Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

Phuuh
Alkuperäinen kirjoittaja äö;25183639:
On, on, en väittänytkään sitä, mutta emme me vietä näitä juhlia pakanaperinteitä vaalien, vaan nimenomaan kristillisten juhlien ominaisuudessa. Meidän kalernterimme ajanjakso jäsentyy kristillisten perinteiden mukaisesti, ei pakanaperinteiden. Ajanlasku alkoi Jeeskuksen syntymästä ja koko aikajanamme jakautuu aikaan ennen Kristusta ja jälkeen Kristuksen. Kristinuskolla on siis todella merkittävä asema länsimaissa uskoi siihen tai ei. Miksi siitä ei sitten voisi tietää enemmän vaikkapa saamalla infoa päiväkodista?
Ajasta ennen ja jälkeen ajanlaskun alun käytetään (fiksuissa piireissä) nykyään ilmausta "ennen/jälkeen ajanlaskumme alun" = eaa./jaa.

Kalenterilla ei ole kristinuskon kanssa mitään tekemistä. Se on "luonnonmukainen" niin sanoakseni. Kristillisyys ja kristillinen kirkkovuosi on siihen myöhemmin päälleliimattu. Juhlatkin on ajoitettu ja perinteet limitetty aikaan ennen Kristinuskoa.

Yhdestä asiasta olen yhtä mieltä: Kristinuskolla on merkittävä asema länsimaissa. Maailma kuitenkin muuttuu, eikä yhteiseen hyvään ja suvaitsevaisuuteen perustuvalla uskolla tulisi perustella mitään rasistista.
 
Phuuh
En mä vaadi että muslimien pitäisi osallistua niihin millään tavalla. Tai muidenkaan ei-kristittyjen. Mutta miksi perinteet pitäisi poistaa ja uudistaa maahanmuuttajien takia? Maassa maan tavalla.
Ja kyllä, aivan varmasti mielipiteeni ovat rasistisia enkä edes yritä väittää muuta.
Myöskään omassa koulussani ei enää yläasteella millään tavalla tuputettu uskontoa koska jo silloin puolet oppilaista oli neekereitä jotka riehuivat käytävillä ja heittelivät ruokaa opettajien päälle. Mutta tokihan teille täytyy tehdä mieliksi.
Tämä kyllä kuvaa asennettasi siinä määrin, että huomaan keskustelun turhaksi. Ole ystävällinen äläkä suorita tuota rasismiasi Kristinuskon nimissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Kiiruna
"mie"
Itse olen työssäni törmännyt ateisti-perheissä todela monesti tähän, että se on väähän niin ja näin, saako osallistua: - Ei mielellään...mutta jos hankalaa niin joo...Siis sanoisivat selkeästi joo tai ei, ja senmukaan toimitaan
Tässä ollaan ihan asian ytimessä
Mohammedin kohdalla asiat ovat yleensä aika selkeitä - on helppo ymmärtää mihin saa osallistua ja mihin ei

Mutta sitten on näitä ateistiperheitä joissa
- Nico-Petteri saa osallistua tonttuleikkiin mutta ei kirkollisten joululaulujen lauluun
- Nico-Petteri ei missään tapauksessa seurakunnan järjestämään tapahtumaan. Paitsi jos siellä seurakunnan tapahtumassa tarjotaan keksiä ja pullaa, niin sitten saa osallistua, sillä Nico-Petterille tulee paha mieli, jos muut saa herkkuja
- Nico-Petteri ei saa osallistua jouluhartauteen, paitsi jos siellä on jotain niin mukavaa, että Nico-Petteriä harmittaa kun ei pääse
Ota näistä nytt sitten selvää...
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
En näe mitään vaikeutta siinä, että joulusta riisutaan pois kristillinen osuus ja lauletaan vaikka tonttulauluja ja syödään pipareita. Eikö tänä päivänä Suomesta löydy aika monta uskonnotonta joululaulua?

Ja jos joku haluaa lapselleen kristityn joulun kristillisine jouluperinteineen, niin vie lapsesi vaikka lähikirkkoon kuuntelemaan lasten kauneumpia joululauluja.

Vai etkö viitsi?



t: ev. lut kirkkoon kuuluva
 
[QUOTE="vieras";25183856]Näin. Suomessa on niin paljon uskontoja, että käymään vaan kaikkia läpi juhlissakin..[/QUOTE]
Ei juhlissa. Mutta kun käsittääkseni vasuunkin kuuluu jonkinmoinen osio siitä, että päiväkodissa esiintyviä uskontoja ja vakaumuksia pitäisi käsitellä.

Kerran kysyin, kun islaminuskon suuri juhla lähestyi ja pk:ssa muslimilapsia oli, että voisiko tästä asiasta mainita jossain sivulauseessa. Että Mustafan, Aishan, Alin ja Amiran kodeissa on nyt iso juhla, jolloin lapset saa lahjoja, jne. Vastaus oli: "no kun ei me tiedetä niistä asioista...niin ei me oikein voida...".

Missään sivulauseessa ei tietenkään myöskään ole mainittu sitä tosiseikkaa, että kaikki päiväkodin lapset eivät usko Jeesukseen ja Jumalaan kuten ev.lutit (mukamas) uskovat.
 
  • Tykkää
Reactions: Lilith
Se olisikin hienoa.
Mutta kun käytännössä homma menee niin, että pk:ssa puhutaan vain ev.lutista, ja muut vaihtoehdot unohdetaan täysin...ja uskonnosta oppiminen ja uskonnon harjoittaminen on myös kaksi ihan eri asiaa.
Sekin juttu, että lapselle uskontoa opetettaessa unohdetaan herkästi mainita, että jotkut uskovat näin ja sen sijaan opetetaan ikään kuin uskonnon käsitykset olisivat totta. 1+1=2, A:n jälkeen tulee B ja Jeesus kuoli meidän puolestamme. Minusta kodin ja seurakunnan tulisi pitää huolta uskonnollisesta kasvatuksesta ja jättää päivähoito neutraaliksi alueeksi.
 
"vieras"
Ei juhlissa. Mutta kun käsittääkseni vasuunkin kuuluu jonkinmoinen osio siitä, että päiväkodissa esiintyviä uskontoja ja vakaumuksia pitäisi käsitellä.

Kerran kysyin, kun islaminuskon suuri juhla lähestyi ja pk:ssa muslimilapsia oli, että voisiko tästä asiasta mainita jossain sivulauseessa. Että Mustafan, Aishan, Alin ja Amiran kodeissa on nyt iso juhla, jolloin lapset saa lahjoja, jne. Vastaus oli: "no kun ei me tiedetä niistä asioista...niin ei me oikein voida...".

Missään sivulauseessa ei tietenkään myöskään ole mainittu sitä tosiseikkaa, että kaikki päiväkodin lapset eivät usko Jeesukseen ja Jumalaan kuten ev.lutit (mukamas) uskovat.
Toi uskonto-osio on päiväkodin päätettävissä. Meillä ei ole mitään uskonnollista, juurikin erilaisten vakaumusten vuoksi, ja vanhemmat saavat hoitaa kotonaan sen uskontopuolen
 
Koska sitä satua kertoessa lapsille ei kerrota myös, että se on pelkkää satua. Jos lapsi ahdistuu ajatuksesta, että joku tonttu kyylää häntä hänen saunoessaan, hänelle paljastetaan, että saunatonttuja ei ole oikeasti olemassa. Jeesuksen ristinkuoleman kohdalla ei kuitenkaan kerrota, ettei Jeesusta oikeasti ollut olemassakaan. Jeesus-satua kerrotaan totena.
Voihan lapsi ahdistua ihan samalla lailla joulupukilla ja tontuilla pelottelusta, mikä on edelleen yleistä nyky-Suomessa. Tai vaikka Muumeista tai ihan mistä tahansa tarinasta. Lapsi ei ajattele rationaalisesti eikä pelkoja voi pyyhkäistä pois sanomalla etteivät ne ole totta. Toisekseen, jos aikuinen itse uskoo tuohon Jeesus -tarinaan, niin miksi hän sanoisi lapselle vastoin omaa uskoaan sen olevan satua?
 
ah...
Ei juhlissa. Mutta kun käsittääkseni vasuunkin kuuluu jonkinmoinen osio siitä, että päiväkodissa esiintyviä uskontoja ja vakaumuksia pitäisi käsitellä.

Kerran kysyin, kun islaminuskon suuri juhla lähestyi ja pk:ssa muslimilapsia oli, että voisiko tästä asiasta mainita jossain sivulauseessa. Että Mustafan, Aishan, Alin ja Amiran kodeissa on nyt iso juhla, jolloin lapset saa lahjoja, jne. Vastaus oli: "no kun ei me tiedetä niistä asioista...niin ei me oikein voida...".

Missään sivulauseessa ei tietenkään myöskään ole mainittu sitä tosiseikkaa, että kaikki päiväkodin lapset eivät usko Jeesukseen ja Jumalaan kuten ev.lutit (mukamas) uskovat.
Kyllä se on ev.lut siellä vasussa. Se on Suomen valtion uskonto. SITÄ nyt ei voi enää vaatia, että pitäisi muitakin opettaa (kun ei mitään niistä tiedä, eikä oma valtion uskontokaan oikein uppoa). Sanoit varmaan että ottakaa selvää...
 
"vieras"
Onko päiväkodin toiminta muuttunut vuosien varrella paljonkin vai miksi en muista uskonnon juttuja niiltä ajoilta, vaikka muuten leikit ja laulut tulee mieleen?
Mua ei haittaa vaikka lapselleni opetetaan eri uskontoja, hän voi sitten aikuisena itse päättää mihin uskoo vai uskooko mihinkään. Itse aikoinani kävin pyhäkoulua ja rippileirit yms. mutta ei se minusta sen kristitympää tehnyt.
 
Kyllä se on ev.lut siellä vasussa. Se on Suomen valtion uskonto. SITÄ nyt ei voi enää vaatia, että pitäisi muitakin opettaa (kun ei mitään niistä tiedä, eikä oma valtion uskontokaan oikein uppoa). Sanoit varmaan että ottakaa selvää...
Sanoin :D. Mun mielestä on ikäänkuin velvollisuus tietää vähän jotain, jos päivittäin niitä lapsia siellä hoitaa.

Eikä pitäisi varsinaisesti opettaa, mutta jos edes mainitsisi että muitakin uskontoja on...mutta ei, sen sijaan pk:ssa kävi yhteen aikaan harva se viikko pappi pitämässä hartautta ja srk:n lapsi- ja nuorisotyöntekijät pitämässä pyhäkoulua. Pappia ei ole kyllä enää vuosiin nähty, ja pyhäkouluakin piti pk:n oma hoitaja kunnes se lakkasi (ei tainnut saada oikein kannatusta, vanhempainillassa sitä vastusti ihan kirkkoon kuuluviakin vanhempia).
 
"..."
En jaksa taas kahlata kaikkea läpi, eli voi olla, että on tää kysymys jo tullutkin! ;) Mutta, ap, samalla intohimollako kieltäydyt kirkollisten juhlapyhien palkallisista vapaista? No et tietenkään, kyllä kaikille palkallinen vapaa kelpaa, kun eihän silloin tarvitse kristinuskoa opetella, sen kun tekee mitä haluaa. kornia, sanon ma!
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
Sekin juttu, että lapselle uskontoa opetettaessa unohdetaan herkästi mainita, että jotkut uskovat näin ja sen sijaan opetetaan ikään kuin uskonnon käsitykset olisivat totta. 1+1=2, A:n jälkeen tulee B ja Jeesus kuoli meidän puolestamme. Minusta kodin ja seurakunnan tulisi pitää huolta uskonnollisesta kasvatuksesta ja jättää päivähoito neutraaliksi alueeksi.
Oletteko te jutelleet niitten uskonnon opettajien kanssa? Mä juuri viime vuonna juttelin aiheesta kolmen open kanssa (ihan vanhempaintapaamisten yhteydessä). Meidän lapset käy tavisuskonontunneilla vaikkei kirkkoon kuulukaan, ihan vaan siksi että a) se on aine josta saa helpolla hyviä numeroita b) käytännössä helpompaa kun ei tule et-tuntien vuoksi mitään hyppytunteja ja c) mä en koe että siitä olisi mitään haittaa.
Jokainen ope on sanonut ettei se uskonnonopetus mitään tunnustuksellista nykyään ole, eikä se ollut edes omina kouluaikoinani. Olen lapsesta asti suhtautunut kriittisesti uskontoon, enkä ole koskaan uskonut, mutta uskonto on aina ollut mun lempiaineita, äärettömän mielenkiintoista.
Ja jos pidätte niitä koulun uskonnontunteja kamalina peikkoina niin menkää katsomaan, siihen on jokaisella oikeus.
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
Mutta et ymmärrä niitä, jotka ei halua osallistua uskonnollisiin juttuihin, vaikka heillä on täysi oikeus siitä kieltäytyä. Aika mustavalkoista!
Ymmärrän ymmärrän, mutten käsitä kuinka mustavalkoisia vanhemmat ovat päiväkodin tilaisuuksien suhteen. Hoh hoijaa, päiväkodin joulupolku -tilaisuudestahan se lapsi varmasti elinikäisen vääräoppisuuden itseensä imee. Asia on toki eri, jos perhe on syvästi uskonnollinen -tällöin ymmärrän, että lapset eivät missään tapauksessa saa osallistua esim. kirkkokäynteihin.
 
Mitä nyt yläasteen uskonnon tunneilta muistan niin siellä opetettiin kaikkia maailman uskontoja, vaikka luterilaisuutta toki painotettiin koska se kuuluu tähän kulttuuriin. Mutta yhtä lailla siellä opiskeltiin buddhalaisuutta tai hindulaisuutta ja näistäkin asioista pidettiin kokeita. Eikä kukaan valittanut että miksi pitäisi siihen osallistua kun ei kerran olla hinduja?
 
jos aikuinen itse uskoo tuohon Jeesus -tarinaan, niin miksi hän sanoisi lapselle vastoin omaa uskoaan sen olevan satua?
Uskovalle aikuiselle itselleenkin tekisi oikein hyvää, jos hän tiedostaisi sen olevan silkkaa satua. Moni pilaa elämänsä jumalallista johdatusta odotellessaan, eikä uskonnosta todellakaan ole tärkeimmäksi ohjenuoraksi elämän valintoja tehdessään. Voihan uskominen olla ihan viihdyttävää, mutta liian pitkälle sitä ei kannata viedä, vaan tajuta, ettei se oikeasti ole totta.
 
Jokainen ope on sanonut ettei se uskonnonopetus mitään tunnustuksellista nykyään ole, eikä se ollut edes omina kouluaikoinani.
Minä oon kyllä joutunut rukoilemaan kädet ristissä koulussa, ja laulamaan virsiä uskonnontunneilla. Olen selannut läpi tokaluokan uskonnon kirjan, ja mielestäni et-kirja ja opetus on moninverroin parempaa ja monipuolisempaa.
 
[QUOTE="...";25183951]Mutta, ap, samalla intohimollako kieltäydyt kirkollisten juhlapyhien palkallisista vapaista? No et tietenkään, kyllä kaikille palkallinen vapaa kelpaa, kun eihän silloin tarvitse kristinuskoa opetella, sen kun tekee mitä haluaa. kornia, sanon ma![/QUOTE]
Ei aina ole edes mahdollisuutta kieltäytyä...ei mulla ainakaan ole ollut. Työpaikka on kiinni, opiskelupaikkani myös.
Ja ateismissa on hienointa tosiaan se, että saa valita rusinat pullasta ilman mitään paineita suuntaan jos toiseenkaan :D
 
Uskovalle aikuiselle itselleenkin tekisi oikein hyvää, jos hän tiedostaisi sen olevan silkkaa satua. Moni pilaa elämänsä jumalallista johdatusta odotellessaan, eikä uskonnosta todellakaan ole tärkeimmäksi ohjenuoraksi elämän valintoja tehdessään. Voihan uskominen olla ihan viihdyttävää, mutta liian pitkälle sitä ei kannata viedä, vaan tajuta, ettei se oikeasti ole totta.
Mä en sano tätä siksi että itse jotenkin pitäisin erityisen tärkeänä uskoa. Mutta mistä sä tiedät oletko itse oikeassa siinä että se on satua? Sä uskot siihen että se on, jotkut uskoo siihen että se ei ole ja jotkut uskoo Jehovaan tai johonkin mikä nyt sitten vaikka budhhalaisille se jumala onkaan? Miksi kaikkien pitäisi uskoa sen olevan satua vaan siksi että sä uskot?
 

Yhteistyössä