"Pieni" epäkohta joulun ajan lahjakorttien jaossa

"minä"
[QUOTE="mie";25126625]toimeentulotuessa ei oteta kaikkia menoja huomion kuten puhelinlaskut,automenot. Ja maalla on turha sanoa et käytä julkisia. Ei niitä ole. Voi olla monta laskua joita ei huomioida. Itse ostan esim lastenvaatteet tilille jos rahaa ei ole esim kun koulut alkaa. toimeentulotuen rajat on tiukat. Ei niillä rahoilla kyllä juhlimaan pääse. Joskus mietin itseki pitäiskö alkaa ryyppäämään ja päätyä lastensuojeluasiakkaaks. sitte maksettais lasten harrastusmenot, kodinkoneet, tuetut lomat kylpylään, niinku muilleki alko ongelmaisille perheille täällä. Tai jos olet yksinäinen alkkis saat tvn ja puhelimen sossusta. This is what we call reilu meininki :)[/QUOTE]

Ei ole totta että lastensuojelun asiakkaana saa mitä mainitsit. Sieltä ei saa yhtään mitään muuta kuin sosiaalityön neuvontaa ja ohjausta. Kokemusta on joten tiedän mistä puhun.Mitään lomia ei olla koskaan saatu ja harrastuksia ei makseta. Ja näin mennään ainakin Oulun lastensuojelussa. Ja en ole alkoholisti-täysin raitis. En koskaan ota edes sauna olutta enkä ole ottanut joten älä ylesitä kun et tiedä mistä puhut

....
[QUOTE="vieras";25126496]Ala kaikin mokomin ryyppäämään ja sekoilemaan, jos se on kutsumuksesi ja uskot siten saavuttavasi onnellisemman elämän. Voi huoh. Kyllä pistää ihmettelemään, kuinka joku on kade jopa "juopoille, narkeille ja älykääpiöille"
Hyvää joulua silti sinullekin, pus.[/QUOTE]

No, valtio nyt vain antaa sen käsityksen että he haluavat että ihmisten kuuluu vain ryypätä tai olla narkkeja.
Jos tavallinen lapsiperhe on tiukilla, niin sitten ei auteta pätkääkään. Tässä lapsiperheet saavat kepistä ja narkit porkkanaa, onko sekään ihan oikein?

Nyt kun olen töissä, niin mielelläni olen raitis, mutta jos jossain vaiheessa laman takia joutuisin työttömäksi, niin sitten en tiedä enää, what's the point siinä vaiheessa? Opiskelemaan ei ainakaan kannata mennä, sillä sitte joutuu samaan tilanteeseen kuin ap:n kaveri, sossu ei auta opiskelijoita, pelkästään niitä luusereita joita ei kiinnosta yrittää.

"vieras"
No, valtio nyt vain antaa sen käsityksen että he haluavat että ihmisten kuuluu vain ryypätä tai olla narkkeja.
Jos tavallinen lapsiperhe on tiukilla, niin sitten ei auteta pätkääkään. Tässä lapsiperheet saavat kepistä ja narkit porkkanaa, onko sekään ihan oikein?

Nyt kun olen töissä, niin mielelläni olen raitis, mutta jos jossain vaiheessa laman takia joutuisin työttömäksi, niin sitten en tiedä enää, what's the point siinä vaiheessa? Opiskelemaan ei ainakaan kannata mennä, sillä sitte joutuu samaan tilanteeseen kuin ap:n kaveri, sossu ei auta opiskelijoita, pelkästään niitä luusereita joita ei kiinnosta yrittää.
Esim. Lapsilisät ovat tulonsiirto lapsiperheille. Ymmärrän, että niillä ei elä, mutta useimmat varmaan ilolla ottavat vastaan. Lasten koulutusta ei tarvitse vanhempien maksaa, monin paikoin koulumatkat ilmaiset ym.

Jos sossun apua pidät tavoiteltavana toiveiden täyttymisenä, niin taidat tietää, kuinka siitä osalliseksi pääsisit, ole hyvä vaan :)

....
[QUOTE="vieras";25126794]Jos sossun apua pidät tavoiteltavana toiveiden täyttymisenä, niin taidat tietää, kuinka siitä osalliseksi pääsisit, ole hyvä vaan :)[/QUOTE]

Taidampa tietää. Ja jos on kaksi mahdollisuutta, joko saada tarvittaessa apua tai sitten ei, niin kumpaa kannattaa yrittää?

"vieras"
[QUOTE="mie";25126625]toimeentulotuessa ei oteta kaikkia menoja huomion kuten puhelinlaskut,automenot. Ja maalla on turha sanoa et käytä julkisia. Ei niitä ole. Voi olla monta laskua joita ei huomioida. Itse ostan esim lastenvaatteet tilille jos rahaa ei ole esim kun koulut alkaa. toimeentulotuen rajat on tiukat. Ei niillä rahoilla kyllä juhlimaan pääse. Joskus mietin itseki pitäiskö alkaa ryyppäämään ja päätyä lastensuojeluasiakkaaks. sitte maksettais lasten harrastusmenot, kodinkoneet, tuetut lomat kylpylään, niinku muilleki alko ongelmaisille perheille täällä. Tai jos olet yksinäinen alkkis saat tvn ja puhelimen sossusta. This is what we call reilu meininki :)[/QUOTE]

Puhelimia ja televisioitakin saa käytettynä edullisesti, mikäli sinulla ei vielä ole ja haluaisit sellaiset omaksi. Ettei tarvitsisi yksinäisiä alkkiksia kadehtia. (Kohtuulliset puhelinlaskut kyllä huomioidaan toimeentulotuessa.)

"huh"
Opiskelijaäitejä oikeesti sorretaan varmaan kaikkein eniten, tuet otetaan ja pakotetaan opintotukeen.
Ei saa edes asumislisää mitä muut opiskelijat saavat jos itse/mies tienaa naurettavankin vähän. Vaikka muut avio/avopuolisot saavat vaikka toinen tienaisi 6000e.
Kuitenkin nuoria kehotetaan opiskeluaikana hankkimaan lapsia?! No eipä kauheesti rahallisesti kannusteta kun saavat vähemmän kuin muut opiskelijat, iso epäkohta tässäkin. Kansanedustajia ei tämä näytä kiinnostavan... lupaan äänestää sitä joka tällaista uudistusta ajaa, että opiskelijavanhempia tuettaisi ainakin vähintään yhtä paljon kuin muita opiskelijoita, vaikka reiluahan olisi tukea enemmän, mutta että vielä vähemmän!? Röyhkeetä.

Keittiönoita
Mä jäin miettimään tätä asiaa siinä mittakaavassa, että jätin diakoniatyöntekijälle soittopyynnön. On se nyt prkl jos asia menee noin :O. Ja taidanpa pirauttaa SPR:ään myös.

Lions club-asia pitää selvittää...kiitos vihjeestä :)
Kerro sitten, mitä vastasivat. Mä ymmärrän sen, jos kirkko jakaa omia varojaan vain kirkkoon kuuluville. Mutta SPR:n ja MLL:n olisi syytä tiedottaa, jos myös heidän saamansa lahjoitusvarat menevät vain kirkkoon kuuluville. SPR:n sivuilla olevien periaatteiden mukaan ei pitäisi mennä.

"vieras"
[QUOTE="huh";25126847]Opiskelijaäitejä oikeesti sorretaan varmaan kaikkein eniten, tuet otetaan ja pakotetaan opintotukeen.
Ei saa edes asumislisää mitä muut opiskelijat saavat jos itse/mies tienaa naurettavankin vähän. Vaikka muut avio/avopuolisot saavat vaikka toinen tienaisi 6000e.
Kuitenkin nuoria kehotetaan opiskeluaikana hankkimaan lapsia?! No eipä kauheesti rahallisesti kannusteta kun saavat vähemmän kuin muut opiskelijat, iso epäkohta tässäkin. Kansanedustajia ei tämä näytä kiinnostavan... lupaan äänestää sitä joka tällaista uudistusta ajaa, että opiskelijavanhempia tuettaisi ainakin vähintään yhtä paljon kuin muita opiskelijoita, vaikka reiluahan olisi tukea enemmän, mutta että vielä vähemmän!? Röyhkeetä.[/QUOTE]

Joo, se on just se, kun ei löydy niitä iloisia veronmaksajia tarpeeks. Mut onneks sentään ei tartte siitä opiskelusta maksaa:) (siihen sentään riittää verovaroja)

....
[QUOTE="vieras";25126857]No itse en ryhtyisi terveyttäni pilaamaan, että saisin muutaman satasen "ilmaista" rahaa, mutta ihmiset ovat erilaisia tässäkin suhteessa.[/QUOTE]

Toisaalta jos kuvittelis että minulla olisi vapaa-aikaa 7.00-15.30 välisen ajan muun ajan lisäksi, niin oletettavasti olisi enemmän motivaatiota kans parantaa terveyttä? Nyt ei ole töitten jälkeen kuin pari hassua tuntia aikaa elää ja harrastaa, ja sit taas nukkumaan että jaksaa raataa ja antaa verorahoja valtiolle.

[QUOTE="minä";25126648]Ei ole totta että lastensuojelun asiakkaana saa mitä mainitsit. Sieltä ei saa yhtään mitään muuta kuin sosiaalityön neuvontaa ja ohjausta. Kokemusta on joten tiedän mistä puhun.Mitään lomia ei olla koskaan saatu ja harrastuksia ei makseta. Ja näin mennään ainakin Oulun lastensuojelussa.[/QUOTE]

Täällä (K-S) on kaverille maksettu lapsen harrastuksia (huomattavasti suuremmalla summalla kuin perustoimeentulotukiasiakkaille) ja fillarit sun muut liikuntavälineet, ovat saaneet rahat jos kodinkone on rikkoutunut ja käyvät joka toinen viikko paikallisessa kylpylässä perhetyöntekijän kanssa, leirejäkin oli kesällä pari.
Olen siis itsekin nähnyt niitä päätöksiä joten tiedän mitä on maksettu ja kuinka paljon.

"vieras"
Toisaalta jos kuvittelis että minulla olisi vapaa-aikaa 7.00-15.30 välisen ajan muun ajan lisäksi, niin oletettavasti olisi enemmän motivaatiota kans parantaa terveyttä? Nyt ei ole töitten jälkeen kuin pari hassua tuntia aikaa elää ja harrastaa, ja sit taas nukkumaan että jaksaa raataa ja antaa verorahoja valtiolle.
Joo, yritetään jaksaa enemmän, niin sitten ehkä riittäisi rahaa jaettavaksi myös tavallisille lapsiperheille :)

har
[QUOTE="huh";25126847]Kuitenkin nuoria kehotetaan opiskeluaikana hankkimaan lapsia?! [/QUOTE]

Missä kehotetaan? Mä en ole ainakaan missään törmännyt sellaiseen ajattelutapaan että olisi toivottavaa tehdä lapsia opiskeluaikana.

"vieras"
Onhan noita epäkohtia juu. Minäkin olen melko tuoreen yrittäjän avovaimo ja rahat meidän taloudessa menee aika tavalla miehen yritykseen -> lainanlyhennyksiin, yrityksen vakuutuksiin, veroihin jne. Yrittäjät ovat tukijärjestelmän ulkopuolella. Tosin mitään lahjakortteja ei olla yritetty saada, mutta en usko että saataisiin, vaikka menojen jälkeen eletään varmaan reippaasti köyhyysrajan alapuolella.

mama the strange
Meidän kaupungissa MLL.n kortteja jaetaan joillekkin kaupungisosille ja joillekkin ei. Todella epäreilun kuuloista.

Meidän tulot on 15 euroa yli toimeentulotukirajan, mutta kortti ilmeisesti saadaan, koska alue on suotuisa ja jaksoin käydä monta kertaa ruinaamassa.

Oon ihan omassa elämässä kokenut, että sossu auttaa sitä paremmin, mitä enemmän oot elämäsi sössinyt. Aikoinaan, kun vedin päihteitä ja sekoilin kaikin tavoin niin sossun käsi oli todella antelias. Sain perustoimeentulon lisäksi vuokran kokonaan maksettuna (koska en sanut aikaiseksi hakea asumistukea), vaaterahaa USEIN, harkinnanvaraisia laskun maksuja joka kuukausi (esim. sakkoja, vesimaksuja yms yms).
Lisäksi tiliotteita ei yleensö kyselty, koska en niitä saanut aikaiseksi toimittaa.
Tuolloin olin lisäksi lapseton.

Nyt kun olemme lapsiperhe, joka elää kunnollista elämää, opiskelemme tosissamme yms yms niin sossu on todella tiukka. Mitään ylimääräistä ei olla saatu koskaan ja toimeentulotukea jopa leikataan 20 %, koska miehen valmistuminen myöhästyy kuukaudella (Tämä johtuen siitä, että mies on ollut liian tunnollinen oppilas ja suorittanu opintopisteitä melkein tuplat).

Näin tämä vaan menee... Meille sanottiin suoraan, että jos hakeudumme lastensuojelun asiakkaaksi niin tuen saanti helpottuu... Ei hakeuduttu, koska aiottiin joskus tästä sossuelämästä poiskin...

"poikia3"
Kirkollako sitten ois loputtomiin varaa jakaa avustuksia? Mä veikkaan et tähän aikaan vuodesta siellä on semmoset jonot et joillekkin on pakko sanoa ettei ole mistä antaa. Harmi vaan tosiaan että niille jotka asiansa hoitaavat ei apua ole tulossa mutta juoppas aivos pellolle niin koko elämä kustannetaan.
siis jos kyse on nyt tämän Hyvä Joulumieli keräyksen lahjakorteista, joita keräävät SPR ja MLL, ja joita sitten mm. kirkon diakoniatyö jakaa, niin kyse ei ole alkuunkaan kirkonrahoista. He eivät saa käännyttää ketään pois!

"vieras"
Meidän kaupungissa MLL.n kortteja jaetaan joillekkin kaupungisosille ja joillekkin ei. Todella epäreilun kuuloista.

Meidän tulot on 15 euroa yli toimeentulotukirajan, mutta kortti ilmeisesti saadaan, koska alue on suotuisa ja jaksoin käydä monta kertaa ruinaamassa.

Oon ihan omassa elämässä kokenut, että sossu auttaa sitä paremmin, mitä enemmän oot elämäsi sössinyt. Aikoinaan, kun vedin päihteitä ja sekoilin kaikin tavoin niin sossun käsi oli todella antelias. Sain perustoimeentulon lisäksi vuokran kokonaan maksettuna (koska en sanut aikaiseksi hakea asumistukea), vaaterahaa USEIN, harkinnanvaraisia laskun maksuja joka kuukausi (esim. sakkoja, vesimaksuja yms yms).
Lisäksi tiliotteita ei yleensö kyselty, koska en niitä saanut aikaiseksi toimittaa.
Tuolloin olin lisäksi lapseton.

Nyt kun olemme lapsiperhe, joka elää kunnollista elämää, opiskelemme tosissamme yms yms niin sossu on todella tiukka. Mitään ylimääräistä ei olla saatu koskaan ja toimeentulotukea jopa leikataan 20 %, koska miehen valmistuminen myöhästyy kuukaudella (Tämä johtuen siitä, että mies on ollut liian tunnollinen oppilas ja suorittanu opintopisteitä melkein tuplat).

Näin tämä vaan menee... Meille sanottiin suoraan, että jos hakeudumme lastensuojelun asiakkaaksi niin tuen saanti helpottuu... Ei hakeuduttu, koska aiottiin joskus tästä sossuelämästä poiskin...
Hienoa, että olet selvinnyt! Kyllä minä ainakin suon sen, että niitä autetaan, jotka eniten "sössivät".
Sakkoja ei sossu maksa, ulosottoon menevät korkoa kasvamaan, joka muuta väittää, on väärässä. Eri asia, jos itse muuhun tarkoitukseen saamillaan tuilla maksaa sakkoja :D

"vieras"
Aika ikävä aloitus. Me ollaan kahtena vuonna saatu MLL kortti, ei olla itse haettu. Ainakaan aiemmin ei taloudelliset kriteerit olleet pääsyynä. Meillä oli tosi vaikea tilanne mun vakavan sairastumisen takia ja sen takia kysyivät neuvolasta että halutaanko kortti ja toisena vuonna eri taho samasta syystä oli kysynyt meille korttia. Emmekä ole itse sössineet _yhtään mitään_ Emme ole koskaan edes hakeneet sossusta mitään, emme ole ylivelkaantuneita tms. Lastensuojelun asiakkaita oltiin hetki koska MINÄ halusin. Kolmannella kerralla vasta ottivat todesta. Mitään konkreettista apua sieltä ei todellakaan tippunut. Kävivät 3 kertaa kotona juttelemassa ja totesivat ettei asiakkuuden jatkamiselle ole perusteita.

Keskustelu diakoniatyöntekijän kanssa auttoi. Eri työntekijä siis, jonka kanssa ystäväni oli jutellut. Hän sanoi, ettei avun saaminen todellakaan edellytä seurakunnan jäsenyyttä, ja varasi ensi viikon alkuun ystävälleni ajan jossa katsotaan millä lailla he voivat auttaa :). Ystävä ei asu ko. seurakunnan alueella mutta silläkään ei ole merkitystä. Kertakaikkiaan ihanan oloinen ihminen oli puhelimessa.

Jaa että miksikö henkilön, joka ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, pitäisi saada avustusta? Oletteko tietoisia siitä, miten vähällä rahalla opiskeleva kolmen lapsen yh-äiti elää? Opintotuki on 250 euroa, lisäksi minimielatusmaksut lapsista ja lapsilisät yh-korotuksella. Asumistukea saa, mutta asumistuen jälkeenkin jää vuokraa itse maksettavaksi yli 200 euroa. Koulumatkoihin menee rahaa, samoin ruokailuun koulussa ja harjoittelussa - kaikki sellaista mihin kotona olevalla ei rahaa kulu. Sossun asiakas saa sossusta kotivakuutuksen, lääkkeet, sähkölaskun, yms mutta opiskelija, joka joutuu joka kuukausi ottamaan sen 300 euroa opintolainaa pärjätäkseen, maksaa kaiken tuon itse. Joutuu siis elämään velaksi kuukaudesta toiseen päästääkseen juuri ja juuri minimitoimeentulon rajojen yläpuolelle. Ainoa ihmisryhmä, joka joutuu kustantamaan perustoimeentulonsa velkarahalla, on luottotietoiset opiskelijat.

Jos on "vain" köyhä eikä sairas, lastensuojelun asiakas tai jollain lailla itse asioitaan sössinyt niin tippuu avun ulkopuolelle, vaikka taloudellinen tilanne voi olla jopa kehnompi kuin niillä jotka toimeentulotukea saavat. Se on karu tosiasia. Vaikka opiskelu on panostus omaan ja lasten tulevaisuuteen, niin opiskelevaa vanhempaa ei yhteiskunta tue. Niitä, jotka eivät viitsi itse edes yrittää, tuetaan kyllä vuodesta toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25130041:
Ne Hyvän mielen lahjakortit on sellaisia, että pelkästään taloudellinen tilanne ei ole jakoperuste, mutta MLL:ltä vois kysyä suoraan, oisko mahdollisuutta saada sitä korttia.
Eli pitää keksiä joku nyyhkytarina, niin on mahkuja? :xmas:

Jatkossa aion ehdottaa ko. kamua lahjakortin saajaksi. Olen siinä uskossa, että niin voi tehdä - en vaan tiedä miten, ja tälle vuodelle taitaa olla jo liian myöhäistä. Mutta ensi vuotta ajatellen on onneksi aikaa ottaa selvää :)

Yhteistyössä