asuntolaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyselijä"

Vieras
Kyselisin vähän tietoa asuntolainasta ja luottotietomerkinnästä..

elikkäs miehellä on tullut luottotietomerkintä nuoruusajan töppäilyistä. ulosotossa ei ole mitään ja vähän on perintätoimistoon vielä maksamatta, mutta sinne maksusuunnitelma. onko kellään kokemuksia asuntolainan hausta, jos on ollut merkintä?
Mies on nykyään vakityössä, tulot noin 1900 € luokkaa ja itse olen jäämässä äippälomalle ja saan tukia n. 600 €. ajattelimme noin 150000€ lainaa, koska ostaisimme rivitalopätkän. jokatapauksessa joutuisse pian muuttamaan uuteen taloon, ja täällä missä asumme, kolmioiden hinta on järkyttävä, sillä summalla lyhentäisi omaa taloa jo pois.. onko kellään kokemuksia? kaipaan ASIALLISIA vastauksia, en mitään vittuilua. kiitos jo etukäteen! (:

Ei kuvaamasi kaltaisia kokemuksia. Jossainhan sitä on elettävä ja mielestäni oman ostaminen on usein järkevämpää kuin vuokralla asuminen. Tulot ovat kuitenkin mielestäni kovin pienet lainaan nähden. Harkitsisin vakavasti edullisemman asunnon ostamista.

Vaikka saisitten lainaa luottotietomerkinnästä huolimatta, niin teidän tulot ovat aivan liian pienet tuon 150te lainaan..... Paljonko maksatte asumisesta nyt? Ja oletko laskenut, mitä toi omistusrivarissa asuminen maksaisi? Tuon lainan lisäksi maksetaan vielä vastike, sähkö, kenties vesi (jos ei siälly vastikkeseen), kaikki rempat yms. Etsisin kyllä itse huomattavasti halvemman asunnon!

no kolmioita ei hirveästi tuota alemmalla hinnalla saa täältä päin.. ollaan kumminkin laskettu että jos laina-ajaksi ottaisi 25 vuotta niin lyhennyseräksi tulisi joku 680 €. eli samanverran kun maksamme nykyisestä asunnosta vuokraa..

..vertailun vuoksi..
Meillä on alunperin 150 000 laina, joka otettiin n. 4500 euron nettotuloilla. Minusta meille sopiva laina. Ei ole liian tiukkaa, mutta ei meillä silti juhlitakaan... Ei siis ole muita lainoja, paitsi nyt pieni muutaman tonnin autolaina (loppu autosta maksettu säästöillä).

[QUOTE="aloittaja";25020129]no kolmioita ei hirveästi tuota alemmalla hinnalla saa täältä päin.. ollaan kumminkin laskettu että jos laina-ajaksi ottaisi 25 vuotta niin lyhennyseräksi tulisi joku 680 €. eli samanverran kun maksamme nykyisestä asunnosta vuokraa..[/QUOTE]

Lisäksi teidän pitää maksaa yhtiövastike ja sähköt ja jos tulee taloyhtiön remonttia niin pitää olla sitten varaa siihenkin eli ihan tiukilla ei voi olla.

[QUOTE="aloittaja";25020129]no kolmioita ei hirveästi tuota alemmalla hinnalla saa täältä päin.. ollaan kumminkin laskettu että jos laina-ajaksi ottaisi 25 vuotta niin lyhennyseräksi tulisi joku 680 €. eli samanverran kun maksamme nykyisestä asunnosta vuokraa..[/QUOTE]

Niinkun jo sanoinkin, niin ei se lainalyhennys ole ainoa asumista koskeva menoerä omistusasunnossa. Jääkö teillä nyt tuon vuokranmaksun jälkeen joku 300-500e säästöön? Sen verran maksatte helposti vielä sen lainan päälle siitä asumisesta.

Aika kova laina ja pienet tulot. Ja toisaalta, pankit ovat aika tarkkoja nuista merkinnöistä. Tarkisitivat luottotiedot kun lainaa haettiin.
Kantsii laskea itselle valmiiksi jo, että millaista summaa voitte laitta per kk asumiseen. Me teimme valmiiksi laskelman ja pankin virkailija oli hyvinkin tyytyväisenä suunnitelmaamme. Piti sitä realistisena.
Meillä siis lainaa n. 110 000e ja tulot yhteensä noin 3200e/kk.

Ensimmäinen lapsi tulossa? Yhden-kahden pienen lapsen kanssa asuu vielä kerrostalokaksiossakin. Mutta jos asia on mielestäsi kunnossa näin, niin sitten kaikki on OK. Tunnen itseni sen verran hyvin että tuo lainamäärä ja noin pieni lainanmaksuerä ei istuisi minun luonteelleni. Tärkeintä on että olette itse tyytyväisiä.

Me illä olisi yksi katseltuna valmiiksi. ja itseasiassa vieläpä täysin 2012 vuonna valmistunut asunto. hinta 152 ooo €. siihen ei olisi remonttejakaan tulossa. myyjä sano, että uusissa taloissa yhtiövastikekkaan ei ole kuin alle 250 €..

Eli teillä siis on vain yksi lapsi?
Voi olla, että miehesi nuoruusvuosien töppäily voi vaikeuttaa lainan saantia. Kauanko siitä töpääilystä jo on?
Noilla tuloillanne en usko, että saatte sellaisen summan lainattua. Tai siis meinaatko, että ostatte asunnon joka maksaa sen 150k eli täysi lainaus? Jos tilillänne on edes joku kymppitonni säästössä niin se voisi vakuuttaa pankkia teidän aikeistanne, muuten ei kyllä onnistu

noilla tuloilla ette saa lainaa. Eivät laske tukia tuloiksi pankissa lainaa neuvoteltaessa.

Pankit ovat kiristäneet todella tuota lainan saantia. Juuri juttelin avopariskunnan kanssa jolla vuositulot 80 000 -> ja heillekin oli sanottu suoraa, että alle 200 000 euroa lainaa saatavissa. Pääkaupunkiseudulla asuvat, joten tuolla hinnalla ei kovin ihmeellistä asuntoa saa. Ja heillä ei ole mitään merkintöjä ja kumpikin käy töissä.

Uusia asuntoja ei oikein kannata köyhän ostaa, kun niissä hinta laskee kuin lehmän häntä. Sitä ei korvata edes sillä, ettei ole tulossa remontteja. Ja kolmio on teille turhan iso ja kallis.

Jep, ensimmäinen lapsi tulossa.. ollaan tehty tulo-meno laskelma ja meille jää tosin se reipas 400 € euroa säästöön per kuukausi. miehellä ei kiinteä kuukausipalkka, vaan tekee reissuhommia. mutta aina vähintään se 1900 € tulot nettona. mutta tässä missä nyt asumme, asunto on aivan liian pieni, joten isompaan täytyy silti vaihtaa.. tuntuisi vaan järkevämmältä ostaa oma talo kuin maksaa saman verran jos ei enemmänkin vuokraa.. mutta täytyy katsoa, mitä pankki tuumaa..

noilla tuloilla ette saa lainaa. Eivät laske tukia tuloiksi pankissa lainaa neuvoteltaessa.

Pankit ovat kiristäneet todella tuota lainan saantia. Juuri juttelin avopariskunnan kanssa jolla vuositulot 80 000 -> ja heillekin oli sanottu suoraa, että alle 200 000 euroa lainaa saatavissa. Pääkaupunkiseudulla asuvat, joten tuolla hinnalla ei kovin ihmeellistä asuntoa saa. Ja heillä ei ole mitään merkintöjä ja kumpikin käy töissä.

Jos on vakityö odottamassa niin kyllä pankki tiukan tullen laskee nuo äitiys-ja sun muut kotihoidontuet.
Ap yhteistuloilla tuskin saa niin paljon lainaa. Tietysti jos on jo pitkään säästellyt rahoja tilillä niin se on sitten iso plussa lainanneuvottelussa.

Uutta ei missään nimessä kannata ostaa. Omiaan ei saa pois ja hirveesti ilmaa hinnassa. Ostakaa vähän vanhempi ja muutaman kymmenen tuhatta halvempi, saatte omanne pois tarvittaessa ja elämiseenkin jää rahaa. Noilla tuloilla 150 000 on jättilaina.

[QUOTE="aloittaja";25020157]Me illä olisi yksi katseltuna valmiiksi. ja itseasiassa vieläpä täysin 2012 vuonna valmistunut asunto. hinta 152 ooo €. siihen ei olisi remonttejakaan tulossa. myyjä sano, että uusissa taloissa yhtiövastikekkaan ei ole kuin alle 250 €..[/QUOTE]

muistakaa, että on kuukausia kuin hallitus päättää, että yhtiövastiketta maksetaankin 2 kertaa ( yllättäviä menoja taloyhtiöllä ) me kun asuttiin rivitalossa niin tuli monesti ihan yllättäviä menoeriä ja yhtiövastiketta maksettiinkin sitten tuplana. Uusissakin taloissa voi tulla yllätyksiä. Itse en uskaltaisi teidän tuloilla ottaa lainaa.

[QUOTE="aloittaja";25020182]Jep, ensimmäinen lapsi tulossa.. ollaan tehty tulo-meno laskelma ja meille jää tosin se reipas 400 € euroa säästöön per kuukausi. miehellä ei kiinteä kuukausipalkka, vaan tekee reissuhommia. mutta aina vähintään se 1900 € tulot nettona. mutta tässä missä nyt asumme, asunto on aivan liian pieni, joten isompaan täytyy silti vaihtaa.. tuntuisi vaan järkevämmältä ostaa oma talo kuin maksaa saman verran jos ei enemmänkin vuokraa.. mutta täytyy katsoa, mitä pankki tuumaa..[/QUOTE]

Ai, siis 1900e nettona? Se jo vähän parantaa mahiksianne

Paljonko teillä on säästöjä? Ne auttavat kummasti lainaneuvotteluissa. Itse olin äitiyspäivärahalla, kun otettiin laina. Mies tienaa saman verran kuin sulla. Olis saatu 170 000, mutta otettiin 130 000. Omaa rahaa oli 30 000euroa.

[QUOTE="aloittaja";25020182]Jep, ensimmäinen lapsi tulossa.. ollaan tehty tulo-meno laskelma ja meille jää tosin se reipas 400 € euroa säästöön per kuukausi. miehellä ei kiinteä kuukausipalkka, vaan tekee reissuhommia. mutta aina vähintään se 1900 € tulot nettona. mutta tässä missä nyt asumme, asunto on aivan liian pieni, joten isompaan täytyy silti vaihtaa.. tuntuisi vaan järkevämmältä ostaa oma talo kuin maksaa saman verran jos ei enemmänkin vuokraa.. mutta täytyy katsoa, mitä pankki tuumaa..[/QUOTE]

Onko se säästö todellista vaan ainoastaan laskennallista? Meneekö oikeesti joka kuukausi säästötilille se 400e? Jos näin, niin olette varmaan saanet pesämunaa kerätyksi ja ehkä ette tarvitse niin isoa lainaa?

Niinkun moni muukin täällä tuumailee, niin en kyllä edes usko, että näillä tuloilla sellainen laina irtoaisi... Edes ilman merkintää.

Minulla on luottotiedot menneet, ja niiden takasin saamiseen menee vielä noin1vuosi. Minnekkään en ole enää velkaa. Vikan velan maksoin poisn noin yksi vuosi sitten ja tosiaan luottotiedothan palautuu sitten, kun velka on maksettu +2v.

Mun tulot on käteen 2200e/kk ja miehen noin 3400e/kk.

Haimme asuntolainaa 200 000e viime kesänä Nordeasta ja kaikkialta muualta- Pankeissa ne ei enää edes vilkaissutkaan mun suuntaan, kun kuulivat, että luottotiedot mun osalta menneet. Ei auttanut selittelyt ja vaki työsuhteet. Joka ainoassa pankissa laina suostuttiin antamaan vain mun miehelle. OLipa maksaja kuka tahansa. Sen verran kuuukausikululaskelmia muokattiin pankin puolesta, että mihen lainaehdotukissa oli 0e yhtiövastikkeen ja sähkölaskun kohdalla. Kerroin että minä maksan ne.

Lainan saimme. Miehen nimiin. Ja kun mulla palautuu luottotiedot, niin menemme pankkiin ja siirrämme lainan yhteiseksi.

En tiedä miten tuo teillä onnistuu, tuskin antavat lainan sinun nimiin, koska tulosi ovat pienet.

Yhteistyössä