Minkä ikäiselle kannattaa ottaa vesirokkorokote jos ei ole sitä vielä sairastanut?

  • Viestiketjun aloittaja Sairastamaton lapsi
  • Ensimmäinen viesti
Olen sanaton, Mummeliisa. Otan osaa. En tiennyt tätä. Ja siksi pyydän anteeksi hiukan provosoivaa keskustelutyyliäni. Salo hiljenee...
Ei tarvitse missään nimessä pyytää anteeksi.
Olen itsekin tietoinen kaikista rokoteskeptisyyteen liittyvistä näkökannoista ja niiden omanlaisensa vakuuttavuuden vuoksi en useimmiten osallistukaan rokotekeskusteluihin.
Tänään on vain ollut hiljainen aamu joten tulin lähteneeksi mukaan juttuun... jakaakseni oman kokemukseni muovaaman vahvan mielipiteeni.
 
Kiitos Mummeliisa tuosta näkökulmasta. Olen ollut autuaan tietämätön, että vesirokko voi olla oikeasti vaarallinen pienillekin lapsille. Olen aina kuvitellut sen olevan vaarallinen vain, jos sen sairastaa myöhemmällä iällä. Ihan vastikään itselleni kyseisen rokotteen otin, koska en ole itse sitä koskaan sairastanut ja koska lähipiirissä ilmeni ensimmäiset vesirokkotapaukset. Pojalleni (2,5v) en rokotetta ottanut, sillä kuvittelin ettei sillä ole mitään väliä kumpaa kautta poika ne vasta-aineet saa, rokotteesta vai itse rokosta. Mutta tuo sinun kirjoituksesi pisti minut miettimään ja taidanpa minä sen rokotteen pojallekin ottaa.
 
Hänen nimensä oli Lyle Luna Maria ja hän syntyi 8.12. 2005, elämäni onnellisimpana päivänä.
Reilua vuotta myöhemmin, alkuvuonna 2007, kiersi kylällä vesirokkoa ja kun se lopulta meidänkin perheeseen tuli, minä tuhahdin huonolle ajoitukselle, mutta samalla ajattelin, että "hyvä kun saavat sen noin pienenä, niin ei ole sitten niin vaikea."
Illalla 21.3 2007 ilmaantuivat ensimmäiset vesikellot.

Viisi päivää myöhemmin, jälleen aamulla, todettiin sairaalan teho-osastolla, että keuhkoihin mennyt virus oli peittänyt ne sisäpuolelta vesirakkuloin niin, että enää ei hengityskonekaan kyennyt pumppaamaan kylliksi happea pieneen ruumiiseen.
Oli aika päästää irti.

Niin minä nostin hänet sairaalasängystä äitinsä syliin ja noin kello 16 lakkasi lopulta pieni sydän lyömästä.

Minun kantani vesirokkorokotukseen oli lopullisesti muuttunut eikä ole ollut päivääkään sen jälkeen etten ole katunut sitä, että muutin sen liian myöhään.

Pahoittelen karkeasti lyhennetyn tekstin melodramaattisuutta, mutta - kuten lie useimmat ymmärtänevät - asia oli, on ja tulee olemaan "dramaattinen" minun ja läheisteni mielessä ja sydämessä aina aikamme loppuun asti.
Olen syvästi pahoillani:'( Tulee itku silmään perheenne menetyksestä:hug:Toiseksi nuorin lapseni sai viiden kuukauden ikäisenä vesirokon ja joutui myös sairaalan tehohoitoon.Hän kuitenkin selvisi.Nuorimmalle otin heti rokotteen kun sen sai(1v ikäisenä).Ihmiset eivät oikeasti tajua,että pahimmillaan voi kuolla.Olen järkyttynyt ihmisistä jotka hakemalla hakevat tautia.Urpoin ihminen sanoi vesirokkoisesta vauvasta,että sehän on hyvä kun ei osaa raapia itseään:headwall:
 
Meillä se oli tämän vuoden toukokuussa. 3-vuotiaalla tytöllä se meni suht helposti, mutta nenänvarteen jäi ikuinen monttu kun rakkula puhkesi. argh!

Poika oli silloin vähää vaille 8-v. ja se oli suorastaan ihan helvettiä. Poika inisi ja kitisi öiseen aikaan. Se vaahto, mitä apteekissa ja neuvolassa suositeltiin, oli kivulias laittaa.
Pojalla on ympäri kroppaa arpia. : /
Toivon todella, ettei kukaan lapsi sairastu siihen, varsinkaan kouluikäinen, kun se todellakin on pahempi vaan, mitä vanhemmaksi ehtii.
 

Yhteistyössä