Tuli mieleen toisesta ketjusta... huonot geenit

• Viestiketjun aloittaja Beep
  • Ensimmäinen viesti
Beep
Tämä kysymys "Miksi yhteiskunta palkitsee ja tukee huonoilla geeneillä varustettujen ihmisten lisääntymistä?"

Siis mistäkö vithusta sitä tietää onko hyvät vai huonot geenit kun lapsia alkaa suunnittelemaan? Ellei nyt satu olemaan jotain tiedossa olevaa sairautta esim. suvussa kulkevaa.

Entäs kun moni "vamma" aiheutuu raskauden aikana, synnytyksessä tai vasta syntymän jälkeen? Miten niitä voisi ennakoida?

"Vattu"
Entäs kun moni "vamma" aiheutuu raskauden aikana, synnytyksessä tai vasta syntymän jälkeen? Miten niitä voisi ennakoida?[/QUOTE]

No sehän nyt on ihan eri juttu kun edellä mainittu.

"joku"
Ns. huonot geenit periytyvät usein peittyvästi eli niiden huono vaikutus näkyy vain yksilöissä, jossa samaa huonoa geeniä on kaksin kappalein eli karkeasti ottaen ihminen on sitä terveempi mitä eriperintäisempi hän on. Huonot geenit tulevat kuitenkin uudelleen esiin, jos samaa huonoa sattuu kaksin kappalein eli monet sairaudet voivat hypätä lukuisien sukupolvien ohi ja sitten taas tulla esiin.

"minä"
Tämä kysymys "Miksi yhteiskunta palkitsee ja tukee huonoilla geeneillä varustettujen ihmisten lisääntymistä?"

Siis mistäkö vithusta sitä tietää onko hyvät vai huonot geenit kun lapsia alkaa suunnittelemaan? Ellei nyt satu olemaan jotain tiedossa olevaa sairautta esim. suvussa kulkevaa.

Entäs kun moni "vamma" aiheutuu raskauden aikana, synnytyksessä tai vasta syntymän jälkeen? Miten niitä voisi ennakoida?
Siis mistä olet vetänyt herneen nenääsi? Tuosta lauseesta ei saa vääntämälläkään sitä merkitystä mitä haet takaa. Huonoilla geeneilla varustettujen ihmisten lisääntymisen tukeminen on aivan eri asia kuin vammaisen saama avustus.

Beep
[QUOTE="minä";25166453]Siis mistä olet vetänyt herneen nenääsi? Tuosta lauseesta ei saa vääntämälläkään sitä merkitystä mitä haet takaa. Huonoilla geeneilla varustettujen ihmisten lisääntymisen tukeminen on aivan eri asia kuin vammaisen saama avustus.[/QUOTE]

Se oli joku ketju tänään. En mä hernettä nenään vedellyt, kunhan oisin halunnut jutustella, mut nihkeetä on tän asian tiimoilta tässä ketjussa. ;)

"Vieras"
[QUOTE="minä";25166453]Siis mistä olet vetänyt herneen nenääsi? Tuosta lauseesta ei saa vääntämälläkään sitä merkitystä mitä haet takaa. Huonoilla geeneilla varustettujen ihmisten lisääntymisen tukeminen on aivan eri asia kuin vammaisen saama avustus.[/QUOTE]

Millä lailla sitä huonoilla geeneillä varustettujen ihmisten lisääntymistä sitten turhaan?

En nyt tiedä mistä ketjusta on kyse, mutta voin todeta että itse ainakin olen monesti miettinyt oliko fiksua laittaa omat geenit kiertoon. Ihan puhtaasti lasten kannalta. En usko että yksikään vanhempi jolla on ollut fyysisiä tai psyykkisiä ongelmia haluaisi omien vaivojen siirtyvän lapsilleen. Tai suvun rienageenien jatkavan kiertokulkuaan omissa lapsissa. Välillä tuntuu että moni ei edes ajattele koko asiaa, vaikka syytä ehkä olisikin.

Ttppii
Tupakka suussa, sossun rahat taskussa, tatuointeja, ja kaljatuoppi edessä = takuuvarmat huonet geenit. Valitettavasti nämä ne eniten lisääntyvät. Marching morons ja niin pois päin.

Beep
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25166766:
En nyt tiedä mistä ketjusta on kyse, mutta voin todeta että itse ainakin olen monesti miettinyt oliko fiksua laittaa omat geenit kiertoon. Ihan puhtaasti lasten kannalta. En usko että yksikään vanhempi jolla on ollut fyysisiä tai psyykkisiä ongelmia haluaisi omien vaivojen siirtyvän lapsilleen. Tai suvun rienageenien jatkavan kiertokulkuaan omissa lapsissa. Välillä tuntuu että moni ei edes ajattele koko asiaa, vaikka syytä ehkä olisikin.
Mikä sun geeneissäsi sit niin pielessä on?

Boldatusta sen verran, että ei varmasti kaikki edes mieti. Silti, se rajan veto, kellä on siihen oikeus?

Nii...

Mun äitikään tuskin tiesi hältä perittäviä juttuja ennen kuin mä aloin oireileen samoin kuin hän. Eikä hän tosin kai pahasti oirehtinutkaan ennen lapsien syntymää. Mä pystyn onneks varottamaan omia tyttöjäni, mitä on mahd. eessä jos ovat sattuneet samat perimään...

Mikä sun geeneissäsi sit niin pielessä on?

Boldatusta sen verran, että ei varmasti kaikki edes mieti. Silti, se rajan veto, kellä on siihen oikeus?
En edes viitsi julkisesti luetella mitä kaikkea mun geeneissä on vikana. Jossain vaiheessa mietin olenko tehnyt kamalan virheen kun lisäännyin. Sillä ainakaan itse en haluaisi lapsilleni vaikeaa elämää.

Ne rajathan on moraalisia, ja jokainen varmasti sellaisia vetää mielessään. Itsekin myönnän ajattelevani joidenkin ihmisten kohdalla että lapset oisi voineet jäädä tekemättä. Lakihan sallii kaikenlaisten ihmisten lisääntymisen.

ggg
Horuksen silmän kanssa samoilla linjoilla. Minä mietin ennen kuin aloimme yritämään lasta, paljonkin sitä onko meillä oikeus hankkia lapsi, suvuissa paljon sairauksia joihin sairastumisen alttius voi periytyä. Ei mitään vakavaa, mutta kieltämättä elämää hankaloittavaa.

Mutta tuollaisia rodunjalostuksen piirteitä omaavia kommentteja kuten aloitusviestissä (sitaatti) en ymmärrä. Tuollaisia on helppo huudella, kun se oma tilanne on ilmeisesti ollut aivan toisenlainen eikä asiaa ole omalla kohdalla tarvinnut koskaan miettiä.

Kiitos ja anteeksi
Minä saatan olla muiden mielestä kummallinen ihminen tässä asiassa, mutta minä todella koen, että minussa on niin paljon vikaa, että en koe oikeudekseni hankkia koskaan lapsia. Tämä on minun kannanottoni asiaan, ei mikään henkilökohtainen loukkaus ketään kohtaan.

Nopeasti mietitty lista niistä asioista, jotka olen perinyt vanhemmiltani/kauempaa suvustani, tai jotka vahvasti kulkevat suvussa:

- Väärä purenta, olen kärsinyt kaiken maailman hammasrautojen kanssa puolen elämääni, silti hampaani vetävät väkisin vinoon ja väärään purentaan aiheuttaen minulle jatkuvaa hammassärkyä ja päänsärkyä

- Alkoholismi. Tämä tulee todella vahvasti molempien vanhempieni puolelta, varsinkin äitini suvussa suurin osa on alkoholisteja, ja se tuntuu polveutuvan sukupolvesta toiseen väistämättä. Itselläni tätä ei ole, mutta liian monella suvustani on.

- Couperosa- iho. Jos joku ei tiedä, niin selvennyksenä että pienestänkin rasituksesta/hermostumisesta koko naama lehahtaa kirkkaanpunaiseksi, ja naamasta katkeilevat verisuonet herkästi, joka saa kasvot näyttämään todella ikävältä. Ilman meikkivoidetta en ole kehdannut ihmisten ilmoilla kulkea 20 vuotiaasta lähtien.

- Endometrioosi. Olen kärsinyt todella kovista kuukautiskivuista melkein siitä asti, kun kuukautiset aikoinaan alkoivat, kipuja on ennen kuukautisia, niiden aikana ja taas kierron alussa.

- Yliliikkuvat nivelet, polveni on mennyt sijoiltaan kun olen mennyt polvilleni lattialle, ja täysin vieraat ihmiset ovat kommentoineet kauhistuneina, mikä sormiani vaivaa, kun sormi on taipunut aivan luonnottomaan asentoon osoittaessani kaupassa miehelle ostettavaa tuotetta, tarvitseeko selittää enempää

- Pahasti atooppinen iho, talvella näytän siltä kuin sairastaisin ruttoa, pitkin kehoa on suuria, punaisia, verille asti kutiavia läiskiä. Sormeni ovat ympäri vuoden verillä

Suvusta löytyy myös syöpää, korkeaa verenpainetta, diabetesta, mielenterveysonglemia, you name it, we have it.

Tiedän kyllä sen, että periytyminen on sattuman kauppaa, mutta en todellakaan halua ottaa sitä riskiä, että lapseni joutuisivat kärsimään kaikesta siitä, mistä itse olen kärsinyt, tai muista vaivoista, joita suvussa on. En koe geeneissäni olevaan mitään sellaista, jonka tahtoisin siirtää jälkipolville.

jjepp
No esim. mun miehen äidilla on surkeat geenit. Suurimmalla osalla mm. keliakia, kilpirauhasen vajaatoimintaa, atooppista ihoa ja astmaa. Taas miehen isän suvussa kenelläkään ei ole mitään kroonisia sairauksia, ainakaan alle keski-ikäisillä.

jjeep
Ja kyllähän se on faktaa, että mm. autoimmuunisairaudet on periytyviä ja esim. kaksi vaikeasti allergista vanhempaa saa erittäin todennäköisesti myös allergisen/astmaattisen lapsen.

Yhteistyössä