G: kaupan piparitaikina vaiko itse tehty?

mie tunnustaudun laiskaksi & uusavuttomaksi valmistaikinan faniksi. pääasiahan se on, että saa piparin tuoksua keittiöön ja lapsi kokee leipomisen iloa =)
me emme edes hirveästi syö pipareita miehen kanssa, muksuhan niitä napsii & satunnaiset kahvittelijat... nostan hattua teille, jotka teette taikinan itse mutta mie en jaksa siihen ryhtyä
 
meillä
Piparitaikina on kyllä tosi nopea tehdä itsekkin. Joskus oon ostanut valmiita kun on tehty enemmän piparkakkutaloja tai vastaavaa, mutta muuten teen itse. Ja nykyään kun tytöllä on paljon allergioita niin senkin takia on tehtävä itse että saa sopivaa.
 
"vieras"
Itse tehty on paljon parempaa, mutta välillä ostan pakasteestakin. Vaikka taikina valmistuukin helposti ja nopeasti, sen leipominen on minusta paljon työläämpää kuin pakastetaikinan. Siksi tulee joskus ostettua valmistaikinaa, jotta saa muutaman piparin leivottua muutamassa minuutissa lasten koristeltavaksi. Omasta taikinasta sitten leivon satakunta piparia lähempänä joulua.
 
Mä oon tehnyt viime vuosina itse. Tykkään leipomisesta ja se tuoksukin on niin ihana, kun laittaa niitä mausteita kuuman siirapin joukkoon! Täytyy myös tunnustaa, että joskus kun teen pakkaseen taikinaa valmiiksi niin syön sieltä sitten sitä raakaa taikinaa... se on niin hyvää toffeeta välillä kun tekee makeeta mieli :p
 
......
Piparitaikinan teko ensimmäisen adventin aattona on ollut muksujen kanssa perinteinen "ensimmäinen" joulun merkki. Ja silloin saa valvoa myöhempään, koska aloitamme aina iltapalan jälkeen. Kaivamme kaapista mummon vanhan vaa'an, häneltä perintönä tulleen keittokirjan ja muksuille essut. Sitten he pääsevät punnitsemaan ja sotkemaan taikinaa... Seuraavana päivänä laittelemme jouluvalot ja koristeet ja siinä touhutessa kaikki käyvät "salaa" ryöstämässä piparitaikinaa jääkaapista. Ja illalla leivomme piparit, sikäli kun taikinaa sattuu vielä olemaan jäljellä... ;D Joten joo, itse tehdään taikina.
 
  • Tykkää
Reactions: salailija
"äiti"
400g voita
1 dl siirappia
4tl kademumma
1tl inkivääriä
1 tl kanelia
1 tl neilikkaa

Kaikki kattilaan ja kiehautetaan sekä jäähdytetään.

3 munaa
4 ja puoli dl sokeria

vaahdotetaan hyvin ja sekoitetaan edellisen joukkoon.

3dl perunajauhoja
9 ja puoli dl vehnäjauhoja
3 tl soodaa

Sekoitetaan käsin hyvi edellisten joukkoon

2h tai yön yli annetaan olla jääkaapissa
Paistetaan 200 astetta kauniin ruskeiksi.
 
Ken guru
[QUOTE="äiti";25165193]400g voita
1 dl siirappia
4tl kademumma
1tl inkivääriä
1 tl kanelia
1 tl neilikkaa

Kaikki kattilaan ja kiehautetaan sekä jäähdytetään.

3 munaa
4 ja puoli dl sokeria

vaahdotetaan hyvin ja sekoitetaan edellisen joukkoon.

3dl perunajauhoja
9 ja puoli dl vehnäjauhoja
3 tl soodaa

Sekoitetaan käsin hyvi edellisten joukkoon

2h tai yön yli annetaan olla jääkaapissa
Paistetaan 200 astetta kauniin ruskeiksi.[/QUOTE]

Kiitos paljon :flower:! Laitan tämän muistiin ja teen tuota :).
 
Kaupan taikinasta tehdään piparit, ja piparitalo kasataan kaupan valmispalasista :ashamed:

Taidan kyllä tämän ketjun innoittamana tehä vähän ennen joulua yhen taikinan ihan ite, ja leipoa lasten kans siitä piparit :)
 
"äiti"
[QUOTE="äiti";25165193]400g voita
1 dl siirappia
4tl kademumma
1tl inkivääriä
1 tl kanelia
1 tl neilikkaa

Kaikki kattilaan ja kiehautetaan sekä jäähdytetään.

3 munaa
4 ja puoli dl sokeria

vaahdotetaan hyvin ja sekoitetaan edellisen joukkoon.

3dl perunajauhoja
9 ja puoli dl vehnäjauhoja
3 tl soodaa

Sekoitetaan käsin hyvi edellisten joukkoon

2h tai yön yli annetaan olla jääkaapissa
Paistetaan 200 astetta kauniin ruskeiksi.[/QUOTE]

Tällä ohjeella tein kerhoon taikinan. Lapset saivat äidin avustamana leipoa pipareita. Kaikki kehuivat taikinan koostumusta. Lasten oli helppo leipoa. Ihan tupperin punainen leivinalusta oli alla.
 

Yhteistyössä