eineksiä käyttävät perheet

• Viestiketjun aloittaja nmm
  • Ensimmäinen viesti
nmm
tunnetteko syyllisyyttä jos käytätte valmisruokaa?Tuntuu että täällä on paljon niitä ketkä jotka tekee kaikki ruoat alusta loppuu..mä itse käytän aina silloin tällöin eineksiä eikä tunnu ees yhtään pahalta..

Tunnen. Kieltämättä tunnen suurta syyllisyyttä, kun syömishäiriöinen poikani syö mieluummin valmiita pinaattilettuja kuin itse tekemiäni. Ostan niitä hänelle toisinaan ja takaraivossa kolkuttavat lisäaineet. Mutta.

Olen juuri tuollainen äiti, joka tekee mieluiten itse alusta loppuun saakka.
Satunnaisesti käytän eineksiä, silloin ei kolkuttele kovasti.

"niin"
no aika useinkin syödään pinaattilettuja, porkkanalettuja, atrian lihapulla-perunamuussi ateria...
saamahan noi päiväkoditkin syöttää lapsilleen...
meillä lapset kotihoidossa ja sinänsä varmaan saaneet keskimäärin vähemmän eineksiä kun ikäisensä kun eivät päiväkodissa syö.
enkä tunne huonoa omaatuntoa.
tykkään kyllä sinänsä tehdä itse ja yleensä teenkin!!!

En tunne syyllisyyttä ja käytän silloin tällöin eineksiä, lähinnä kiirepäivänä helpottamaan arkea. Esim. lasten lempiruoka maksalaatikko on tosi hyvää ja edullista eineksenä, olisi kamala homma tehdä itse alusta saakka ja tuskin tulisi yhtä hyvää. Mutta sitä mä en tajua että kaikki jauhelihakeitosta alkaen ostetaan valmiina kun sen tekeminen on niin helppoa eikä vie aikaa juuri lainkaan!

• Tykkää
Reactions: Leala
"ccc"
En tunne syyllisyyttä. Ihan ilman mitään tunnontuskia pistelen tässä samalla poskeeni Kokkikartanon lohikiusausta (ja on hyvää).

Kultainen keskitie on jees. Ei pelkkää einestä, muttei ihan aina itse alusta asti kokattuakaan (ei mulla ainakaan aina riitä aika ja/tai kiinnostus kokkaamiseen).
Tuo kultainen keskitie on kyllä hyvä:) Mä söin ryynimakkaraa,normaalia en syö kun se nitriititön on kallista ja normista tulee outo olo..:O

Suzyanne
Täytyy myöntää että tunnen välillä syyllisyyttä. Mutta aina ei vaan jaksa tehdä alusta asti arkisin, viikonloppuisin kyllä.

Ja heh, ilmeisesti jotkut einekset ovat lapsen mielestä parempia kuin minun tekemäni ruoka, sillä Kokkikartanon kiusaukset sekä Atrian lihaperunasoselaatikko menee alan paremmin kuin omatekoiset vastaavat. Noisen lisäksi Vatajan nakit ovat pojan herkkua, muttei niitä syö edes viikoittain.

Aika usein käytän ruuanlaitossa pakasteita esim. perunasipulisekoitusta, mutten ole varma lasketaanko sitä einekseksi. Se vaan nopeuttaa aika ratkaisevasti ruuanlaittoa kun sitä käyttää.

Omaa herkkuani on pakaste-pinaattikeitto ja pinaattiletut, joita en ole koskaan edes yrittänyt itse tehdä, toki ei ne varmaan vaikeita olisi tehdä.

Mep
Tilanteen mukaan mennään. Arkena voi olla harrastuksia tai hoidettavia asioita iltaisin, jolloin oikaistaan ruoanlaitossa ellei edellisenä iltana tullut tehtyä esim. laatikkoruokaa josta syödä myös toisena päivänä.

Viikonloppuisin tehdään aina itse tai käydään ravintolassa ;-)

ehei
En tunne syyllisyyttä sillä en käytä juurikaan. Meidän perheestä kukaan ei tykkää eineksistä. Ja hirveän rahamäärän saa niihin kyllä menemään. Ollaan köyhiä, joten ruoka valmistettava itse. Nopeasti saa puolivalmisteista eli suikalelihasta, broilerista kastikkeen/padan ja lisukkeeksi valmistuu nopeasti riisi tai makaroni. jos on enemmän aikaa keitetään perunoita. En ymmärrä, että joku edes haluaa syödä eineksiä :(

Välillä syödään eineksiä, kuten makaroonilaatikkoa, maksalaatikkoa, verilättyjä, lihapullia, mikropizzaa ym. En tunne syyllisyyttä tippaakaan. Useimmiten teemme ruokaa puolivalmisteista, harvemmin koko ateriaa täysin alusta saakka itse.

Tosi harvoin tulee eineksiä ostettua kun on usein mun mielestä pahoja...Pinaattikeittoa silloin tällöin. Joskus kun on ollut kiire olen ostanut esim. makaroonilaatikkoa tai puolivalmisteita ja pahaa on ollut :x Ei mulla silti ole mitään sitä vastaan jos joku muu ostaa/syö eineksiä. Itse en vaan tykkää ja ajoittain se on huono juttu kun haluaisi ruuan helposti pöytään.

mama the strange
Ei juurikaan käytetä eineksiä porkkanalettuja lukuunottamatta. Aniharvoin saatan erityistilanteessa ostaa lapselle semmosen saarioisen lihaperunasoselootan.

Puolivalmisteita tulee jonkun verran käytettyä. Siis esim. pakasteperunasipulisuikaleita tms.

Varmaan tuntisin syyllisyyttä, jos käyttäsin eineksiä useemmin. Sitäpaitsi kalliiksikin tulisi aina eineksiä popsia.
Olin ihan täystumpelo ruuan laittaja ennenkuin sain lapsen. En osannut edes perunoita keittää, puhumattakaan jostain kastikkeista. Bravuuri oli kaurapuuro ja mikropizza. Opettelin ihan alusta asti ruuan laiton, apuna oli joku vanha kotitalouskirja. Jo eka kerta kun menin kauppaan ostamaan ruuanvalmistus aineksia oli elämys. Muistan sen vieläkin.

Nykyään oon (pakko kehua) aika hyvä kokki ja käytän aineksia luovasti...

"vieras"
En tunne syyllisyyttä. Lapselle (ihan kohta 1v) syötän kotitekoista ruokaa ja kaupan soseita, hänelle ei tee yhtään mieli antaa esimerkiksi valmislihapullia tai pussista tehtyä jauhelihakastiketta... Enimmäkseen tehdään itse tai käytetään puolivalmisteita (kasviswokkeja esimerkiksi paljon), mies tuo aika paljon kyllä ihan eineksiäkin kotiin ja käy navettatöiden tauoilla syömässä niitä, jos ei malta pitää ruokataukoja sen mukaan kun laitan ruokaa.

Mua ällöttää useimpien einesten maku (lapsena joutui syömään lähinnä niitä kun äiti inhosi ruuanlaittoa) ja koen ne kalliiksi ja epäterveellisiksi, mutta jos on kiireinen päivä ja ollaan vaikka koko perheellä tekemässä ulkona töitä, niin on ihan kiva ottaa joku nopea valmisruoka mulle ja miehelle ja lämmittää lapselle Hippi (Hipp-soseet :D) ettei tarvitse kesken hommien lähteä likaisissa vaatteissa kokkaamaan. Pitäisi kyllä enemmän tehdä noita päiviä varten ihan pakastimeen annosrasioihin ruokia, meillä vaan on niin pieni pakastin, ettei tule tehtyä jemmaan oikein mitään. Pakastin onkin hankintalistalla... :)

Kyllä,
tunnetteko syyllisyyttä jos käytätte valmisruokaa?Tuntuu että täällä on paljon niitä ketkä jotka tekee kaikki ruoat alusta loppuu..mä itse käytän aina silloin tällöin eineksiä eikä tunnu ees yhtään pahalta..
käytän 0-4 kertaa viikossa,vaikken itse eineksistä tykkääkkään. Lapset syö hyvillä mielin pinaattiletut,kalapuikot ja lihapullat.

"Inkivääri"
Jep, einekset ja mäkkärin mätöt on lapsille ja aikuisillekin tässä perheessä kovin tuttuja. Toinen vaihtoehto olis olla nälässä, joten en tunne huonoa omaatuntoa. Itseasiassa lapset oli ihmeissään, kun tässä joku aika sitten tein itse kananmunakastiketta "Äiti, osaatko sinäkin tehdä tätä mummin ruokaa?!"

Jos olisin päivät kotona niin varmaan väsäisin itsekin, mutta olen itse suht vaativassa työssä, mies tekee vuorotyötä ja jos halutaan mahduttaa päivään läksyjenluvun ja koiranulkoiluttamisen ja pyykkäyksen yms kotitöiden lisäksi muutakin, niin pakko jostain oikoa. Joskus toki tehdään oikeaakin ruokaa, ja mies tekee myös päästessään aikaisemmin töistä, mutta ei elämä ole pelkkää kokkausta. Eikä siivousta, käy meillä joskus välillä siivoojakin, enkä pode huonoa omaatuntoa siitäkään. :)

"Tiina"
En tunne syyllisyyttä, jos haen maksalaatikon lähikaupasta ennen lasten hakua päiväkodista, jos kotona ei ole valmista ruokaa odottamassa, enkä jaksa alkaa väkertää kastiketta ja pottuja kuorimaan. Pääasia, että saadaan ruokaa nopeasti.

Yhteistyössä