Jahas, mammat sitten syöttivät pilttinsä jo kaupassa ennen kassaa...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";25168032]No vaikkapa niin, tai sitten antaa sen lapsen huutaa.
Mä en missään vaiheessa sanonut ketään huonoksi äidiksi.
Mutta jos sulta vaan sen kaksi kertaa on se maito unohtunut, niin luulisi että sen kaksi kertaa jaksat myös tehdä tuon kaupassa käymisen vaikeimman kautta, eli välillä joko poistumalla kaupasta tai sitten antamalla sen lapsen huutaa koska se kaupassa käynti nyt kuitenkaan ei vie älyttömiä aikoja. Ja jos kauppaan lähdit suoraan kotoa, lapsen voisi ruokkia jo silloin. Jos taas muiden asioiden päätteeksi, niin silloin varmaan tiesit jo kauppaan mennessä että niitä eväitä ei ole? Että pitäiskö asialle tehdä jotain ennen kaupaan menoa.
Kuten jo useasti todettu terve lapsi ei hetkessä nälkään kuole. Huutaminen ei ole mukavaa, mutta sitä valitettavasti tulee mahtumaan vielä moneen kauppareissuun.[/QUOTE]

Pakko kysyä vielä, että minkäikäisillä se huutaminen/mankuminen on yleisintä? Meillä lapset on 2 ja 4v eikä ole vielä koskaan ollut kauppareissua, että olisivat huutaneet tai mankuneet.:saint: Vai onko se vasta tulossa se pahin?

Kummastelija hämmästelijä
Haluaisin kovasti uskoa, että jokainen toimii ennen kaikkea siten, kuin järkevimmältä tuntuu. Kovasti kuitenkin vaikuttaa siltä, että monen kohdalla tämä on suurelta osin nimenomaan mukavuus-, ei niinkään järkikysymys.

Aloitetaan nyt siitä, että lasten vanhempien, etenkin äidin, on luonnollista reagoida lapsensa tarpeisiin, ilmaistiinpa ne sitten sanojen, mankumisen, itkemisen tai vaikka huutamisen keinoin.

Viimeisin näistä koetaan usein nolona, mikäli tilanne kehittyy kaupassa. Ei haluta kanssaihmisten katseita, ja halutaan lapsen pysyvän vaiti… Annetaan siis lapsen avata se Trip-mehu, suklaapatukka, tai haukata vaikka siitä banaanista palanen.

Ei tämä varmasti kenenkään maailmaa kaada, eikä myöskään tee lapsesta tulevaa kriminaalia/itsekeskeistä paskaa, jolla ei ole minkään näköistä auktoriteettitajua. Järkevintä kuitenkin olisi syöttää lapset muualla kuin kaupassa, sillä eihän se kauppa ole mikään ruokala tai muutenkaan suunniteltu paikaksi, jonne mennään syömään – vaan paikka, jonne mennään ostoksille. Kun ostokset on maksettu, voi niistä sitten nauttia haluamallaan tavalla.

Eihän kukaan lyö farkkujakaan päälleen jo valmiiksi, ja maksa niitä sitten kassalla – tai ainakaan useimmiten ei, kyllähän tämä joissakin kaupoissa voi onnistuakin ja ollakin ihan okei.

Ehkä joku kokee säästävänsä aikaa siinä, että lapset syövät välipalansa kaupassa, mutta ihmettelen silti, että jos matka kauppaan on pitkä, miksi lapset eivät voisi syödä välipalaansa vaikkapa sen ajomatkan aikana? Järjestelyhän olisi kaikille helpoin ja ehdottomasti aikaa säästävin, menisihän ostosten maksamiseen ja kassa-asiointiinkin huomattavasti vähemmän aikaa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kummastelija hämmästelijä;25168098:
Haluaisin kovasti uskoa, että jokainen toimii ennen kaikkea siten, kuin järkevimmältä tuntuu. Kovasti kuitenkin vaikuttaa siltä, että monen kohdalla tämä on suurelta osin nimenomaan mukavuus-, ei niinkään järkikysymys.

Aloitetaan nyt siitä, että lasten vanhempien, etenkin äidin, on luonnollista reagoida lapsensa tarpeisiin, ilmaistiinpa ne sitten sanojen, mankumisen, itkemisen tai vaikka huutamisen keinoin.

Viimeisin näistä koetaan usein nolona, mikäli tilanne kehittyy kaupassa. Ei haluta kanssaihmisten katseita, ja halutaan lapsen pysyvän vaiti… Annetaan siis lapsen avata se Trip-mehu, suklaapatukka, tai haukata vaikka siitä banaanista palanen.

Ei tämä varmasti kenenkään maailmaa kaada, eikä myöskään tee lapsesta tulevaa kriminaalia/itsekeskeistä paskaa, jolla ei ole minkään näköistä auktoriteettitajua. Järkevintä kuitenkin olisi syöttää lapset muualla kuin kaupassa, sillä eihän se kauppa ole mikään ruokala tai muutenkaan suunniteltu paikaksi, jonne mennään syömään – vaan paikka, jonne mennään ostoksille. Kun ostokset on maksettu, voi niistä sitten nauttia haluamallaan tavalla.

Eihän kukaan lyö farkkujakaan päälleen jo valmiiksi, ja maksa niitä sitten kassalla – tai ainakaan useimmiten ei, kyllähän tämä joissakin kaupoissa voi onnistuakin ja ollakin ihan okei.

Ehkä joku kokee säästävänsä aikaa siinä, että lapset syövät välipalansa kaupassa, mutta ihmettelen silti, että jos matka kauppaan on pitkä, miksi lapset eivät voisi syödä välipalaansa vaikkapa sen ajomatkan aikana? Järjestelyhän olisi kaikille helpoin ja ehdottomasti aikaa säästävin, menisihän ostosten maksamiseen ja kassa-asiointiinkin huomattavasti vähemmän aikaa.
Jospa se välipala-aika on silloin kun ollaan siellä kaupassa, eikä kahdentunnin päästä kotimatkalla, jonka jälkeen kotona syödään ruoka. Mitenkä se nopeuttaa yhtään mitään tai hidastaa yhtään mitään, vaikka kaikki punnitut banaanit eivät olisikaan siellä pussissa tai pillimehupaketista puuttuu muutama pillimehu? Roskat ovat tietenkin päässeet hedelmäosastolta varastettuun tyhjään hedelmäpussiin ja se nakataan matkalla autoon roskikseen.

itselle kävi näin: olimme kahviossa ennen kauppaan siirtymistä, lapsi ei jaksanut juoda kaikkea pillimehuaan & tietenkin otin sen mukaan. kaupassa rattaista kuului sitten että "janottaa", jolloin sen kummempia miettimättä otin avatun mehun ja tungin muksun käteen.. monikohan luuli, että se mehu on sieltä kaupasta ?! :whistle:

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25169042:
itselle kävi näin: olimme kahviossa ennen kauppaan siirtymistä, lapsi ei jaksanut juoda kaikkea pillimehuaan & tietenkin otin sen mukaan. kaupassa rattaista kuului sitten että "janottaa", jolloin sen kummempia miettimättä otin avatun mehun ja tungin muksun käteen.. monikohan luuli, että se mehu on sieltä kaupasta ?! :whistle:
Ja moniko palstapoliisi kyttäsi että et maksanut kassalla sitä mehua.

"Tiia"
Mulla on itsellä 1v 4v 6v 10v ikäiset lapset ja ketään ei ole koskaan saanut syödä/ juoda mitään kaupassa. Meillä syödään säännöllisesti ja juuri siksi meidän lapset jaksaa kauppareissun ilman että pitää kaupassa saada syödä. Itse olen ollut kaupassa töissä ja tosi yleistä että annetaan banaani tai bakeryn tuote lapselle..Jos lapsilla on nälkä niin jokainen vanhempi voi katsoa peilistä ja miettiä, että pitääkö juuri siihen ruoka aikaan lähtee kauppaan!!!

"vieras"
[QUOTE="Tiia";25169106]Mulla on itsellä 1v 4v 6v 10v ikäiset lapset ja ketään ei ole koskaan saanut syödä/ juoda mitään kaupassa. Meillä syödään säännöllisesti ja juuri siksi meidän lapset jaksaa kauppareissun ilman että pitää kaupassa saada syödä. Itse olen ollut kaupassa töissä ja tosi yleistä että annetaan banaani tai bakeryn tuote lapselle..Jos lapsilla on nälkä niin jokainen vanhempi voi katsoa peilistä ja miettiä, että pitääkö juuri siihen ruoka aikaan lähtee kauppaan!!![/QUOTE]

Ketään? Opettele suomenkieli kiitos. Lue ketju ennenkuin kuin kommentoit, kiitos!

"vieras"
Mä monesti varsinkin kesällä itse juon limpparia kaupassa ennenkuin maksan sen mutta opin sen tavan ulkomailla, suomessahan tuota katsotaan kieroon. En kuitenkaan antaisi lasten syödä eikä juoda mitään kaupassa koska on aika junttia antaa kassahenkilölle jotkut pelkät kuoret tai käärepaperit ja lapset myös usein sotkevat.
No ei sille kassalle tarvitse pelkkiä papereita tai tyhjiä pakkauksia antaa.
Itse olen ostanut esim. kaksi samanlaista pillimehua,antanut toisen jo lapselle ja laittanut toisen hihnalle. Sitten olen sanonut kassalle, että näitä oli sitten kaksi. En tajua, mikä siinä on niin kamalaa.

"mä"
mulla on kamalat raskaus pahoinvoinnit menossa ja pitää syödä ihaqn jatkuvasti mulla voi esim jo 15min mennä siitä kun just syönyt niin taas olla nälkä ja heikko olo.

meinasinkin jo kaupassa kysyä että saisinko mä jo juoda pillimehuani mutta en kehdannut. maksoin ja join kaupan edessä kera banaanin.

"Neith"
yllättävän usein ne vielä "unohtuu" maksaa, kaupoissa ei ole tapana syödä mitään, varsinkaan kaupan tuotteita.
ihmettelen myöskin niitä jotka syövät "omia eväitä" kaupassa, joita eivät maksa ja sitten pillastuvat kun kassa/vartija kehtaa epäillä että nyt ei mennyt ihan oikein homma.

"ttt"
[QUOTE="vieras";25168997]Jospa se välipala-aika on silloin kun ollaan siellä kaupassa, eikä kahdentunnin päästä kotimatkalla, jonka jälkeen kotona syödään ruoka. Mitenkä se nopeuttaa yhtään mitään tai hidastaa yhtään mitään, vaikka kaikki punnitut banaanit eivät olisikaan siellä pussissa tai pillimehupaketista puuttuu muutama pillimehu? Roskat ovat tietenkin päässeet hedelmäosastolta varastettuun tyhjään hedelmäpussiin ja se nakataan matkalla autoon roskikseen.[/QUOTE]

Yleensä aikuiset osaa tulkita kelloa ja välipala aikoja ja jotkut jopa suunnitella kauppa käynnit niin että ei osu välipala ajalle.

voi hyvänen aika
[QUOTE="ttt";25169356]Yleensä aikuiset osaa tulkita kelloa ja välipala aikoja ja jotkut jopa suunnitella kauppa käynnit niin että ei osu välipala ajalle.[/QUOTE]

Ajatella jos joku kerran arvio virheellisesti tai peräti unohtaa ottaa jotain purtavaa mukaan, kyllä siinä on iso syy arvostella.
Oikeasti hankkikaa elämä, hienoa ettette itse tee koskaan virhettä tai unohda yhtään mitään, kun voitte sitten nenä pitkänä arvostella muita. :D

ttt¨
Alkuperäinen kirjoittaja voi hyvänen aika;25169369:
Ajatella jos joku kerran arvio virheellisesti tai peräti unohtaa ottaa jotain purtavaa mukaan, kyllä siinä on iso syy arvostella.
Oikeasti hankkikaa elämä, hienoa ettette itse tee koskaan virhettä tai unohda yhtään mitään, kun voitte sitten nenä pitkänä arvostella muita. :D
Niin no mä osaan ostaa sieltä kaupasta sen evään ja mennä toisaalle syömään rauhassa lapsen kanssa. Ja sitten palata takaisin ostoksille. Suomessa likipitäen joka ikisen kaupan yhteydessä on joku ruokapaikka, kahvilta tms. jotka ovat siinä RUOKAILUA varten.

Mun ei tartte muksulleni tökätä maksamatonta tuotetta käteen syötäväksi, jos aikataulu sattuiskin pettämään.

Tekosyitä on hyvä kehittää - pohjalla vaan laiskuus

"sama"
Alkuperäinen kirjoittaja ttt¨;25169379:
Niin no mä osaan ostaa sieltä kaupasta sen evään ja mennä toisaalle syömään rauhassa lapsen kanssa. Ja sitten palata takaisin ostoksille. Suomessa likipitäen joka ikisen kaupan yhteydessä on joku ruokapaikka, kahvilta tms. jotka ovat siinä RUOKAILUA varten.

Mun ei tartte muksulleni tökätä maksamatonta tuotetta käteen syötäväksi, jos aikataulu sattuiskin pettämään.

Tekosyitä on hyvä kehittää - pohjalla vaan laiskuus
Kassalta voi kysyä, siihen sinulla ei ole leuanloksuttamista.

"ttt"
[QUOTE="sama";25169392]Kassalta voi kysyä, siihen sinulla ei ole leuanloksuttamista.[/QUOTE]

Mitähän siltä kassalta voi kysyä? Itse olen ollut kassalla ja nähyt nämä "minä nyt vaan yhden banaanin syötän kun lapsella oli niin nälkä"- äidit. Pienen kylän kauppa kun vielä oli kyseessä niin asiakaat tunsi. Ja yllättäin ne oli aina ne samat mamat jotka ei ollees lapsiaan kotona ruokkinut vaan se ahmiminen alkoi kaupassa. Sitten kummasteliin että mihis se Nico-petteri nyt perit laittoikaan? Olisko sulla paperia että saan nää kärryt putsattua kun meidän aarre vähän sylki mehua....

Onneks - luojan kiitos, onneks,noita on vähemmistö. suurin osa tietää että kauppa ei ole ruokala.

[QUOTE="ttt";25169414]Mitähän siltä kassalta voi kysyä? Itse olen ollut kassalla ja nähyt nämä "minä nyt vaan yhden banaanin syötän kun lapsella oli niin nälkä"- äidit. Pienen kylän kauppa kun vielä oli kyseessä niin asiakaat tunsi. Ja yllättäin ne oli aina ne samat mamat jotka ei ollees lapsiaan kotona ruokkinut vaan se ahmiminen alkoi kaupassa. Sitten kummasteliin että mihis se Nico-petteri nyt perit laittoikaan? Olisko sulla paperia että saan nää kärryt putsattua kun meidän aarre vähän sylki mehua....

Onneks - luojan kiitos, onneks,noita on vähemmistö. suurin osa tietää että kauppa ei ole ruokala.[/QUOTE]

Mun olis pitäny kassaneiti pakottaa ottamaan se ruoka kun sanoi ihmeissään että maksat sitten kun tulet tähän, ja ettei haittaa ketään. En mennyt kassalle sanomaan että hei me syyää tää, vaan kysyin että onko ok jos maksan tämän, mutta pieni syö sen kaupan sisällä. Olisi pitänyt alkaa huutamaan kassalle, kun oli sitä mieltä että piippaa sen sitten muides ostosten yhteydessä?
Ihanan mustavalkoisia te olette, mitään erehdystähän äiti ei voi tehdä kun maailma jo kaatuu tähän asiaan. :D Eikö tämä ketju jo riitä? :D Hyvää itseppäisyyspäivää juu ;)

"ttt"
Mun olis pitäny kassaneiti pakottaa ottamaan se ruoka kun sanoi ihmeissään että maksat sitten kun tulet tähän, ja ettei haittaa ketään. En mennyt kassalle sanomaan että hei me syyää tää, vaan kysyin että onko ok jos maksan tämän, mutta pieni syö sen kaupan sisällä. Olisi pitänyt alkaa huutamaan kassalle, kun oli sitä mieltä että piippaa sen sitten muides ostosten yhteydessä?
Ihanan mustavalkoisia te olette, mitään erehdystähän äiti ei voi tehdä kun maailma jo kaatuu tähän asiaan. :D Eikö tämä ketju jo riitä? :D Hyvää itseppäisyyspäivää juu ;)
Mutta pointti. Miksi kaupassa täytyy syödä?

Yhteistyössä