Minkälaisen tuomion antaisit kahden lapsen kostopolttomurhasta?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25029115]Tiedän, että isä tappoi kaksi lastaan. Sillä tiedolla en vielä tuomitse ketään. Se ei kerro minulle miksi niin kävi. Maailma ei ole mustavalkoinen, jossa on vain paha ja hyvä. En myöskään usko, että pahalla voi taistella pahaa vastaan.

Rangaistuksena isälle voisin siis antaa vaikka kunnille lisää varoja ennaltaehkäisevään mielenterveystyöhön ja valistukseen.[/QUOTE]

Onko sillä oikeastaan väliä, miksi teki mitä teki? Sairas se isä joka tapauksessa on ja vaatii hoitoa varmaan loppuelämänsä ajan. Jotkut pedofiilitkin luulevat tekevänsä lapselle hyvää. En ymmärrä, mikä motiivi tekisi tuon isän teosta vähemmän pahan?
 
"sama"
[QUOTE="vieras";25029337]En puhunut teon järkevyydestä vaan järkevästä motiivista. Voisitko kertoa oletko todellakin sitä mieltä jota oletan?[/QUOTE]

En tiedä mitä oletat.

Kantani on se, että 12 vuotta vankeutta ei riitä mihinkään. Suomessa ei kuitenkaan enempää saa ja ensikertalaisena voi olla, ettei istu sitäkään. Hoitoahan tuo tarvitsee, joten siinä mielessä johonkin hoitolaitokseen sulkeminen pitemmäksi aikaa olisi parempi vaihtoehto.
 
"vieras"
Syy minkä takia Suomessa tapahtuu näitä laajennettua itsemurhia ja tässä tapauksessa sellaisen yritystä vuodesta toiseen on se että ihmiset jostain syystä haluavat ymmärtää ja tuntea sympatiaa näitä hirviöitä kohtaan ja myötäelävät tilanteisiin mihin voisivat itse joutua. Tässä tapauksessa tekijä jäi henkiin ja keskustelu kiihtyy kun joidenkin mielestä murhaan oli syyllinen yhteiskunta, äiti, mahdollinen kolmas lenkki, taloudelliset ongelmat yms. kaikki muut paitsi oma paha pääkoppa.
 
aaaarrrgh
[QUOTE="vieras";25029417]Syy minkä takia Suomessa tapahtuu näitä laajennettua itsemurhia ja tässä tapauksessa sellaisen yritystä vuodesta toiseen on se että ihmiset jostain syystä haluavat ymmärtää ja tuntea sympatiaa näitä hirviöitä kohtaan ja myötäelävät tilanteisiin mihin voisivat itse joutua. Tässä tapauksessa tekijä jäi henkiin ja keskustelu kiihtyy kun joidenkin mielestä murhaan oli syyllinen yhteiskunta, äiti, mahdollinen kolmas lenkki, taloudelliset ongelmat yms. kaikki muut paitsi oma paha pääkoppa.[/QUOTE]

niin juuri. tuntuu jo et se jodenkin mielestä on riittävä syy tappaa lapset jos vaimo pettää jne??? siiis whaaat? tunnetaan niiiiiin paljon sympatiaa sitä reppanaa kohtaan kun ei muuta ulospääsyä keksinyt?! ei tsiisus. jos polttaa lapsensa mielestäni sellasta ihmistä kohtaan ei vaaan kuulu tuntea mitään myötätuntoa ! joo ihmisiä ne lapsensa tappaneetkin on mutta ei siitä murhasta voi syyttää kuin sitä lasten isää!
 
bssdb
et tuomitse sillä syyllä et tappoi lapsensa? jos olisit tuomari niin lieventäisit varmaan tuomiota jos syy olisi epätoivo tai pelko että vaimo jättää ja vie lapset? ajattelu et jos itse en saa elää heidän kanssa ni ei saa vaimokaan? voi että mua sapettaa nuo kommentit
 
kldakl
Siis mikään tuomio ei riitä. Lapset ovat poissa ja teko on paha.
Kun emme sen isän pääkoppaan pääse, niin paha mennä sanomaan, mikä siinä oikein meni vikaan. Voihan olla että hänen harhaisessa maailmassaan tosiaanki lasten kannalta katsottuna heille oli parempi näin. Tai jos toinen vanhemmista olisikin vielä harhaisempi ja pahempi vaihtoehto lapsille.
 
Haloo
Elinkautinen on elinkautinen... ei 12v! Sillon voi hake presidentiltä armahdusta jota halonen ei ole tainnu paljoo jaella.. yhdelle vangille. Suomessa on paljon elinkautisvankeja jotka on istunu jo 30v vankilassa. Ja murhasta saa elinkautisen... ja siitähän tätä isää syytetään!!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25029151]Onko mielestäsi siis vaimon mahdollinen pettäminen ja avioeron vireille laittaminen sekä esimerkiksi humala nyt sellaisia lieventäviä asianhaaroja jonka vuoksi mies ei ansaitse kovaa rangaistusta?[/QUOTE]

Kyse on siitä, että me emme tiedä miksi näin on tapahtunut. Me emme tiedä millainen isän mielentila oli. Me emme tiedä millainen heidän perhe-elämänsä tai parisuhteensa oli. Me emme tiedä mitä isä, äiti tai lapset ovat kokeneet aiemmin elämässään. Koska me tiedämme itse asiassa åerheestä todella vähän, ei minusta ole meidän asiamme tuomita ketään näin vähäisillä tiedoilla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25030241]Kyse on siitä, että me emme tiedä miksi näin on tapahtunut. Me emme tiedä millainen isän mielentila oli. Me emme tiedä millainen heidän perhe-elämänsä tai parisuhteensa oli. Me emme tiedä mitä isä, äiti tai lapset ovat kokeneet aiemmin elämässään. Koska me tiedämme itse asiassa åerheestä todella vähän, ei minusta ole meidän asiamme tuomita ketään näin vähäisillä tiedoilla.[/QUOTE]

Mulle riittää tasan se tieto, että isä on polttanut kaksi lastaan, ja he ovat kuolleet isän toimesta. Muuta tietoa mä en tartte!
 
"vieras"
Onko sillä oikeastaan väliä, miksi teki mitä teki? Sairas se isä joka tapauksessa on ja vaatii hoitoa varmaan loppuelämänsä ajan. Jotkut pedofiilitkin luulevat tekevänsä lapselle hyvää. En ymmärrä, mikä motiivi tekisi tuon isän teosta vähemmän pahan?
Motiivi ei muuta isän tekoa, mutta kyllä sillä on vaikutusta isän rangaistukseen. Jos isän mielentila oli sellainen, että hän ei kyennyt ymmärtämään tekoaan kunnolla tai kuvitteli sen olevan oikeutettu, tarvitsee hän ensisijaisesti psykiatrista hoitoa - ja olisi tarvinnut jo paljon, paljon aiemmin. Tällaiset tapahtumat voisivat herättää keskustelua Suomen mielenterveyshoidosta, koska se on mielestäni todella huonolla mallilla. Suomessa on minusta varsinkin miehillä, joille menee näennäisesti hyvin, todella korkea kynnys hakea apua. Toiseksi Suomessa on todella vaikea saada apua akuutissa tilanteessa. Jälkimmäisestä minulla on omakohtaista kokemusta ja olin todella järkyttynyt siitä, että en silloisessa tilassani saanut mitään apua.

Jos isä taas ymmärsi tekonsa täysin, silloin hän ei tarvitse hoitoa, vaan hänet pitää poistaa yhteiskunnasta.

Jos totuus on jossain välimaastossa, mikä on varsin todennäköistä, silloin pitää miettiä, mikä on sopiva ratkaisu.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25029259]Sulle ei siis ole riittävän paha teko polttaa lapsiansa? Entäpä jos sun lapsillesi kävis noin, olisitko yhtä ymmärtäväinen? Tuskin![/QUOTE]

En tietenkään olisi yhtä ymmärtäväinen. Siksipä Suomessa ja muissa oikeusvaltioissa on tapana, että asianomaiset eivät anna rangaistuksia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25029238]Eikö ole aika yksinkertaista olettaa että avioeron vireillelaitto on aiheuttanut kostoreaktion?[/QUOTE]

Yksinkertainen oletus ei ole sama kuin totuus.
 
"vieras"
[QUOTE="jep";25029450]Mun jakeluun ei alkuunkaan mee nää tappaja-hyysääjät, ja ei saa tuomita - hyysääjät! Sairasta.[/QUOTE]

Minä en ymmärrä tätä ihmisten mieletöntä kostonhimoa. Se osoittaa, että he eivät kyllä ole tätä isää paljon kummempia - varsinkin jos isän motiivina oli kosto. Suorastaan ironista. Pata kattilaa soimaa...
 

Yhteistyössä