Kysellään/arvuutelllaan murresanoja?

  • Viestiketjun aloittaja "Hei"
  • Ensimmäinen viesti
Phuuh
No ylleensäkki muki. Ja joo, lapsi. Mut niin monesti jää kuulijalla suu auki ja itelle tullee hölmö olo :D Josko sitä opettelis praattaamaan suomea :whistle:
Niin, jo toki muki ko muki. Mulla aina kahvimuki, ja jotku on joskus luulleet että juon jostain saavista sitä kahviani. :D

Minusta läppi on ihana ja kaunis sana, suorastaan hellittelevä. Siitä tulee mummo mieleen. Mutta totta kyllä on, että sitä ei aina ymmärretä.

Samoin saattavat ihmetellä jos sanot, että "tuo meän piika son niin nätti". Vielä kun mainitset että "meän piika on nyt kartanolla", niin saatat luoda itsestäsi hyvinkin varakkaan vaikutelman.

:)
 
Niin, jo toki muki ko muki. Mulla aina kahvimuki, ja jotku on joskus luulleet että juon jostain saavista sitä kahviani. :D

Minusta läppi on ihana ja kaunis sana, suorastaan hellittelevä. Siitä tulee mummo mieleen. Mutta totta kyllä on, että sitä ei aina ymmärretä.

Samoin saattavat ihmetellä jos sanot, että "tuo meän piika son niin nätti". Vielä kun mainitset että "meän piika on nyt kartanolla", niin saatat luoda itsestäsi hyvinkin varakkaan vaikutelman.

:)
Piika se löytyy meänki talosta :D
 
  • Tykkää
Reactions: Eragon
Nähtävästi myös sana "huilata" tarkoittaa eri asioita eri ihmisillä, en tiedä onko se murreriippuvaista. Mun käsityksen mukaan "huilaaminen" on lepäämistä; jossain päin kun joku "huilaa", se kulkee tai virtaa sutjakasti ja rivakasti ja esteettömästi.

Edittiä:
Niin, ja se "kehdata". "Viitsiä" vai "häveliäisyyttään jättää tekemättä"?
 
Viimeksi muokattu:
"Kuukkeli"
Lapsesta saakka olen mottia käyttänyt - Pohjois-Pohjamaalta kotoisin. Aamuisin menee monta motillista kahvia, mutta nyt kun tätä kirjoitan, huomaan Etelä-Suomessa vietettyjen vuosien muuttaneen motin mukiksi.
 
Nähtävästi myös sana "huilata" tarkoittaa eri asioita eri ihmisillä, en tiedä onko se murreriippuvaista. Mun käsityksen mukaan "huilaaminen" on lepäämistä; jossain päin kun joku "huilaa", se kulkee tai virtaa sutjakasti ja rivakasti ja esteettömästi.

Edittiä:
Niin, ja se "kehdata". "Viitsiä" vai "häveliäisyyttään jättää tekemättä"?
Mulla tuo huilaa tarkottaa sitä, että kulkee mukana. Esim. lähtee mukhan kyythin huilaamhan.

Monasti mie lähen völjhyn.
Kelle on tuttu surahus tai pahki? Entäs tohtia?
 
Phuuh
Mulla tuo huilaa tarkottaa sitä, että kulkee mukana. Esim. lähtee mukhan kyythin huilaamhan.

Monasti mie lähen völjhyn.
Kelle on tuttu surahus tai pahki? Entäs tohtia?
Mulle huilaava on vaikka sellainen vesi, joka valuu sateella ikkunnassa. (Taivuttaisin sen myös enemmänkin 'huilaahmaan'.)

Surahuksesta en tiä, mutta pahki on 'päin' ja tohtia on 'uskaltaa'.
 
Mulle huilaava on vaikka sellainen vesi, joka valuu sateella ikkunnassa. (Taivuttaisin sen myös enemmänkin 'huilaahmaan'.)

Surahuksesta en tiä, mutta pahki on 'päin' ja tohtia on 'uskaltaa'.
Juu, hoon paikka ei ole vasittu. Tuossa saan kilometrin päässä sanothan syöhmään kun mie sanon että syömhän.

Pahki on tosiaan meillä päin ja tohtia on uskaltaa :)
 
Phuuh
Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;25111158:
Eikö "tohtia" ole ennemmin vanhahtavaa yleiskieltä kuin murretta?
Niin no, murrehan se yleiskielikin pohjimmiltaan on, tai siis yhdistelmä monia murteita. Jotkut murresanat myös leviää laajalle, jolloin ne on ikään kuin puhekielen "yleiskieltä".

Mutta että ei se yleiskielikään mikään neitseellinen ja juureton juttu ole.

En ole myöskään tullut ymmärretyksi eteläpohjanmaalla/pääkaupunkiseudulla/tampereella, kun olen jotain ollut tohtimatta. :D
 

Yhteistyössä