Minkä ikäiselle kannattaa ottaa vesirokkorokote jos ei ole sitä vielä sairastanut?

  • Viestiketjun aloittaja Sairastamaton lapsi
  • Ensimmäinen viesti
"heh"
[QUOTE="vieras";24991688]Minä otin 7v pojalle silloin rokotteen, mutta sairasti vesirokon silti. Tuli vaan paljon lievempänä mitä pikku veljelleen oli.[/QUOTE]

Kaverin poika oli kanssa rokotettu ja sai silti taudin, tuli vaan tosi rajuna. Ja meillä taas rokottomattomat sairasti sen lievänä, ei tarvittu kutinavoiteita kertaakaan. Taitaa olla ihan säkästä kiinni tuokin.
 
Anti-rokko
Yhä vain Suomessa ei ole kuollut vesirokkoon yhtään rokotettua lasta.
Sen sijaan vuosittain kuolee 1-2 rokottamatonta.
Asiaa ei voi mitata noin. Se vastustuskyvyn kasvu, minkä vesirokon läpikäynti tuo, pelastaa välillisesti kymmenia tai satoja lapsia (ja aikuisia) vuosittain.

Tuo on vähän kuin vaikka autoilu... toki jotkut kuolevat liikenneonnettomuudessa, mutta homma ei pyörisi jos kukaan ei ajaisi.
 
Asiaa ei voi mitata noin. Se vastustuskyvyn kasvu, minkä vesirokon läpikäynti tuo, pelastaa välillisesti kymmenia tai satoja lapsia (ja aikuisia) vuosittain.

Tuo on vähän kuin vaikka autoilu... toki jotkut kuolevat liikenneonnettomuudessa, mutta homma ei pyörisi jos kukaan ei ajaisi.
Vesirokko voidaan ihan helposti tyystin hävittää maapallolta siinä missä esim. isorokkokin.

Lapsen hengen vaarantaminen sillä perusteella, että se ehkä mahdollisesti lisää (tai on lisäämättä) vastustuskykyä jollain muulla on mielestäni omalaatuinen valinta. Ihan niin kuin olisi se, että lähtee liikenteeseen laittamatta lasta turvaistuimeen ajatellen, että "mikäli vaarannan lapseni niin ehkä muut oppivat ajamaan varovaisemmin, kun tietävät, että autoissa on suojaamattomia lapsia."
 
vieras vieraampi vierain
suosittelen ottamaan rokotteen jos lapsi ei pienenä sairasta vesirokkoa. itse sairastin se kolmikymppisenä ja voin sanoa että muutaman kerran olisin ollut valmis ampumaan itsesi jos sillä hetkellä olisi ollut ase. se kutina johon ei mikään minulla auttanut sattui jo niin paljon että sitä tunnetta en toivoisi pahimmalle vihamiehellenikään!!
ja ne jälkisairaudet vanhemmalla voi olla todella vakavat,

joten jos lapsenne ei ole sairastanut vesirokkoa niin viimeistään yläasteiässä otattaisin rokotteen sitä vastaan!
 
[QUOTE="Xxxxx";24992166]En usko että ovat perusterveitä. Vakavasti sairaille vaarallinen tuo sairaus.[/QUOTE]

Perusterve on mielenkiintoinen käsite.
Onko vaikka diabeetikko tai miinusnäköinen perusterve?
Vesirokko voi mutatoituessaan hyvinkin tappaa myös sellaisen lapsen, jolla ei ole sellaista sairautta, jonka pitäisi tehdä hänet muita alttiimmaksi vesirokon jälkitaudeille.
 
Anti-rokko
Vesirokko voidaan ihan helposti tyystin hävittää maapallolta siinä missä esim. isorokkokin.

Lapsen hengen vaarantaminen sillä perusteella, että se ehkä mahdollisesti lisää (tai on lisäämättä) vastustuskykyä jollain muulla on mielestäni omalaatuinen valinta. Ihan niin kuin olisi se, että lähtee liikenteeseen laittamatta lasta turvaistuimeen ajatellen, että "mikäli vaarannan lapseni niin ehkä muut oppivat ajamaan varovaisemmin, kun tietävät, että autoissa on suojaamattomia lapsia."
Erittäin huono vertaus. Toinen liittyy ajatteluun, toinen autonomiseen immuunijärjestelmän toimintoon. Hävitetäänkö saman tien kaikki bakteerit? Semmoinen tuntuu olevan nykyisen ylikliinisen maailman meininki, mutta se on tuhon tie ja luo vain vaarallisempia superbakteereja ja megaviruksia.

En ottanut lapsilleni muuten sikainfluenssarokotteita. Tuota kyllä harkitsin todella kuumeisesti. Ei kaduta. Kaduttaisi jos olisin ottanut. No, en mä sillä leuhki, eihän tota voinut tietää...

Vesirokkoa ja isorokkoa ei voi aivan verrata, koska isorokossa kuolleisuus on merkittävä. Vesirokossa olematon.

Kun tuo vesirokko on vaikeampi vanhemmille lapsille, niin kenties tuota rokotteen antamista voisi harkita esimerkiksi kun lapsi on menossa kouluun. Vai onko sitten rokotteesta toipuminenkin rankempaa?
 
vieras vieraampi vierain
Perusterve on mielenkiintoinen käsite.
Onko vaikka diabeetikko tai miinusnäköinen perusterve?
Vesirokko voi mutatoituessaan hyvinkin tappaa myös sellaisen lapsen, jolla ei ole sellaista sairautta, jonka pitäisi tehdä hänet muita alttiimmaksi vesirokon jälkitaudeille.
meillä mun jälkeen tietenkin sitten sairastu esikoinen, silloin reilu 1v. veti pienen kyllä todella huonoon kuntoon kun juuri edellisellä viikolla oli oltu osastolla saamassa lääkettä suoraan suoneen korvatulehduksen ja keuhkoputken tulehduksen takia ( suunkautta ei enää kurit auttanu).

että ei se vesirokko oikeasti ole leikin asia vaikka kuinka olisi perusterve lapsi. jos käy näin että tulee heti perään kun ollu muutenkin rankasti kipeä.
mutta sitkeällä hoidolla ja rauhassa ilman ylimääräsiä riekkumisia niin rokostakin selvittiin.
 
Erittäin huono vertaus. Toinen liittyy ajatteluun, toinen autonomiseen immuunijärjestelmän toimintoon. Hävitetäänkö saman tien kaikki bakteerit? Semmoinen tuntuu olevan nykyisen ylikliinisen maailman meininki, mutta se on tuhon tie ja luo vain vaarallisempia superbakteereja ja megaviruksia.

En ottanut lapsilleni muuten sikainfluenssarokotteita. Tuota kyllä harkitsin todella kuumeisesti. Ei kaduta. Kaduttaisi jos olisin ottanut. No, en mä sillä leuhki, eihän tota voinut tietää...

Vesirokkoa ja isorokkoa ei voi aivan verrata, koska isorokossa kuolleisuus on merkittävä. Vesirokossa olematon.

Kun tuo vesirokko on vaikeampi vanhemmille lapsille, niin kenties tuota rokotteen antamista voisi harkita esimerkiksi kun lapsi on menossa kouluun. Vai onko sitten rokotteesta toipuminenkin rankempaa?
Minä aikoinaan emmin vesirokkorokotteiden ottamista perheen pienimmille.
Kadun sitä loppuikäni.

Jokainen siis tavallaan.
 
Anti-Rokko
Minä aikoinaan emmin vesirokkorokotteiden ottamista perheen pienimmille.
Kadun sitä loppuikäni.

Jokainen siis tavallaan.
Mitä tapahtui?

Minusta tuntuu, että pikkuhiljaa näitä rokotuksia alkaa olla joka tautiin. Näinpä nämä virukset sitten mutantoituvat ja sitten ei enää rokotuksetkaan auta. Ymmärrän hyvin, että vaarallisiin tauteihin rokotetaan, mutta pitäisi miettiä tapauskohtaisesti.

No, lukemani perusteella harkitsen vesirokkorokotetta lapsille hiukan ennen kouluunmenoa, jos eivät ole sitä ennen sairastaneet. Tai jos ilmenee uutta sitä puoltavaa tutkimustietoa. Tietty myös toisinpäin. Eli jätän rokottamatta jos löydän kattavaa faktaa toiseen suuntaan.

Itse pyrin ensin tutkimaan asiat ja sitten tekemään tietopohjaisen päätöksen. Rokotuksissa vaadin ensin tarpeeksi vankat perusteet rokotuksen ottamiseksi. Sikainfluenssaepisodia pidin irvikuvamaisena ja ainakin sillä kertaa olin oikeassa.
 
Mitä tapahtui?

Hänen nimensä oli Lyle Luna Maria ja hän syntyi 8.12. 2005, elämäni onnellisimpana päivänä.
Reilua vuotta myöhemmin, alkuvuonna 2007, kiersi kylällä vesirokkoa ja kun se lopulta meidänkin perheeseen tuli, minä tuhahdin huonolle ajoitukselle, mutta samalla ajattelin, että "hyvä kun saavat sen noin pienenä, niin ei ole sitten niin vaikea."
Illalla 21.3 2007 ilmaantuivat ensimmäiset vesikellot.

Viisi päivää myöhemmin, jälleen aamulla, todettiin sairaalan teho-osastolla, että keuhkoihin mennyt virus oli peittänyt ne sisäpuolelta vesirakkuloin niin, että enää ei hengityskonekaan kyennyt pumppaamaan kylliksi happea pieneen ruumiiseen.
Oli aika päästää irti.

Niin minä nostin hänet sairaalasängystä äitinsä syliin ja noin kello 16 lakkasi lopulta pieni sydän lyömästä.

Minun kantani vesirokkorokotukseen oli lopullisesti muuttunut eikä ole ollut päivääkään sen jälkeen etten ole katunut sitä, että muutin sen liian myöhään.

Pahoittelen karkeasti lyhennetyn tekstin melodramaattisuutta, mutta - kuten lie useimmat ymmärtänevät - asia oli, on ja tulee olemaan "dramaattinen" minun ja läheisteni mielessä ja sydämessä aina aikamme loppuun asti.
 
Johtopäätöksiä
On tosi helppo vetää asioista johtopäätöksiä ja sitten niitä pyöritellä... mutta mikä lienee totuus? Lapseni oli vajaa 4-vuotiaaksi todella terve, vain pari pientä nuhaa sairasti. Oli hoidossa pph:lla ja mukana kaikenlaisissa tapahtumissa eli emme eläneet erakkoina. Vesirokkorokotetta mietin, mutta jäi ottamatta ja viime kesänä lapsi sairasti sitten vesirokon... tämän jälkeen rajun vatsataudin (kesti viikon).... meni syksyllä päiväkotiin... on nyt viimeiset 2 kk ollut enemmän tai vähemmän sairaana koko ajan. Nuhaa, yskää vuorotellen ja yhtäaikaa. Epäiltiin jossain vaiheessa myös mykoplasmaa ja ehkä sellainen olikin/on...
Eli itse epäilen kyllä tuon vesirokon sairastamisen altistaneen nyt saamaan muutkin virustaudit helpommin. Hieman kaduttaa, etten pienenä jo rokottanut. Ja tietysti tämä sairastelukierre voi johtua nyt myös päiväkodin aloituksesta, mutta ihmeellisenä tätä pidän.
 
"monsteri"
JOs alkaa teini olla niin sitten varmaan. Ite sairastin vesirokon kun oli 13-vuotias. Viikon 40 asteen kuume, täynnä kutisevia paiseita, äiti öljys mua pari kertaa päivässä jollain menthol öljyllä, jouduin nukkumaan sukat kädessä kun raavin itteäni yöllä verille ja nyt 10 vuoden päästä iho on vieläkin täynnä arpia vesirokosta. Niitä löytyy tisseistä ja päänahastakin.

Naaman arvista on kysytty, että onko mulla ollu joskus akne ku on arpia :( ovat sitten iha monttu auki kun sanon et oli vesirokko kun olin 13. Kun paranin niin vielä vuosienkin päästä näin unta että mulle tuli se vesirokko _taas_. Aamulla tutkin itteäni hulluna peilistä et näkyykö rakkuloita. Mulla on muutama valokuva ittestäni kun olin sairaana, tulee vieläkin aivan järkyttävä pakokauhu kun nään ne kuvat.
 

Yhteistyössä