Arvoitus! Koittakaa ratkaista :)

  • Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";25034226]Mä vaan ihmettelen kuinka hölmöjä jotkut on, kun eivät ymmärrä, vaikka rautalangasta väännetään, että katsoo poikansa kuvaa eikä suinkaan omaansa. Ei kukaan voi olla itsensä poika.

Mamma selitti aika hyvin vastauksen ja jos ei vielä siitäkään tajua, niin... :headwall:[/QUOTE]

Peesi. Ei tuota enää selvemmin voi selittää. :D :D
 
The Sage
Tuon todellakin voi ymmärtää kahdella tavall. Mies katsoo joko itseään tai poikaansa ja koitan nyt selittää mahollisimman selkeesti. Toi tuon tossa alussa on ratkaseva tekijä eli kuvassa on joko tuo poika (katsoo omaa poikaansa) tai kuvassa on tuo, jolla on poika (katsoo omaa kuvaansa)
 
"sondersson"
Tuon pojan(matti) isä(pekka) on minun(matti) isäni(pekka) ainoa poika(matti).

Katsoin tässä omaa peilikuvaa ja sanoin että tuon(minun) äiti on mun äitini ainoa tytär.

Tuon pojan(kalle) isä(matti) on minun(matti) isäni(pekka) ainoa poika(matti).

Aattelen omaa lasta, ... äiti on mun äitini ainoa tytär... Juu eli kumpikin käy.
 
hm...
[QUOTE="mamma";25032904]Mies katsoi valokuvaa ja sanoi: Tuon pojan isä on minun isäni ainoa poika. Kenen kuvaa mies katsoi?[/QUOTE]

Vastaus on miehen poika tai mies itse. Molemmat käyvät. Jos kyseessä on miehen poika niin - mieshän on isänsä ainoa poika ja kuvassa olevan, miehen oman pojan isä.

Jos taas kuvassa on mies itse niin - kuvassa oleva poika on miehen isän ainoa poika, eli mies itse.
 
"mä"
Vastaus on miehen poika tai mies itse. Molemmat käyvät. Jos kyseessä on miehen poika niin - mieshän on isänsä ainoa poika ja kuvassa olevan, miehen oman pojan isä.

Jos taas kuvassa on mies itse niin - kuvassa oleva poika on miehen isän ainoa poika, eli mies itse.

Ainoa oikea vastaus on pojan kuva.

Jos vastaus olisi oma kuvasi, isäsi olisi isäsi ainoa poika. - Eui ole mahdollista.
 
hm...
[QUOTE="mä";25036692]Ainoa oikea vastaus on pojan kuva.

Jos vastaus olisi oma kuvasi, isäsi olisi isäsi ainoa poika. - Eui ole mahdollista.[/QUOTE]

Ei siinä sanota, että kuvassa oleva poika olisi miehen isän ainoa poika, vaan että pojan isä on miehen isän ainoa poika.
 
hm...
[QUOTE="vieras";25036187]Vanha, mutta jos on junioreita ruudun toisella puolella, niin; Vanha mies istui kivellä, miten vanha mies oli?

Tietäjät hetken hys hys.[/QUOTE]

Istuen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ööää;25039843:
Eikö kaikki todella tajua, että selvästi tuossa sanotaan olevan kuvassa poika. Siis ei mitenkään voi se "minun isäni ainoa poika" olla joko minä tai isäni itse.
Se riippuu miten luettu ymmärretään. "Tuon pojan isä on minun isäni ainoa poika. Kenen kuvaa mies katsoi?". Onko kuvassa oleva lauseessa oleva 'tuo poika' vai pelkkä 'tuo'? Jälkimmäisessä tapauksessa osio 'tuon pojan isä' tarkoittaisi kokonaisuudessaan kuvassa olijaa.
 
"realisti"
Se riippuu miten luettu ymmärretään. "Tuon pojan isä on minun isäni ainoa poika. Kenen kuvaa mies katsoi?". Onko kuvassa oleva lauseessa oleva 'tuo poika' vai pelkkä 'tuo'? Jälkimmäisessä tapauksessa osio 'tuon pojan isä' tarkoittaisi kokonaisuudessaan kuvassa olijaa.
? Ei sillä ole merkitystä. Tuo, poika tai ihminen. --> Tuon ihmisen isä on minun isäni ainoa poika. Ei siis voi katsoa omaa kuvaansa, ei oma isä voi olla isänsä ainoa poika.

Oman poikansa kuvaa siis katsoo.
 
[QUOTE="realisti";25039961]? Ei sillä ole merkitystä. Tuo, poika tai ihminen. --> Tuon ihmisen isä on minun isäni ainoa poika. Ei siis voi katsoa omaa kuvaansa, ei oma isä voi olla isänsä ainoa poika.

Oman poikansa kuvaa siis katsoo.[/QUOTE]

Nimetään kuvassa olija Petriksi. Nyt tapaukset:
Petrin pojan isä on minun isäni ainoa poika tai Petrin isä on minun isäni ainoa poika. Pojan poikia ei ole tässä estetty.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"vieras"
Nimetään kuvassa olija Petriksi. Nyt tapaukset:
Petrin pojan isä on minun isäni ainoa poika tai Petrin isä on minun isäni ainoa poika. Pojan poikia ei ole tässä estetty.
Katso omaa ajokorttikuvaasi ja sano ääneen ajatuksella: "Tuon pojan isä on minun isäni ainoa poika." Tuntuuko loogiselta?

Jos sulla on poika niin katso hänen kuvaansa ja tee sama. :D
 
[QUOTE="vieras";25040034]Katso omaa ajokorttikuvaasi ja sano ääneen ajatuksella: "Tuon pojan isä on minun isäni ainoa poika." Tuntuuko loogiselta?

Jos sulla on poika niin katso hänen kuvaansa ja tee sama. :D[/QUOTE]

Loogista kyllä, järkevää ei. Katsoinpa poikani tai omaani kuvaa, niin ei olisi järkevää sanoa kumminkaan vaikka olisin ainoa poika. Järkevintä olisi vain sanoa että kuka kuvassa on ja ehkä mainita omat perhesuhteensa.

Edit: Siis kuva itsestä voisi olla kuva itsestä lapsena, jos kynnyskysymys on sinulla se että aikuinen ei voi olla poika.
 
Viimeksi muokattu:
....
[QUOTE="vieras";25040034]Katso omaa ajokorttikuvaasi ja sano ääneen ajatuksella: "Tuon pojan isä on minun isäni ainoa poika." Tuntuuko loogiselta?
[/QUOTE]

Eli, Tuon (data) pojan (datan poika) isä (data) on minun (data) isäni (datan isä) ainoa poika (data).
Eikö se noin voi mennä?
 

Yhteistyössä