Mitä ruokaa isommalle lapselle esim. kauppareissulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöhkö :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöhkö :)

Vieras
Tulipa mieleen kun omalle aavistuksen alle 2v:lle syötin purkkiruokaa kirppari kierroksella..

Mitä teidän "isommat" lapset (sanotaanko vaikka sitten yli 2v) syö jos olette ruoka-aikaan liikenteessä muttei ole tarkoitus kuitenkaan mennä ravintolaan syömään?

Meillä ainakin ruoka-aika tulee vastaa aina jos lähdemme aamusta kirpparille/kauppaa/kylään tms. eli lapsi on pakko syöttää koska nukahtaa kotimatkalla autoon ja jatka sitten päikkäreitä rattaissa kotona.

No meillä on vasta 14-kuinen lapsi, mutta vastaanpa silti...
Yleensä on mukana purkkiruokaa ja banaania, ei kai sitä sen vaativampia ruokia tarvitse kauppareissulla.

No mä en tuolle melkein puolitoistavuotiaalle syötä enää purkkiruokia edes reissussa, jos ruoka-aika auttamattomasti puskee päälle, mennään sit vaikka jonnekkin huoltsikalle haukkaa jotain.. :) Silläpä tälläsen isomman kanssa onkin niin kiva kulkea kun ei tartte enää mitään pulloruokintaa tai pilttejä miettiä vaan voi mennä minne vaan syömään. :D

Alkuperäinen kirjoittaja pöhkö :);24987457:
Siis en nyt tarkottanut ihan vaan ruokakauppa reissua vaan ehkä enemmään "shoppailua" :) Siis ylipäätään jos lapsella on ruoka-aika liikenteessä ollessa, missä tahansa :)

Aa, katos kun ajatuksissani kirjotin väärin.
No mut shoppailureissuilla sama juttu, jos lähdetään ennen lounasta liikkeelle, niin purkki tai pari mukaan, niillä pärjää kyllä ihan hyvin.
Jos jotain pienempää naposteltavaa tarvitaan, niin hedelmät tai maissinaksut on käteviä, kun lapsi voi napsia niitä itsekseen rattaissa istuessaankin.

Meidän lapsi syö purkkiateriat kylmänäkin, mutta jos teidän lapsi ei tähän suostu, niin tarvittaessa voi vaikka ostosreissulla syödäkin hedelmää tms. ja sitten kotiin päästyä sen lämpöisen ruoan.

No eikös ne purkkiruoat ole kätevä vaihtoehto. Vaikka vielä kaksivuotiaalle. Terveellisempiä ne on kun jotkut tavalliset valmisruoat, eikä kukaan kiellä niitä syöttämästä vähän vanhemmillekin lapsille jos vaan kelpaa.

Hätävarana reissuissa olen käyttänyt niitä purkkiruokia ihan niin kauan, kun muksut niitä on suostunut syömään. Onhan niissä se ikähaarukkakin laitettu 1-3v. Tosin meillä lapset eivät niitä suostuneet syömään kolmivuotiaiksi asti...

Kyllä minä otan usein pitkille reissuille (kävely, kauppa) jotain juotavaa ja pienet eväät, joita on hyvä natustaa sopivalla hetkellä. Yleensä jotain ei-helposti pilaantuvaa. Näin voidaan olla joustavia esim ruokailun suhteen. Kyllä minä esim junareissulle teen eväät mukaan, ettei tartte heti kahvilaan mennä. Tosin joskus se on niin, että juotavaa on, mutta jos nälkä yllättää mennään kahvilaan tms.

Meillä on joustettu ruoka-ajoista silleen, että jos esim. ysiltä lähdetään shoppailemaan, niin 2-vuotias syö klo 11 (kun on nälkäinen) sitten välipalaa - jotain helposti mukana kulkevaa. Vars. ruuan syö sitten herättyään päikkäreiltä. Mun mielestä ei oo niin tarkkaa, että missä järjestyksessä ateriat syö, kunhan syö :D

[QUOTE="kolmen äiti";24987475]No meidän perheessä joko ajoitetaan reissut niin että siellä ei olla lapsen ruoka-aikaan tai sitten käydään syömässä.
Yksinkertaista...[/QUOTE]

Näin meilläkin.

Mennään syömään. Siis ihan suunnitellusti. Joskus heseen tai mäkkiin, joskus jonnekin parempaan paikkaan. Meillä ei ainakaan lapsoset tyydy eväisiin ja purkkiruoka on nou-nou. Tosin lapsetkin on 2v 3kk ja 4v 8kk. Joten ihan hyväkin ettei sellasia tarvii ostella.
Ei se lapsi siihen kuole jos joskus saa pikaruokaa, kuitenkaan en usko että kukaan ihan viikottainkaan on shoppailemassa niin, että ruoka-aika tulee vastaan. Ja mäkissähän lastenateria on suht siedettävän hintainen ja siihen voi ottaa ikuisten ranskalaisten ja hampin tilalle muutakin.

Kun perheessä on 8-vuotias, 6-vuotias, 4-vuotias ja 2-vuotias, niin minusta olisi aika iso vaiva ruveta mitään eväitäkään vääntämään shoppailureissulle. Joten joko reissut ajoitetaan niin, että ei osu ruoka-aikaan tai sitten käydään syömässä jossain. Toisaalta vähänkään pidempi reissu jos on, niin kyllähän siinä melkein aina jonkun ruoan aika osuu kohdalle (joko lounas, välipala tai päivällinen).

Eli tilanteen mukaan katsotaan missä syödään.
Ja kun ei tällaisia pitkiä shoppailureissuja nyt kuitenkaan ihan jatkuvasti ole, niin myös se ravintolassa, kahvilassa syöminen on kiva juttu. Ainakin meidän lapset nauttii kovasti.

Haa, tänne on tullu iha oikeitaki vastauksia!

Ei mulla siis ole ongelmaa johon täältä kysyin apua, pärjään kyllä omalla järjelläkin ja monesti tehdään kuten 12. viestissä (ruoka aikaan välipalaa ja päikkäreiden jälkee oikea ruoka) ;)

Joskus on vaan ihan kiva kuulla kuinka muut toimii ja ehkä jopa saada jotain vinkkiä omiin toimiinsa! :)

Purkkiruokia niin kauan kuin syö. Sitten karjalanpiirakkaa/grahampiirakkaa, jogurttijuoma, hedelmiä tms. Leiåiä tms. Kyllä se silloin tällöin lounaaksi käy ihan hyvin!

[QUOTE="Xxxx";24987705]Purkkiruokia niin kauan kuin syö. Sitten karjalanpiirakkaa/grahampiirakkaa, jogurttijuoma, hedelmiä tms. Leiåiä tms. Kyllä se silloin tällöin lounaaksi käy ihan hyvin![/QUOTE]

Minä en oikein ymmärrä... Missä te näitä omia eväitänne kauppareissulla annatte. Mielestäni kaupassa ei voi syödä omia eväitä sen enempää kuin kahvilassa tai ravintolassakaan. Siksi siis jos on pakko saada lapset ruokittua shoppailureissulla, niin me käymme kahvilassa tai ravintolassa syömässä niitä antimia, joita ko kahvila tai ravintola tarjoaa...

Jos kaupalla käynti venyy, niin kyllä minä olen yleensä laspet kahvilaan kipannut syömään karjalanpiirakoita ja maitoa johonkin kahvilaan. Yllättävän moni hienompikin kahvila löytää jotain lapselle sopivaa, vaikka voilla voidellun ja kurkulla täytetyn täysjyväsämpylän, olen huomannut.

Joskus on autossa lapsi on saattanut saada banaanin, mutta muuten en pidä eväitä yleensä mukana. En vie lapsia muutenkaan nälkäisenä mihinkään, sillä jos verensokeri on alhaalla niin hihat palaa pieniltä kovin helposti ja päästään vielä plussapalstalle esimerkkinä huonosta äidistä ja huonostikasvatetusta lapsesta (pahin kauhuskenario minkä voin kuvitella).

Parempi syödä lähtiessä kunnolla, ajoitttaaa shoppailut järkevästi ja tarpeen vaatiessa viedä pienet kahvilaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään...;24987743:
Minä en oikein ymmärrä... Missä te näitä omia eväitänne kauppareissulla annatte. Mielestäni kaupassa ei voi syödä omia eväitä sen enempää kuin kahvilassa tai ravintolassakaan. Siksi siis jos on pakko saada lapset ruokittua shoppailureissulla, niin me käymme kahvilassa tai ravintolassa syömässä niitä antimia, joita ko kahvila tai ravintola tarjoaa...

Mä elän maailmassa, missä on joka tuutissa jotain kauppakeskusta. Lisäksi isoissa tavarataloissa kyllä on istumapaikkoja, jossa voi vetää sen lihapasteijan. Oli se ostettu samasta talosta tai eri - en näe siinä mitään ongelmaa. Prismassa emme syö omia eväitä :)

Mä elän maailmassa, missä on joka tuutissa jotain kauppakeskusta. Lisäksi isoissa tavarataloissa kyllä on istumapaikkoja, jossa voi vetää sen lihapasteijan. Oli se ostettu samasta talosta tai eri - en näe siinä mitään ongelmaa. Prismassa emme syö omia eväitä :)

No meidän omassa kaupungissa ei ole kauppakeskuksia, iso Prisma kahviloineen löytyy kuitenkin.

Ja sitten kerran, kaksi vuodessa ajellaan pidempi matka (50km) ja käydään Jumbossa tai Itäkeskuksessa tai Helsingin keskustassa. Mutta en minä kyllä Stockmannillakaan rupeaisi omia eväitä kaivamaan laukusta. Tai edes tuolla Itäkeskuksessa... Mutta johtuu ehkä juuri siitä, että meille käynti tällaisessa paikassa on iso juttu, johon automaattisesti sitten kuuluu myös käynti ravintolassa tai kahvilassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään...;24987743:

Eihän kaupoissa saa syödä. Ja usein ostoskeskuksissakin on kiellot. Me mennään aina ravintolaan tai kahvilaan ja syödään siellä. Paljon kivempaa ja lapset tykkää :). Oppivat samalla käyttäytymään ja syömään ulkona.

Eväät meillä otetaan vain retkelle tai joskus pidemmälle ajomatkalle, jos ei ehditä pysähtelemään.

[QUOTE="Vieras";24988015]Eihän kaupoissa saa syödä. Ja usein ostoskeskuksissakin on kiellot. [/QUOTE]

Kerro mulle, missä sinä olet nähnyt kieltoja? Miksi sitten ostoskeskuksissa myydään irtojäätelöä, jos sitä ei saa syödä tai niissä on limsa-automaatteja? Jäätelön kanssa ei varmasti mennä henkkamaukalle, mutta miksi istumapaikoilla ei saa syödä?

Bussissa ei saa syödä :)

Yhteistyössä