Onko teitä syytetty tai oletteko itse syyttäneet jotakuta narsistiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loukattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loukattu

Vieras
Koko narsistiksi syyttely taitaa olla pahimman luokan muoti-ilmiö. Kuitenkin se mitä olen narsismista lukenut, kuulostaa todella pahalta. Sitä suuremmalla syyllä en ymmärrä ihmisten halua sanoa jotakuta narsistiksi vain keittiöpsykologiansa pohjalta. Siispä kysyn onko teitä syytetty tai oletteko itse syyttäneet jotakuta narsistiksi? Miksi niin on käynyt, onko siihen liittynyt jokin tietty tilanne tai asia, joka saa epäilemään narsismia?

Tahdon kuulla mielipiteitänne aiheesta, koska aika moni on minua elämäni aikana haukkunut narsistiksi ja mielestäni se on hyvin, hyvin loukkaavaa. Onko moinen syyttely siis yleistäkin?

Ei ole koskaan syytetty narsistiksi. Ja isäni on narsisti. Muita narsisteja en tiedä tai tunne.

Kannatta ehkä miettiä että mistä syystä saat noin paljon narsistiksi syyttelyä, ja ehkä muuttaa joitakin toimintatapojasi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No, tunnen useammankin narsistin, enkä kyllä heppoisin perustein ole päätynyt tuohon johtopäätökseen. Mutta kun täyttävät listan kaikki kohdat, niin eipä juuri ole epäilystä asiasta. Enkä ole yksin näiden mielipiteideni takana. Lisäksi tunnen useamman henkilön, jotka omaavat roimasti narsistisia piirteitä olematta kuitenkaan täysin narsisteja. Nämäkin mielipiteet jaan muiden kanssa. Tosin en ole koskaan noille ihmisille sitä kertonut.

Ei ole koskaan syytetty, enkä ole koskaan syyttänyt ketään.

Oisko sulla jostain syystä peiliin katsomisen paikka, jos kerran useammat henkilöt ovat syyttäneet sua narsistiksi? Minkälaisissa yhteyksissä nuo syytökset on esitetty? Mitä olet silloin tehnyt?

Ei ole koskaan syytetty narsistiksi. Ja säni on narsisti.

Kannatta ehkä miettiä että mistä syystä saat noin paljon narsistiksi syyttelyä, ja ehkä muuttaa joitakin toimintatapojasi.

Pakkohan sitä on ollut vähän muuttaa. Esim. vähän parjata välillä itseään muidenkin niin tehdessä itsestään, vaikka sellainenkin onkin minusta hyödytöntä. Pääpiirteisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että jos läheiset ihmiset inhoavat luonnettani (=pitävät narsistina), niin he saavat sitten jäädä, enkä ala hirveästi teeskentelemään heitä varten. Vieraampien ihmisten kanssa tulee vähän muokattua käytöstään noiden syytösten pohjalta.

No jos olet kerta monta kertaa kuullut, niin ehkä sinä tosiaan olet. :O
En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan ketään narsistiksi paitsi erästä narsistia (joka myös todettiin)

Pakkohan sitä on ollut vähän muuttaa. Esim. vähän parjata välillä itseään muidenkin niin tehdessä itsestään, vaikka sellainenkin onkin minusta hyödytöntä. Pääpiirteisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että jos läheiset ihmiset inhoavat luonnettani (=pitävät narsistina), niin he saavat sitten jäädä, enkä ala hirveästi teeskentelemään heitä varten. Vieraampien ihmisten kanssa tulee vähän muokattua käytöstään noiden syytösten pohjalta.

Mitä mieltä olet itse luonteestasi? Minkälaisia asioita läheisesi kritisoivat?

Narsisti ei tunne empatiaa saati sympatiaa toisia kohtaan. Hänelle oma itse on tärkein ja hakee jatkuvasti huomiota toisilta.Toisen, jopa oman lapsen loukkaamista hän ei pidä minään. Toisten kyykyttäminen on hänelle jokapäiväistä. Elämän mottona on kaikki minulle viis muista. Lisäksi hän ei kunnioita toisen mielipiteitä ja tarpeita vaan laatii omat aikataulunsa ja sääntönsä, joita muiden on noudatettava.
Jaa, että tunnenko narsistista ihmistä. Valitettavasti.

[QUOTE="vieras";25086141]No, tunnen useammankin narsistin, enkä kyllä heppoisin perustein ole päätynyt tuohon johtopäätökseen. Mutta kun täyttävät listan kaikki kohdat, niin eipä juuri ole epäilystä asiasta. Enkä ole yksin näiden mielipiteideni takana. Lisäksi tunnen useamman henkilön, jotka omaavat roimasti narsistisia piirteitä olematta kuitenkaan täysin narsisteja. Nämäkin mielipiteet jaan muiden kanssa. Tosin en ole koskaan noille ihmisille sitä kertonut.[/QUOTE]

Just. Oletko kenties lääkäri, vai miten olet päätynyt noihin narsismi-diagnooseihin vallan useankin tutun kohdalla?
Eiköhän aika moni heistä ole vaan ihan tavallinen itsekäs kusipää. Se ei ole sama kuin narsisti, vaikka moni tuntuukin niin kuvittelevan.
Itse en tunne yhtään narsistia, enkä ole sellaiseksi ketään syytellyt.

Mitä mieltä olet itse luonteestasi? Minkälaisia asioita läheisesi kritisoivat?

Pidän luonteestani ja niin sen pitäisikin mennä. Mistä lähtien terve itsetunto on ollut narsismia? Kehtaan vaatia oikeutta aina jos koen siihen tarvetta. Liian usein normaaleissakin tilanteissa kuulen muiden ajattelevan, etteivät he kehtaa tai uskalla. Olen yrittänyt kysyä näiltä syyttelijöiltä mitkä asiat minussa muka tekevät narsistin, eivätkä he useinkaan ole maininneet mitään tiettyä. Kuulemma melkein kaikin tavoin vaikutan narsistiselta. Sellaisille kommenteille
olen suoraan nauranut.

Ymmärtääkseni oppikirjojen narsistit ovat ihmishirviöitä pahimmillaan, joten luulisi oikeiden narsistien olevan melko yksinäisiä, eikä se sovi minuun laisinkaan. Minua narsistiksi haukkunut ystäväni on yksilöinyt narsistiepäilynsä siihen, ettei minussa ole hänen mielestään tervettä määrää inhimillisyyttä vaikka hauskaa seuraa olenkin. Mitä sekin ikinä tarkoittaa.

Minä epäilen olevani narsisti, olenhan narsistin lapsi ja lapsenlapsi...
Minuun sopii monet kuvaukset narsistista. Etenkin epäilen itseäni luonteeni ja persoonallisuuteni vuoksi, joka usein vie minut huomion keskelle, johtamaan "laumaa".
Lisäksi käytän paljon henkistä väkivaltaa läheisiäni kohtaan. Olen aina todella pahoillani siitä ja yritän muistaa pyytää aina anteeksi, kun huomaan taas alistaneeni ihmisiä.

En pidä omaa käytöstäni terveenä itsetuntona (sillä itsetuntoni ei todellakaan ole terve) vaan pelkään pahoin, että olen vain narsisti... :(

Lapsesta saakka olen ollut hieman poikkeava.. :( Ulospäin ja vieraille esittäydyn ihanana ja mahtavana ihmisenä, mutta läheiset tietävät totuuden (ihme juttu kyllä silti, että minulla on paljon ystäviä)

... niin eikä kukaan ole minua koskaan syyttänyt narsistiksi kuin minä itse. Olen kertonut myös epäilyistäni ääneen, muttei kukaan ole ollut samaa mieltä kanssani. Toisaalta narsistisia piirteitä löytyy jokaisesta, se on se raja jonka yli mentäessä siitä tulee sitten ongelma.

Tosi vaikeeta. En haluaisi olla ihmishirviö.

[QUOTE="jeppis";25086434]... niin eikä kukaan ole minua koskaan syyttänyt narsistiksi kuin minä itse. Olen kertonut myös epäilyistäni ääneen, muttei kukaan ole ollut samaa mieltä kanssani. Toisaalta narsistisia piirteitä löytyy jokaisesta, se on se raja jonka yli mentäessä siitä tulee sitten ongelma.

Tosi vaikeeta. En haluaisi olla ihmishirviö.[/QUOTE]

Mikä siis on ongelmana? Kai ihminen voi olla juuri sitä mitä haluaa olla. Meillä on sikäli eri tilanne, että minä en näe käytöksessäni mitään sellaista vikaa, jota pitäisi oikeasti muuttaa - korkeintaan näennäisesti muuntaa tilanteista riippuen. Esim. tuo itsensä parjaaminen, mitä monet harrastavat. Tilanteesta riippuen sitä voi vähän itsekkin esittää parjaavansa itseään, vaikkei siihen oikeasti uskokkaan.

Vai saatko läheisiltäsi haukkuja tuosta manipuloimisesta, vaikkeivat sinua narsistiksi haukukkaan?

[QUOTE="jeppis";25086434]... niin eikä kukaan ole minua koskaan syyttänyt narsistiksi kuin minä itse. Olen kertonut myös epäilyistäni ääneen, muttei kukaan ole ollut samaa mieltä kanssani. Toisaalta narsistisia piirteitä löytyy jokaisesta, se on se raja jonka yli mentäessä siitä tulee sitten ongelma.

Tosi vaikeeta. En haluaisi olla ihmishirviö.[/QUOTE]

Todellinen narsisti ei tosiaankaan tunnista itsessään näitä narsistisia piirteitä vaan pitää itseään ihan ok tyyppinä, eihän hänessä ole vikaa. Joten jos tällaista pohdit, et taida olla narsisti, mutta olet saattanut imeä itseesi läheistesi käyttäytymis-ja toimintamalleja. TOISAALTA, narsisti kykenee esittämään huomaavaista ja empaattista ja täten manipuloimaan muita omiksi narsistisiksi lähteikseen.

Mutta tuskinpa olet ihmishirviö, jos todellakin käyttäytymistäsi mietit.

Mikä siis on ongelmana? Kai ihminen voi olla juuri sitä mitä haluaa olla. Meillä on sikäli eri tilanne, että minä en näe käytöksessäni mitään sellaista vikaa, jota pitäisi oikeasti muuttaa - korkeintaan näennäisesti muuntaa tilanteista riippuen. Esim. tuo itsensä parjaaminen, mitä monet harrastavat. Tilanteesta riippuen sitä voi vähän itsekkin esittää parjaavansa itseään, vaikkei siihen oikeasti uskokkaan.

Vai saatko läheisiltäsi haukkuja tuosta manipuloimisesta, vaikkeivat sinua narsistiksi haukukkaan?

No, ainakin "aito" narsisti ei pysty myöntämään että itsessään on mitään vikaa, ja osaa käyttäytyä julkisesti niin, että ulkopuoliset pitävät häntä ei vain mukavana, vaan erinomaisena persoonana. Tai ainakin siihen pyrkii.

Narsistisia piirteitä löytynee jokaisesta, enemmän tai vähemmän, eikä yhden nettikirjoittelun perusteella pysty diagnooseja tekemään, edes asiantuntijatkaan siis (itse en tietenkään sellainen olekaan).

Itse olen sitä mieltä, että emme ole täällä vain itseämme varten, ja emme voi vain olla sitä mitä haluamme olla, jos tuo käytös on pelkästään itsekästä ja muita loukkaavaa. Terve ihminen voi sellainen olla, mutta halutessaan pystyy opettelemaan siitä poiskin. Ja niin mielestäni kuuluukin tehdä. Narsisti tuohon ei yleensä pysty, lähtökohtaisesti kun ei edes ymmärrä käyttäytyvänsä väärin.

Itse olen sitä mieltä, että emme ole täällä vain itseämme varten, ja emme voi vain olla sitä mitä haluamme olla, jos tuo käytös on pelkästään itsekästä ja muita loukkaavaa. Terve ihminen voi sellainen olla, mutta halutessaan pystyy opettelemaan siitä poiskin. Ja niin mielestäni kuuluukin tehdä. Narsisti tuohon ei yleensä pysty, lähtökohtaisesti kun ei edes ymmärrä käyttäytyvänsä väärin.

Kukapa itsekäs kusipää tahtoisi olla? Eihän sellaisesta kukaan pidä. Tarkoitan, että jos henkilö esim. harmittelee epäsosiaalisuuttaan, hän voi mielestäni vain päättää alkaa käyttäytymään sosiaalisemmin, jota tarpeeksi pitkään jatkaessaan hän ei enää ole epäsosiaalinen. Siksi en ymmärrä tyypillistä puhetta siitä miten ihmisen täytyisi muka tunnistaa vahvuutensa ja heikkoutensa.

Yleisimpiin ihmisten itse nimeämiinsä heikkouksiin on olemassa hyvinkin yksinkertainen ratkaisu. Ujous? - Menet juttelemaan ihmisille enemmän. Suutut turhan helposti? - Päätät, ettet enää tee niin. Kylmyys? - Katsot miten tunteelliset ihmiset käyttäytyvät ja teet samoin. Jne. Tähän perustui kommenttini jeppiksellekkin, joka ymmärtääkseni harmitteli luonnettaan.

Yleisimpiin ihmisten itse nimeämiinsä heikkouksiin on olemassa hyvinkin yksinkertainen ratkaisu. Ujous? - Menet juttelemaan ihmisille enemmän. Suutut turhan helposti? - Päätät, ettet enää tee niin. Kylmyys? - Katsot miten tunteelliset ihmiset käyttäytyvät ja teet samoin. Jne. Tähän perustui kommenttini jeppiksellekkin, joka ymmärtääkseni harmitteli luonnettaan.

Aika pelottavaa tekstiä. Siinä mielessä kyllä kuulostaa luonnehäiriöltä, että ratkaisuksi arkielämän tialnteisiin tarjoat päälleliimattua ja ulkoaopeteltavaa käyttäytymistapaa. Ikään kuin oikeiden tunteiden näyttelemistä.

[QUOTE="vieras";25087026]Aika pelottavaa tekstiä. Siinä mielessä kyllä kuulostaa luonnehäiriöltä, että ratkaisuksi arkielämän tialnteisiin tarjoat päälleliimattua ja ulkoaopeteltavaa käyttäytymistapaa. Ikään kuin oikeiden tunteiden näyttelemistä.[/QUOTE]

Mikä siinä sinusta sitten on ongelmana? Jos henkilö itse inhoaa itsessään esim. vaikka sitä ujoutta, niin sehän kertoo siitä, ettei nykyinen käytäntö toimi.

Ujous on luonteenpiirre, ei mikään käytäntö.
Eikä kylmä ihminen tule tunteelliseksi tai empaattiseksi sillä, että näyttelee sellaista. Pelkkää feikkausta.

Mikä siinä sinusta sitten on ongelmana? Jos henkilö itse inhoaa itsessään esim. vaikka sitä ujoutta, niin sehän kertoo siitä, ettei nykyinen käytäntö toimi.

No esim. tämä "Kylmyys? - Katsot miten tunteelliset ihmiset käyttäytyvät ja teet samoin." kertoo minusta empatianpuutteesta. Jos ei pysty tuntemaan empatiaa, on kylmä ihminen. Ei sitä tunnetasolla muuksi muuta se, että käy halaamassa surullista ihmistä kun kaverikin käy vaikkei itse ymmärräkään miksi niin tehdään.

Yhteistyössä