Niin paljonko se päivähoito maksaa kunnalle/valtiolle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lapset päiväkotiin ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Entä kun kotihoidetulla lapsella on maito ja vilja-allergia*anafylaktinen shokki*

Ja sydänvika ja astma.

Päiväkotiin vaan perheen kaikki lapset vaikka lääkärit sanoo nou,nou?

Tekisin meinaan mielummin töitä kun kitkutan kh tuella...

Alkuperäinen kirjoittaja lisää rahaa;25162426:
sama summa kotihoidontukea kun mitä lapsi maksaa hoidossa kunnalla. niins e olla pitäisi niin menisi oikein ja ei tarvitsisi kuntien olla kusessa hoitopaikkojen suhteen.

Tekis varmaan tosi hyvää Suomelle. :D
Ei todellakaan ole varaa maksaa helvetinmoisia summia kotiäideille kun muutenkin jo kalliimpaa. Järjetön ehdotus. Näitä on pakko ajatella järjellä eikä "mä haluun ilmasta rahaa" kun se raha ei tule pohjattomasta lompakosta.

Mulla on useampi ystävä kaupunginvaltuustossa ja kyllä ne sanoo että kotihoito on halvempi vaihtoehto. Ainakin täällä meidän kaupungissa tukevat kotihoitoa monilla keinoin koska kaupunki kuulemma säästää sillä tavalla rahaa. Itse en ole asiaan perehtynyt mutta näin meidän kaupunki toitottaa. Täällähän on hyvät kuntalisät ja muut tästä hyvästä.

Minulla myös kavereita siellä ja sanovat päinvastaista.

Mulla on useampi ystävä kaupunginvaltuustossa ja kyllä ne sanoo että kotihoito on halvempi vaihtoehto. Ainakin täällä meidän kaupungissa tukevat kotihoitoa monilla keinoin koska kaupunki kuulemma säästää sillä tavalla rahaa. Itse en ole asiaan perehtynyt mutta näin meidän kaupunki toitottaa. Täällähän on hyvät kuntalisät ja muut tästä hyvästä.

Joo, niinhän se saattaa olla, KUNNILLE. Mutta käsittääkseni valtio ne verot enimmäkseen kerää? Tästä tulee tätä keskenään ristiriitaista toimintaa, eri toimijat vetävät eri suuntiin. Pitäisi katsoa kokonaisuutta mutta kunnat katsovat omaa ko vuoden budjettia.

[QUOTE="äippä80";25162442]Joo, niinhän se saattaa olla, KUNNILLE. Mutta käsittääkseni valtio ne verot enimmäkseen kerää? Tästä tulee tätä keskenään ristiriitaista toimintaa, eri toimijat vetävät eri suuntiin. Pitäisi katsoa kokonaisuutta mutta kunnat katsovat omaa ko vuoden budjettia.[/QUOTE]

Näin.

keskimäärin jonkun tilaston mukaan päivähoito on edullisempaa, ei mielestäni ole oikein pätevä syy arvostella kenenkään valintoja. Kun melko harva meistä elää tilastojen mukaista keskiarvoelämää. Tilanteesta riippuu melko paljon. Itsellä 3 pk-ikäistä, ja jos palaisin vanhaan työhöni (jota ei enää oikeasti ole), bruttopalkka olisi tällä hetkellä maks. 1600€. Sijaiseni jäisi työttömäksi. Työni ei ole ns."tuottavaa", vaan pakollinen menoerä työnantajalle. Veroja maksaisin minimaalisesti, kulutukseni ei lisääntyisi tippaakaan, enkä maksaisi myöskään päivähoitomaksuja (olen yh). Kovin vähän verrattavissa noihin tilastoihin??

Ja sitten on täysin päinvastaisia tapauksia, joiden työpanos oikeasti on merkittävä, tuottavat työssään rahaa firmalle, maksavat paljon veroja, kuluttavat jne.

[QUOTE="huoh";25162367]kumma kun tälle ei ole vielä koskaan näissä ketjuissa löytynyt mitään perusteluita, tuon kuuluisan "järjen" lisäksi. Jos se on puhdas fakta, luulisi kunnon perustelutkin löytyvän?[/QUOTE]

Käytkö sä yksinpuhelua?

[QUOTE="äippä80";25162442]Joo, niinhän se saattaa olla, KUNNILLE. Mutta käsittääkseni valtio ne verot enimmäkseen kerää? Tästä tulee tätä keskenään ristiriitaista toimintaa, eri toimijat vetävät eri suuntiin. Pitäisi katsoa kokonaisuutta mutta kunnat katsovat omaa ko vuoden budjettia.[/QUOTE]

Niin, en tiiä itse asiasta enempää eikä mua oikeastaan ees kiinnostakaan. Mutta jostain syystä meidän kaupunki tekee kaikkensa että lapset pidettäis kotona. Omalla kohdalla en sitte tiiä näistä talousasioista, kun menen töihin niin palkkani maksetaan verorahoilla (oon hoitoalalla ja työnantajana kaupunki). Että sellaista.

Alkuperäinen kirjoittaja lisää rahaa;25162426:
sama summa kotihoidontukea kun mitä lapsi maksaa hoidossa kunnalla. niins e olla pitäisi niin menisi oikein ja ei tarvitsisi kuntien olla kusessa hoitopaikkojen suhteen.

Päivähoito maksaa kunnalle n. 1000 e/kk. Vanhemmat maksavat siitä 250 e/kk. Keskimääräinen kuukausipalkka on 2900e, josta maksetaan veroa 22% eli 638 e. Kotihoidontuesta (315e) maksetaan veroa 20% eli 63 e. Verotulojen erotus on 575 e eli vanhempi maksaa kunnalle 250+575=825 e/kk enemmän kuin kotihoidontuella oleva. Kotihoidontuen määrä pitäisi siis olla 1000e-825e=175e. Eli kotihoidontukea pitäisi pienentää, jotta kustannus olisi sama kuin päivähoidosta.

Tietenkin lasten määrä vaikuttaa. Tää oli tehty karkeasti yhdestä lapsesta

Ja jos nyt kuitenkin otetaan se järki käteen ja jos ajatelaan kunna/valtion kannalta eikä lasten hyvinvoinnin niin se riippuu niin monesta, esim. kolmen pienen lapsen hoitaminen kotona on edullisempaa kunnalle kuin kunnalle. Veroja maksetaan jonkinverran myös kelan tuesta.

[QUOTE="vieras";25162481]Päivähoito maksaa kunnalle n. 1000 e/kk. Vanhemmat maksavat siitä 250 e/kk. Keskimääräinen kuukausipalkka on 2900e, josta maksetaan veroa 22% eli 638 e. Kotihoidontuesta (315e) maksetaan veroa 20% eli 63 e. Verotulojen erotus on 575 e eli vanhempi maksaa kunnalle 250+575=825 e/kk enemmän kuin kotihoidontuella oleva. Kotihoidontuen määrä pitäisi siis olla 1000e-825e=175e. Eli kotihoidontukea pitäisi pienentää, jotta kustannus olisi sama kuin päivähoidosta.

Tietenkin lasten määrä vaikuttaa. Tää oli tehty karkeasti yhdestä lapsesta[/QUOTE]

:)

Tietenkin riippuu myös äidistä ja isästä. Mutta esim meitä (joista minä en todella oli erityisen hyvätuloinen silti) ei ole erityisen mielekästä kannustaa olemaan kotona. Meillä on yksi 2v lapsi. Minä tienaan 3200e/kk. Ja mies 4500e/kk. Jollain muulla tietenkin tilanne voi olla toinen ja töissä käynti ei välttämättä ole sen arvoista että maksaa juuri 3 lapsen päivähoitomaksut pienestä palkasta.

[QUOTE="vieras";25162481]Päivähoito maksaa kunnalle n. 1000 e/kk. Vanhemmat maksavat siitä 250 e/kk. Keskimääräinen kuukausipalkka on 2900e, josta maksetaan veroa 22% eli 638 e. Kotihoidontuesta (315e) maksetaan veroa 20% eli 63 e. Verotulojen erotus on 575 e eli vanhempi maksaa kunnalle 250+575=825 e/kk enemmän kuin kotihoidontuella oleva. Kotihoidontuen määrä pitäisi siis olla 1000e-825e=175e. Eli kotihoidontukea pitäisi pienentää, jotta kustannus olisi sama kuin päivähoidosta.

Tietenkin lasten määrä vaikuttaa. Tää oli tehty karkeasti yhdestä lapsesta[/QUOTE]

Entä kun lapsia on 3 kpl jotka kaikki tarvii vuorohoitoa jos kumpikin vanhemmista on töissä (vuorohoitohan on kalliimpaa, meidän kaupungin päättäjien mukaan se maksaa 1700e/lapsi). vanhemmat on hoitoalalla töissä ja kummankin bruttopalkka lisineen on noin 2400e/kk. Onko silloin halvempaa pitää kotona vai päivähoidossa?

Hyvin harva maksaa täysiä maksuja lapsistaan.. Paitsi tietysti kaikki palstalaiset maksavat..:D Meidän tulot on kuussa 3600€ ja ei silti makseta täysiä lapsesta..Joten kaikkien pitäisi tienata vähintään 4000 kuussa että lapsista menisi täydet maksut ja voitas laskea kotihoito kannattavaksi.

Ja veroja ei kunta saa vanhempien ja hoitajien tekemästä työstä.. Niitä ei voi laskea kunnalle tuloksi..

Onhan tämä osaksi kuntakohtainen juttukin. Meidän pienessä kunnassa aletaan maksamaan kuntalisää jotta vanhemmat ei tois lapsiaan niin herkästi hoitoon. Tarvittais kohta toinen päiväkoti, mutta kunnalla varaa vain yhteen..

Mä luulen että nämä laskelmat on tehty sen mukaan, että kaikki eivät kuitenkaan hoida lapsiaan kotona. Suunnilleen, sanotaan nyt vaikka noin puolelle vanhemmista on kuitenkin järjestettävä hoitopaikka ja niitä päiväkoteja on rakennettava ja henkilökuntaa palkattava useamapaan vuoroon. Joten tottakai se tulee halvemmaksi tunkea sinne päiväkotiin kaksi kertaa enemmän lapsia kuin olisi hyväksi hoidettavaksi samalla porukalla, kuin maksaa kotihoidosta tukea...

kun vertaa näitä kustannuksia, kannattee varmaan laskelmissanne ottaa huomioon, että perheitä on eri kokoisia. ei kaikissa perheissä ole vain yksi tai kaksi lasta. miten laskelmat menee sitten, jos perheessä on vaikkapa viisi lasta ja perheen äiti on ammatiltaan joku hoitoalan tyyppi, jolla palkka ei tosiaankaan päätä huimaa. meinaan, että tuommosissa tapauksissa kotihoito tulee yhteiskunnalle halvemmaksi. jos sen 1000e lapsesta, tekee tässä esimerkissä 5000e yhteiskunnalle maksaa tän perheen lasten hoidot. sit ku se äiti menis töihin, se sais pari tonnia palkkaa, jos sitäkään. ei siitä hurjia s ummia tulisi verorahoja kunnille ja valtioille.

Entä kun lapsia on 3 kpl jotka kaikki tarvii vuorohoitoa jos kumpikin vanhemmista on töissä (vuorohoitohan on kalliimpaa, meidän kaupungin päättäjien mukaan se maksaa 1700e/lapsi). vanhemmat on hoitoalalla töissä ja kummankin bruttopalkka lisineen on noin 2400e/kk. Onko silloin halvempaa pitää kotona vai päivähoidossa?

Yksi pointti mikä itse kunkin kannattaa pitää mielessä on oma tuleva eläke. Eipä juuri kerry ellei ole käynyt töissä... eläkkeet on muutenkin pieniä, ei kannattane pienentää omaansa vapaaehtoisesti entisestään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä kuulee!;25162513:
Hyvin harva maksaa täysiä maksuja lapsistaan.. Paitsi tietysti kaikki palstalaiset maksavat..:D Meidän tulot on kuussa 3600€ ja ei silti makseta täysiä lapsesta..Joten kaikkien pitäisi tienata vähintään 4000 kuussa että lapsista menisi täydet maksut ja voitas laskea kotihoito kannattavaksi.

Ja veroja ei kunta saa vanhempien ja hoitajien tekemästä työstä.. Niitä ei voi laskea kunnalle tuloksi..

Onhan tämä osaksi kuntakohtainen juttukin. Meidän pienessä kunnassa aletaan maksamaan kuntalisää jotta vanhemmat ei tois lapsiaan niin herkästi hoitoon. Tarvittais kohta toinen päiväkoti, mutta kunnalla varaa vain yhteen..

Ai no aika helposti tuo 4000e täyttyy, pari pienipalkkasta sairaanhoitajaa ja se on siinä.
Tuossakin ylittyy jo rutkasti. Tietysti jos on kaksi mäkkärin kassaa niin ei ehkä täyty...

Mä uskon, että opiskelunikin tulee loppujen lopuski halvemmaksi yhteiskunnalle, HUOM saan opintotukea ja lapseni tarhassa MUTTA kun opiskelen hyväpalkkaisen ammatin itselleni, maksan tulevaisuudessa helvetisti veroja. Joten tässäkin tapauskessa olen yhteiskunnalle pienempi taakka, minulle myös maksettiin huomattavasti pienempi äitiyspäiväraha enkä saa edes asumislisää kuten kaikki muut opiskelijat. :) On ihana ajatella että on mahd pieni taakka yhteiskunnalle. =)

"Yksi pointti mikä itse kunkin kannattaa pitää mielessä on oma tuleva eläke. Eipä juuri kerry ellei ole käynyt töissä... eläkkeet on muutenkin pieniä, ei kannattane pienentää omaansa vapaaehtoisesti entisestään. " Sitä kyllä kertyy kotihoidonkin ajalta :) Vaikka ei erityisen paljon, niin silti.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;25162524:
Ai no aika helposti tuo 4000e täyttyy, pari pienipalkkasta sairaanhoitajaa ja se on siinä.
Tuossakin ylittyy jo rutkasti. Tietysti jos on kaksi mäkkärin kassaa niin ei ehkä täyty...

Joo, meillä ainakin mies on jo yksinään rajan yli. Uskoisin, että mun lapsen päiväkodissa kaikki vanhemmat maksaa täyttää maksua. Tai ellei kaikki niin 95% ainakin. En näe että miten eivät maksaisi.

Palkat on erilaisia eri puolella Suomea. Pohjoisessa ei hoitaja saa palkkaa 2000€/kk läheskään aina. Ehkä isommissa sairaaloissa. Tälläkin kylällä on moni töissä tehtaassa jossa palkka n.1600/kk, kaupoissa missä palkka suht samaa tai vähemmän. Ja kaikissa perheissä kun ei ole kahta vanhempaa töissä jos on kahta vanhempaa ylipäätään..

[QUOTE="äippä80";25162523]Yksi pointti mikä itse kunkin kannattaa pitää mielessä on oma tuleva eläke. Eipä juuri kerry ellei ole käynyt töissä... eläkkeet on muutenkin pieniä, ei kannattane pienentää omaansa vapaaehtoisesti entisestään.[/QUOTE]

Mä en henk koht jaksa uskoa että muutaman vuoden poissaolo työmarkkinoilta tekisi merkittävää lovea, kun työuraa on monellakin jäljellä vielä monta kymmentä vuotta. Ja kertyyhän sitä eläkettä nykyään äitiysloma- ja hoitovapaa-ajaltakin. Äippäloma-ajalta sama määrä mitä kertyis jos olis töissä ja hoitovapaa-ajallakin kertyy vähän, ei toki niin paljon kuin kertyisi palkkatyössä mutta kuitenkin. Eri asia on tietysti jos äiti on poissa työmarkkinoilta jonku 10-15 vuotta. Mutta harva on niin kauaa. Lapset tehdään useinkin sillee lähekkäin että töistä poissaoloaika jää muutamaan vuoteen. Itse olin äitiyslomalla/hoitovapaala 5 vuotta, ehdin vielä tekemään töitä rapiat 30vuotta ja ennen äitiyslomaakin ehdin jo tekemään useita vuosia. En millään jaksa uskoa että tuo 5 vuotta romahduttaa mun eläkkeen.

Yhteistyössä