Ehkä tää tästä vielä paremmaks muuttuukin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MarieHos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MarieHos

Aktiivinen jäsen
17.03.2011
7 390
2
36
Espoo
Olen täällä(kin) avautunu paljon tuosta meidän tytön univaikeuksista. Vastasyntyneestä - 8kk ikään asti nukkui 30min-90min pätkissä läpi vuorokauden. 8kk iässä tassuteltiin lapsi nukahtamaan omaan sänkyynsä ja tämän seurauksena lapsi nukkuikin 1-2h pätkiä. Tosin samassa iässä (7-8kk) tuli kiinteet mukaan kuvioihin.

Vauvana lapsen nukuttaminen oli työn ja tuskan takana. 1-2h häntä hyssyteltiin uneen ja kun oli painava vauva, otti se käsille paljon. Päivisin nukkui puolen tunnin torkkuja sylissä, ei missään muualla.
Tämän unettomuuden takia käville lastenlääkärillä, epäilin itse allerigaa/refluksia. Allergiat lääkäri tyrmäsi heti ja refluksin, koska painoa lapsella oli, eikä hän oksennellut.

Nyt on tapahtunut kuitenkin ihme. Täällä pari kk sitten kun asiaa jälleen puin, joku vastasi, että ihan selkeät refluksin oireet.
Lastenlääkärillä kun jälleen kävimme ja mainitsin taas epäileväni refluksia, hän määräsi losecia kokeiltavaksi oman mielenrauhani vuoksi. Hän sanoi vielä, että kokeilusta ei mitään haittaa pitäisi olla, vaikka lääkkeellä ei mitään tehoa olisikaan. Kuinka vaan kävikään. Viime yönäkin lapsi nukkui 20-07 yhdellä ainoalla herätyksellä, ja sekin tyyntyi kun antoi vaan tutin suuhun. Nyt lapsella ikää 1v2kk. Kuinka kummasti vaan vatsahappolääke näyttääkin tehoavan, vaikka hänellähän ei siis lääkärin mukaan refluksia ole. Lääkkeen myötä kuitenkin yöunet ovat olleet hyvät ja koko perhe saanu levätyksi.

Omatunto soi vaan ja kovaa. Yli vuoden lapsi joutui kärsimään ennenkuin apua sai. Kammottavaa ajatella, että vuoden verran hän on nukkumista pelännyt ja valvonut vaivan vuoksi. Ja luulen, että kun kiinteät tuli mukaan, niin siitä myös johtuu tuo unen piteneminen. Kun maito ollut enää se pääravinto, ei niin paljoa noussut kurkkuun kun täysimetyksen aikana.

Meille viime lääkärikäynnillä tarjottiinkin lähetettä sairaalan unikouluun. Onneksi en sitä vielä vastaan ottanut, vielä huonompi omatunto olisi, jos lapsi olisi väkisin opetettu nukkumaan kärsimyksestä huolimatta.

Tulipa pitkä sepostus, mutta kuinka helpottunut olenkaan!

• Tykkää
Reactions: emppu75
Onneksi saitte apua! Ja turhaan syytät itseäsi, hyvä että nyt saitte apua. Muista että refluksia on vanhemmiten hankalampi huomata ja usein jatkuukin vielä isompanakin. Ja tosi usein refluksin takana on allergiat.

On paljon lapsia joidenka refluksi jää hoitamatta. Yritän ainakin itse patistaa täällä palstalla ihmisiä uudestaan ja uudestaan lääkärille.

Hyvä että teidän univaikeuksille tuli loppu! On tosi inhottavaa kun äiti tietää että omalla lapsella on jokin hätänä, mutta lääkärit ei ota tosissaan. Jos sua ois kuunneltu niin teidänkin ongelmat ois ratkennu niin paljon aikasemmin :/

Ja saanko kysyä että millaisia oireita tästä refluksista/allergiasta oli kun osasit epäillä sitä?

Meillä nimittäin 6kk poika nukkuu tosi huonosti. Meillä on aika samanlainen tilanne kuin teillä oli, poika heräilee 30min välein päivällä ja nukkuu korkeintaan 1h kun uudestaan nukutetaan sylissä. Yöllä nukkuu pidempiä pätkiä, mutta korkeintaan just sen 90min ja välillä jopa 120min. Kaikki yöt on siis jatkuvaa heräilyä, lapsi herää kun on epämukava olo, kiemurtelee ja rimpuilee sängyssä ja rauhoittuu vasta kun ottaa syliin ja hyssyttelee. Välillä ei sekään auta ja lapsi itkee unissaan, vaikka kuinka yrittäisi rauhoitella. Nälkä hänellä ei ole eikä tuttikaan auta, vaikka yleensä se on hyvä turva ja rauhoittaja. Yöllä hän edelleen syö muutaman kerran, mutta ne heräily kerrat eroavat paljon näistä muista epämääräisistä heräilyistä.

Monelle olen kuvaillut näitä oireita Neuvolatyöntekijöistä lähtien ja he taas vain ihmettelevät eivätkä osaa sanoa mitään mistä olisi apua. "oho, mikäs sillä sitten on" "varmaan tulee hampaita" "ehkä se on tää ikäkausi kun ei vaan malta nukkua"

Mä kyllä selvästi huomaan että pojalla ei ole kaikki hyvin kun heräilee niin äkillisesti. Lapsi on yleensä niin iloinen ja vilkas tapaus ja näiden heräilyjen aikaan aivan toisenlainen. Vaikuttaa melkein kuin heräisi kipuun tai johonkin vastaavanlaiseen inhottavaan olotilaan. Oon aika toivoton koko tilanteen kanssa. Jaksan itse hyvin herätä vaikka milloin vauvaani sylissä keinuttamaan, mutta siitä olen huolissani että onko tällä huonosti nukkumisella vaikutusta lapseni kasvuun ja kehitykseen.. Toistaiseksi sellaisesta ei ole merkkejä, mutta olen silti huolissani.

Nyt itsekin innostuin avautumaan..

Eli minunkin kannattaisi suoraan varata aika lääkärille ja yrittää saada selkoa tästä?

Jos teillä on vakuutus niin kannattaa varata lastenlääkärille aika (jos vakuutusta ei vielä ole, niin se kannattaa ottaa nyt ennenkö lapsella vielä on mitään todettua sairautta).

Kannattaa kysellä vaikka palstalta omalta paikkakunnalta hyviä lääkäreitä jotka tietävät refluksista ja allergiasta. Varaudu siihen että joudut käymään useammalla lääkärillä ennenkö sinut otetaan tosissaan.

Maitoallergiaa voit testata hyvin itsekin hakemalla apteekista allergisen korviketta, ja antamalla sitä pari viikkoa. Öiden pitäisi parantua. Mutta huomaa että voi olla myös paljon muita allergioita joten lapsi ei välttämättä parane ihan silmissä.

Refluksi johtuu usein allergioista, tai ruokavaliosta yleensä. Joskus siihen auttaa vaan lääkeet. Losec aiheutti meillä aivan hirveää ummetusta, mutta se on ihan hyvä lääke aloittaa kokeilut.

histamiini.com:sta saat paljon hyviä vinkkejä alkuun.

Ja saanko kysyä että millaisia oireita tästä refluksista/allergiasta oli kun osasit epäillä sitä?

Oireita ei ole muuta kuin juurikin tuo nukkumattomuus ja ummetus. Ummetus alkoi samaan aikaan kun kiinteät ja imetysloppui. Siihen saimme lapselle hänen ollessaan 10kk movicol juniorin. Ilman sitä lääkettä ei suoli toimi. Silent refluksista on aika vähän tietoa netissä, keskustelupalstoilla sen enemmän. Ja ummetus on netistä luettuna myös yksi oire silent refluksille.

Yöt oli juurikin samanlaisia kuin mitä kuvailit. Heräili jatkuvasti, eikä mikään oikeen ollut hyvä. Nälkäkään ei ollut. Kiemurteli ja vaikeroi sylissä, nukahtaminen oli hankalaa ja kun nukahdettiin, niin herättiinkin samantein uudestaan.
Kysyin myös tuosta unesta perheohjaajalta ja neuvolasta, että kärsiikö kehitys. Sanoivat siellä, että lapset osaavat ottaa vuorokaudesta tarvittavan määrän unta. Tyydyin vastaukseen, enkä ole kyllä huomannut tytössä mitään puutteita kehityksen suhteen. Ihan ikätasollaan kasvaa.

Allergiaa epäilin myös vain uniongelmien vuoksi, enkä olisi yllättynyt vaikka allergiaakin löytyisi. Itse olin pienenä moniallerginen, söin vain perunaa ja maissia, näin kärjistetysti :p
Allergia testeihin pääsemme tytön ollessa hieman vanhempi.

Lääkäri sanoi lääkettä kirjoittaessa, että sen kokeilu ei haittaa mitään. Lapsi oli kyllä jo 1v kun reseptin sain, joten en tiedä annetaanko puolivuotiaalle. Mutta varmasti on vastaavia, joita vauvoillekkin kirjoitetaan. Pyydä saada resepti edes kokeiluun, eihän siinä mitään menetä.

Allergia testeihin pääsemme tytön ollessa hieman vanhempi.

Noin 20% allergioista (voi olla jo vähän vanha tieto) on suolioireisia allergioita jotka eivät näy testeissä. Silloin ainut konsti selvittää allergiat on pitää ruoka- ja oirepäiväkirjaa ja jättää ruoka-aine pariksi viikoksi pois ja sitten ottaa uudelleen käyttöön.

Ummetus voi johtua myös allergioista ja sopisi hyvin siihen että kun aloititte kiinteät niin ummetus alkoi. Jätä esim. peruna pariksi viikoksi pois ja katso toimiiko maha paremmin.

Noin 20% allergioista (voi olla jo vähän vanha tieto) on suolioireisia allergioita jotka eivät näy testeissä. Silloin ainut konsti selvittää allergiat on pitää ruoka- ja oirepäiväkirjaa ja jättää ruoka-aine pariksi viikoksi pois ja sitten ottaa uudelleen käyttöön.

Ummetus voi johtua myös allergioista ja sopisi hyvin siihen että kun aloititte kiinteät niin ummetus alkoi. Jätä esim. peruna pariksi viikoksi pois ja katso toimiiko maha paremmin.

Niin, tuota allergiaakaan en yhtään ihmettelisi vaikka jotain löytyisikin.

Suurin helpotus kuitenkin tähän mennessä on tuo, että saatiin yöt rauhoitettua ja selville nukkumattomuuden syy. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, jotta tyttö saataisiin elämään normaalisti ilman lääkkeitä.

Yhteistyössä