Yöllisiä kauhukohtauksia 11 vuotiaalla jatkuvasti - muilla kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsi on aina kävellyt unissaan. Välillä enemmän välillä vähemmän. Nyt uutena alkanu nuo kauhukohtaukset. Nyt ollu pari viikko melkein joka yö. Muutama yö ollu välissä että on nukkunu koko yön.

Aina sanotaan ettei saa herättää. Miksi? Meillä ainakin jos vien tuon kävelijän takaisin sänkyyn niin ei pysy siellä vaan lähtee uudestaan.
Alkaa olla jo aika stressaavaa meille vanhemmille. Kun joka yö menee se puoli tuntia huutavan lapsen kanssa. Onneksi sisarukset nukkuu vaikka lapsi huutaa välillä ihan hysteerisenä.

Kaipaisin kokemuksia muilta joilla noita kohtauksia on ollu ja miten niistä ootte selvinneet.

Kannattaa yrittää rauhoittaa illat. Ei televisiosta pelottavia ohjelmia. Pelaako paljon tietokoneella?

Itse en tykkää jos minut herätetään. Minusta rauhallinen puhe ja sänkyyn ohjaaminen on hyvä.

Oletteko käyneet lääkärissä vaivan vuoksi?

Kannattaa yrittää rauhoittaa illat. Ei televisiosta pelottavia ohjelmia. Pelaako paljon tietokoneella?

Itse en tykkää jos minut herätetään. Minusta rauhallinen puhe ja sänkyyn ohjaaminen on hyvä.

Oletteko käyneet lääkärissä vaivan vuoksi?

Ei katsota televisiota ja ei ole pelannut pelejäkään iltaisin. Ainoa mikä EHKÄ voi olla että oli lukenut muutaman jännittävän kirjan illalla. Mutta nekin kielsin ettei saa yötä vasten lukea.

Kuten jo laitoin niin ei pysy sängyssä vaan tulee uudestaan ja uudestaan pois. Ja tosiaan ennen vain käveli pitkin taloa. Nyt juoksee paniikissa huoneesta toiseen ja huutaa. Lapsi nukkuu yläkerrassa ja ite nukutaan alakerrassa.

Ei ole mitään syytä oikeaa syytä, miksei unissakävelijää saa herättää. Ei siis aiheuta mitään terveydelle tjtn. Ainoa syy on se, että epämiellyttävää herätä esim seisaaltaan keittiöstä.

Ja siis ei olla lääkärissä käyty kun suht uus ilmiö. Ajattelin nyt ainakin laittaa kalenteriin ylös nuo yöt niin helpompi sit tarvittaessa sinne lääkäriin mennä kun itelläkin parempi käsitys kun laittaa ylös nuo.

[QUOTE="monsteri";25033948]Ei ole mitään syytä oikeaa syytä, miksei unissakävelijää saa herättää. Ei siis aiheuta mitään terveydelle tjtn. Ainoa syy on se, että epämiellyttävää herätä esim seisaaltaan keittiöstä.[/QUOTE]

Ok. Yleensä oon ottanu sohvalle kainaloon ja siinä sit herätelly. Mutta nyt kun ollu noita kauhukohtauksia niin hätääntyy vaan entistä enemmän jos yrittää pidellä kiinni.

Mulla oli saman ikäisenä myös tuon tyyppisiä kohtauksia. Tunne oli sellainen, että maailma pyörii tai on hirveän sekava. Saattoi esim. tulla välähdyksenomaisena mieleen jokin täysin tasainen pinta, joka lähti menemään rypyille ja sitä kautta täysin sekaisin. Siis todella absurdeja ajatuksia, jotka tuntuivat äärettömän pahalta. Menivät kyllä vanhemmiten ohi, mutta edelleen muistan, miltä tuntuivat.

[QUOTE="äiti";25033979]Herääkö suunnilleen samaan aikaan öisin vai miten sattuu?[/QUOTE]

Samoihin aikoihin. Aikalailla siinä tunti kaks ehkä kolmekin nukahtamisen jälkeen. Alkuyöstä kuitenkin.

Meillä tuo 10v puhtaasti raivoaa unissaan, varsinkin jos on ollut sisarusten välistä kovaakin kinaa, tai aikuisten kanssa on tullut asioista vääntöä vähän isommin.

Loppukesästä viimeisin keikka, kun kahtena peräkkäisenä yönä meuhkasi.
Toisena yönä nukkui mun vieressä ja riitti rauhoittamaan kun vaan reilusti pidin käden selän päällä, heti hiljeni, mutta aloitti uudestaan jos otin samoin tein käden pois.

Tällä lapsella ollut myös vauvaiässä näitä huutokohtauksia.

[QUOTE="a p";25034015]Samoihin aikoihin. Aikalailla siinä tunti kaks ehkä kolmekin nukahtamisen jälkeen. Alkuyöstä kuitenkin.[/QUOTE]

No sit jos herää samoihin aikoihin niin kannattaa ehdottomasti kokeilla sitä konstia joka mulle aikoinaan neuvottiin, että herätä lapsi ennen sitä kauhukohtausta niin, että lapsi herää ihan kunnolla. Joillaki jää kauhukohtaukset pois kokonaan tuolla konstilla (kuten meillä) ja joillaki se siirtyy muutamalla tunnilla eteenpäin jolloin voi ehkä hyvällä tuurilla pikkuhiljaa saada ne siirtymään lähelle aamua.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25034021:
Meillä tuo 10v puhtaasti raivoaa unissaan, varsinkin jos on ollut sisarusten välistä kovaakin kinaa, tai aikuisten kanssa on tullut asioista vääntöä vähän isommin.

Loppukesästä viimeisin keikka, kun kahtena peräkkäisenä yönä meuhkasi.
Toisena yönä nukkui mun vieressä ja riitti rauhoittamaan kun vaan reilusti pidin käden selän päällä, heti hiljeni, mutta aloitti uudestaan jos otin samoin tein käden pois.

Tällä lapsella ollut myös vauvaiässä näitä huutokohtauksia.

Meillä ei ollut pienempänä noita kauhukohtauksia vaan nyt vasta alkoivat. Siksi niin mietityttääkin. Ja siis tuo ei ole sellaista et kävis läpi päivän tapahtumia ja siksi ois levoton. Vaan selkeästi kunnon painajaisia missä elää mukana. Ei muista jälkeenpäin mitään.

Minä kärsin lapsena unissakävelystä ja kauhukohtauksista.
Ota yhteys heti perheneuvolaan, sieltä osaavat ohjata oikeaan suuntaan. Kauhukohtaukset ovat äärimmäisen pelottavia ja ahdistavia.

Minä aloin pelätä nukkumaan menoa niiden takia. Taustalta löytyi yksi elokuva jonka olin nähnyt ja se oli minun ikäiselleni liikaa. Kävin yhdessä vanhempien kanssa perheneuvolassa ja se ei ollut sen kummempaa kuin leikin kautta käsiteltiin ahdistavat asiat, jotka kaikki johtuivat leffasta mitä en ymmärtänyt. Kauhukohtaukset loppuivat muutamassa viikossa, mutta vieläkin muistan ne unet ja en heti kummassa katso mitään kauhuleffoja joista ahdistun.