Tässä imetyksen tärkeydestä faktaa

Tutkimus: Imetysajalla yhteys vihamielisyyteen aikuisena - Väitöskirja - Kotimaa - HS.fi

Jäin miettimään tätä kohtaa:

"Tutkimuksessa seurattiin yli 3 500 ihmisen elämää vuodesta 1980 lähtien. Ilmeni, että lapsilla, joita oli imetetty noin 4–6 kuukautta, oli aikuisena vähemmän kyynisyyttä, epäluuloisuutta ja vihamielisyyttä kuin lapsilla, joita ei imetetty lainkaan tai joita oli imetetty yli vuoden ajan. "

Olisi kiva nähdä koko tutkimusaineisto, sillä tuosta saan ainakin minä kuvan, että pitkä imetys olisi yhtä lailla huono juttu kuin jos ei imetä ollenkaan ja tuo 4-6 kk olisi paras imetysaika.
 
korjaus..
Oikaisu: Uutista on korjattu jälkikäteen. Uutisessa kerrottiin virheellisesti, että liika imettäminen tuottaa vihaisia aikuisia. Näin Päivi Merjosen tutkimuksessa ei kuitenkaan väitetä.

Tämä oikaisu luki ton sun linkittämän uutisen alla..
 
Oikaisu: Uutista on korjattu jälkikäteen. Uutisessa kerrottiin virheellisesti, että liika imettäminen tuottaa vihaisia aikuisia. Näin Päivi Merjosen tutkimuksessa ei kuitenkaan väitetä.

Tämä oikaisu luki ton sun linkittämän uutisen alla..
Näin sen kyllä, siinä luki, että otsikkoa on korjattu: "Uutisen otsikossa kerrottiin virheellisesti, että liika imettäminen tuottaa vihaisia aikuisia. "

Siksi tahtoisinkin nähdä laajempaa aineistoa, että kuitenkin kun tuolla tekstissä noin sanotaan niin miksi se on sinne kirjoitettu, en tosin ihmettelisi jos korjaamatta olisi vielä tuossa itse tekstissäkin.
 
"vieras"
Mä jäin miettimään, että entä jos se tarkoittaakin yli vuoden kestävää täysimetystä? Ja toisaalta, ehkä itse imetystä olennaisempi asia on äidin ja lapsen suhde?
 
vrs
Niin noh... Ettei vaan ois niin, et jo vauvana kovapäisiä ja temperamenttisiä monasti imetettäis pitkään, ku se vaan on helppo tapa edes vähän hillitä sitä pientä raivopäätä... Tai vaihtoehtosesti tulkitaan se temperamenttisuus "maidon loppumiseks" ja lykätään vauvalle heti pullo suuhun.
 
"vieras"
First, a direct nutritional link may exist between breast milk and
children’s hormonal and neurotransmitter functioning. Breastfeeding might affect
children’s brain development through nutritional processes involving fatty acids
(Marszalek & Lodish, 2005), which have been associated with features of mood and
behavior such as hostility and depression (Appleton, Rogers, & Ness, 2008). Second,
breastfeeding may be a proxy measure of maternal behavior toward the child, or of the
family atmosphere (Virden, 1988). A complete absence of breastfeeding may be an
indicator of family dysfunction. However, it is also possible that prolonged
breastfeeding, lasting longer than what a child physiologically needs, may indicate some
form of family dysfunction that ultimately is reflected in the development of hostile
attitudes. Third, the shared genetic background between the child and the mother might
explain the association
 
"vieras"
Eli edellinen on nyt siitä väikkäristä ja siinä esitetään kolme mahdollista syytä, miksi imetyksen kestolla ja aggressiivisuudella voisi olla jotain yhteyttä.
 
[QUOTE="vieras";25069868]Mä jäin miettimään, että entä jos se tarkoittaakin yli vuoden kestävää täysimetystä? Ja toisaalta, ehkä itse imetystä olennaisempi asia on äidin ja lapsen suhde?[/QUOTE]

Uskon tuohon 100 %:sesti.
 
"tutkija"
Edelliseen tutkimukseen viitaten..."may, might, also possible"...lehmätkin voivat, saattavat ja mahdollisesti lentävät...how knows kun tarpeeksi tutkitaan, tai hutkitaan =)
 

Yhteistyössä