Niin paljonko se päivähoito maksaa kunnalle/valtiolle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lapset päiväkotiin ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äippä80";25162544]Joo, meillä ainakin mies on jo yksinään rajan yli. Uskoisin, että mun lapsen päiväkodissa kaikki vanhemmat maksaa täyttää maksua. Tai ellei kaikki niin 95% ainakin. En näe että miten eivät maksaisi.[/QUOTE]

Meillä mies perusduunari tehtaassa (ei vuorotyötä) ja mä teen pienipalkkaista toimistohommaa. Kaksi lasta päivähoidossa, ei makseta täyttä maksua.

"Yksi pointti mikä itse kunkin kannattaa pitää mielessä on oma tuleva eläke. Eipä juuri kerry ellei ole käynyt töissä... eläkkeet on muutenkin pieniä, ei kannattane pienentää omaansa vapaaehtoisesti entisestään. " Sitä kyllä kertyy kotihoidonkin ajalta :) Vaikka ei erityisen paljon, niin silti.

Ei kerry mitään sellaista, millä olisi merkitystä. Ikävä kyllä.

Olen päiväkodissa ollut palkanlaskijan mukana joka laskee myös hoitomaksuja harjoittelussa ja ainakin tässä kunnassa vain murto-osa maksaa täydet. Varsin monesti toinen vanhempi on työtön tai opiskelija. Raakasti ajateltuna etelässä on eri tilanne kun siellä on parempi palkkaisia töitä tarjolla ja ylipäänsä enempi töitä. Täällä tienaa 4000€/kk yksinään vain lääkäri ja muut ammattikunnat menee reippaasti alle! Kuntakohtaista.

[QUOTE="vieras";25162481]Päivähoito maksaa kunnalle n. 1000 e/kk. Vanhemmat maksavat siitä 250 e/kk. Keskimääräinen kuukausipalkka on 2900e, josta maksetaan veroa 22% eli 638 e. Kotihoidontuesta (315e) maksetaan veroa 20% eli 63 e. Verotulojen erotus on 575 e eli vanhempi maksaa kunnalle 250+575=825 e/kk enemmän kuin kotihoidontuella oleva. Kotihoidontuen määrä pitäisi siis olla 1000e-825e=175e. Eli kotihoidontukea pitäisi pienentää, jotta kustannus olisi sama kuin päivähoidosta.

Tietenkin lasten määrä vaikuttaa. Tää oli tehty karkeasti yhdestä lapsesta[/QUOTE]

Eli kotihoidontukea voisi maksaa pienipalkkaisille ja niille joilla on enemmän lapsia enemmän kuin isompipalkkaisille, käyttäen tuota kaavaasi. Jos kolmen lapsen työtön jää kotihoidontuelle niin hänelle pitäisi antaa aika paljon kotihoidon tukea, kun taas yhden lapsen lääkäri ei saisi kotihoidon tukea ollenkaan. Määrä voitaisiin vaikka laskea siten, että kotihoidossa säästettäisiin 100 euroa.

No opiskelijaädit tulevat kaikista halvimmaksi yhteiskunnalle tiesitkös? Etkö osaa ajatella muuta kuin sen mitä juuri opsikeluaikana maksaa/kuluuttaa? Onko vaikeaa?

Eikö kukaan osaa vastata tuohon mun kysymykseen jonka laitoin tähän ketjuun vähä aika sitte, eli tuleeko 2 hoitoalalla työskentelevän ihmisen 3 vuorohoidossa olevaa lasta halvemmaksi kotona vai vuoropäiväkodissa?

En ymmärrä tätä keskustelua ollenkaan. Miksi ihmeessä kotihoidontukea ei voisi vaatia maksettavan enempää tai miksi siitä pitäisi luopua kokonaan? Mihin se vaikuttaisi?

Koska kotihoidontuki maksetaan verorahoista. Jos kotihoidontukea nostettaisiin vaikka 50 e/kk, sillä olisi isot vaikutukset kokonaisbudjettiin. Nyt jo valtion pitää säästää ja jos kotihoidontukea säästetään, on se pois muualta ja jostain muualta pitää säästää. Isoimmat menot ovat yleensä sosiaali- ja terveyspuolella ja sinne nuokin säästöt isoimmin kohdistuisivat. Kotihoidolle on kuitenkin olemassa vaihtoehto, mutta esim. laitoshoidossa olevalle ei ole.

Eikö kukaan osaa vastata tuohon mun kysymykseen jonka laitoin tähän ketjuun vähä aika sitte, eli tuleeko 2 hoitoalalla työskentelevän ihmisen 3 vuorohoidossa olevaa lasta halvemmaksi kotona vai vuoropäiväkodissa?

Tuskin tulevat, tiedät sen itsekin ja siksi otitkin esimerkiksi tapauksen, jossa vastaus on selvä. Tietenkin aina on tapauksia, joissa kotihoito on paljon halvempaa kuin päivähoito. Laskelmissa pelataan aina keskimääräisyyksillä, ei jokaista erikoistapausta voi ottaa huomioon.

[QUOTE="vieras";25162618]Tuskin tulevat, tiedät sen itsekin ja siksi otitkin esimerkiksi tapauksen, jossa vastaus on selvä. Tietenkin aina on tapauksia, joissa kotihoito on paljon halvempaa kuin päivähoito. Laskelmissa pelataan aina keskimääräisyyksillä, ei jokaista erikoistapausta voi ottaa huomioon.[/QUOTE]

NO en tiiä onko tuollainen tapaus nyt niin erikoistapaus. Täällä ainakin 120 lapsen vuoropäiväkoti on täynnä tuon mun esimerkin kaltaisia perheitä. Ei siellä oikeestaan muita ookaan kuin pienipalkkaisten vuorotyöntekijöiden lapsia. Sinne päiväkotiin kun ei pääse kuin niiden lapset joilla kumpikin vanhemmista tekee vuorotyötä.

[QUOTE="vieras";25162604]Koska kotihoidontuki maksetaan verorahoista. Jos kotihoidontukea nostettaisiin vaikka 50 e/kk, sillä olisi isot vaikutukset kokonaisbudjettiin. Nyt jo valtion pitää säästää ja jos kotihoidontukea säästetään, on se pois muualta ja jostain muualta pitää säästää. Isoimmat menot ovat yleensä sosiaali- ja terveyspuolella ja sinne nuokin säästöt isoimmin kohdistuisivat. Kotihoidolle on kuitenkin olemassa vaihtoehto, mutta esim. laitoshoidossa olevalle ei ole.[/QUOTE]

Mihin se johtaa että kadehditaan milloin sitä milloin tuota, kun tuostakin maksetaan ja siitä ja siitä? Paljon enemmän saataisiin aikaan sillä että ajettaisiin ja keskityttäisiin niihin asioihin jotka koetaan itselle tärkeiksi ja asioiksi joiden puolesta kannattaa nähdä vaivaa vaikuttaa asioihin.

Eli keskityttäisiin omaan asiaan. Kehittämään päiväkoteja tai päivähoitoa, kehittämään opiskelijoiden olosuhteita, palveluja, tukia, kehittämään terveydenhoito järjestelmää jne. Se ei johda mihinkään parannuksiin että minä vaadin että ne tai nämä tuet pitäisi poistaa kun minä en niitä tarvitse.

Mihin se johtaa että kadehditaan milloin sitä milloin tuota, kun tuostakin maksetaan ja siitä ja siitä? Paljon enemmän saataisiin aikaan sillä että ajettaisiin ja keskityttäisiin niihin asioihin jotka koetaan itselle tärkeiksi ja asioiksi joiden puolesta kannattaa nähdä vaivaa vaikuttaa asioihin.

Eli keskityttäisiin omaan asiaan. Kehittämään päiväkoteja tai päivähoitoa, kehittämään opiskelijoiden olosuhteita, palveluja, tukia, kehittämään terveydenhoito järjestelmää jne. Se ei johda mihinkään parannuksiin että minä vaadin että ne tai nämä tuet pitäisi poistaa kun minä en niitä tarvitse.

Näinhän se on. Mutta musta olisi tärkeä nähdä myös kokonaisuus. Jos johonkin menee enemmän rahaa, niin se on jostain muusta pois.

Moniko palstan mammoista pystyis käymään töissä jos pitäis maksaa koko hoitomaksu itse eikä sitä maksettaisi verorahoista? Eli jos sulla on 3 lasta niin menis vajaa 3 tonnia kuussa päivähoitomaksuihin?

No jos lähdetään siitä, että verovaroin ei makseta mitään, niin sittenhän veroja ei tarvitse kerätä. Eli esim. meidän perheelle jäisi reilu 8000 € käteen kuussa. Kyllä siitä jo vähän hoitomaksujakin makselisi :)

Todella harvalla muuten kolme lasta samaan aikaan päivähoidossa.

[QUOTE="vieras";25162700]Näinhän se on. Mutta musta olisi tärkeä nähdä myös kokonaisuus. Jos johonkin menee enemmän rahaa, niin se on jostain muusta pois.[/QUOTE]

Niin sanotaanko että ymmärtäisin keskustelun: "Terveydenhoitoon pitäisi saada lisää rahaa, rahat voisi minusta säästää kotihoidontuesta" "Ei minusta kotihoidontukea pitäisi nostaa, säästöjä syntyisi mielestäni siitä tai tuosta asiasta." "Minä en hakisi säätöjä noista asioista, minä laskisin kotihoidontukea tai säästäisin siitä muulla tavalla".

Tämän ketjun (oikastaan monen muunkaan) en kuitenkaan ymmärrä.

Moniko palstan mammoista pystyis käymään töissä jos pitäis maksaa koko hoitomaksu itse eikä sitä maksettaisi verorahoista? Eli jos sulla on 3 lasta niin menis vajaa 3 tonnia kuussa päivähoitomaksuihin?

Ensinnäkin tuossa tilanteessa maksettaisiin varmaan ne todelliset kulut, alle kolmivuotiailta se tonni, yli kolmivuotiailta n. 600 euroa. Aika harvalla on kuitenkin 3 alle kolmivuotiasta hoidossa.

Ja joo, voisin maksaa hoitomaksut. Enää mulla ei ole hoitoikäisiä lapsiakaan, mutta jos pitäisi maksaa vaikka kolmesta 2200 euroa, niin jäisi vielä käteen enemmän kuin kotihoidontuki. 3000 euron maksulla mun sen sijaan ei enää taloudellisesti kannattaisi mennä töihin.

Entä kun lapsia on 3 kpl jotka kaikki tarvii vuorohoitoa jos kumpikin vanhemmista on töissä (vuorohoitohan on kalliimpaa, meidän kaupungin päättäjien mukaan se maksaa 1700e/lapsi). vanhemmat on hoitoalalla töissä ja kummankin bruttopalkka lisineen on noin 2400e/kk. Onko silloin halvempaa pitää kotona vai päivähoidossa?

Tässä tulee nyt sitten vielä toinen näkökulma. Tietenkin tässä tapauksessa on halvempaa pitää kotona.

Mutta kunnalle voi silti olla paljon järkevämpää järjestää vuorohoitomahdollisuus esim. sairaalassa työskenteleville ihmisille. Joillakin paikkakunnilla henkilökunnan löytäminen on jo mahdotonta - joten toki ne hoitovapaalla olevat ihmiset kannattaa saada töihin!

Kyllä varmasti on monia tilanteista, joissa kotihoito edullisempaa kunnalle. Erityisesti, jos kyseessä on kouluttamaton vanhempi, joka jäisi kotiin hoitamaan lasta. Jos kotona hoitaa henkilö, joka muuten olisi työtön tai muusta syystä poissa työelämästä, kotihoito varmasti aina kunnalle kannattava vaihtoehto. Myös monilapsisissa perheissä, joissa erityistarpeisia lapsia, on kotihoito varmasti usein yhteiskunnankin kannalta hyvä vaihtoehto.

Minusta ainakin onkin hassua, että esim. äitiyslomalla olevia ei mitenkään kannusteta ottamaan lapsiaan kotihoitoon. Kun se nyt ainakin olisi yhteiskunnan kannalta kannattavaa. Myöskään työttömiä ei kannusteta asiaan, hehän saavat ilmaiset ruoat lapsilleen päivähoidossa nollamaksulla ja kotihoidontuki vähennettäisiin työttömyyskorvauksesta. Myös monilapsisten perheiden kotihoidon tuki on per lapsi paljon pienempi kuin yksilapsisten, sitäkään en voi ymmärtää.

Yhden lapsen kotihoito tuskin tulee koskaan yhteiskunnalle kannattavaksi, jos vanhempi ylipäänsä kävisi töissä lapsen ollessa hoidossa. Monien kalliisti koulutettujen ja hyväpalkkaisten vanhempien kohdalla työssäkäynti on varmasti yhteiskunan kannalta hyvä ratkaisu kaikissa tilanteissa. Täytyy sanoa, että Vantaan tyyli ilmoittaa päivähoidon todelliset kustannukset maksulapussa potuttaa kahdesta syystä. Ensinäkin siitä huomaaa, että suuri osa hoidattaa lapsensa maksamatta juurikaan hoitomaksuja. Toiseksi juuri tämä tapa johtaa ihmiset kuvittelemaan, että lasten kotihoito olisi yhteiskunnalle parempi vaihtoehto, vaikka asia ei suinkaan ole niin yksinkertainen.

[QUOTE="poikia3";25162853]Tässä tulee nyt sitten vielä toinen näkökulma. Tietenkin tässä tapauksessa on halvempaa pitää kotona.

Mutta kunnalle voi silti olla paljon järkevämpää järjestää vuorohoitomahdollisuus esim. sairaalassa työskenteleville ihmisille. Joillakin paikkakunnilla henkilökunnan löytäminen on jo mahdotonta - joten toki ne hoitovapaalla olevat ihmiset kannattaa saada töihin![/QUOTE]

Niin, meidän perheessä ainakin yhteiskunnalle halvempi vaihtoehto on se, että me hoidetaan lapsemme kotona. Ollaan kumpikin sairaanhoitajia ja kolmivuorotyössä. Jos vertaa palkkojamme ja niistä maksamiamme veroja suhteessa siihen mitä meidän lasten hoito vuorohoidossa maksaa niin kotihoito on edullisempi. Se on totta että työntekijäpulaa on alalla, mutta me ajatellaan ainakin lastemme etua ensisijassa. Vuorohoito on sellaista sekavaa rumbaa että haluamme säästää lapset edes heidän ensivuosinaan siltä rääkiltä. Sitä ei voi verrata normi päivähoitoon, jossa lapsi menee aina tiettyinä päivinä tiettyyn aikaan tietylle hoitajalle/hoitajille tiettyjen kavereiden seuraan.

Suomessa nyt on kuitenkin mahdollista hoitaa lapsia sen kotihoidontuen turvin 3vuotiaaksi ja jos joku haluaa niin tehdä niin mielestäni siinä ei pitäis kellään olla mitään sanomista.

Tässäkin täytyy miettiä, että kuka on töissä. Esim. itse en maksa niin paljon veroa töissä ollessani, että koko tuo hoitokustannus täyttyisi aina kuukaudessa. Mutta toisaalta, ainakin menen maksamaan veroja, right?

Rahan pyörittelystähän ne verovarat kertyy, jos oikein taloudellisia asioita ajateltaisiin, niin jatkub´va talouskasvu pysähtyisi (ja maailma pelastuisi, että sikäli tavallaan kannatan) Mutta:
Money makes the world go round.
http://youtu.be/rkRIbUT6u7Q

nyt pistän lusikkani soppaan minäkin, eli olen työtön (käyn joka viikko osa-aikatöissä) mutta hoidan lapseni kokonaan kotona. Koululainen ei tarvitse iltapäivähoitoa, jota ei täällä edes järjestetä eli pitäisi osata olla yksin kotona vaikkei saa edes ulko-ovea itse auki kun on niin jäykkä ja nuorempi lapsi kulkee mukana ja menee kohta eskariin. Ei tätä aikaa voi korvata rahalla minkä lasten kanssa saa kotona olla, varsinkin kun lasten isä on yrittäjä, jolla työpäivät tosi pitkiä, ei tullut viime yönäkään kotiin kun aurasi pihoja. Ja minkä työn saisin Mikvastaanotettua kun tarvis olla semmoinen homma että alkaa klo9 ja loppuu 16, koska lapsi pitäisi hakea päiväkodista klo 17 viimeistään eikä asuta ihan keskustassa, puoli tuntia vähintään autolla menee matkoihin tai sitten lapsi olis vietävä päiväkotiin jossa ei ole tuttuja kylän lapsia ollenkaan, joiden kanssa menee aikanaan eskariin ja kouluun.
Lapsistani ei kummastakaan ole tarvinnut maksaa hoitomaksua, ei yhteiskunnan. Päivässä lapsen hoitoon pitää varata ruoat, lämmitys, vesi ja hoitajan palkka, joka on vähintään 10e tunti . Lapsi on mahd 9 h hoidossa, joten palkkoihin menee ainakin 90 euroa vaikka se jakautuisikin useammalle lapselle. Toki se hoitaja on siellä ilman lastanikin. Kotona olen lasta varten, mutta kotihoidontuki on sen reilu 300e kk ja työttömänä saa käteen 600e. Miksei työttömyyskorvauksesta voisi maksaa veroa ja pieni eläkekorvauskin olisi ihan Ok, jos sinne menee pari kymppiä niin menköön.

Kuluttamisesta, kulutan varmasti PALJOn enemmän kun en käy töissä. Kuljen lapsen kanssa, töissä ollessani tuskin lähden lasten kanssa harrastuksia lukuun ottamatta minnekään. Sairauskulut voisivat kasvaa kun elämä muuttuisi kiireisemmäksi. Asun omakotitalossa, viljelen mitä syödään, kanat munivat omaan tarpeeseen tarpeeksi munia.Käyn kaupassa päivällä. töiden jälkeen ei jaksa kun ostaa pakolliset ruoat, joita ei tarvi niin paljoa koska lapset syövät koulussa ja päiväkodissa. Vaatemenot on samat asuu kotona tai ei. Ylimääräisen rahan voi laittaa säästöön ja ostaa vaikka uuden ruokapöydän kun raha on kasassa tai tienata pienillä töillä, myydä ylimääräistä roinaa pois ja nauttia siitä ettei koti tursua viimeistä huutua olevia tupperin astioita... tai jotain muuta typerää. Disingnia en arvosta, koska esine kun esine, ei se siitä muutu valmisti sen runttisen kuti tai puutteen tauno.
Loppupeleissä jokainen talous päättää lasten hoitoasiat itse kotihoidon tuen osalta, viekö silloin lapsen kunnalliseen vai hoitaako kotona. Kotona voi olla ihan kivaa ja tätä aikaa ei vaihtaisi minnekään! Miksi sitä ei suoda että lastaan saa hoitaa kotona yli 3v vaan se ois väkisin vietävä jonnekin hoitoon että itse pääsee tienaamaan rahaa. Kun asiaa vähän muutettaisiin ja kelan systeemit muuttuisivat joustavammiksi sen 300e rajan lisäksi, että jos liukuvasti voidaan muuttaa korvausmäärää tienatun palkan mukaan ja jos jää alle ansiorajan niin maksetaan korvausta, jos menee yli niin sitten ei makseta. Palkkatodistuksesta ne näkee ja verottajalta saa tiedot suoraan, koneet osaa laskea ja netin kautta voi hoitaa, joten luulisi että semmoinen systeemi olisi kaikille järkevin. Se kannustaa työnhakuun paljon enemmän kun semmoinen että saa karenssia jos sitä ja tätä. Ja lisäksi korvaukset viivästyy kun tulee joku työvuoro näkyviin lappuihin.

kotona lastaan hoitava äiti tekee myöskin työtä, hoitaa kotia ja sitä lasta, jota varten muuten pitäisi olla yhteiskunnan kalliispi palkkaama kasvatusteiteitä opiskellut asiantuntija... hoh hoijaa. kyllä sitä osaa lastaan hoitaa ilman koulujakin, paras hoitaja lapselle on oma vanhempi.

Yhteistyössä