun kirjoittaman, ja mulla oli just nuo AirOptixit. En voinut pitää niitä kuukautta kun ne likaantui nopeammin ja mullakin on hajataittoa, joten tulivat ihan jumalattoman kalliiksi. Lisäksi ne kuivui välillä ihan kamalasti.

Ja miten te kuukausilinssejä yötäpäivää käyttävät huolehditte silmien puhtaudesta jos silmään sattuu menemään roska?
Itse harkitsen noita, mutta tällä hetkellä työ on sen verran pölyisää, että kertakäyttöiset ovat mulle tällä hetkellä parhain ratkaisu.

[QUOTE="vieras";25216139]Tuo eka vastaus tässä ketjussa on mun kirjoittaman, ja mulla oli just nuo AirOptixit. En voinut pitää niitä kuukautta kun ne likaantui nopeammin ja mullakin on hajataittoa, joten tulivat ihan jumalattoman kalliiksi. Lisäksi ne kuivui välillä ihan kamalasti.[/QUOTE]

"Huhtikuun 2009 jälkeen on linsseissä ollut merkintä joka osoittaa selkeästi, miten päin linssi laitetaan silmään. Sinun tulee nähdä OK oikein päin käännettynä linssin ulkopuolella ja OK-merkintä tulee olla linssin yläreunassa. "

Googlella poimittua ;)

[QUOTE="vieras";25216139]Tuo eka vastaus tässä ketjussa on mun kirjoittaman, ja mulla oli just nuo AirOptixit. En voinut pitää niitä kuukautta kun ne likaantui nopeammin ja mullakin on hajataittoa, joten tulivat ihan jumalattoman kalliiksi. Lisäksi ne kuivui välillä ihan kamalasti.[/QUOTE]

Ok ehkä ei sitten niitä. Mulla nyt 1 day Aquvue astigmatism (hajataitto)- kertakäyttölinssejä ja hankaa silmässä tosiaan sen 5-6 tunnin käytön jälkeen .... joskus jo samantien :(
Jotain uutta pitäs keksiä, kun rillit päässäkään ei ole kivaa aina :D

Osalla silikonilinssit aiheuttavat kuivumisen tunnetta, koska linssi läpäisee happea paremmin. Eli vaikka piilolasit ovat paremmat silmille, niin kaikille ne eivät silti sovi.

[QUOTE="vieras";25216152]"Huhtikuun 2009 jälkeen on linsseissä ollut merkintä joka osoittaa selkeästi, miten päin linssi laitetaan silmään. Sinun tulee nähdä OK oikein päin käännettynä linssin ulkopuolella ja OK-merkintä tulee olla linssin yläreunassa. "

Googlella poimittua ;)[/QUOTE]

Noniin, menipäs lainaukset miten sattuu :D Siis sille joka kysyi miten päin se ok tulee. Ja tuo ohje koski Focus dailies toric-linssejä.

[QUOTE="vieras";25216152]"Huhtikuun 2009 jälkeen on linsseissä ollut merkintä joka osoittaa selkeästi, miten päin linssi laitetaan silmään. Sinun tulee nähdä OK oikein päin käännettynä linssin ulkopuolella ja OK-merkintä tulee olla linssin yläreunassa. "

Minkähän takia mulla ei ole tota merkintää kuin toisessa linssissä.. siis oikeen silmän linssissä on se "ok" mutta vasemman silmän linssissä ei mitää...

Ou nou, eli käytän näitä väärin päin. :D Ilmankos silmissä tuntuukin jotenkin hassulta.

Ja miten te kuukausilinssejä yötäpäivää käyttävät huolehditte silmien puhtaudesta jos silmään sattuu menemään roska?
Itse harkitsen noita, mutta tällä hetkellä työ on sen verran pölyisää, että kertakäyttöiset ovat mulle tällä hetkellä parhain ratkaisu.

Otan linssit pois silmistä, pidän yleensä seuraavan yön nesteessä ja aamulla takaisin silmään. Silmät kyllä kertovat, kun on aika antaa niiden levähtää linsseistä. Koskaan en ole pitänyt kuukautta putkeen, reilu viikko on ollut maksimi. Tuollaista roska silmässä tilannetta en muista, että olisi koskaan tullut... tosin luomen päältä voi varovasti hieroakin, tai vetää ripsistä tms. jos on jotain tunnetta silmässä.
Laukussa kulkee aina kuitenkin lasit mukana, jos jotain sattuu muualla kuin kotona. Linssit menevät silloin tietysti roskiin, kun en mä nesteitä ja koteloa kuljeta mukana.

Yhteistyössä