Eilen vasta luin Meidän Perhe - lehdestä sen jutun köyhistä perheistä ja kyllä...

• Viestiketjun aloittaja että tämmmöttiä
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minä";24970834]No heillä meni viikona ikana ruokakauppaan 236,80 euroa (mukana ne sipsit ja limut kiskalta). aika paljon mun mielestä käyttävät ruokaan rahaa ja jos ton lisäksi pitää vielä leipäjonossa käydä. Siis jos laskee että kk:ssa on 4 viikkoa niin kuussa ruokaan menee 947,20 euroa. Aika iso summa laittaa ruokaan (ja pesuaineisiin, vaippoihin ym.) rahaa. Kommentoivat että normiviikko oli.[/QUOTE]
No tuntuu paljolta. Mulle ei tota lehteä tule eli en ole juttua lukenut. Montako lasta heillä oli? Meillä meni 4 hengeltä (2 vaipoissa) kuukaudessa S-kauppaan 500€ ja muihin satunnaisesti kun hain tarjouksia. Mun mielestä säästämisessä ja tiukan budjetin kuluttamisessa on kyse myös ennakoinnista ja suunnittelusta. Rautalangasta väännettynä esim näin: otetaan tuo paljon kiistelty sipsiasia. 10€:lla saa kun hyvä tuuri käy tarjouksesta 10 kpl isoja sipsisäkkejä. Niistä syö siis 10 viikkoa jos MALTTAA rajoittaa herkuttelun kertaan viikossa. Tarvitaan siis myös selkärankaa ja päättäväisyyttä.
Tajuan toki et on myös ns oikeasti köyhiä, mut osa köyhistä kärsii itseaiheutetusta särystä jota ei viitsitä tai osata hoitaa. Ja ko. tapausta enempää tuntematta puhun yleisellä tasolla.

"vieras"
[QUOTE="minä";24970834]No heillä meni viikona ikana ruokakauppaan 236,80 euroa (mukana ne sipsit ja limut kiskalta). aika paljon mun mielestä käyttävät ruokaan rahaa ja jos ton lisäksi pitää vielä leipäjonossa käydä. Siis jos laskee että kk:ssa on 4 viikkoa niin kuussa ruokaan menee 947,20 euroa. Aika iso summa laittaa ruokaan (ja pesuaineisiin, vaippoihin ym.) rahaa. Kommentoivat että normiviikko oli.[/QUOTE]

Minä olen keskituloinen, ja ruokaan kuluu kuukaudessa 600-800 euroa. Leipäjonossa käyvältä menee siis ruokaan enemmän rahaa kuin meidän keskituloiselta 4 hengen taloudelta?

Taitaa tämän esimerkkiperheen ongelmat olla lähinnä rahankäyttötaidossa, eikä niinkään siinä paljonko sitä rahaa on käytettävissä.

"huom"
[QUOTE="minä";24970891]Mies oli sairaspäivärahalla tms. mutta ei saa sitä enää ja nainen tekee töitä siivoojana ja saa 1300 euroa/kk. Parilla 2 lasta. Käyvät leipäjonossa ja käyttävät tosiaan ton n. tonnin verran kk:ssa ruokakauppaan rahaa (siis laskettuna normiviikon menoista). Lapselle ei ole varaa ostaa jotain bakugania, kun se maksaa liikaa.[/QUOTE]

Saavat varmaan myös asumistukea vaikka sitä ei jutussa mainittu? Miksikähän bensaan meni niin paljon?

"minä"
siis haloo! eikö tämä perhe käyttänyt viikon ruokaostoksiin 250 euroa, lisäksi kävivät leipäjonossa????

meidän vähävarainen perhe, yksi työssäkäyvä ei käy ruokajonossa, ei saa asumislisää, toimeentulotukea, tai mitään muutakaan ja meillä viikkobudjetti ruokaan on 150 euroa eikä meillä saa kuin yksi lapsista esikoulussa lounaan,muutoin ruokitaan kaikki kotona!

ja tämän perheen lapset kävi lisäksi päiväkodissa saamassa sen 2-3 ateriaa per pvä!!!

mun mielestä sen perheen pitäisi HÄVETÄ!!!!!

"Olivia"
Montako lasta heillä oli? Ajattelin vain, kun meillä ei kyllä mene ruokakauppaan kuin 150 euroa viikossa, ja kaksi lasta. Ja ollaan hyvätuloisia, eli ei pihistellä. Eli 250 euron viikkolaskulla sais jo mielestäni olla vähintään 4 lasta.

"vieras"
Mun nähdäkseni kyse ei ole siitä, saako vähävarainen herkutella hetken mielijohteesta. Kyse on siitä, onko se järkevää. Aikuisen ihmisen voisi kuitenkin olettaa olevan selvillä omasta olevasta ja tulevasta varallisuudestaan ainakin jossain määrin ja pystyvän siltä pohjalta laskemaan, mihin asioihin kannattaa sijoittaa rahaa. Ainakaan ei parane rutkuttaa köyhyyttään, jos prioriteeteissa sipsit ja röökit menee puuron edelle.

En olekaan aikaisemmin kuullut, että tuhlailu ja mässyt olisivat ihmisoikeus ja perustarve. Köyhyys on tilanne, ei ihmisen ominaisuus.
sinä mikä on sitten järkevää ja mikä ei. Ei jumalauta mitä porukkaa täällä taas viisastelee. Tiedätkö että ihmisen identiteetti muodostuu juurikin sen köyhyyden ympärille tarpeeksi kauan jatkuessaan, jolloin siitä todellakin tulee muuta kuin "tilanne".

mama the strange
En oo lukenu ko lehteä, mutt jos menee viikossa melkeen kolmesataa ruokiin niin ei voi kyllä olla oikeesti ihan kauheen tiukoilla.
Meidän perhe elää minimituilla eikä missään nimessä voisi mennä tollasta summaa viikossa. Tän viikon kauppalasku on alle 50 euroa ja ruuassa ei varsinaisesti oo pihistelty (on kasviksia, hedelmiä yms yms).

Meillä ei mene rahaa tupakkaan. Mä tuhlaan kyllä kirppareihin parikymppiä viikossa ja mies ostaa yhden sipsipussin viikossa... eli ei ihan pahettoomia olla.

Leipäjonossa on joskus jouduttu käymään, kun on sattunut paljon isoja menoja yhdelle kuulle.

Mutt toisaalta...kukin taaplaa tavallaan.

"minä"
Mutta oikeesti ei mikään ihme että rahat ei riitä, jos saavat käteen sen 1300 euroa ja lisäksi lapsilisät 2 lapsesta ja niillä oli vuokra 481,90, ruokaan menee 1000 euroa ja bensaan 70 euroa/vko = 280/kk + vakuutukset, puhelinlasku ym. ym. Eli siis mitenkään eivät voi käyttää ruokaan tota tonnia kuussa, mutta varmaan kaikki mitä tulee meneekin ja tuntuu, ettei koskaan ole rahaa. Vä'hän fiksummalla rahankäytöllä se kestäisi ehkä pidemmälle.

"vieras"
[QUOTE="minä";24970891]Mies oli sairaspäivärahalla tms. mutta ei saa sitä enää ja nainen tekee töitä siivoojana ja saa 1300 euroa/kk. Parilla 2 lasta. Käyvät leipäjonossa ja käyttävät tosiaan ton n. tonnin verran kk:ssa ruokakauppaan rahaa (siis laskettuna normiviikon menoista). Lapselle ei ole varaa ostaa jotain bakugania, kun se maksaa liikaa.[/QUOTE]

Tulothan tässä on siis oikeasti pienet, mutta menot tuloihin nähden aivan JÄRJETTÖMÄT.

Vaikka niin se taitaa olla tossa lähi-R-kioskillakin. Valtaosa niistä jotka siitä jotain ostaa, ei ole mitään hyvätuloisia.

birrss
Jos meillä ois varaa pistää joka viikko toi määrä rahaa kauppan, niin elettäis herroiks. Mä saan vaippoineen viidelle hengelle ruoat 100-150 eurolla viikko. Suunnittelen menun etukäteen, en osta turhia, katson tarjoukset, käyn kaks kertaa viikossa kaupassa ja pysyn ostoslistassa. Mutta toi tupakka vie rahaa.. Onneks ei meillä.
Pisti silmään äiteen hyvin laitettu tukka ja se et lapset on hoidossa...
Eli köyhyys lienee pitkälti itse aiheutettua.

"vieras"
Jos meillä ois varaa pistää joka viikko toi määrä rahaa kauppan, niin elettäis herroiks. Mä saan vaippoineen viidelle hengelle ruoat 100-150 eurolla viikko. Suunnittelen menun etukäteen, en osta turhia, katson tarjoukset, käyn kaks kertaa viikossa kaupassa ja pysyn ostoslistassa. Mutta toi tupakka vie rahaa.. Onneks ei meillä.
En oo juttua lukenut, mutta jos tulot on vain se 1300e/kk niin tuskin menee mitään hoitomaksuakaan. Ja jos ukko sairaspäivärahalla ollut, niin ilmeisesti hänellä on jokin sairaus tai vamma mikä estää työnteon, ja ehkä vaikuttaa lastenhoitoonkin?

Miettiväinen
[QUOTE="vieras";24970726]ei saisi koskaan herkutella hetken mielijohteesta, köyhien pitää muistaa joka päivä olevansa köyhiä ja elää nöyränä. Muistaa ettei heillä ole oikeutta mihinkään muuhun kuin tarjous ruokiin ja leipäjonoihin. Mitäs ovat köyhiä, oma vikansa! Miettikää nyt vähän mitä te täällä jauhatte. Elämä ei ole musta valkoista ja jokainen köyhä varmasti päivittäin joutuu tekemään valintoja joka helvetin asiasta jonka ratkaisee raha. Jos hän joskus päättää laittaa 10e r-kioskille niin älkää nyt jumalauta jeesustelko sitä. Ihminen se köyhäkin on.[/QUOTE]

Siinä kohtaa, jos tuo "köyhä" juoksee leipäjonossa ja valittaa, ettei ole varaa ostaa lapselleen lelua, niin olisi aiheellista kyllä katsoa sinne peiliin ja miettiä mihin ne rahansa käyttään ja jättää ne mielijohteet pois arjesta.

Olen itsekin pienituloinen, ja tilipäivinäkään ei tule mieleenkään lähteä kioskille rahoja tuhlaamaan, ellei sitten ole sellainen tilanne että mitään pakollisia hankintoja ei ole tekemättä. Ja lapsen lelu on minulle pakollisempi hankinta, kuin sipsit ja limpparit kioskilta. Asiat tärkeysjärjestykseen ja vastuunkantoa!

[QUOTE="vieras";24970917]sinä mikä on sitten järkevää ja mikä ei. Ei jumalauta mitä porukkaa täällä taas viisastelee. Tiedätkö että ihmisen identiteetti muodostuu juurikin sen köyhyyden ympärille tarpeeksi kauan jatkuessaan, jolloin siitä todellakin tulee muuta kuin "tilanne".[/QUOTE]

Totta ihmeessä mietin, mikä on järkevää. Jos jotain niinkin järjellä käsiteltäväksi tarkoitettua, kuin raha, käsittelee pelkällä fiiliksellä, ei kovin kauan ole varoissaan, vaikka olisi millaiset tulot. Etenkin, jos on vastuussa toisista ihmisistä. Se ei ole viisastelua, se on realismia.

Mulla meni todella pitkään päästä kaupassa tavasta laskea pennilleen/sentilleen ostosten hinta sen jälkeen, kun rahatilanne parani. Mun mielestä köyhyyteen voi leimautua, mutta siitä voi myös päästää irti.

"äitiliini"
Satun pintapuolisesti tuntemaan kyseisen perheen, ihmettelin kanssa tuota ruokalaskun suuruutta. Miten asian kauniisti sanoisi..Äitee ei ainakaan ole ihan penaalin terävin kynä:) Ja ovat muuten eronneet nykyään. Eivät edes virallisesti asuneetkaan yhdessä eli tämä todennäköisesti on nostanut perheen tukia, yh-lisä?

"äitiliini"
..Ja musta tuo summa tosiaan tuntuu hirveän isolta, olkoonkin että siinä on vaipat mukana. Meillä 2+2 perhe ja syödään mielestäni aika laadukkaasti, hedelmiä ja vihanneksia paljon, eineksiä ei koskaan. Joskus herkutellaan pihveilläkin. Ja siis kuukauden ruokalasku max. 500e, harvoin noinkaan paljon. Ja tuossa on ne vaipat mukana.

"essi"
Totta ihmeessä mietin, mikä on järkevää. Jos jotain niinkin järjellä käsiteltäväksi tarkoitettua, kuin raha, käsittelee pelkällä fiiliksellä, ei kovin kauan ole varoissaan, vaikka olisi millaiset tulot. Etenkin, jos on vastuussa toisista ihmisistä. Se ei ole viisastelua, se on realismia.

Mulla meni todella pitkään päästä kaupassa tavasta laskea pennilleen/sentilleen ostosten hinta sen jälkeen, kun rahatilanne parani. Mun mielestä köyhyyteen voi leimautua, mutta siitä voi myös päästää irti.
Juurikin näin. Pakkohan se on rahankäyttöä järjellä miettiä, eikä ostella vaan mielihalujen mukaan, varsinkin jos pitää huolehtia lapsista!
Ja vaikka tämä sipsin osto kiskalta olisi ollut joku poikkeustilanne, niin siinä vaiheessa on turha sanoa, ettei ollut varaa broiskupihveihin, tai lapsen bakuganiin. Rahaahan olisi ollut, mutta se päätettiin käyttää toisin.
Vanhempi voisi hetkellisesti vaikka polttaa vähempi, niin sais sen samperin lelunkin ostettua.

"moi"
tähm eikö köyhä saa ees harjata hiuksia tai laittaa tukkaa..mitä toopeja täällä oikein kirjoitteleen

Enkelinäiti
Avustuksien kohteena ovat yleensä ne, jotka eivät osaa käyttää rahaa tai tupakoivat tms. Ne jotka osaavat rahaa käyttää, ovat joskus todella taitavia siinä!
Tai sellainen kuin minä! Joka oman lapsensa menettäneenä sekosi sen verran pahasti että jäi raha asiat ja nyt hoitelen niitä diakoni tädin kanssa kuntoon koska enää ei huolita tuonne velkaneuvontaan kun on ulosotossa. Joululahjat lopuille lapsille tuottaa minullekkin huolta. Ehkä jostain saisi muutaman euron jotta saavat vaikka pikkuautot

Olen samaa mieltä suurimman osan tänne kirjoittaneiden kanssa siitä, että kyseisen perheen ruokamenot olivat niin suuret, etteivät he mielestäni voi kärsiä ruokapulasta.

Mutta mieleeni tulikin, että tarkoitettiinko ruokakaupalla kenties isoa automarkettia? Niistä ostetaan kaikkea mahdollista pattereista sukkiin, ei siis vain ruokaa. Se selittäisi ehkä myös bensan kulutuksen...

Mutta tosiaan, jos kulut olivat "normiviikon" kuluja, perhe voisi hyötyä paljonkin tarkan markan kurssista. Lisäksi en ymmärrä rahan tuhlaamista tupakkaan, jos se on suoraan pois esim. lasten leluista. Itsekästä, eikö? Tässä mielessä tapaus ei herättänyt ainakaan minussa auttamisen halua.

"vieras"
Uskomatonta.
Meillä 2 opiskelevaa aikuista ja 1 lapsi, ruokakauppaan on varaa käyttää viikossa n. 50-80 e ja sillä pärjätään.
Voi jo ihan rehellisesti sanoa ettei tuon perheen "köyhyys" on ihan itse aiheutettua, miten joku voi käyttää rahaa noin?

Yhteistyössä