Onko moukkamaista/loukkaavaa laittaa hääkutsuun tilinumero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lilly"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lilly"

Vieras
Älkääkä nyt vastatko että "on moukkamaista" vaan PERUSTELKAA jos se sitä mielestänne on!

Itse olen saanut sellaisia kutsuja paljon, enkä siitä ole ollut pahoillani tai moksiskaan. Nyt omat häät kyseessä ja haluan tehdä kaiken tyylillä - onko se siis etikettivirhe lisätä kutsuun tilinumero tyyliin: läsnäolonne on tärkeintä, mutta jos haluat muistaa meitä muulla tavoin niin talleta lahjaa varten ajattelemasi summa tilille xxx-xxx.

Miksi tuo loukkaisi / olisi moukkamaista? Puolesta ja vastaan? JA NE PERUSTELUT kiitos :)

ei ole moukkamaista, vaikka niin kovin moni tahtoo ajatella.
sehän on vain järkevää, varsinkin jos pariskunnalla on jo kaikkea tarpeellista, (hyvin yleistä kun yhdessä asutaan ennen naimisiin menoa)
nykypäivänä kun kerätään tiettyjä astiasarjoja, tahdotaan tiettyjä kodinkoneita jotka yksistään ovat turhan kalliita ostaa, mutta ei uskota siihen että ihmiset harrastaisivat kimppa lahjoja.. joten näppärintä on pyytää rahaa jolloin voi ostaa juurikin niitä tarvitsemiaan asioita.
mun mielestä on järjetöntä että lahjaksi ostetaan muiden mieltymysten mukaisia, eripari kuppeja, väärän merkkisiä/mallisia kodin koneita. ostetaan asioita joita pariskunnalla jo on.
tai sitten turhakkeita, maljakoita,tuikku kippoja jotka vielä yleensä on vääränlaisia..

[QUOTE="Neith";25184590] joten näppärintä on pyytää rahaa jolloin voi ostaa juurikin niitä tarvitsemiaan asioita.[/QUOTE]

Menetkö naimisiin kerjääksesi tilisiirtoja?

[QUOTE="vieras";25184598]Menetkö naimisiin kerjääksesi tilisiirtoja?[/QUOTE]

Meneekö kukaan naimisiin kerjätäkseen jotain? Ja eikö se ole ihan sama meneekö se sama raha johonkin tavaraan tai lahjakorttiin kuin tilille? Onko sinusta sitten kaikki juhlat vain lahjojen kerjäämistä vai sanotko aina kaikille kutsuvieraille, että mitään tuliaisia ei saa missään nimessä tuoda?

[QUOTE="vieras";25184598]Menetkö naimisiin kerjääksesi tilisiirtoja?[/QUOTE]

en mennyt, mutta rahan pyydettiin lahjat.

fakta nyt kuitenkin on se että porukka tuo lahjoja, ja silloin nyt vaan on parempi antaa jotakin mitä halutaan/tarvitaan kuin se että häiden jälkeen on varattava kirppispöytä jossa pääsee ei toivotusta tilpehööristä eroon..

Ei ole moukkamasita. Jokainen tuo joka tapauksessa jonkun lahjan ja miksi sen lahjan pitäisi olla jotain mitä hääpari ei todellisuudessa edes tarvitse?

Meillä oli häälahja toiveena rahaa ihan siksi että emme tarvinneet mitään silitysrautoja sun muuta sellaista kamaa. Ajatus oli lähteä sitten häämatkalle ja niin lähdimmekin. Ja 2:lle tiedoksi, että meidän häät olivat aika kalliit ja mitenkään saatu rahasumma ei riittänyt kulujen kattamiseen ja se ei edes ollut tarkoituskaan.

No juuri tuo "krääsää meillä jo on. tärkeintä on läsnäolo mutta... Antakaa rahaa" tekee siitä moukkamaista. En ole tähän päivään mennessä tosin nähnyt / kuullut kutsusta jossa tuo vieno toive ja tilinumero olisi naamioitu tyylikkäästi.

[QUOTE="vieras";25184588]Oikeastaan kertoo vain siitä että ette ole oikein rahoissa. Itse en ainakaan mene naimisiin rahalahjoitusten takia.
Mielestäni siis erittäin junttia ja noloa.[/QUOTE]

Entä lahjalista esim. Stockalla? Onko se tyylikästä?

Periaatteessa tuon rahankerjäämisen voi jotenkin ymmärtää pareilta joilla on ikää +/- 20 ja ovat lähtöisin alemmista luokista, mutta jos kolmekymppiset kinuavat häämatkarahaa on se minusta todella noloa.

[QUOTE="Sheddon";25184638]No juuri tuo "krääsää meillä jo on. tärkeintä on läsnäolo mutta... Antakaa rahaa" tekee siitä moukkamaista. En ole tähän päivään mennessä tosin nähnyt / kuullut kutsusta jossa tuo vieno toive ja tilinumero olisi naamioitu tyylikkäästi.[/QUOTE]

no mun mielestä on ihan kohtelias ja hyvä tapa laittaa että mahdolliset häälahjat tilille koska tavaraa on jo paljon.

tai sitten jos on jo tiedossa jokin ismpi juttu minkä haluaa, esim häämatka, pesukone/kuivausrumpu etc niin laittaa sen suoraan siihen kutsuun, lahjaksi toivomme ........ osallistua voi laittamalla tilille

Mun mielestä ihan ok, jopa järkevää. Tosin laittaisin ihan pelkän tilinumeron sijaan vaikka, että voitte tukea häämatkakassaa tai uuden kodin sisustuskassaa tms. "konkreettista", johon rahat menevät.

Harva tosiaan varmaan menee naimisiin tienatakseen, kyllä ne pirskeet sen verran maksavat. Ja kyllä ihmiset haluavat tuoda lahjan. Me itse asiassa saatiin viime kesänä kutsu, jossa nimenomaan kiellettiin tuomasta lahjaa, eikä ollut mitään tilinumeroa, edes hyväntekeväisyytta tms. Oli kummallinen ja vähän ikävä tunne mennä kokonaan ilman tuomisia, kun mitään tavanomaisia kukkia ei viitsinyt ainakaan viedä kun niitähän niillä oli juhlapaikka täynnä.

Fiksua on ja itse tykkään kun ei edes tarvitse ajatella alkamaan ostamaan jotakin. Ei niin paljon ole häitä, että konkurssiin olisimme mennet ja itse kuitenkin voi summan päättää.

[QUOTE="vieras";25184588]Oikeastaan kertoo vain siitä että ette ole oikein rahoissa. Itse en ainakaan mene naimisiin rahalahjoitusten takia.
Mielestäni siis erittäin junttia ja noloa.[/QUOTE]

Emme mekään mene lahjojen takia naimisiin :) Liekö sellaista paria oikeasti olemassakaan joka moisen vuoksi avioituisi.

Joka tapauksessa vieraat haluavat tuoda lahjan, se nyt on tapa josta emme voi varmaan olla eri mieltä, eikö totta? Miten sinä sitten tekisit? Laittaisitko lahjalistan jonnekin? Entä kysyttäessä, sanoisitko ettei saa tuoda lahjaa ja sitten ihmiset tuovat mitä tahtovat? (Minä vein kerran tuollaisessa tapauksessa ihan vain shekin.)

Vai miten sinä hoitaisit tämän sitten tyylikkäämmin?

[QUOTE="vieras";25184622]Ei ole moukkamasita. Jokainen tuo joka tapauksessa jonkun lahjan ja miksi sen lahjan pitäisi olla jotain mitä hääpari ei todellisuudessa edes tarvitse?

Meillä oli häälahja toiveena rahaa ihan siksi että emme tarvinneet mitään silitysrautoja sun muuta sellaista kamaa. Ajatus oli lähteä sitten häämatkalle ja niin lähdimmekin. Ja 2:lle tiedoksi, että meidän häät olivat aika kalliit ja mitenkään saatu rahasumma ei riittänyt kulujen kattamiseen ja se ei edes ollut tarkoituskaan.[/QUOTE]

Lopussa kiteytettynä loistavasti se mikä yleensäkin särähtää korvaan.

Nyt sen muistinkin. Täällä palstalla oli joskus juttu siitä miten hääpari oli "pyytänyt rahoittamaan" terassia (etc) ja olisko kiitoskorttiin sitten liitetty kuva siitä valmiista terassista. Mun mielestä tuollainen tapa on huomattavasti tyylikkäämpi koska lahjasta jää joku "jälki". Häämatkarahtkin on ihan ok, mutta senkin miellän hääparin kustannettavaksi investoinniksi enemmin.

No ei todellakaan ole noloa vaan nykyaikaa! Herranen aika näitä moralisteja, oletan että omissa mahdollisissa häissänne ette sitten todellakaan ottaneet/aio ottaa vastaan minkäänlaisia lahjoja, ette kippoja, kappoja, maljakkoja ettekä astiasarjoja - muutenhan olette järjestäneet häänne vain lahjojen kipeyttänne ja ahneuttanne.

[QUOTE="vieras";25184664]on se jotenkin hassua vaan :D en osaa perustella mutta en itse noin tekisi, jotenkin menis se häälahjojen idea :s[/QUOTE]

no häälahjojen ideahan on ollut nimenomaan yhteistä elämää aloittelevalle parille kotiin kaikkea tarpeellista (mitä ei vielä kapioina ollut kerätty/hankittu/tehty)
ja kun fakta nyt vaan on se että ajat on muuttuneet, ja ihmisillä on ne tavarat, ja on olemassa jokin raja siihen montako tuikkukippoa,vaasia tai tinakehystä ihminen tarvitsee niin eikös ideana ole silloin antaa parille jotain mitä tarvitaan..

• Tykkää
Reactions: zenn
[QUOTE="lilly";25184689]Emme mekään mene lahjojen takia naimisiin :) Liekö sellaista paria oikeasti olemassakaan joka moisen vuoksi avioituisi.

Joka tapauksessa vieraat haluavat tuoda lahjan, se nyt on tapa josta emme voi varmaan olla eri mieltä, eikö totta? Miten sinä sitten tekisit? Laittaisitko lahjalistan jonnekin? Entä kysyttäessä, sanoisitko ettei saa tuoda lahjaa ja sitten ihmiset tuovat mitä tahtovat? (Minä vein kerran tuollaisessa tapauksessa ihan vain shekin.)

Vai miten sinä hoitaisit tämän sitten tyylikkäämmin?[/QUOTE]

Lahjalista on käytännössä samantasoista kerjäämistä kuin tilinumeron tuputtaminen.

On ihan tätä päivää laittaa niin se tilinumerokin siihen kutsuun kuin myös lahjalista johonkin kauppaan. Jos joku haluaa ne 5 silitysrautaa ja eri pari kahvikuppeja, niin olkoon sitten laittamatta kutsuun mitään. Se se vasta noloa onkin kun häälahjoja pitää ruveta myymään jossakin kirppiksellä.

Yhteistyössä