Mitä eri vapaita voin hakea työnantajalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neppi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neppi"

Vieras
Olen ajatellut hakea opintovapaata, mutta en usko että sitä minulle myönnetään.

Toisena haen osa-aika vapaata

Vuorotteluvapaa ( en ole ihan varma täyttyykö mulla tuo 10v )

Sit on tietty hoitovapaa, mut siitä maksetaan niin pirun huonosti..

Olin sopinut pomoni kanssa että minulle ei tule iltatöitä kun palaan töihin ja vien 9kk ikäisen pienokaiseni hoitoon. Nyt sitten mulle ihan vahingossa työkaveri möläytti että lukkariini on suunniteltu ihan vakkari iltavuoro kesto klo 21.15 asti. Tän lisäks tulis ihan sata varmasti tuurauksia ym iltoja. Näin pomo sit söi omat sanansa..

Joten eipä tuo töihin paluu oikein innosta.

Samaan aikaan sit toiselle työkaverille myönnettiin osa-aika vapaa ja mun iltavuoroa perusteltiin että ei ole muita tekijöitä.

Tää tyttö vetäs herneen nenään ja syvälle ja nyt yritän keksiä mitä vapaita sitä vois hakea..

Niin, että sitten koston tielle, kun ei osaa puhua? :headwall: Kas kun et ihan lyömään ala, niin kun on tapana, kun sanat loppuu... Oikeesti - mihin ihmisiltä on kadonnut puhumisen taito? Eikös tästäkin kuuluisi ihan keskustella sen pomon kanssa, eikä alkaa suunnitella kostoa?

[QUOTE="vieras";25182856]Niin, että sitten koston tielle, kun ei osaa puhua? :headwall: Kas kun et ihan lyömään ala, niin kun on tapana, kun sanat loppuu... Oikeesti - mihin ihmisiltä on kadonnut puhumisen taito? Eikös tästäkin kuuluisi ihan keskustella sen pomon kanssa, eikä alkaa suunnitella kostoa?[/QUOTE]

Mä puhuin jo.. ei auttanut!!
Se mikä mua nyppii tosi pahasti on se ettei mulle edes kerrottu. Työkaveri möläytti ihan vahingossa. Olisin saanu todennäkösesti tietää vast ku olisin palannu töihin.. siinä sit olisit yrittänyt järkätä iltahoitoo ku lähimmät sukulaiset asuu 100km päässä..

[QUOTE="Neppi";25182885]Mä puhuin jo.. ei auttanut!!
Se mikä mua nyppii tosi pahasti on se ettei mulle edes kerrottu. Työkaveri möläytti ihan vahingossa. Olisin saanu todennäkösesti tietää vast ku olisin palannu töihin.. siinä sit olisit yrittänyt järkätä iltahoitoo ku lähimmät sukulaiset asuu 100km päässä..[/QUOTE]

Ja teilläkö ei ole vuoropäivähoitoa?

Opintovapaa oikeus kuuluu työaikalakiin, eikä sitä voida evätä kun siinä tilanteessa, että siitä aiheutuu työnantajalle merkittävää prosessin vaarantavaa haittaa. Kysy työpaikkasi luottamusmieheltä neuvoja asiaan. Myös osittaiseen hoitovapaaseen on oikeus kaikilla siihen asti, kun lapsi täyttää muistaakseni 8 vuotta. Tässäkin kannattaa kysyä neuvoa.

Opintovapaa oikeus kuuluu työaikalakiin, eikä sitä voida evätä kun siinä tilanteessa, että siitä aiheutuu työnantajalle merkittävää prosessin vaarantavaa haittaa. Kysy työpaikkasi luottamusmieheltä neuvoja asiaan. Myös osittaiseen hoitovapaaseen on oikeus kaikilla siihen asti, kun lapsi täyttää muistaakseni 8 vuotta. Tässäkin kannattaa kysyä neuvoa.

Näin juuri. Opintovapaa on myönnettävä, mutta työnantaja voi vitkutella ajankohdan kanssa. Opintovapaa edellyttää toki opiskelupaikkaa...

Mä olen sanonu aina kaikille et mun on maailman paras työpaika ja maailman paras pomo. Ja näin sitä isketään puukolla selkään, tää on varmaan kosto siitä ku jäin äippälomalle. No eipä tule enää kehuttua tätä työnantajaa / pomoa..

Helppohan ne iltavuorot on mulle työntää ku en ole työpaikalla pitämässä puoliani.. Ja ku tää iltavuoro asia oli jo sovittu ja uudet työtehtävät katottu. Tän uuden järjestelyn piti kestää vuoden vaihteeseen ja sit katsoa jatkoa uudestaan, palaanko takas omalle pallilleni istuu vai...

Mul on opiskelupaikka.. se ei ole ongelma!! Ongelma on se että en halua laittaa 9kk ikästä lasta hoitoon klo 21.45 asti. Pienokainen on vielä kaikenlisäks imetyksessäkin.. Tarkoitus olis jatkaa rintaruokintaa töihinpaluusta huolimatta niin et lapsi syö rintaa aamulla ja illal..

Mä ainakin hakisin osittaista hoitovapaata, johon sulla on oikeus, tai ensin alkuun sanot että et halua iltavuoroja, ja jos se ei sovi, haluat jäädä osittaiselle hoitovapaalle ja lyhentää työpäiväsi 6 tuntiin, siihen sulla on lakisääteinen oikeus. Mä veikkaan että työnantaja suostuu jättämään sulta iltavuorot pois ihan helpolla jos toinen vaihtoehto on että oot vain osapäivätyössä.

Btw onks sul vakkariduuni, ootko miten helposti poispotkittavissa?

[QUOTE="hei";25183055]Sen työnantajan on hommattava joku toinen tekeen niitä vuoroja mitä et voi tehdä lapsenhoidollisista syistä. Laki.[/QUOTE]

Linkki siihen lakiin kiitos!

Katso filex-ajantasainen lainsäädäntö-työsöpimuslaki. Sieltä löytyy tietoa ainakin noista hoitovapaista. Siis näihin hoitovapaa-asioihin liittyen, tuosta vuorotyöstä kieltäytymisestä en tiedä.

Sorry, mutta mulle jäi vähän epäselväksi, oletko puhunut pomon kanssa työvuorojen selvittyä. Jos puhuit vain ennen sitä, kannattaisi selvittää asia uudestaan ihan ajan kanssa. Voihan olla, että pomo ei ole muistanut kaikkea listoja tehdessään.

Jos taas olet jo puhunut, puhu uudestaan. Sano, että jos joudut tekemään iltavuoroja, haluat jäädä osittaiselle hoitovapaalle ja tehdä 6-tuntista työpäivää. Tai sanot suoraan, että et tule töihin, vaan jatkat hoitovapaata, jos joudut tekemään iltoja.

Yhteistyössä