"Ei Tainaa minun takapihalleni"

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Tekopyhyyttä
[QUOTE="vieras";24955777]Kaupunki on suunnittelemassa meidän talon lähelle päättyvän kadun päähän kehitysvammaisten palvelutaloa. Alue on nyt omakoti- ja rivitaloalue. Todella rauhallinen, ei liikennettä. Pienen lapsen äitinä minua huolestuttaa lisääntyvä liikenne - niin työ-, huolto-, vierailu- ja taksiliikenne. Hyvästi rauha! Pääosin tästä syystä - ei palvelukotia naapuriin![/QUOTE]

Niin, sitä julkisesti voivotellaan, että miten ihmiset voivat olla niin julmia ja sitä rataa...mutta odotas kun omalle asuinalueelle tulee sellainen samanlainen juttu(juoppojen asuntola, romanien kokoontumistalo jne) muuttuu jo ääni kellossa....
 
naapuri
Minulla on kehitysvammainen naapurissa kerrostalossa, hän asuu ykkösessä, minä kolmosessa. Kyllä voin myöntää ihan rehellisesti, että rasittaa. Nimittäin tämä henkilö (aikuinen mies) huutaa ja mölisee minkä keuhkoista lähtee, joka ikinen päivä ja useaan otteeseen. Voin vaikka vannoa, että tekin "keharit on kivoja ja mukavia" -tyypit menettäisitte hermonne, jos joutuisitte kuuntelemaan. Ja lasten kanssa en missään nimessä tässä asuisi. Se vaikuttaa minuunkin ahdistavasti, niin totta kai myös lapseen, jos joku huutaa kuin syötävä joka helvetin päivä eikä sitä saa edes musiikilla peitettyä.
 
"hmm"
Minulla on kehitysvammainen naapurissa kerrostalossa, hän asuu ykkösessä, minä kolmosessa. Kyllä voin myöntää ihan rehellisesti, että rasittaa. Nimittäin tämä henkilö (aikuinen mies) huutaa ja mölisee minkä keuhkoista lähtee, joka ikinen päivä ja useaan otteeseen. Voin vaikka vannoa, että tekin "keharit on kivoja ja mukavia" -tyypit menettäisitte hermonne, jos joutuisitte kuuntelemaan. Ja lasten kanssa en missään nimessä tässä asuisi. Se vaikuttaa minuunkin ahdistavasti, niin totta kai myös lapseen, jos joku huutaa kuin syötävä joka helvetin päivä eikä sitä saa edes musiikilla peitettyä.
Oletko varma, että se on nimenomaan kehitysvammainen?
Kaverini naapurissa asuu muuten vaan mt-ongelmainen nainen, joka käyttäytyy samalla lailla, mutta ei ole kehitysvammainen.
Näyttelee keskisormea ihmisille parvekkeeltaan, huutelee ja karjuu, vihaa erityisesti tupakanpolttajia, lapsia ja koiria, välillä on psyk. sairaalassa, jolloin naapureillakin on rauhallisempaa.
 
"sisko"
Minulla on kehitysvammainen naapurissa kerrostalossa, hän asuu ykkösessä, minä kolmosessa. Kyllä voin myöntää ihan rehellisesti, että rasittaa. Nimittäin tämä henkilö (aikuinen mies) huutaa ja mölisee minkä keuhkoista lähtee, joka ikinen päivä ja useaan otteeseen. Voin vaikka vannoa, että tekin "keharit on kivoja ja mukavia" -tyypit menettäisitte hermonne, jos joutuisitte kuuntelemaan. Ja lasten kanssa en missään nimessä tässä asuisi. Se vaikuttaa minuunkin ahdistavasti, niin totta kai myös lapseen, jos joku huutaa kuin syötävä joka helvetin päivä eikä sitä saa edes musiikilla peitettyä.
oma (kehitysvammainen) pikkuveli piti möykkää joko sen 20 vuoden ajan kun asuin kotona. Tuli elinaikäinen kuulovaurio ja ei kavereitakaan paljoa kotona käynyt.
 
Tajusin juuri et mähän asuin jonkun vuoden kerrostalossa jossa oli tuollainen kehitysvammaisten asumisyksikkö tms. ja samassa talossa oli muutama tukiasunto heille.
Ei tuosta porukasta kukaan koskaan häiriintynyt kyllä. Eikä meteliäkään lähtenyt sen enempää kuin juopsta naapurin ukosta... ( joka siis kyllä häiritsi enemmän kuin nuo kehitysvammaiset )
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24955777]Kaupunki on suunnittelemassa meidän talon lähelle päättyvän kadun päähän kehitysvammaisten palvelutaloa. Alue on nyt omakoti- ja rivitaloalue. Todella rauhallinen, ei liikennettä. Pienen lapsen äitinä minua huolestuttaa lisääntyvä liikenne - niin työ-, huolto-, vierailu- ja taksiliikenne. Hyvästi rauha! Pääosin tästä syystä - ei palvelukotia naapuriin![/QUOTE]

Öö, siis pelkäät että teidän tiellä tulee ajamaan muutama auto? No huh huh, ei voi sanoa muuta kuin että on joillain asiat todella hyvin, jos tuo on suurin huolenaihe elämässä! Mitäs jos edes kerran kokeilisit panna vähän asioita perspektiiviin...
 
"vieras"
Peesi. Kuljin joskus bussilla kehitysvammaisten keskuksessa kävijöiden kanssa ja ovat kyl kaamean pelottavia. En mahda mitään mut en tykkää siitä et mun vieressä bussiss joku kuolaa, ellei se ole vauva. Sit se käyttäytyminen voi olla välillä tosi agressiivista niin kasvata siinä sit lapsia niin ettei ne tee mitään vaikka ei pahaa tarkottaskaan.
No mä en kyllä tykkää kuolasta, oli sen lähde sitten vieras lapsi tai aikuinen. Voimme siis näillä perustein vetää tällä suurella ja mahtavalla Paremman Ihmisen kynällämme reunaehdot Täydelliselle Maailmalle: ei kuolaa. Jos nyt kuitenkin hetken aikaa vielä elettäisiin tässä ihan oikeassa elämässä, niin ehkä huomaisimme, että sellaiset ihmiset saattaa kuolata, jotka eivät sille mitään mahda, oli syy sitten iässä, kehityksen asteessa tai vaikka ihan fyysisessä vammassa tai sairaudessa. Tuskin kukaan pelkästään huvin vuoksi tulee sun viereen istumaan ja kuolaamaan. Ja onko se nyt ihan oikeasti niin iso ongelma? Järkkyykö sun elämä suuresti jos joltain tulee suusta kuolaa? Päivä pilalla?

Katso muualle, ei niitä kanssamatkustajia ole muutenkaan tarkoitus silmä kovana kyylätä.

Olen asunut sekä lapsiperheiden naapurissa että kehitysvammaisten naapurissa. Lapset aiheuttivat huomattavasti enemmän häiriötä. Mutta hei, mä ymmärrän kyllä: lapset on lapsia. Lapset elävät omien edellytystensä ja kapasiteettinsa mukaan. Toivottavasti sinäkin vielä joku päivä kykenisit ymmärtämään, että sama koskee ihmisiä, joilla on jokin vamma.

Eläisin mieluummin kehitysvammaisten asuntolan naapurissa kuin jonkun sellaisen naapurissa, joka on niin asennevammainen ettei yksinkertaisesti kykene ymmärtämään muiden ihmisten rajoituksia. Sen kaltaisissa ihmisissä pahinta on se, että ne saattavat näyttää ihan normaalilta, eikä kukaan voi aavistaa millainen henkinen musta aukko siellä pinnan alla piilee. _Siitä_ on ihmisyys kaukana.
 
se naapuri
>>Oletko varma, että se on nimenomaan kehitysvammainen?
Kaverini naapurissa asuu muuten vaan mt-ongelmainen nainen, joka käyttäytyy samalla lailla

Kyllä, koska tämä henkilö ei huuda sanoja, vaan paria tavua, aina niitä samoja. Kuin vauvan puhetta, ainoa että huutaja on aikuinen mies ja karjuu minkä kurkusta lähtee. Myös ihan AAAAA ja AH AH AH kuuluu sanavarastoon.

Jokainen, joka antaa ymmärtää että keharit on aina lepposia ja hauskoja naapureita, miettikää vähän. Tulkaa vaikka meille hetkeksi kuuntelemaan, olisko mukavaa asua asunnossa jossa kuulostaa siltä kuin jotain tapettais joka päivä?
 
pirkko52
En itsekkään haluaisi rauhalliselle omakotialueelle mitään vammaistentaloa, juurikin tuon lisääntyneen liikenteen takia. Ja itse olen taloni ostanut täältä, enkä halua katselle kun vammaiset ihmiset haahuilevat ympäri kylää, kun eivät ymmärrä aina asioiden oikeaa laitaa.
 
"Ville"
Kyllä harmittaa teidän pikkusieluisten mammojen puolesta. Toivottavasti kukaan yhtä idiootti ei kilahda teille omien lapsienne mölyämisen suhteen. Häpeän puolestanne
 
Minä Sinä Hän
Oletteko muuten tulleet ajatelleeksi, että kaikki vammaisten joukossa on myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat syntyneet täysin terveinä ja eläneet kivaa keskiluokkaista elämää, kunnes ovat vammautuneet vaikka liikenneonnettomuudessa? Aivovamman saaneen ihmisen toki erottaa ulkoisesti kehitysvammaisesta, mutta vammasta riippuen heidänkin puheensa saattaa olla sitä pelättyä "mölinää", suu ei välttämättä toimi kunnolla ja kuolaa valuu, ja he voivat myös joutua asumaan vammaisille suunnatussa asuntolassa, jos ei ole omaishoitajaa tms. Siis kuka tahansa, sinäkin vammaisia pelkäävä, voit oikeasti joskus olla itse samanlainen "kuolaava ja pelottava tyyppi". Tämä on syytä muistaa, kun lokeroi ihmisiä eikä halua tietynlaisia lähelleen. Ja sinun lapsesi, hän voi myös vammautua. Sanotko sitten hänelle, että hän on pelottava ja ei-toivottu?

Itse ole kokenut pelottavimmat kohtaamiset nimenomaan ei-vammaisten kanssa, huumehörhöt ja humalaiset nuorisoporukat esimerkiksi. 80-luvulla päiväkodissa samassa ryhmässä kanssani oli kehitysvammainen tyttö, enkä ole traumatisoitunut mitenkään, eikä tytön olemista "normaalien" seassa koskaan kyseealaistettu mitenkään. Toivottavasti myös nykyisin tällainen on mahdollista, esim. pienillä paikkakunnilla, missä ei ole omaa "keharitarhaa". Vammaisten pitää kuitenkin asua jossain, vaikka kuinka he ovatkin valtaväestöstä poikkeavia ja ei-toivottua porukkaa. On aivan uskomatonta, että vielä nykypäivänäkin tällaisia "vammaiset kellareihin" -asenteita voi jollain olla.

Älkää nyt hyvät ihmiset ainakaan opettako lapsianne pelkäämään vammaisia, jos itse olette noin totaalisen pihalla asioista. Toki ilmeisen aggressiivista vammaista, kuten myös ei-vammaista ihmistä (!), pitää varoa, mutta on aivan naurettavaa leimata kaikki vammaiset aggressiivisiksi mölisijöiksi, jotka suunnilleen syövät pikkulapset suihinsa. Ei väitä, että vammaiset ovat helppoja naapureita tai heidät pitäisi hyväksyävain siksi, että ovat vammaisia. Ihminen pitäisi aina kohdata yksilönä, myös vammainen. Onhan meidän terveidenkin joukossa ilmeisen kusipäisiä ihmisiä, kuten osa tästäkin keskustelusta osoittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: nokkimus ja Titi-Uu
Minä Sinä Hän
Anteeksi, edellisessä oli kamala kirjoitusvirhe! Siis, tarkoitin: Oletteko muuten tulleet ajatelleeksi, että vammaisten joukossa on myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat syntyneet täysin terveinä ja eläneet kivaa keskiluokkaista elämää, kunnes ovat vammautuneet vaikka liikenneonnettomuudessa?

SIIS ILMAN KAIKKI SANAA! Hupsista saatana :)
 
"Eris"
[QUOTE="vieras";24955147]No meillä on mielenterveyskuntoutujien tukiasunto naapurustossa. Parempi vaihtoehto se olisi että kehitysvammaisten tukiasunto.

Mutta ihan aikuisten oikeasti se on totta että sellainen laskee asuntojen hintoja sillä alueella, mihin sijoittuu. Tiedän että ei pitäisi olla nimby, mutta noi mielenterveyskuntoutuja välillä pelottelee lapsia bussipysäkillä. Eikä kukaan heistä varmaan ikinä enää tule asumaan itsenäisesti.[/QUOTE]

On ihan aikuisten oikeasti hirveää, että jotkut heistä saattaa ihan aikuisten oikeasti asua tulevaisuudessa itsenäisesti! Ja vielä pientaloalueella omistusasunnossa kuten minä! Parempi varmaan olisi tietenkin, että kaikki mielenterveyskuntoutujat ja kehitysvammaisetkin pysyisivät lopun ikäänsä Sinunkin verorahoilla kustannetussa tukiasunnossaan. Olisi sitten helppo aina kohdistaa arvon alenemis -vit*t*s oikeisiin ihmisiin, kun he tulisivat aina tietystä paikasta. Kun eihän se aina heti päällepäin näy, onko joku erilainen ja tukiasunnossa asuva. On sitten olla nimbyillekin jotain tarkkailtavaa portaan eteen kurvaavan taksin lisäksi.

Itse olen nuoruudessani asunut mielenterveyskuntoutujien kuntoutuskodissa ja ihan normaaliksi tullut. Paitsi, että olen insinööri ja osaan ihan oikeasti ajatella omilla aivoillani. Itsenäisesti.

Toki on olemassa erilaisia mielenterveyspotilaita, jotka eivät ehkä selviydy yksin kunnolla koskaan asumisesta ja elämästään. Mutta mielenterveysongelmista ja asennevammasta erilaisuutta kohtaan voi parantua, kun taas kehitysvammasta ei voi.

Seuraavalla kerralla, kun näet mainitsemasi mielenterveyskuntoutujan pelottelelevan lapsia bussipysäkillä, käy sanomassa asiasta hänelle, sen sijaan että istut siellä kirjoittelemassa asiasta nettiin. Tosin puskasta huutelu varmaan käy sinullekin paremmin.
 
Tässä ei olekkaan kyse siitä, mitä yksittäinen "taina" tai "jorma" haluaa tai kokee, tässä on kyse siitä, että kehitysvammaisilla/vammaisilla ihmisillä on ihan samat oikeudet kuin muillakin, vammaisuuden perusteella ei ole oikeutta syrjiä ihmistä, laski ne asuntojen arvot tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Kehitysvammaisen äiti
Mielenkiintoista seurata tätä keskustelua, jonka Taina Kovalainen sai aikaan omien ahdasmielisten mielipiteidensä vuoksi. Itse kehitysvammaisen äitinä voin todeta, että kehitysvammaiset osaavat käyttäytyä vähintään yhtä hyvin kuin moni muukin ihminen. Uskomatonta, että jotkut ihmiset haluavat lokeroida vammaisia tuntematta heitä edes himpun vertaa. Itseään sivistyneenä pitävän ihmisen olisi ehkä syytä tutustua paremmin ympärillään olevaan arkitodellisuuteen, jotta voisi todeta, että ääntä pitävät niin lapset, teini-ikäiset, nuoret aikuiset, keski-ikäiset ja vanhukset. Ehkä Tainankin lasten pitäisi pelätä ensisijaisesti huonosti käyttäytyviä kännisiä vanhempiaan kuin kehitysvammaisia. Tai huumekoukussa olevien naapureiden lapsia tai vaimoaan hakkaavaa perheen isää tai mustasukkaista rakastajaa jne jne.... hei Tainat siellä vain Kauniille ja Rohkeille varatulla alueella - järki käteen!
 
En itsekkään haluaisi rauhalliselle omakotialueelle mitään vammaistentaloa, juurikin tuon lisääntyneen liikenteen takia. Ja itse olen taloni ostanut täältä, enkä halua katselle kun vammaiset ihmiset haahuilevat ympäri kylää, kun eivät ymmärrä aina asioiden oikeaa laitaa.

Kyllä vammaisilla on ihan samat oikeudet elää ja olla kuin kellä tahansa, onneksi! Koska tahansa vaikka sinun perheessä voi asua vammainen, eikä kukaan voi teitä kotoanne pois ajaa. Ja satun tietämään, et ihan varmasti niilläkin kulmilla vammaisia asuu missä tämä kuuluisa Taina mesoo, asuvat omissa kodeissaan oman perheensä kanssa.

Ja kyllä niille kulmille on vammaiset sopineet jo paljon ennen kuin Taina sielä huuteli. Järven toisella puolen toimi vammaisten päivätoimintakeskus ja taisi olla jossain vaiheessa jotain muutaki toimintaa. Ei yhtään aletanut omakotialueen arvoa ja niin vaan kaksi liikettäkin porskutti ja on laajentunut isommaksin kokonaisuudeksi. Me ala-astelaisetkin opimme hyväksymään ja ymmärtämään erilaisuutta. Edistyksellistä 70-luvulla, jolloin vammaisia pidettiin paljon vielä piilossa.

Minusta on raukkamaista esittää omia mielipiteitään yleisenä näkemyksenä. Ja tietenkin heikompaansa "lyöden" ja pitää itseään vielä muka rohkeana ja suoraselkäisenä... Ja oikeastiko tämä Tainan mesoaminen nostaa talojen ja alueen arvoa?!?
 
Keittiönoita
En ole tätä Taina-kohua seurannut, mutta musta on ihan ymmärrettävää,jos ihmiset ovat huolissaan sijoitustensa arvon laskusta. Jos rauhalliselle ja arvostetulle alueelle rakennetaan talo, mihin muuttaa tyhmiä, rumia. lihavia, yksinhuoltajia, vammaisia, mamuja tai muuten vaan yhteiskunnan pohjasakkaa, niin tietenkin se laskee asuntojen arvoa. Lainaisitko itse kaverillesi 200 000 euroa, jos takaisin saisit sokean opaskoirineen ja 100 000 euroa? Tuskin lainaisit.

Ihminen ei - jos päästää itsensä valloilleen - juurikaan poikkea muista eläimistä. Raadollista peliä: nopeat syövät hitaat eikä erilaisilla - varsinkaan vajavaisilla - ole elinmahdollisuuksia.

Ja jos nyt joku vetää herneen nenään kirjoituksestani, niin mulla itselläni on monivammainen lapsi. Aikuinen jo nyt, mutta paljon on tässä vuosien varrella nähty. Nähty sitä, miten erilaisiin suhtaudutaan. Suoraan tai välillisesti. 25 vuoden jälkeen kenenkään ei kuitenkaan pitäisi miettiä, miksi pidän enemmän eläimistä kuin ihmisistä.
 
Tässä kohussahan ei olla rakentamassa uutta taloa, vaan kyse on tehdasrakennuksesta, joka on käsittääkseni jonkinlaisena suojelukohteena eli pitää ylläpitää. Yhtenä ideana on ollut, että sinne rakennetaan kehitysvammaisille kämppiä. Ei laitosa vaan omia luukkuja.

Taina on ottanut kärkevästi kantaa asiaan julkisuudessa. Esittänyt omia näkemyksiään, siis omiaan, koko asuinalueen nimissä. Mutta ne ovat hänen omiaan, ei kaikkien! Ja hän kertoo olevansa suoraselkäinen ja rohkea, kun muut ei uskalla. Satun tietämään ettei siinä lähiössä kaikki, ole Tainan kanssa samaa mieltä, eivätkä tykkää siitä, kun heidätkin tähän soppaan sekoitetaan.

Tottakai tuollainen asia herättää keskustelua, mutta jokainen puhukoon vain omissa nimissä. Alueena se on muutenkin sellainen, että kehittyy koko ajan ja asukasmäärät nousevat. Miun ollessa lapsuusvuosien jälkeen on kouluja laajennettu ja rakennettu lisää.

Se on taattu, että jotain sille tehtaalle tullaan kehittämään. Jos sinne lydään palloiluhallia ja muuta sellaista, niin sitten ainakin on liikenne taattua.
 

Yhteistyössä