Hetki, kun tekisi mieli haihtua olemattomiin

[QUOTE="vieras";25067149]Jos kotona arvostellaan ja ruoditaan muiden ulkonäköä, niin tottakai lapset tekee sitä myös. :D[/QUOTE]

No sanoo ne toisinaan ihan spontaanistikin, vaikka kotona oltais opetettu mitä tai oltu arvostelematta muita.

Ei se ole sen vakavampaa :D






Aira Samulin :LOL: ja pellennaama
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
Hei haloo taas palstamammat!!!! Kyllä tästä(kin) nyt saadaan lientä siihen että on joidenkin lapset huonosti kasvatettu:headwall: Mä en todellakaan usko että 5-vuotias tarkoittaa pahaa sanoessaan toisten ulkonäöistä ääneen vaan kokee sen erilaiseksi kuin muut ts.massasta poikkeavaksi ja näinollen sanoo ajatuksensa ääneen. Tuskin kukaan 5-vuotias menee sanomaan että: olipas läski nainen! tai että ´ihan järkyttävän näkönen eukko noissa meikeissä´. Aikuiset voivat tehdä näin mutta ei lapset. Ainakaan pienet. Omat lapseni ovat ihmetelleet yhtä ja toista esim.esikoinen kysyi kerran että miksi tuo mies istuu tuollaisessa tuolissa(pyörätuolissa)? Selitin sitten että miksi jotkut ihmiset joutuvat sellaisiin yms. Ja kerran samainen tyttö sanoi somalinaisen nähdessään että ´näyttää ihan muumien möröltä kun on noin pitkä mekko´:ashamed: silloinkin selitin että miksi nainen pukeutui niin ja että ei ole soveliasta sanoa toisia möröiksi. Mielestäni olen kasvattanut lapseni suvaitsevaisiksi koska olen myös itse sellainen muttei se sitä tarkoita ettei lapsi välillä lotkauttaisi tahattomasti jotain epäsopivaa.
 
Hah mun poika kans välillä laukoo jotain sellaista mikä saa punan nousemaan korviin asti, voi kun tietäisittekin :D Mut joo onhan se väärin että lapsi arvostelee ja haukkuu toisia pelleksi! :mad: Nyt on tosissaan Riepulla mennyt kasvatuksessa jotain vikaan, hyi hyi hyi! Luulisi noin pienen lapsen tietävän mitä sanoa ääneen ja milloin pitää mölyt mahassa! :vampire: Sympatiat Riepulle :xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Kyllä meillä on kotona lapsille opetettu ja esimerkillä näytetty ettei toisten ulkonäköä saa ihmetellä. Usein jos esimerkiksi bussissa on erikoisemman näköinen ihminen, lapset saattavat kotona kysellä.
Mutta lapsen maailma on niin erilainen kuin meidän aikuisten. Tässä eräänä päivänä olin uimahallin pukuhuoneessa lasten kanssa ja 3v poika tuijotti herkeämättä vieressä ollutta tyttöä pyörätuolissa. Itseäni se alkoi jo nolottaa kun toinen vaan tuijottaa ja tuijottaa, mutta sitten poika laukaisi ihastuksesta värisevällä äänellä "vautsi, sulla on UPEAT renkaat".
 
Tää on vähän samaa kaliperia tää juttu, kun joskus alkusyksystä kaupungilla meidän edessä käveli kaksi teinityttöä, joilla oli jalassa sellaiset tosi lyhyet shortsit ja sukkikset alla. Sitten niillä molemmilla oli suht. pitkät paidat päällä. Poika katsoi niitä pitkään, ja sitten tokaisi mulle ERITTÄIN kuuluvasti, että "Äiti, herranjumala nuo tytöt on unohtanut laittaa housut jalkaan. Pitäisköhän niille sanoa että kävisivät kotona hakemassa?"

Siltä se kyllä kieltämättä näytti pahasti, ettei heil ollut housuja ollenkaan :D. Eikä poika siinäkään varmasti tarkoittanut pahaa, kunhan ihmetteli, miten toiset ovat ilman housuja liikenteeseen lähteneet.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
Cis
pienet lapset nyt ei tarkota mitään pahaa, vaikka sanois juuri vastaavaa ylimeikatusta ihmisestä,lihavasta ihmisestä tai mustasta ihmisestä. erilaisuuteen tai muuten hassuun ilmestykseen joskus kiinnittää huomioo ja normaali touhukas lapsi sitä kommentoi.
ei ne läskiksi hauku,eikä ole rasisteja vaikka asiaa kommentoivat. kyllä munkin lapset voisivat hyvin ihmetellä ääneen miksi tuo setä/täti on tuon värinen, kun kaikki ketä hän tuntee on valkoihoisia. ei siinä ole mitään väärää, normaali reaktio. lapset ei vaan aina osaa sitä hiljaa kuiskata ja kysyä.

eriasia jos vanhempi lapsi möläyttelee jotain tuollaista. sellainen kuudesluokkalainen jo varmasti ymmärtää asioita ja osaa halutessaan käyttäytyä.
 
"vieras"
Minusta tuo ei ollut ihan hirveän pahasti sanottu. Kyllä ne mukulat sanoo pahempiakin. Oma lapseni ei ole kovaan ääneen ketään arvostellut, mutta joskus olen huomannut, että on katsonut pitkään todella lihavaa ihmistä. Tällöin sanon, että on rumaa tuijottaa. Ja 1-vuotiaana huudahti kovaan ääneen pankissa "vittu". Silloin minua hävetti aivan oikeasti todella paljon ja myönnän, että minulta varmaan sen oppinut. Vaikkei varmasti sanan merkitystä tuossa iässä tiennytkään.

Muuten kyllä ei ole tarvinnut hävetä, vaikka kyllä sekin joskus on ärsyttänyt kun on mulle alkanut supittamaan jostain erikoisen näköisestä ihmisestä. Nyt kun on jo koululainen niin on nähnyt vaikka minkä näköistä ja kokoista ihmistä, eikä enää tarvitse ihmetellä.
 
Lapset osaa joskus sanoa ääneen sen, mitä kaikki ajattelevat :D

Kuten esikoiseni joskus vuonna papu ruotsinlaivalla. Olikohan ikää 2,5 v tms. Anita Hirvonen esiintyi, ja tyttö hetken asiaa pohdittuaan totesi että "Anita-tädillä ei oo harjaa eikä kampaa" :xmas:. Ja kun huomasi kanssaihmisten reagoivan nauraen, niin lisäsi vielä että "tukkasotka lapasotka, semmonen kun mää oon kun mää herään aamulla".

Tai poikani 4-5 v iässä bussissa. Edessämme istui Helvetin enkelin tyylinen mies, jolla oli niskassa iso ja aika tökerö tatuointi. Poika kuiskasi korvaani - mutta sen verran kovaa että kuului kyllä kauemmaskin - että "äiti hei, tolla sedällä on kauheen ruma tatuointi niskassa". Toivoin maan nielaisevan itseni, mutta setä kääntyi, nauroi, eikä ollut moksiskaan.

Ja viime kesänä, kun vastaan tuli nuori nainen jolla oli räikeän pinkit korkkarit 15 cm korolla (tms) joiden kanssa käveli ihan lintassa, jalassa neonkeltaiset verkkosukkikset, paita joka oli kaiketi tunikaksi tarkoitettu mutta peitti hädintuskin perseen, tukka tupeerattu erittäin isoksi, ja kasvoissa sellaiset meikit että Tikkurilan värikarttakin jäisi toiseksi, niin sekä 7 v että 5 v kiemurtelivat tuskasta hänet huomatessaan, saivat kuin saivatkin pidettyä naamansa peruslukemilla, ja kun nainen oli ohittanut meidät niin räjähtivät nauruun todeten että "äiti, näiksäääääää?!". Näin. Ja oli kieltämättä koominen ilmestys, etenkin kun ei osannut kävellä ollenkaan niillä koroillaan vaan vaappui eteenpäin. Ja työnsi lastenvaunuja (pysyi kai pystyssä niiden ansiosta :D ).
 
Ylpeä äiti
sanoi tänään junassa eräälle selvästi kehitysvammaiselle miehelle, että "Moi läski" ja hetken päästä poika kysyi kyseiseltä mieheltä, että "Oletko sinä joku vitun idiootti". Kun kyseinen mies ei vastannut, niin poikani huusi hänelle, että "No haista paska sitten senkin homo kun et edes osaa puhua". Kyllä kaikkia nauratti jotka tuon kuuli ja heitä selvästi huvitti se kehitysvammainen tyyppi, joka ei edes osannut puhua, mutta oli yksin junalla liikenteessä :-D
 
Foortti harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25067207:
En mollannut sua, vaan kaikkia niitä mukuloita vanhempineen jotka omalta osaltaan kasvattaa näitä "totuudentorvia". Tokihan se varmaan susta on hauskaa ja oikein elvistelyn aihe palstalla, kuinka lapsesi toteaa naisella olevan pellennaaman. Enpä kuitenkaan usko naisella olleen pellemeikkiä naamalla.

Mun kersat on toki tolloja, koska ovat lapsiani. Tyhmyys tarttuu, sehän on selvää. Mutta onneksi eivät ala kenenkään meikkaustyyliä tms arvostelemaan.
Mulle riittää että muiden mukulat arvostelee ulkonäköäni bussissa ja kaduilla. Mutta ehkä heillä sitten on fiksut vanhemmat, joten mikäs siinä aina meitä tolloja saa pelleiksi ja muiksi nimitellä.

Että naura sinä vaan.
Meijen kuopus arvosteli vasta jonkun LIHAVUUTTA, jota sanaa en SIEDÄ, sitä ei meillä käytetä, mutta silti sanoi sanan lihava.

Koulusta lienee kuullut?
Kaikki asiat ei tule vanhemmilta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25067818]Olihan sinulla "virnistys" -hymiö tekstissäsi. Et ainakaan pahoillasi ollut. Sitten tulit vielä tänne hehkuttelemaan asialla. Todella fiksua.[/QUOTE]

:headwall: Löysää sitä nutturaasi.
 
"essi"
Mä taas en ymmärrä vanhempia, jotka hyssyttelee lapsensa hiljaiseksi. joissain tollasissa asioissa.
siis jos joku on vaikka siinä pyörätuolissa, ja lapsi siitä utelee, niin se vanhempi on siitä ihan nolona :O MIKSI?!
mun mielestä se vaan opettaa lapsille, että asiassa olisis jotain häpeiltävää tai salattavaa. Tai että "erilaiset" ihmiset on tosiaan niin erilaisia, että ei saa edes asiasta puhua.
Eikä nämä pienten lasten kyselyt liity kasvatukseen millään lailla, ellei sitten ihan haukkumiseksi mene..
 
  • Tykkää
Reactions: Titi-Uu
Ihana juttu!
Voi että mitä ne varmaan sanois, jos tulis Venakko Milanna vastaan! Siis voin vaan kuvitella sitä h-sanan vyöryä ja pienten silmien pyörinää ja vilkkumista!
Ei kyllä muut, kuin opettajan lapset osaa, sehän on aina tiedetty. Go girl!
 
"sipsi"
Voi, meillä on kysynyt 3 veenä bussissa, kun sisään astui mies, kirkkaalla äänellä "onko tolla setällä pippeli"? :( Juuri päiväkodissa olivat vessa-asioissa alkaneet havainnoida tyttöjen ja poikien eron. Kaksivuosikkaana kylpylässä tuijotti vastapäätä istuvan vanhahkon naisen rintoja, kirkas ääni taas: "Äiti, tolla tätillä on toooosi isot tisut, ihan vaaaltavat siis." Sitten katse minuun: "paljon isommat kuin sulla äiti."

Ei naurattanut, kummallakaan kerralla :( Kanssakulkijat repesivät minunkin edestä...
 
"Horuksen silmä"
Mä en _käsitä_ mitä nää vittuilijat saa tästä päänsä aukomisesta. Todella noloa. Paljon nolompaa kuin se, mitä lapsi sanoa töräytti, koska kyseessä on tahallinen ilkeys.
Saitko itse jotain siitä irti, että kutsuit lapsiani TOLLOIKSI? Onhan se korrektia opettajalta. Vai kävikö niin luonnollesi että jotkut todellakin ärsyyntyvät kuullessaan lasten laukovan "totuuksia"?
 
Meillä näitä noloja tilanteita on riittänyt, kun pojalla ajatus kulkee ja kieli laulaa.

Paras on ehdottomasti ollut kyllä se, kun kerran yhden kaupan edessä istui harrikkaansa nojaamassa sellainen viimeisenpäälle karvainen, mustaan nahkaan verhoutunut, hyvin karunnäköinen mies. Pyöräkin oli - no, ei vaatimattomimmasta päästä. Poika katseli pyörää lumoutuneena ja loihe lausumaan: "Kato äiti, miten suloinen mopo tuolla setällä on." Minä myöntelin, mihin poika jatkoi, että "joo, on se setäkin kyllä tosi söpö, eikö ookin, äiti."

Suloinen mopo ja söpö setä eivät ehkä olisi olleet ensimmäiset sanat, joilla minä kyseistä parivaljakkoa olisin kutsunut :D.
 
Viimeksi muokattu:
Minun lapseni, joille olen sanonut useasti, ettei saisi kommentoida ihmisten ulkonäköä, ja joille olen mielestäni oikein painottanutkin tätä asiaa ja pyrkinyt itse olemaan julkituomatta joidenkin kohtaamiemme ihmisten ulkonäöstä aiheutuviin mahdollisia huvitus/ällistys/ällötysreaktioitani... ovat kyllä joskus päästäneet suustaan lapsen kirkaalla kuuluvalla äänellä kommenteja, joiden vuoksi tulee juuri se -vajoaisinpa maan alle olo.

Vaikkei lapsi niitä ilkeyttään sano, ainakaan ihan pieni lapsi, vaan usein ihan vaan aidosta ihmetyksestä.
 
[QUOTE="Horuksen silmä";25069691]Saitko itse jotain siitä irti, että kutsuit lapsiani TOLLOIKSI? Onhan se korrektia opettajalta. Vai kävikö niin luonnollesi että jotkut todellakin ärsyyntyvät kuullessaan lasten laukovan "totuuksia"?[/QUOTE]

Mä vain vastasin sulle samalla tyylillä, millä itse lauoit "totuuksia". Ei mitään henkilökohtaista.
 

Yhteistyössä