Mä niin kiehun! mies+nukkumajärjestykset..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MarieHos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MarieHos

Aktiivinen jäsen
17.03.2011
7 390
2
36
Espoo
Tilanne on se, että nuorin lapsemme (1v3kk) nukkuu meidän vanhempien huoneessa, omassa sängyssään. Lapsi nukutetaan illalla vanhemman lapsen kanssa samaan huoneeseen (omiin sänkyihin tietty). Nukuttaminen on ihan sitä, että istutaan 15 min sängyn vierellä tekemättä mitään.
Klo 23-24 nuorempi sitten kipittelee meidän makkariin ja kun nostan hänet makkrissa olevaan sänkyyn, nukahtaa lapsi samantien uudestaan ja nukkuu siellä aamuun asti.
Esikoinen saattaa tulla välillä myös meidän makkariin, vanhempien väliin nukkumaan. Ei kuitenkaan joka yö, pari kertaa viikossa silloin tällöin. Tämä kaikki on ihan ok minulle. Miehelle ei.

Viime yönä hän taas räjähti, kun nuorempi tuli huoneeseemme klo 24. Hän suuttui, kuinka ei saa olla edes omassa huoneessaan rauhassa. Lapsien ympäröivänä pitää olla myös nukkuessaan! Hän joutuu luopumaan omasta huoneestaan ja omasta sängystään, sanojensa mukaan. Ja minä olen kuullemma opettanut lapset tulemaan huoneeseemme nukkumaan..

Itse pidän ennemminkin normaalina lapsilta sitä, että he hakevat aikuisten tuomaa turvaa ja läheisyyttä myös yöllä. Ja aina otan lapset huoneeseemme nukkumaan jos tahtovat, en edes yritä kieltää. Ja tästä mies veti päätöksensä, että olen opettanut lapset tähän. Koska kerran annoin, niin aina pitää antaa tulla. Ja mainittakoon, että mies on myös itse nukkunut äitinsä vieressä ensimmäiset 10 vuotta.

Ja suuri ongelma tässä on se, että mies uhkailee lähtemiselläkin jo, koska ei saa nukkua öitään omassa rauhassaan.. Hän vaatii minua sanomaan kuopuksen lääkärikäynnillä, että lapsella on monia ongelmia ja vaivoja koska öisin tulee meidän huoneeseen nukkumaan (?!?!?!). Siinä vaiheessa kyllä lääkärikin nauraisi minut pihalle.
Miten ihmeessä saan miehen uskomaan, että lapsella ei ole ongelmia ja että on normaalia lasten nukkua vanhempien kanssa, kuin yksinään?

juu,ymmärrän.
häiritseekö lapset miehen unta ? meillä mies ainakin valittelee, että jos poika on nukkunut välissä, niin hällä on paikat jumissa , kun alitajuntaisesti ( tai jotain ) pelkää ja varoo kun muksu on vieressä, ettei mene päälle tms.
et toisaalta jos noin, niin ymmärrän kyllä miestä. huonosti jos vielä nukkuu, niin sitä on usein sit ku perseelle ammuttu karhu ( :D ) .

No mä nukun olkkarin sohvalla olen nukkunut yli 2v koska olen herkkäuninen. Mies nukkuu makuuhuoneessa meidän lapsemme kanssa. Lapsella kun ei ole omaa huonetta. Kyllä minuakin tämä tilanne rassaa.

Tunnen perheen jossa isä nukkuu tietokone huoneessa omassa 80cm runkopatjallaan ja äiti lasten kanssa. Kärsin itse unettomuudesta ja säpsähtelen hereille monta kertaa yössä. Kyllä se hermostuttaa jos joskus nukuttas hyvin ja lapsi könyää päälle yöllä. Koita siinä nukahtaa uudelleen. Järjestäkää miehelle oma sänky semmoiseen paikkaan minne lapset ei yöllä tule..

juu,ymmärrän.
häiritseekö lapset miehen unta ? meillä mies ainakin valittelee, että jos poika on nukkunut välissä, niin hällä on paikat jumissa , kun alitajuntaisesti ( tai jotain ) pelkää ja varoo kun muksu on vieressä, ettei mene päälle tms.
et toisaalta jos noin, niin ymmärrän kyllä miestä. huonosti jos vielä nukkuu, niin sitä on usein sit ku perseelle ammuttu karhu ( :D ) .

Mies on kaikkea muuta kuin herkkäuninen. Nukkuu vaikka päällään jos sikseen tulee. Hänellä ei ole ikinä ollut nukkumisen kanssa ongelmia, mutta tämä järjestely tuottaa hänelle suurta päänvaivaa...

Meillä minä olen se herkkäuninen ja nukun huonosti jos vanhempi lapsi on meidän välissä. Harvoin hän onneksi siihen tulee, joten sekään ei haittaa. Ja kun nuorempi nukkuu kuitenkin omassa sängyssään noin metrin päästä meidän sängystä, joten ei tarvitse pelätä päälle kierimistä eikä lapsi ole tilaa viemässä meidän sängystä.

Ollaan yritetty sitäkin, että kun lapsi herää puolen yön aikaan, että nukutetaan hänet uudestaan lastenhuoneeseen. Kyllä hän nukahtaa, mutta samantien kun huoneesta poistuu niin havahtuu siihen ja alkaa itkemään. Kömpii sängystä pois ja tulee perään.. Tätä voisi jatkua koko yön, joten helpompaa se on ottaa lapsi meidän huoneeseen nukkumaan kun nukkuu selvästi paremmin meidän kanssa.
Lapsen luonteestakin selviää jo, että hän kaipaa paljon läheisyyttä ja aikuista. Vauvana viihtyi paljon sylissä ja edes synnärillä ei suostunut nukkumaan siinä omassa kopassaan vaan minun vieressäni.

Meillä oli vähän vastaava tilanne pakko ratkaista siten, että minä nukuin vauvan/taaperon kanssa yhdessä makkarissa ja mies omassaan. Vauva nukkui aika paljon vieressä (imettämisen takia) ja oli hyvin levoton muutenkin ja vastaavasti mies on tosi herkkäuninen. Ei ollut mulle ongelma.

Mies on kaikkea muuta kuin herkkäuninen. Nukkuu vaikka päällään jos sikseen tulee. Hänellä ei ole ikinä ollut nukkumisen kanssa ongelmia, mutta tämä järjestely tuottaa hänelle suurta päänvaivaa...

Meillä minä olen se herkkäuninen ja nukun huonosti jos vanhempi lapsi on meidän välissä. Harvoin hän onneksi siihen tulee, joten sekään ei haittaa. Ja kun nuorempi nukkuu kuitenkin omassa sängyssään noin metrin päästä meidän sängystä, joten ei tarvitse pelätä päälle kierimistä eikä lapsi ole tilaa viemässä meidän sängystä.

Ollaan yritetty sitäkin, että kun lapsi herää puolen yön aikaan, että nukutetaan hänet uudestaan lastenhuoneeseen. Kyllä hän nukahtaa, mutta samantien kun huoneesta poistuu niin havahtuu siihen ja alkaa itkemään. Kömpii sängystä pois ja tulee perään.. Tätä voisi jatkua koko yön, joten helpompaa se on ottaa lapsi meidän huoneeseen nukkumaan kun nukkuu selvästi paremmin meidän kanssa.
Lapsen luonteestakin selviää jo, että hän kaipaa paljon läheisyyttä ja aikuista. Vauvana viihtyi paljon sylissä ja edes synnärillä ei suostunut nukkumaan siinä omassa kopassaan vaan minun vieressäni.

okei. ne sitten tiiä mikä olis hyvä ratkaisu. muistuta miestäsi miten kivalta hänest on tuntunut, kun on saanut nukkua oman äippänsä viekussa ? ehkä se auttaa ? tai sopikaa vaan tiukasti, että esim. kahtena yönä viikossa lapset on siinä ja muina öinä ei.kompromisseja,kompromisseja :)

Meillä mies kans vetää pulttia siitä että lapset tulee yöllä viereen. Sanoin sille viimeeksi että ne on vielä pieniä ja että jos SINUA häiritsee niin häivy sitten vierashuoneesseen. Musta ihan ihme juttu ettei pieni lapsi saisi tulla yöllä viereen...

Meillä kans lapset menee omiin huoneisiinsa illalla nukkumaan. Mutta muutaman kerran viikossa vanhempi lapsi tulee itsekseen yöllä väliin tai sitten huutelee omasta sängystään hakemaan. Meillä sekä minä, että mies koetaan raskaaksi se, että lähettäis yöllä viemään puolipakolla itkevä lapsi takaisin omaan sänkyynsä ja rauhoteltais ja nukutettais hänet sinne takaisin. Paljon helpompi on vaan nostaa peitonreunaa ja jatkaa unia. Tosin nukkuminen on silloin paljon huonompaa sillä lapsi pyörii ja hyörii siinä välissä, pikkuhiljaa tähänkin on lakanut tosi tottumaan.

Mulla tuli mieleen se, että jos miehesi kokee niin raskaaksi sen, että lapsi tulee väliin, niin miksei hän nouse ja vie lasta rauhallisesti takaisin omaan sänkyynsä ja silittele häntä takaisin unten maille. Vai kuuluko se hänen mielestään äidin tehtäviin? Entäs äidin uni? Nuoremman lapsesi nukkumisesta on minusta ihan turha napista on kai se aivan sama nukkuuko huoneessa kaksi vai kolme henkeä, jos kaikilla on oma sänky?

okei. ne sitten tiiä mikä olis hyvä ratkaisu. muistuta miestäsi miten kivalta hänest on tuntunut, kun on saanut nukkua oman äippänsä viekussa ? ehkä se auttaa ? tai sopikaa vaan tiukasti, että esim. kahtena yönä viikossa lapset on siinä ja muina öinä ei.kompromisseja,kompromisseja :)

Olen hänelle sitä vertauksena koittanut sanoa, kuinka mies tykkää nukkua mieluummin esim. minun kanssani kuin yksinään. Sama pätee lapsiin. Hänen mielestään vaan lapsia voi opettaa ja kouluttaa kaikkeen mahdolliseen, joten ei ole toimiva vertauskuva. Huoh.

Ja tosiaan tuo ei tule onnistumaan meillä, etteikö nuorin tulisi huoneeseemme nukkumaan. Tai sitten se yö menee siihen, että istun lapsen sängyn vierellä koko yön.. Yritetty on. Kuitenkin kun kaikki nukkuu paremmin kun nuorempi lapsi nukkuu meidän huoneessa, miehen mielestä vaan järjestely on huono, koska ei saa omaa rauhaa edes omassa huoneessaan.. Tarkoittaen ilmeisesti sitä, että lapsissahan joutuukin olemaan 24/7 kiinni!

Mies on työnsä puolesta paljon pois kotoa, juuri oli 4kk poissa. Viikon verran nyt ollut kotona ja hänellä ei ole ihan sitä todellista kuvaa, mitä se lasten kanssa oleminen oikeasti on. Hän on kun hetken kotona (töissä tietty 7-16), ja sitten voi olla pari viikkoa poissa kokonaan, ja taas hetken kotona jne. Eipä mies ole ollut kokonaista vuorokautta koskaan yksin lasten kanssa, joten mistä se todellisuus sitten voikaan edes tulla..
Ja itseäni ärsyttää se, kuinka hän puhuu minun opettaneen lapsille moisia tapoja ja kaikki on vain lähtöisin minusta. Tottakai jos nuorempi lapsi nukkuu paremmin meidän huoneessa, niin hänet sinne nukkumaan otan jotta kaikki nukkuu paremmin. Yksinään kun sitä arjen on pyörittänyt, niin ne hyvät yöunet on ollut arvokkaat.
valivalivali :D

Ymmärtääköhän ketään kuitenkaan jutun pointtia.
Ymmärretään juu. Sen sijaan miehesi lapsellista käytöstä on hieman vaikeampi ymmärtää.

Minua ei ole koskaan häirinnyt vaikka lapsi tai lapset ovat yöllä hiippailleet meidän sänkyyn. Ahdasta kyllä saattaa olla ja omasta tilasta ja mukavuudesta joutuu vähän tinkimään mutta so what!

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25175422:
Ymmärretään juu. Sen sijaan miehesi lapsellista käytöstä on hieman vaikeampi ymmärtää.

Minua ei ole koskaan häirinnyt vaikka lapsi tai lapset ovat yöllä hiippailleet meidän sänkyyn. Ahdasta kyllä saattaa olla ja omasta tilasta ja mukavuudesta joutuu vähän tinkimään mutta so what!

Avainsana!
Miehen on todella vaikea luopua omista mukavuuksistaan. Kuka sitä nyt haluaisikaan, muuta kuin pakon edestä.
Ja ymmärrän kyllä miestä senkin verran, että hän kun kuitenkin nukkuu paljon yksinään, yksin sängyssänsä ilman yhtäkään heräämistä yöllä reissun päällä ollessaan, niin on se varmasti hankalaa sitten yhtäkkiä ottaakkin se lapsi viereen nukkumaan. Vaikka isompi lapsi ei niin ongelma tässä olekkaan, hän nukkuu hyvin eikä paljoa unissaan pyöri. Nuorempi nukkuu omassa sängyssä huoneessamme, joten en ymmärrä mikä siitä tekee vaan niin suuren haitan.

Lapsi ehkä näkee painajaisia tai muuten pelkää jotain yöllä, kyllä silloin tulisi saada vanhemmilta turvaa vaikka keskellä yötä. Nukkuuhan melkein kaikki aikuisetkin samassa sängyssä, tarkoitan äitiä ja isiä joten miksi lapsi tahtoisi nukkua aivan yksin? Tuntuu kovin pahalta jos lapsi pelätessään pakotettaisiin omaan sänkyyn yksin eikä saa koskaan tulla turvaan vanhempiensa luo yöllä kun pelkää. Pistäs nyt miehesi miettimään asiaa lapsen kannalta. Lapsi ei ole aikuinen eikä pysty käsittelemään painajaisia ja pelkojaan kuten miehesi. Miehesi voi mennä nukkumaan vaikka olohuoneeseen jos asia häiritsee. Ja toivottavasti miehesi ei lapsen läsnäollessa yöllä näytä mieltään, se voi jopa lisätä lapsen turvattomuutta ja lapsi herää ehkä senkin takia useimpina öinä koska valmiiksi kokee turvattomuutta.

minusta kuullostaa siltä että miestäs kaivelee nyt ihan joku muu kuin lasten kanssa nukkuminen, kerran hän kuitenkin saa nukuttua eikä yöunet kärsi siitä että samassa huoneessa ovat.

Luulis, että asia ois päinvastoin. Jos miehes oli juuri 4 kk poissa kokonaan, niin luulisi, että ei haittaa, jos joku muukin nukkuu samassa huoneessa kuin hän. Ja jos lapsi nukkuu hiljaa sen yön siellä, niin missä vika? Eli siis nuorimmaiselle on varattuna oma sänky teidän huoneessa? Silloinhan lapsen pyörimiset ei miestä haittaa, vai mitä? Esikoiselle suosittelisin hommamaan patjan lattialle vanhempien huoneeseen, niin ei tule teidän väliin.

Ja paras ratkaisu on ehkä laittaa miehelle yhdenhengen sänky olkkarin nurkkaan, työhuoneeseen tai jonnekkin, niin saa nukkua yönsä siellä yksin. Nuku sä lasten kanssa.

Miehesi on mun mielestä vähän lapsellinen, eikä ihan perillä lapsen tarpeista.

Ap, käy todellä sääliksi sinua :( Inhottavaa jos saa käytännössä yksin?? hoitaa lapset ja sitten vielä syyllistetään ja moititaan kaupan päälle. Kuulostaa tutulta, valitettavasti..
Mikä siinä on että jotkut miehet eivät osaa asettaa itseään toisen asemaan, edes oman lapsensa. Tosi surullista.

[QUOTE="mielipide";25175510]minusta kuullostaa siltä että miestäs kaivelee nyt ihan joku muu kuin lasten kanssa nukkuminen, kerran hän kuitenkin saa nukuttua eikä yöunet kärsi siitä että samassa huoneessa ovat.[/QUOTE]

Minusta tuntuu samalta. Eilisessä riitelyssä mies sanoi jotenkin näin "Olisi se kiva viettää sunkin kanssa aikaa..." Ja kun tähän sanoin, että juurihan lapset kerkesi sen 4h nukkua ennen nuorimman tuloa meidän huoneeseen, niin se oli miehen mielestä vaan tekosyytä ja lapsen puolustamista 'paskalla' syyllä.

Ja lapset tosiaan menee sänkyihinsä 19.30-20.00, nukuttamiseen menee illasta se 15 min ja sen jälkeen meillä on miehen kanssa aikaa kahdestaan aina sinne puolille öin... Miehen mielestä minun pitää kuitenkin ottaa yhteyttä perheohjaajaan jotta päästään puhumaan näistä olemattomista uniongelmista. Ja maanantaina nuorimman lääkäriajalla pitää muistaa myös mainita, että herranjestas lapsemme haluaa nukkua meidän kanssa yönsä. En taida kehtaa kuitenkaan.

Minusta tuntuu samalta. Eilisessä riitelyssä mies sanoi jotenkin näin "Olisi se kiva viettää sunkin kanssa aikaa..." Ja kun tähän sanoin, että juurihan lapset kerkesi sen 4h nukkua ennen nuorimman tuloa meidän huoneeseen, niin se oli miehen mielestä vaan tekosyytä ja lapsen puolustamista 'paskalla' syyllä.

Ja lapset tosiaan menee sänkyihinsä 19.30-20.00, nukuttamiseen menee illasta se 15 min ja sen jälkeen meillä on miehen kanssa aikaa kahdestaan aina sinne puolille öin... Miehen mielestä minun pitää kuitenkin ottaa yhteyttä perheohjaajaan jotta päästään puhumaan näistä olemattomista uniongelmista. Ja maanantaina nuorimman lääkäriajalla pitää muistaa myös mainita, että herranjestas lapsemme haluaa nukkua meidän kanssa yönsä. En taida kehtaa kuitenkaan.

Jos kysymys onkin siitä, että miehesi kaipaisi kahdenkeskistä aika enemmän kuin sen 4 tuntia kun lapset nukkuvat? Eikö olisi mahdollista, että laittaisitte lapset päiväksi ja yöksi hoitoon ja viettäisitte sen ajan ihan kahden kesken? Vaikka lapset ovatkin nukkumassa ja saatte olla keskenänne, niin aina siinä joutuu olla ns. "varuillaan", eikä pääse kunnolla semmoiseen rentoutumis tunnelmaan, näin ainakin meillä.

Oikeesti, onko miehesi muutenkin narsistinen? Minun ukkoni ei ihan noin "oireile" mutta muuten saman tyyppinen.. Tosin alkoi asiat hieman edes muuttumaan, kun kesällä olin muuttamassa pois. Toivottavasti et joudu samaan tilanteeseen, vaan saat järkeä miehesi päähän. Tosin jos on todella noin vieraantunut lapsiperheen arjesta varmasti vaikeaa. Oletteko sopineet että lapset ovat 100% sinun vastuullasi? Minä hölmö olen sanonut ettei miehen tarvitsae tehdä kotitöitä (koska olen nyt kotona nuorimman kanssa) ja nyt sitten tämä ei edes laita astioitaan tiskikoneeseen.. Varmasti ajdistaa/vituttaa teidän tilanne, tseppiä sinulle!!

No johan on...

Meillä tuo 1v nukkuu yhä perhepedissä eikä se periaatteessa häiritse kumpaakaan vanhemmista. Joskus kuitenkin tuntuu ahtaalta ja silloin voi halutessaan siirtyä sohvalle nukkumaan. Itse olen tehnyt tuota useaan otteeseen kun on tuntunut etten saa vauvan vieressä nukuttua.

Itseasiassa se vauva häiritsee enemmän minun untani kuin miehen, varmasti pitkälti sen takia että tämä yhä syö öisin ja toisaalta olen meistä kahdesta se herkkäunisempi.