Otin selvää "ehkäisykiellosta"

• Viestiketjun aloittaja Kolmen viikarin äiti
  • Ensimmäinen viesti
Korjaan luterilaisena
Siis, väitätkö sinä, että uskovainen ihminen voi noinvain itse valita, mitkä synnit ovat hänelle itselleen syntiä ja mitkä asiat ovat ei-syntiä?

Jotkut vl ihmiset käyttävät ehkäisynä sitä, että pihdataan ovulaation aikana ja eivät tunne huonoa omatuntoa, mutta joillain taas omatunto alkaa kolkuttamaan. Se on niin yksilöllistä ja jotkut hyväksyy sellaiset asiat, mitä toinen ei hyväksy. Koskee myös ehkäisyssä.
Kuinka ihmeessä SYNTI voi olla "yksilöllistä"?

Luterilaisen kristinopin mukaan synti on yksinkertaisesti syntiä. Se ei vaihtele niin että mikä on yhdelle ihmiselle syntiä ei olisikaan syntiä jonkun toisen kohdalla.

Jos sinä varastat kaupasta, se on syntiä niin sinulle kuin minullekin. Jos kaupunginjohtaja hakkaa vaimoaa, se on hänelle syntiä. Sama teko on syntiä myös papille, professorille tai kerjäläiselle. Ei tätä voi itse valita.

Osoittaa pahaa uskonnon rappeutummista jos syntejä voi itse valita kuten sinä väität.

• Tykkää
Reactions: Halikatti
Sivusta...
Muila uskovaisilla kuin vanhoillislestadiolaisilla on käsittääkseni osittainen ehkäisykielto: kuparikierukkaa ei saa käyttää, koska se voi estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen. Sellaisia ehkäisymenetelmiä, jotka estävät hedelmöittymisen, taas saa käyttää.

"Miru"
John 6:37

All that the Father gives me will come to me, and whoever comes to me I will never cast out.

Siinä se on selvästi sanottu. Tervemenoa helvettiin vain teille kaikille saatanan sikiöille! Harmageddon on täällä. Homot, neekerit ja vammaiset epäsikiöt juhlivat kuninkaan hovissa 3*6 päivää ennen Jeesuksen uutta syntymää!

Vastuuta!
Ei siinä kummepaa Raamatun tutkimista tarvi, kun jo Mooseksen kirjan alussa lukee, että Jumala loi ihmisen. ja sitten Jumala sanoo että Lisääntykää ja täyttäkää maa. Jumala ei ole puhunut yhtään turhaa sanaa.
Tässä taas huomaa, ettei ole järjen hivemtäkään tällä selittäjällä. Jumala ei ole puhunut yhtään turhaa sanaa? Ai, missäs teidän perheen orjat sitten on? Moneltako ihmiseltä olette katkaisseet käden kun se on varastanut jne? Ja mitä noita klassisia hirvityksiä raamatussa nyt onkaan? (Joku muu varmaan tietää paremmin).

Vastaapa mulle tähän, ja sano sen jälkeen ettei jumala ole sanonut mitään turhaa tai tyhmää. :D

Florence
Muila uskovaisilla kuin vanhoillislestadiolaisilla on käsittääkseni osittainen ehkäisykielto: kuparikierukkaa ei saa käyttää, koska se voi estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen. Sellaisia ehkäisymenetelmiä, jotka estävät hedelmöittymisen, taas saa käyttää.
Ei pidä paikkaansa. Tavallisilla Suomen ev.luterilaisilla ei ole minkäänlaista ehkäisykieltoa, ei myöskään ortodokseilla, ei myöskään juutalaisilla, muslimeilla eikä buddhalaisilla, joitakin tunnetuimpia ja/tai suurimpia uskontoja mainitakseni.
katolinen kirkko suosittelee varmoja päiviä ja kondomin käyttöä, mutta muita menetelmiä käyttäville ei siitä seuraa mitään sanktioita. Paavi ei erota ketään kirkon jäsenyydestä ehkäisyn perusteella.

Ehdotonta ehkäisemättömyyttä vaaditaan vain joissakin ääriryhmissä, kuten Keski-Euroopasta uskonpuhdistuksen aikaisten riitojen ja vainojen jälkeen Amerikkaan muuttaneiden amishien, mennoniittien ja hutteriittien keskuudessa.

Vanhoillislestadiolaisuus, amishit, hutteriitit ja mennoniitit | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Samoin Yhdysvalloissa joidenkin evenkelikaalisten baptistiryhmien piirissä ja joissakin mormonien lahkoissa vaaditaan jatkuvaa lisääntymistä.

A Look at the Duggar Family and Four Other SupesSize Families - ABC News

On todennäköistä, että vanhoillislestadiolaisuudessa on voimassa nykyisin yksi maailman ankarimmista ehkäisykielloista.

Alkuperäinen kirjoittaja Korjaan luterilaisena vähän;25108277:
Mikä on "Taivaallisen Isän tahto"?
Luterilaisen kristinopin mukaan Juamla ilmaisi tahtonsa Raamatussa. Raamatussa ei oel ehkäisykieltoa, mutta sielä on käskyt. Jumala on ilmaissut tahtonsa erityisesti kymmenessä käskyssä. Myös Jeesus viittaa tähän lähetyskäskyssään: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:eek:petuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeenja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa."

Suurimpana käskynä, jossa on "laki ja profeetat" Jeesus pitää lähimmäisenrakkauden käskyä.

Raamatussa ei missään kohtaa ole sanottu, että Jumala olisi asettanut jokaiselle naiselle rajoittamattoman velvoitteen lisääntyä, taikka synnyttämispakon.

Vanhoillislestadiolaisuuden ehkäisykielto on tyypillinen lahkon piirre. Aletaan korostaa jotakin itse keksittyä asiaa yhteisön "tunnusmerkkinä" joka erottaa sen muista ja on siten muka "ainoan oikean uskon " tunnusmerkki.

Ehkäisykieltoa esiintyy monenlaisissa uskon suunnissa.
En ole väittänytkään, että Raamatussa olisi joku lisääntymispakko asetettu. Ei ole. Eikä mielestäni ehkäisykieltoakaan, joka on loogisesti astetta lievempi, vaikka ankara sekin. Mutta siinä katsoin vl:n lainaamassani kommentissa olevan oikeassa, että Raamattu tuntee myös tekojen merkityksen pelastukselle.

Vain tämä elämä
Ja itse uskon niin, mitä raamatussa sanotaan. Monet ajattelevat, että sitten vanhana teen parannuksen ja uskon Jumalaa, että pääsen taivaaseen. Mitäs jos ei eläkkään vanhaksi, jos kuoleekin huomenna tai tänään? Siksi minä haluan nyt tällä hetkellä uskoa ja elää raamatun mukaan ja uskoa siihen.
Kun kerran uskot mitä Raamatussa sanotaan, siellä sanotaan myös ettei ole mitään tuonpuoleista ihanaa iankaikkista elämää, ei kenelläkään. Kuoleman jälkeen tulee olemattomuus, tyhjyys. Näin toteaa Saarnaajan kirja, Raamatussa.

Kaikki, mikä hänen eteensä tulee, on turhuutta, koska kaikkien kohtalo on sama: niin jumalisen kuin jumalattoman, niin hyvän kuin pahan, puhtaan ja saastaisen, uhraajan ja sen joka ei uhraa. Hyvän käy samoin kuin syntisen, valan vannojan samoin kuin vannomista karttavan.

Kaikessa, mikä auringon alla tapahtuu, on lohdutonta juuri se, että jokaisen kohtalo on sama...niin jumalisen kuin jumalattoman, niin hyvän kuin pahan, puhtaan ja saastaisen, uhraajan ja sen joka ei uhraa.

Hyvän käy samoin kuin syntisen, valan vannojan samoin kuin vannomista karttavan.

Kaikessa, mikä auringon alla tapahtuu, on lohdutonta juuri se, että jokaisen kohtalo on sama, niin kuin sekin, että ihmisen sydän on pahuutta täynnä ja että hänen sisimmässään asuu mielettömyys koko hänen elinaikansa, ja sen jälkeen -- suoraa päätä vainajien joukkoon!

Syö siis leipäsi iloiten ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo kauan sitten Jumala on hyväksynyt nuo tekosi. Olkoot vaatteesi aina valkeat ja olkoon pääsi runsaasti voideltu.

Nauti elämästä rakastamasi vaimon kanssa kaikkina turhina elinpäivinäsi, jotka Jumala on antanut; se on osasi tässä elämässä auringon alla, kaiken vaivannäkösi keskellä.

Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta.

Ihan keksitty juttu sekin
Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen viikarin äiti;25070319:
Sanon nyt asiat niinkuin ne on. Mielestäni kaikkien lestadiolaisnaisten kannattais ihan oikeesti ottaa selvää "ehkäisykiellosta". Olen lestadiolainen ja itse olen tähän asti vain lapsen kaltaisesti uskonut niin kuin minulle on opetettu eli että ehkäisy on synti. Nyt olen kuitenkin itsekin ottanut asiasta selvää ja todennut että raamatussa ei missään ehkäisyä kielletä.
Niin, ei Raamatussa kielletä ehkäisyä eikä julisteta television kotiin ostamista synniksi. :-D

Mutta joku keksi alkaa julistaa tätä ja te menitte ja otitte sen todesta...

Kannattaisi lukea Raamattua ja Lutherin kirjoituksia...

"Krista"
Suche
[QUOTE="Krista";25141393]Harvempi vl niitä lukee, ja puhujien puheet seuroissa toistelee niitä viittä vl fraasia. Raamattua eivät tunne puhujatkaan.[/QUOTE]

Olen joskus yrittänyt saada rauhanyhdistyksen puhujalta ja kerran jopa vl papilta vastauksia joihinkin tiettyihin vl liikkeen oppeja koskeviin kysymyksiini. Eivät pystyneet vastaamaan. Ilmeisesti eivät tosiaan itsekkään tiedä.

"Kuutamolla"
[QUOTE="Pirkko";25070395]Niin, se on omakohtainen asia jokaisella...usko ei aina säily jos alkaa järkeilemään...lapsen uskohan se on meille asetettu esikuvaksi.

Itse en todellakaan uskalla ehkäistä. Jumala on Elämän ja Kuoleman Herra... Mistäs tiedän milloin oma elämäni otetaan pois, se on lahja. Ei ole oikein ottaa elämäänsä omiin käsiinsä eikä päättää myöskään toisten ihmisen syntymättömän lapsen, elämästä.
[/QUOTE]

JOS lepsiasia olisi oikeasti "omakohtainen" ja "jokaisen uskovaisen oma itsenäinen raktiasu" niin mksi sitten joka pullella vl-ihmisillä on niin suuret perheet?

Olemmeko me erityisen lapsirakkaita ihmisiä, juuri me uskovaiset?

"vieras"
Minä jäin miettimään sitä, että jos kerran ehkäisy ja abortti ovat murhia, niin onko murhaamista myös yhtyminen muulloin kuin ovulaation aikoihin? Every sperm is sacred etc.
Ja samalla logiikalla jokainen nainen murhaa vähintään yhden lapsen jokaisen kuukautiskierron aikana. Keho kun heittää siinä ulos hedelmöittymättömän munasolun, josta olisi teoriassa voinut kasvaa lapsi. Karkeasti arvioiden olen tähän mennessä murhannut noin 180 lasta.

Jouluenkeli
[QUOTE="vieras";25168213]Ja samalla logiikalla jokainen nainen murhaa vähintään yhden lapsen jokaisen kuukautiskierron aikana. Keho kun heittää siinä ulos hedelmöittymättömän munasolun, josta olisi teoriassa voinut kasvaa lapsi. Karkeasti arvioiden olen tähän mennessä murhannut noin 180 lasta.[/QUOTE]

Niin... :-D ja mikä massamurha kertyykään noin 25 vuodessa

Onko yhteyttä?
Onkohan kukaan tullut ajatelleeksi sitä että onko lestadiolaisuudessa yleisellä lasten hyväksikäytöllä yhteys ankaraan ehkäisykieltoon? Vaimo väsyy kun lapsia on pitkälle toistakymmentä. Miehen täytyy saada seksihalunsa tyydytettyä.

Eräänlainen tapa tuokin pitää nainen kurissa ja nuhteessa. Kesät raskaana ja talvet ilman kenkiä :xmas:

Parin vl-miehen kanssa olen asiasta keskustellut, ei heiltä löytynyt päteviä, Raamattuun perustuvia argumentteja ehkäisykiellon perustelemiseen. "Se on näin meillä".

Yhteistyössä