Minä saatan olla muiden mielestä kummallinen ihminen tässä asiassa, mutta minä todella koen, että minussa on niin paljon vikaa, että en koe oikeudekseni hankkia koskaan lapsia. Tämä on minun kannanottoni asiaan, ei mikään henkilökohtainen loukkaus ketään kohtaan.
Nopeasti mietitty lista niistä asioista, jotka olen perinyt vanhemmiltani/kauempaa suvustani, tai jotka vahvasti kulkevat suvussa:
- Väärä purenta, olen kärsinyt kaiken maailman hammasrautojen kanssa puolen elämääni, silti hampaani vetävät väkisin vinoon ja väärään purentaan aiheuttaen minulle jatkuvaa hammassärkyä ja päänsärkyä
- Alkoholismi. Tämä tulee todella vahvasti molempien vanhempieni puolelta, varsinkin äitini suvussa suurin osa on alkoholisteja, ja se tuntuu polveutuvan sukupolvesta toiseen väistämättä. Itselläni tätä ei ole, mutta liian monella suvustani on.
- Couperosa- iho. Jos joku ei tiedä, niin selvennyksenä että pienestänkin rasituksesta/hermostumisesta koko naama lehahtaa kirkkaanpunaiseksi, ja naamasta katkeilevat verisuonet herkästi, joka saa kasvot näyttämään todella ikävältä. Ilman meikkivoidetta en ole kehdannut ihmisten ilmoilla kulkea 20 vuotiaasta lähtien.
- Endometrioosi. Olen kärsinyt todella kovista kuukautiskivuista melkein siitä asti, kun kuukautiset aikoinaan alkoivat, kipuja on ennen kuukautisia, niiden aikana ja taas kierron alussa.
- Yliliikkuvat nivelet, polveni on mennyt sijoiltaan kun olen mennyt polvilleni lattialle, ja täysin vieraat ihmiset ovat kommentoineet kauhistuneina, mikä sormiani vaivaa, kun sormi on taipunut aivan luonnottomaan asentoon osoittaessani kaupassa miehelle ostettavaa tuotetta, tarvitseeko selittää enempää
- Pahasti atooppinen iho, talvella näytän siltä kuin sairastaisin ruttoa, pitkin kehoa on suuria, punaisia, verille asti kutiavia läiskiä. Sormeni ovat ympäri vuoden verillä
Suvusta löytyy myös syöpää, korkeaa verenpainetta, diabetesta, mielenterveysonglemia, you name it, we have it.
Tiedän kyllä sen, että periytyminen on sattuman kauppaa, mutta en todellakaan halua ottaa sitä riskiä, että lapseni joutuisivat kärsimään kaikesta siitä, mistä itse olen kärsinyt, tai muista vaivoista, joita suvussa on. En koe geeneissäni olevaan mitään sellaista, jonka tahtoisin siirtää jälkipolville.