Vauvoille juotettiin puhdistusnestettä sokeriliuksena Jorvissa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kauhea virhe, mutta myös ymmärrettävä. Isoimman virheen on tehnyt se, joka on laittanut pullon väärään kaappiin. Jorvissa ja varmaan muissakin sairaaloissa on tapana ennen kivuliasta toimenpidettä ruiskuttaa tilkka sokeriliuosta suuhun. Oma kuopukseni on sitä saanut, kun vastasyntyneiden osastolla hoidettiin. Esim. kun laitettiin tippaa tai nenä-mahaletkua.

Meidän kaksoset oli Jorvissa n2kk lastenosastolla ja tää ei yllätä mua yhtään. Jatkuvasti piti itse kytätä ja pitää lääkeistä ja happensaannista ja ruuasta huoli. Kun moneen kertaan oli määrät ja lääkkeet aivan väärin...

Sanompa mielipiteeni vaikka luultavasti tulee sontaa niskaan. Olen ollut sairaanhoitaja pian 23 vuotta. Tapahtunut on todella surullista ja näin ei pitäisi KOSKAAN käydä. Itsellänikin ollut "lähellä piti" tilanteita parikin näiden vuosien aikana, vaikka tarkistan vähintään kaksi, mieluiten kolme kertaa mitä lääkettä olen potilaalle antamassa suoneen, lihakseen, ihonalaiskerrokseen, suun kautta, peräsuoleen ym. Ammattikuntamme on ajettu järjettömän ahtaalle säästöjen ja tulosvaatimusten kanssa. Niitä päiviä kun ei ehdi syömään tai käymään vessassa on ollut näiden vuosien aikana enemmän kuin välittäisin muistaa, yleensä on pärjättävä mehulasillisella. Joissakin paikoissa ehtii tauoille, suurimmassa osaa paikoista ei, tämä on todellisuutta ja arkipäivää. Virheitä tapahtuu väsyneenä ja kiireessä, vaikka ei saisi tapahtua, valitettavasti olemme ihmisiä, emme koneita. Olen niin pahoillani paitsi näiden lasten ja omaisten kärsimyksistä, myös näiden kolleegojen tunnontuskista. He eivät tule tuskaan pääsemään asian ylitse.

[QUOTE="poikia3";25143053]Kauhea virhe, mutta myös ymmärrettävä. Isoimman virheen on tehnyt se, joka on laittanut pullon väärään kaappiin.[/QUOTE]

Inhimillinen virhe, mutta tässä korostuu juurikin se että rutiinilla ei saisi hoitotyössä koskaan toimia vaan aina tarkastaa, tarkastaa ja vielä kerran tarkastaa.

jorvi_potilasvahink_452978b.jpg

vasemmassa pullossa syövyttävä aine, oikeassa sokeriliuos... joten pistää ehkä vähän perspektiiviin miten tämmöinen inhimillinen virhe on päässyt tapahtumaan.

Sanompa mielipiteeni vaikka luultavasti tulee sontaa niskaan. Olen ollut sairaanhoitaja pian 23 vuotta. Tapahtunut on todella surullista ja näin ei pitäisi KOSKAAN käydä. Itsellänikin ollut "lähellä piti" tilanteita parikin näiden vuosien aikana, vaikka tarkistan vähintään kaksi, mieluiten kolme kertaa mitä lääkettä olen potilaalle antamassa suoneen, lihakseen, ihonalaiskerrokseen, suun kautta, peräsuoleen ym. Ammattikuntamme on ajettu järjettömän ahtaalle säästöjen ja tulosvaatimusten kanssa. Niitä päiviä kun ei ehdi syömään tai käymään vessassa on ollut näiden vuosien aikana enemmän kuin välittäisin muistaa, yleensä on pärjättävä mehulasillisella. Joissakin paikoissa ehtii tauoille, suurimmassa osaa paikoista ei, tämä on todellisuutta ja arkipäivää. Virheitä tapahtuu väsyneenä ja kiireessä, vaikka ei saisi tapahtua, valitettavasti olemme ihmisiä, emme koneita. Olen niin pahoillani paitsi näiden lasten ja omaisten kärsimyksistä, myös näiden kolleegojen tunnontuskista. He eivät tule tuskaan pääsemään asian ylitse.

Se on aikamonella alalla tuo sama asia, kiire on ja taukoja ei ehdi pitämään. Silti työssä ei sovi tehdä virheitä.

• Tykkää
Reactions: mamacita_
[QUOTE="...";25143406]Erään tutkimuksen mukaan hoitovirheisiin kuolee Suomessa vuosittain 1700 ihmistä ja vammautuu lukematon määrä: olisikohan aika lisätä valvontaa ja koventaa rangaistuksia?[/QUOTE]

Ei, vaan on aika lisätä henkilökuntaa ja koventaa palkkoja.

[QUOTE="hoitaja";25143434]Ei, vaan on aika lisätä henkilökuntaa ja koventaa palkkoja.[/QUOTE]

Ei tästä ole kovin kauaa, kun palkat nousivat. Palkankorotukset ei paljon maksa, jos töissä on huolimattomia tai osaamattomia ihmisiä. Osaamattomuudella ei tämän asian kanssa tosin näemmä ollut tekemistä, mutta ihan yleisesti ottaen vain sanonkin.

Henkilökunnan ja palkan yhtäaikainen lisääminen ovat myös hankalia tekijöitä. Pitäisikin siis ihan ensisijaisesti lisätä niitä tarvittavia resursseja, eli ihan niitä työntekijöitä.

Inhimillinen virhe, mutta tässä korostuu juurikin se että rutiinilla ei saisi hoitotyössä koskaan toimia vaan aina tarkastaa, tarkastaa ja vielä kerran tarkastaa.

jorvi_potilasvahink_452978b.jpg

vasemmassa pullossa syövyttävä aine, oikeassa sokeriliuos... joten pistää ehkä vähän perspektiiviin miten tämmöinen inhimillinen virhe on päässyt tapahtumaan.

Virheiden tekeminen on inhimillistä. Kovin inhimilliseltä ei kuitenkaan taida tuntua noiden vauvojen vanhemmista... :/ Huolimattomuutta, todella törkeää huolimattomuutta, jota ei todellakaan tuollaisessa työssä saisi päästää tapahtumaan. Toki hoitajat ym. sairaalan henkilökunta ovat "vain" ihmisiä hekin, ja meille kaikille sattuu virheitä... mutta juuri tuollaisissa työpaikoissa se huolellisuus on vain niin tärkeä asia, ettei sitä voi kyllä kyllin korostaa.

Mun mielestä ei ole oleellista, kuka on tehnyt suuremman tai vähemmän ymmärrettävän virheen. Yhtä kaikki tässä on ollut kyse huolimattomuudesta. Pelkällä mutulla ei saisi sairaaloissa (tai monessa muussakaan paikassa) missään nimessä toimia, vaan aina pitäisi olla tarkkana ja skarppina, jotta näitä tilanteita ei pääse syntymään eikä vakavampia asioita tapahtumaan.

Tietysti on yleisessä tiedossa, että sairaaloissa on ihan älytön kiire, koska on paljon potilaita ja henkilökuntavajetta. On ymmärrettävää ja inhimillistä, että kaikessa kiireessä ja myös henkisessä rasituksessa ihminen väsyy, ja tarkkaavaisuus saattaa herpaantua. Niin ei kuitenkaan saisi käydä, koska kyseessä voi todella olla jonkun henki.

Hirveää! :O

Miten täällä voi enää luottaa mihinkään mikä liittyy sairaalaan/lääkäreihin ym. toimintaan!?!

Virheitä sattuu, mutta EI.. ei näin kuulu olla niin, kuin täällä on nyt tapahtunut!!

Hyvinvointivaltio ja P*SK*T!!! :kieh:

[QUOTE="vieras";25143443]Ei tästä ole kovin kauaa, kun palkat nousivat. Palkankorotukset ei paljon maksa, jos töissä on huolimattomia tai osaamattomia ihmisiä. Osaamattomuudella ei tämän asian kanssa tosin näemmä ollut tekemistä, mutta ihan yleisesti ottaen vain sanonkin.

Henkilökunnan ja palkan yhtäaikainen lisääminen ovat myös hankalia tekijöitä. Pitäisikin siis ihan ensisijaisesti lisätä niitä tarvittavia resursseja, eli ihan niitä työntekijöitä.[/QUOTE]

No jos katsotaan siltä kantilta, että pitäisi lisätä valvontaa ja koventaa rangaistuksia, niin hölmöähän se olisi. Valvonnan lisääminen edellyttäisi lisää resursseja=rahaa, jota voitaisiin käyttää ihan siihen, missä siitä eniten olisi apua= henkilökunnan lisäämiseen. Näin karkeana esimerkkinä.

Todella surullista. Olen samaa mieltä toisten kanssa. Hoitoalalle lisää henkilökuntaa! Kun on liian kiire, huomiokyky ei pysy yhtä terävänä. Inhimillisiä erehdyksiä tapahtuu etenkin kiireessä.

Virheiden tekeminen on inhimillistä. Kovin inhimilliseltä ei kuitenkaan taida tuntua noiden vauvojen vanhemmista... :/ Huolimattomuutta, todella törkeää huolimattomuutta, jota ei todellakaan tuollaisessa työssä saisi päästää tapahtumaan. Toki hoitajat ym. sairaalan henkilökunta ovat "vain" ihmisiä hekin, ja meille kaikille sattuu virheitä... mutta juuri tuollaisissa työpaikoissa se huolellisuus on vain niin tärkeä asia, ettei sitä voi kyllä kyllin korostaa.

lääke yhtiöt vois myös panostaa näihin millä erotetaan lääkkeet toisistaan. Ei se lippu pullon kyljessä niin paljon maksa että vois olla toisen värinen. silloin ei tulis erehdyksiä.!!!!!!!

• Tykkää
Reactions: Aamuäree

Yhteistyössä