Liotatteko aina herneet hernekeittoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Häh itelles. Kyllä meillä menee kolmisen tuntia saostumiseen. Miten voi olla?

Muoks. Ja liotetaan väljässä vedessä tosiaan yön yli >12h.
Mä laitan pussin herneitä 3 litran kattilaan ja vettä niin et kattila lähes täynnä. Yön yli jääkaappiin. Ja kun seuraavana päivänä keitän, vaihdan veden ja keitän kannen alla ja kyllä se tunnin päästä on valmista. Miksiköhän keittoajoissa tollasia heittoja?

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Mä laitan pussin herneitä 3 litran kattilaan ja vettä niin et kattila lähes täynnä. Yön yli jääkaappiin. Ja kun seuraavana päivänä keitän, vaihdan veden ja keitän kannen alla ja kyllä se tunnin päästä on valmista. Miksiköhän keittoajoissa tollasia heittoja?

Sitä tässä ihmettelen. Ehkäpä ollaan vaan totuttu koostumukseltaan erilaiseen keittoon?

Sitä tässä ihmettelen. Ehkäpä ollaan vaan totuttu koostumukseltaan erilaiseen keittoon?
Tolla mun tavalla ainakin tulee sellaista jota aina olen tottunut syömään joka paikassa, herneet pehmenneet ja mössääntyneet. En tiedä sitten vaikuttaako jotenkin makuun pitkä keittäminen, olen kai hätähousu, heti kun soppa pehmenee niin kiskon napaani :p

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Katselin eilen netistä noita keittoaikoja, niin pisin keittoaika oli 10t, tämäkin liotetuista herneistä. Itse keitän herneet liotusvedessä, mielestäni tulee niin parempaa.

Tolla mun tavalla ainakin tulee sellaista jota aina olen tottunut syömään joka paikassa, herneet pehmenneet ja mössääntyneet. En tiedä sitten vaikuttaako jotenkin makuun pitkä keittäminen, olen kai hätähousu, heti kun soppa pehmenee niin kiskon napaani :p

Kannattaa kokeilla joskus hauduttaa pitkään, jos vaan maltat. =)

Ihmettelen tosiaan tätä keittoaikaasiaa nyt, sillä mun mielestä meillä ei ole tunnissa-puolessatoista päästy juuri puoliraakaa pitemmälle. Meidän keitto taitaa tosiaan olla sellaista liki hernemuhennostyyppistä, eli sen pehmenemisen ja muussaantumisen lisäksi koko soppa sakoaa paksuksi.

Toisten mahat kestää tunnin keitettyä, mun vaatii kaks tuntia ja senkin jälkeen saa vielä hautua liedellä jälkilämmössä kunnes on jäähtynyt syömälämpöiseksi.

ei niitäliotella tarvii jos ei halua. keittelee vaan vähän pitempään.
johan ne herneet alkaa käymään kun huoneenlämmössä likoaa 12 tuntia.

Kannattaa kokeilla joskus hauduttaa pitkään, jos vaan maltat. =)

Ihmettelen tosiaan tätä keittoaikaasiaa nyt, sillä mun mielestä meillä ei ole tunnissa-puolessatoista päästy juuri puoliraakaa pitemmälle. Meidän keitto taitaa tosiaan olla sellaista liki hernemuhennostyyppistä, eli sen pehmenemisen ja muussaantumisen lisäksi koko soppa sakoaa paksuksi.
Täytyy kokeilla. Kunhan seuraavalla kerralla olen asialla ajoissa et jää sitä keittoaikaa vähintään 2 tuntia.

liotan, koska muuten saisin keittää soppaa pari päivää. Vaikka ohjeessa sanotaan että noin 2 tuntia riitää liotettujen herneiden keittoon niin kylä mun hernari saattaa hautua jopa 4-5 tunti. on kuule hyvää ja herneet pehmeitä

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;25136376:

joo mutta muistuttaisin ettà energian kàyttò (esim sàhkò tai kuten meillà kaasu) MAKSAA

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;25136376:
Jääkaapissa ei ala. Miksi pitäs huoneenlämmössä olla 12 tuntia?

Yhteistyössä