Onko moukkamaista/loukkaavaa laittaa hääkutsuun tilinumero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lilly"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä luulen että kovinkaan moni asiaa vastustava ei ole järjestänyt häitä.

Itse olen erittäin tyytyväinen, jos hääparilla on joku selkeä toive ja näin ollen itse ei tarvitse miettiä mitä hääparille sitten oikein ostaisi.

• Tykkää
Reactions: Micosa
Musta ei oo kivaa kun lahjansaajat katsoo et ai toi on laittanu 50 ja toi toinen 150 euroo, tai kakskymppii... Ja se tilinumero kutsussa on minusta juuri moukkamaista.
Hyvä puoli siinä on se että ei tarvitse miettiä lahjaa ja pääsee helpolla.
Jos olisin menossa naimisiin ottaisin myös mielelläni lahjat rahana, mutta tekisin sen niin että lahjatoiveet vois tiedustella samalla kun ilmottautuu häihin. Lahjatoiveeks laittaisin esimerkiksi jo olemassa olevaa astiasarjaa yms ja yhdeksi vaihtoehdoksi sen tilinumeron.
Olin kesällä häissä joissa lahjatoiveena oli raha (ja kutsussa tilinumero) mutta kyllä sinnekin oli putkahdellut niitä tavaralahjoja. En tiedä olivatko mieluisia vai ei, mutta jos listalla olisi ollut muutakin kuin raha olisivat varmemmin saaneet mieluisia lahjoja.

No ei todellakaan ole noloa vaan nykyaikaa! Herranen aika näitä moralisteja, oletan että omissa mahdollisissa häissänne ette sitten todellakaan ottaneet/aio ottaa vastaan minkäänlaisia lahjoja, ette kippoja, kappoja, maljakkoja ettekä astiasarjoja - muutenhan olette järjestäneet häänne vain lahjojen kipeyttänne ja ahneuttanne.

Hah, ekoissa häissä ei mainittu lahjoista mitään ja mieluummin melkein olisin ollut niitä saamatta.
Toisissa häissä ei ollut yhtään vierastakaan, vanhemmat antoivat lahjat jälkikäteen mutta eipä me niitäkään kerjätty.

[QUOTE="lilly";25184716]Ovatko lahjat myös kerjäämistä? Lahjalistat? Jos sama raha menee lahjaan tai tilille niin onko siinä jokin ero vai molemmat ovat kerjuuta?[/QUOTE]

On, lahjalista on yhtä nolo kuin tilinumero kutsussa.

Mulle on kamalan vaikea kerjätä lahjoja, tekee tiukkaa vastailla kummeillekin lasten joululahjatoivekyselyihin kun tulee vaan nolo olo.

Minusta on todella noloa aikuisten ihmisten kerjätä tuolla tavalla rahaa koska mitään muutahan se ei ole kuin kerjäämistä. Jos rahasta on pulaa niin silloin ei pitäisi häitäkään järjestää vaan suorittaa vihkiminen vaikka maistraatissa jos siihen on pakottava tarve.

Olisi aivan eri asia jos pariskunta kieltäytyisi lahjoista mutta pyytäisi lahjoitusta valitsemaansa hyväntekeväisyyskohteeseen, laittaisin sinne rahaa ilomielin. Mutta harkitsisin vakavasti edes menemistä häihin jos kutsu sinne on oikeasti kerjuukirje.

Minusta on todella noloa aikuisten ihmisten kerjätä tuolla tavalla rahaa koska mitään muutahan se ei ole kuin kerjäämistä. Jos rahasta on pulaa niin silloin ei pitäisi häitäkään järjestää vaan suorittaa vihkiminen vaikka maistraatissa jos siihen on pakottava tarve.

Olisi aivan eri asia jos pariskunta kieltäytyisi lahjoista mutta pyytäisi lahjoitusta valitsemaansa hyväntekeväisyyskohteeseen, laittaisin sinne rahaa ilomielin. Mutta harkitsisin vakavasti edes menemistä häihin jos kutsu sinne on oikeasti kerjuukirje.

mä en ymmärrä millä tavalla se on kerjäämistä
valta osa ihmisistä haluaa lahjan tuoda/ostaa, niin synttäreillä, häissä,ristiäisissä kuin muissakin juhlissa.. joten miksi on kerjäämistä jos toivoo joitain tiettyjä juttuja tai sitten rahaa jos ei nyt vaan ole mitään tiettyjä asioita mitä toivoa?

Huom. Moni ei laita sitä tilinumeroa siihen sen takia että olisi pulaa rahasta vaan sen takia että ei tarvitse mitään krääsää ja kuitenkin ihmiset kyselee mitä voisi ostaa häälahjaksi.

[QUOTE="vieras";25184790]No se on sitten sinun ongelmasi kun olet noin nolo ihminen.[/QUOTE]

Niinpä. No joka tapauksessa mun mielestä tilinumero kutsussa on moukkamaista, siitähän tässä ketjussa oli kysymys.

[QUOTE="vieras";25184815]Huom. Moni ei laita sitä tilinumeroa siihen sen takia että olisi pulaa rahasta vaan sen takia että ei tarvitse mitään krääsää ja kuitenkin ihmiset kyselee mitä voisi ostaa häälahjaksi.[/QUOTE]

Jos ei ole rahasta pulaa niin miksei häälahjaksi sovi vaikka pelkkä onnittelukortti?

Mutta kun moni vieras haluaa antaa lahjan, ja haluaa nimenomaan antaa lahjan sille hääparille. Mutta eipä tarvitse sinun kovin monissa häissä sitten varmaan käydä. Eikö kutsusta kieltäytyminen tuollaisesta syystä ole sinusta noloa?

On, lahjalista on yhtä nolo kuin tilinumero kutsussa.

Mulle on kamalan vaikea kerjätä lahjoja, tekee tiukkaa vastailla kummeillekin lasten joululahjatoivekyselyihin kun tulee vaan nolo olo.

Onko sinulle muuten vaikea ottaa esimerkiksi positiivisia kommentteja vastaan? Tai jopa itseesi kohdistuvia kehuja?

Lahjat.. hmm :) Itselläni on täysin vastakkainen tunne mitä lahjoihin tulee - minusta on aivan ihana miettiä lahjaideoita rakkaille ja tärkeille ihmisille! On ihana miettiä pienen kummipojan joulupaketteja, ystävien tärkeiden päivien muistamisia (panen aina korvan taakse kun joku kaveri toteaa vaikkapa kaupungilla tykkäävänsä jostain ja myöhemmin ehkä haen juuri sen jutskan hänelle lahjaksi) :)

Minusta lahjan antaminen on ihanaa - ja toisaalta lahjan vastaanottaminen on myös tietynlainen taito. Nähdä tavallaan sen lahjanantajan lämmin ajatus siellä takana ja hetken kauneus. Lahjan antaja on ajatellut minua valitessaan lahjaa ja toisaalta tuntee tärkeäksi osoittaa että olen tärkeä.

Jännä miten eri tavalla sitä voikaan kokea tällaisen asian..

[QUOTE="Neith";25184794]mä en ymmärrä millä tavalla se on kerjäämistä
valta osa ihmisistä haluaa lahjan tuoda/ostaa, niin synttäreillä, häissä,ristiäisissä kuin muissakin juhlissa.. joten miksi on kerjäämistä jos toivoo joitain tiettyjä juttuja tai sitten rahaa jos ei nyt vaan ole mitään tiettyjä asioita mitä toivoa?[/QUOTE]Koko häälahjaperinne tulee varmaankin historiallisesti osittain siitä että hääpari on oikeasti tarvinnut tavaroita yhteiseen ensimmäiseen kotiinsa. Tänä päivänä yhä harvemmin näin on koska parit ovat asuneet keskenään jo kauan ennen vihkimistä ja yhä useammin häissä saattaa kyse olla jo toisesta avioliitosta. Eli sitä romua ei usein välttämättä enää haluta kotiin kun kaikkea on jo ja silloin varmaan joillekin tulee mieli pyytää vain rahaa. Minusta silloin olisi hiton paljon hienompaa pyytää lahjoitukset hyväntekeväisyyteen jolloin koko häätapahtuman idea olisi vain ja ainoastaan se mikä sen pitää ollakin.

• Tykkää
Reactions: as if
[QUOTE="vieras";25184823]Jos ei ole rahasta pulaa niin miksei häälahjaksi sovi vaikka pelkkä onnittelukortti?[/QUOTE]

No saahan sen pelkän kortinkin viedä, jos haluaa. Ei kenenkään ole pakko viedä mihinkään juhliin yhtään mitään lahjoja. Yleensä lahja nyt vaan on tapana viedä, itselläni ainakin, sinusta en sitten tiedä. Itseäni ainakin nolottaisi viedä häihin pelkkä onnittelukortti.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
[QUOTE="lilly";25184841]Onko sinulle muuten vaikea ottaa esimerkiksi positiivisia kommentteja vastaan? Tai jopa itseesi kohdistuvia kehuja?

Lahjat.. hmm :) Itselläni on täysin vastakkainen tunne mitä lahjoihin tulee - minusta on aivan ihana miettiä lahjaideoita rakkaille ja tärkeille ihmisille! On ihana miettiä pienen kummipojan joulupaketteja, ystävien tärkeiden päivien muistamisia (panen aina korvan taakse kun joku kaveri toteaa vaikkapa kaupungilla tykkäävänsä jostain ja myöhemmin ehkä haen juuri sen jutskan hänelle lahjaksi) :)

Minusta lahjan antaminen on ihanaa - ja toisaalta lahjan vastaanottaminen on myös tietynlainen taito. Nähdä tavallaan sen lahjanantajan lämmin ajatus siellä takana ja hetken kauneus. Lahjan antaja on ajatellut minua valitessaan lahjaa ja toisaalta tuntee tärkeäksi osoittaa että olen tärkeä.

Jännä miten eri tavalla sitä voikaan kokea tällaisen asian..[/QUOTE]

Kyllä mäkin tykkään antaa lahjoja mutta jotenkin niiden vastaanottaminen on vaikeaa, että näytänkö mä nyt oikeesti kuinka iloinen olen tästä lahjasta?
Ja en ikunakikuna kehtais laittaa mitään lahjalistoja ja tilinumeroita minnekään kutsuihin.

Koko häälahjaperinne tulee varmaankin historiallisesti osittain siitä että hääpari on oikeasti tarvinnut tavaroita yhteiseen ensimmäiseen kotiinsa. Tänä päivänä yhä harvemmin näin on koska parit ovat asuneet keskenään jo kauan ennen vihkimistä ja yhä useammin häissä saattaa kyse olla jo toisesta avioliitosta. Eli sitä romua ei usein välttämättä enää haluta kotiin kun kaikkea on jo ja silloin varmaan joillekin tulee mieli pyytää vain rahaa. Minusta silloin olisi hiton paljon hienompaa pyytää lahjoitukset hyväntekeväisyyteen jolloin koko häätapahtuman idea olisi vain ja ainoastaan se mikä sen pitää ollakin.

Sinä toimit sitten omissa häissäsi tuolla tavalla. Niin yksinkertaista se vaan on.

No tässä tietysti vaikuttaa hääparin ikä ja elämäntilanne kanssa. Joku viisikymppinen toisella kierroksella oleva rahakas pariskunta kun ei ihan oikeasti varmaan tarvitse mitään, ja esim. meidän perheen viisikymppinen ei tekisi heidän elämäänsä minkäänlaista eroa. Kun taas esimerkiksi meille oli häät todella iso sijoitus ja kyllä saatiin sitten lahjaksi paljon sellaista, mitä ihan oikeasti tarvittiin. Ja päästiin häämatkalle, mikä olisi muuten jäänyt väliin. Ja vaikka rahaa ei niin kamalasti ollut, niin silti halusin järjestää häät, koska ajankohta oli muuten oikea. Ajatuksena oli myös, että nämä häät olisivat mukavat vieraillekin, eikä mikään pelkkä velvollisuus, jonne vielä kehdattiin joku lahjakin pyytää.

Lisäänpä vielä, että myös vieraiden elämäntilanteet näkyivät lahjoissa, ja se oli ihan täysin ok. En tarkistanut paljonko tuli keneltäkin, mutta tiedän, että suvun vanhemmat ja varakkaammat tukivat meitä mielellään isommalla summalla rahaa, kun taas opiskelijakaverit kehittivät jotain halpaa mutta muuten ajatuksella mietittyä ja kivaa.

Viimeksi muokattu:
Olen ollut useissa haissa ulkomailla ja aina on tilinumero kutsussa, joten ihan kansainvalinen tapa tuo on. Ja nailla ihmisilla ei todellakaan ollut rahasta pulaa, mutta tama on yksinkertainen keino jarjestaa lahja-asiat.

Tilinumeroni on siinä mielessä huono, koska lahjan antajalla voi tulla suuret paineet siitä. Jos ei ole varaa laittaa montaa kymppiä lahjaan, mutta kehtaako kukaan pelkkää 10e tilille siirtää nimensä kanssa?

Olin viime kesänä häissä, joissa oli laatikko kortteja ja rahakuoria varten. Kutsussa oli ilmoitettu (en muista millä sanoilla, mutta ei mitenkään tökerösti) juhlapaikalla olevasta laatikosta jonne saa tipauttaa omantunnon mukaisen summan. Sen sai laittaa ihan nimettömänä ja hääkortin erikseen, jos siltä tuntui. Se oli minusta oikein hyvä idea.

• Tykkää
Reactions: as if
Olen ollut useissa haissa ulkomailla ja aina on tilinumero kutsussa, joten ihan kansainvalinen tapa tuo on. Ja nailla ihmisilla ei todellakaan ollut rahasta pulaa, mutta tama on yksinkertainen keino jarjestaa lahja-asiat.

Aivan.

Suomalaiset on vaan niin moukkamaisia ja luuleevat, että vaatimattomuus kaunistaa. Enhän minä, eihän me nyt mitään lahjoja edes tarvita...huhhuh. Ja kun kuitenkin jokainen jonkun lahjan häihin sitten kuitenkin haluaa tuoda, niin miksi ei sitten jotain mtä pari itse haluaa.

Musta taas hyväntekeväisyyskohdekkin on huono. Jos haluan johonkin hyväntekeväisyyttäni lahjoittaa, niin teen sen omasta tahdosta enkä sen vuoksi että Sirkka ja Pekka menivät naimisiin. Ja myöskin haluan valita kohteeni itse.

Yhteistyössä