Onko väärin viettää joulu vain perheen kesken?

Anoppi olisi halunnut tulla meille 500km päästä jouluksi. Sanottiin, että halutaan viettää joulu perheen kesken.

Jokainen joulu ollaan oltu jossain tai meillä on ollut kotona sukulaisia ym. Nyt sovittiin jo kesällä, että vietetään joulu vain perheen kesken. Kuitenkin vauva talossa niin en halua mitään joulustressiä ja minä tosiaan stressaan "vieraista" ja olisi varmasti ollut pitempään kuin pari päivää, koska tulisi lentokoneella.

Me vietetään joulu oman perheen kesken, mutta kyllä isä mahtuu aina mukaan. Ikävä olisi leskimiehen yksinään joulua viettää. Minusta kuitenkin noin tuttu "vieras" saa mennä siinä samalla kuin muu perhe.

ddf
No, tilanteita on niin monenlaisia, että enpä lähtisi sinua tuomitsemaan. Itse tämän hetkisellä elämäntilanteella, jos anoppi ottaisi yhteyttä ja pyytäisi samaa, en ilkeäisi kieltäytyä. Mutta tosiaan, voisin sinuna ajatella samoin kuin sinä nyt.

se joku
[QUOTE="vieras";25014389]Tottakai kaikilla on oikeus viettää joulu sellaisella porukalla kuin haluaa. Toisaalta mua säälittää kaikki ne, jotka tahtomattaan viettävät joulun yksin.[/QUOTE]

Peesi

"bbb"
mua suretti ystävän äidin puolesta kun eivät halunneet sitä jouluksi..leskirouva siis. Helmikuussa sitten kuoli syöpään ja se oli siis odotettavissa mutta siitä huolimatta kaveri ei halunnut sitä jouluksi kotiinsa vaikka välit oli hyvät.

-----
Pakko sanoa näin "ääneen"... Luin otsikon ensin "Onko väärin imettää vain perheen kesken..." No - ei tietenkään ole on vastaus sekä oikeaan aloitukseen että väärään. ;-)

jokainen tehköön kuten haluaa,mekin oltiin ensin mietitty et vietetään tää joulu perheen kesken,mutta siskon perhe onkin muualla,joten oli itsestään selvyys,että pyydän äidin tänne meille,ettei tarvii yksin olla :)

Ei kai sitä voi vääräksikään tuomita. Mutta meille olisi kyllä mahtunut anoppikin ja mielelläni olisin hänet kotiini ottanut. Te ette kuitenkaan joudu lähtemään minnekään ja toisaalta anoppi on ilmeisesti joulun yksin?
meillä on kaikki yksin...äitini on leski, anoppi on eronnut ja yksin, appiukko on yksin tietysti (eronnut anopista ) mummoni on yksin. Meistä on tullut näiden kaikkien yksinäisten voimavara. Veljeni perheineen ja miehen veli avovaimoineen vähät välittää. On minulla tosi paha mieli tästä kun joutuvat olemaan yksin. Sitten kun anoppi ja appiukko eivät tule toimeen keskenään, mummoni ja äitini eivät tule toimeen keskenään jne. tämä yhtälö on aivan mahdoton. Sitten jos vaan anoppi tulee, niin äitinikin haluaa tulla ja sitten mummo suuttuu kun äitini on täällä. Appiukko suuttuu kun anoppi on täällä ja hän ei voi tulla. Olen ihan hermoromahduksen partaalla. Siksi päätettiin, että vietetään perheen kesken.

kun kaikki olisikin vain, että hän tulee ja sillä siisti.

[QUOTE="bbb";25014408]mua suretti ystävän äidin puolesta kun eivät halunneet sitä jouluksi..leskirouva siis. Helmikuussa sitten kuoli syöpään ja se oli siis odotettavissa mutta siitä huolimatta kaveri ei halunnut sitä jouluksi kotiinsa vaikka välit oli hyvät.[/QUOTE]

Minä tulen aina todella surulliseksi tälläisistä jutuista. Ja mietin että mitenköhän omat lapset sitten aikuisena suhtautuvat, että olenko minä sellainen äiti/anoppi, jota kukaan ei halua omaan joulupöytään.

"mee"
Mun mielestä olisi todella inhottavaa käytöstä, jos anopilla ei ole muuta paikkaa minne mennä viettämään joulua ja on sitten yksin kotona. Jos anopilla muita lapsia tai mies kotona, niin sitten voi kyllä kieltäytyäkin, jos nyt juuri tämän joulu haluaa viettää ihan vaan ydin perheen kesken.

Vaikka itse en erityisemmin pidä anopistani, niin tänne hän tulee joulua viettämään niin kauan kuin pysyy järjissään ja henki pihisee. Mies on ainoa lapsi ja anopin mies kuollut.

Mulla ei olis sydäntä sanoa yksinäiselle ihmiselle, että vietämme joulun vain perheen kesken. Jokainen toki tekee omat valintansa, mutta meille kyllä ainakin aina mahtuu jouluna myös ne yksinäiset lähimmät ihmiset, jotka muuten viettäisivät yksinäisen joulun.

meillä on kaikki yksin...äitini on leski, anoppi on eronnut ja yksin, appiukko on yksin tietysti (eronnut anopista ) mummoni on yksin. Meistä on tullut näiden kaikkien yksinäisten voimavara. Veljeni perheineen ja miehen veli avovaimoineen vähät välittää. On minulla tosi paha mieli tästä kun joutuvat olemaan yksin. Sitten kun anoppi ja appiukko eivät tule toimeen keskenään, mummoni ja äitini eivät tule toimeen keskenään jne. tämä yhtälö on aivan mahdoton. Sitten jos vaan anoppi tulee, niin äitinikin haluaa tulla ja sitten mummo suuttuu kun äitini on täällä. Appiukko suuttuu kun anoppi on täällä ja hän ei voi tulla. Olen ihan hermoromahduksen partaalla. Siksi päätettiin, että vietetään perheen kesken.

kun kaikki olisikin vain, että hän tulee ja sillä siisti.
Nämä ovat vaikeita asioita, kun joulu täällä mielletään voimakkaasti perhejuhlaksi eikä kenenkään soisi jäävän yksin. Mä varmaan toimisin tilanteessasi niin, että kertoisin näille lähisukulaisille, jotka toivoisivat saavansa viettää joulun teillä, että se on ok, mikäli kaikki pysyvät sulassa sovussa. Jos siihen eivät pysty, niin teillä on oikeus oman perheen joulurauhaan.

Mutta oikeasti, en osaa neuvoa sinua tässä. Sinun kannattaa jutella oman perheesi kanssa ja päättää yhdessä millaisessa porukassa haluatte joulun viettää.

"joo"
ei tuo nyt vaikeaa luulisi olevan. Sanoo, et kaikki saa tulla tuosta poppoosta ketkä tahtoo. Ne jotka ei kestä toisensa seuraa, jää sitten yksin, jos se on tärkeämpää. Yksinkertaista.

Nämä ovat vaikeita asioita, kun joulu täällä mielletään voimakkaasti perhejuhlaksi eikä kenenkään soisi jäävän yksin. Mä varmaan toimisin tilanteessasi niin, että kertoisin näille lähisukulaisille, jotka toivoisivat saavansa viettää joulun teillä, että se on ok, mikäli kaikki pysyvät sulassa sovussa. Jos siihen eivät pysty, niin teillä on oikeus oman perheen joulurauhaan.

Mutta oikeasti, en osaa neuvoa sinua tässä. Sinun kannattaa jutella oman perheesi kanssa ja päättää yhdessä millaisessa porukassa haluatte joulun viettää.
totta. Miehen kanssa tässä ollaan juteltu. Lapset tietysti haluavat kaikki mummot tänne ja vaarin. Kuopuksen ristiäisissä pystyivät olemaan suhteellisen nätisti, mutta silloin oli kesä ja toiset istuivat takapihalla ja tpoiset etupihalla :D jouluna se ei onnistu. tämä on uskomatonta, että moni ei uskokaan.

[QUOTE="joo";25014493]ei tuo nyt vaikeaa luulisi olevan. Sanoo, et kaikki saa tulla tuosta poppoosta ketkä tahtoo. Ne jotka ei kestä toisensa seuraa, jää sitten yksin, jos se on tärkeämpää. Yksinkertaista.[/QUOTE]

joo. Sitten kaikki tulee kyllä ja joulu on sellaista piilov***a niin kuin oli kuopuksen ristiäisissä. Anoppi kertoi jopa papille kahvipöydässä koko eroprosessinsa ja miten hirveä appiukko olikaan ollut 30v avioliiton aikana. Näin meidä suvussa. Ja meillä kaikilla oli niiiin mukavaa....

Tyttären poikaystävän vanhemmat on eronneet, osaavat kyllä käyttäytyä kun tulevat kylään (lapsenlapsen synttäreille esim), mutta on käsinkosketeltavaa se jäätävä tunnelma huushollissa.
Ei tuokaan ole mukavaa. Tiedän täysin syyt jäätäviin väleihin ja sekin osittain on hieman ärsyttävää yrittää tasapuolisesti kaikkien kanssa olla, koska itsellä ei ole kumpaakaan vastaan yhtään mitään (tunnen molemmat nuoruudestani)

Deleted member 70007
Me mennään johonkin aina. Onhan se omalla tavalla töykeää, muttai minusta kuitenkaan ehkä. Itse olen aivan onnellinen, kun meidän on kutsuttu on joulunviettoon. Ei tarvi stressata muusta kun että lapsilla om tonttulakit ja muu oheiskrääsä ja lahjat mukana.
Meillä on pieni neiti ja en kyllä nyt ottais tänne ketään. Olin kutsusta kiitollinen.
Sinua en oikein osaa nyt kyllä auttaa.

Tyttären poikaystävän vanhemmat on eronneet, osaavat kyllä käyttäytyä kun tulevat kylään (lapsenlapsen synttäreille esim), mutta on käsinkosketeltavaa se jäätävä tunnelma huushollissa.
Ei tuokaan ole mukavaa. Tiedän täysin syyt jäätäviin väleihin ja sekin osittain on hieman ärsyttävää yrittää tasapuolisesti kaikkien kanssa olla, koska itsellä ei ole kumpaakaan vastaan yhtään mitään (tunnen molemmat nuoruudestani)
ei meilläkään mitään käsirysyä tule, mutta jäätäviä katseita ja sellaisia teräviä heittoja keskusteluissa ( miekka sivaltaa ) itse en kestä..en, en, en. Eli kaikkien läsnäolo ei ole mahdollinen. Pitää nyt katsoa jos se anoppi vain tulisi ja vaikka mummo. He sentään tulevat keskenään toimeen.

"vieras"
Mulla ei tule ikinä olemaan sydäntä kieltää jotakuta niin läheistä, kuin omaa äitiä, tulla viettämään joulua luoksemme. Etenkin jos vaihtoehtona on joulun viettäminen yksin. Ja sun anoppisi on sun miehesi äiti.

Miltä susta tuntuisi, jos joutuisit parinkymmenen vuoden päästä viettämään joulun yksin, kun lapsesi tai hänen puolisonsa ei haluaisi sinua jouluksi luokseen?

[QUOTE="vieras";25014776]Mulla ei tule ikinä olemaan sydäntä kieltää jotakuta niin läheistä, kuin omaa äitiä, tulla viettämään joulua luoksemme. Etenkin jos vaihtoehtona on joulun viettäminen yksin. Ja sun anoppisi on sun miehesi äiti.

Miltä susta tuntuisi, jos joutuisit parinkymmenen vuoden päästä viettämään joulun yksin, kun lapsesi tai hänen puolisonsa ei haluaisi sinua jouluksi luokseen?[/QUOTE]

en tiedä. toivottavasti elän elämäni niin, että minut joku haluaa luokseen. jos luit koko ketjun niin varmaan huomasit, että kyse ei ole vain siitä halutaanko vaan melkoisen mahdottomastaq yhtälöstä.

Yhteistyössä